Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door math1985 » di 11 sep 2018, 11:37

Dit artikel stelt dat de capaciteit van een verkeerslicht gelijk blijft als auto's met grotere tussenafstand zouden wachten bij rood licht.

Maar zou de capaciteit niet zelfs moeten toenemen bij grotere tussenafstand? Als iedereen zou wachten op rood licht met een tussenafstand die nodig is om de snelheid van de weg te rijden, en gelijkmatig optrekt op het moment dat het licht groen wordt, zou de capaciteit van het verkeerslicht dan niet hoger zijn dan wat bestuurders nu doen? In andere woorden: de capaciteit is het laagst op het moment van optrekken. dan gaat de capaciteit toch omhoog als bestuurders tegelijk op te trekken, in plaats van pas op te trekken als de auto voor hen ruimte heeft gemaakt? Nog anders geformuleerd: als auto's dicht op elkaar stoppen en vervolgens optrekken, ontstaan er tussenruimtes waar auto's in kunnen voegen (3 opstelstroken passen makkelijk op 2 stroken na het verkeerslicht); die tussenruimte is er niet als iedereen afstand houdt en tegelijk optrekt, dus ook dat wijst er op dat de capaciteit bij die methode groter is.

Klopt mijn redenering, en zo ja, waarom doen we dit niet met zijn allen?

Gebruikersavatar
Km357
2x2 autosnelweg
Berichten: 5376
Lid geworden op: vr 16 okt 2009, 14:51

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Km357 » di 11 sep 2018, 11:55

Omdat ik met m'n neus niet in het achterste van de auto voor mij wil belanden aangezien die nog op z'n smartphone bezig is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7887
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Jackbauer1350 » di 11 sep 2018, 12:04

Wanneer je ruimer achter elkaar gaat staan wordt wel de capaciteit van de opstelvakken kleiner.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 sep 2018, 12:18

Het gaat niet om de capaciteit van de opstelvakken, de capaciteit van een gootsteenafvoer wordt niet groter als je de gootsteen groter of kleiner maakt. Het lijkt te gaan om de capaciteit van de weg cq. de kruising vanaf het verspringen naar groen.

De conclusie verbaast mij niet heel erg.

Als je dicht op elkaar staat kun je pas wegrijden wanneer de auto voor je vertrekt. Hierdoor wordt het gat eerst groter. Al zou je op exact hetzelfde moment vertrekken, dan nog is de korte afstand waarop auto's stilstonden niet een veilige afstand om elkaar op hogere snelheden -al accelerend- te volgen.
Als je verder van elkaar afstaat, dan kun je makkelijker en veiliger de koppeling laten opkomen meteen zodra het groen wordt (of in elk geval vóór tegelijk met het moment waarop de auto voor je dit doet) en op de auto voor je afrijden, zonder binnen de veilige/comfortabele minimale afstand te komen.

Als auto's met verschillende onderlinge afstanden bij vertrek uit stilstand per saldo met dezelfde afstand de overzijde van de kruising bereiken dan zijn enkel andere factoren (zoals de snelheid van optrekken van de voorste auto) bepalend voor de capaciteit.

Dit is mijn logica, misschien heeft iemand anders een betere/andere verklaring.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Seat Ibiza » di 11 sep 2018, 12:24

Schelpenpaadje schreef: di 11 sep 2018, 12:18 Het gaat niet om de capaciteit van de opstelvakken, de capaciteit van een gootsteenafvoer wordt niet groter als je de gootsteen groter of kleiner maakt.
De gootsteen stroomt toch echt over op bepaald moment en dat gebeurt eerder bij een kleine gootsteen. Zelfde met opstelvakken: als iedereen drie auto's ruimte zou laten, krijg je op bepaalde plekken een groot probleem, namelijk een terugslag tot op de voorgaande kruising, of nog vervelender een rotonde. Dat is wat Jackbauer1350 volgens mij probeert te zeggen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 sep 2018, 12:44

^^ Alleen dit onderzoek ging over de afstroom door het putje, niet over de gootsteen of wat daarbuiten gebeurt.

Dat de conclusie niet is "houd 10 meter afstand bij het verkeerslicht" is wel goed nieuws, want dat zou inderdaad wel problemen geven.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door math1985 » di 11 sep 2018, 12:47

als iedereen drie auto's ruimte zou laten, krijg je op bepaalde plekken een groot probleem, namelijk een terugslag tot op de voorgaande kruising, of nog vervelender een rotonde
Klopt, in de stad, waar terugslaag een groot probleem is, gaat dit natuurlijk niet helpen. Maar op andere plekken, bijvoorbeeld Knopppunt Hooijpolder of de A44 bij Wassenaar in zuidelijke richting, lijkt mij dit wel toepasbaar.
De conclusie verbaast mij niet heel erg.
De conclusie uit het artikel is dat grotere afstanden geen invloed hebben op de capaciteit. Maar jouw en mijn redenering laten juist zien dat grotere afstanden zelfs de capaciteit zouden moeten vergroten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5835
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Schelpenpaadje » di 11 sep 2018, 13:00

^^ Mijn redenering laat dat niet zien. Het is mogelijk dat auto's door een grotere afstand vanuit stilstand sneller een bepaalde snelheid kunnen bereiken, maar de capaciteit blijft bij het bereiken van die snelheid beperkt door de benodigde afstand (welke gelijk blijft) ten opzichte van je voorganger.

math1985
woonerf
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 14:39

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door math1985 » di 11 sep 2018, 13:37

de capaciteit blijft bij het bereiken van die snelheid beperkt door de benodigde afstand (welke gelijk blijft) ten opzichte van je voorganger
Nee, dat is dus volgens mij niet zo: in de situatie waarin de auto's één voor één optrekken, ontstaat afstand tussen de auto's die groter is dan benodigd (als auto's op een rijstroken optrekken bij een stoplicht, ontstaat er zoveel ruimte dat er nog auto's tussen passen: het is geen probleem om drie opstelstroken voor een stoplicht net na het stoplicht te verminderen tot een weg met twee stroken). In die situatie is de benodigde afstand dus niet de beperkende factor.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Vraag over optrekken auto's bij verkeerslicht

Bericht door Basjuh1981 » ma 01 okt 2018, 8:45

math1985 schreef: di 11 sep 2018, 12:47 de A44 bij Wassenaar in zuidelijke richting, lijkt mij dit wel toepasbaar.
Ik deed het vorig jaar als een van de weinigen. Soms kon ik vanaf dit punt tot zo'n 250 meter voor de VRI doorhobbelen.

Plaats reactie