Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8633
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 21 jan 2006, 15:52

Inderdaad opmerkelijk.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 21 jan 2006, 15:55

Raar verkeerslicht! Er ligt zo te zien geen fietspad of zebrapad aan de rechterkant, dus sprake van wel of geen conflict met rechtdoorgaand fietsverkeer is er niet toch?

Daarnaast: waarom zoveel moeite doen met een gecombineerde pijl rechtdoor/rechtsaf als je in het licht voor de middenbaan gewoon een "volledige bol" hebt? Ik zou daar dan toch ook een pijl rechtdoor verwachten! :nuts:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » za 21 jan 2006, 16:16

Waar is de geel-fase tussen het rode en groene licht?? Dan issie helemaal exotisch :lol: 8-)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 21 jan 2006, 16:19

Die heb ik helaas niet ;)

Voor SI:
Afbeelding

De zwarte lijnen geven aan waar je kunt oversteken.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » za 21 jan 2006, 16:33

Seat Ibiza schreef:Raar verkeerslicht! Er ligt zo te zien geen fietspad of zebrapad aan de rechterkant, dus sprake van wel of geen conflict met rechtdoorgaand fietsverkeer is er niet toch?

Daarnaast: waarom zoveel moeite doen met een gecombineerde pijl rechtdoor/rechtsaf als je in het licht voor de middenbaan gewoon een "volledige bol" hebt? Ik zou daar dan toch ook een pijl rechtdoor verwachten! :nuts:
Gewoon redesign dus. :twisted:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » za 21 jan 2006, 16:34

Hm, dat moet sinds kort zo zijn volgens mij. Een paar weken terug was dat nog niet zo. Tijd voor wederom een bezoekje aan mijn voormalige woonplaats :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 21 jan 2006, 16:47

Mark schreef:Voor SI:
Afbeelding
De zwarte lijnen geven aan waar je kunt oversteken.
Ok, bedankt. De foto's zijn dus gemaakt op de Schenkelweg als je vanuit zuidoostelijke richting komt?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 21 jan 2006, 18:26

Apart, en ik vind het ook niet echt duidelijk te zien ofzo. Maar het blijft wel leuk om opvallende zaken te spotten. :)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 21 jan 2006, 18:41

Dit ziet er inderdaad erg bijzonder uit! Ik zie alleen het nut niet in om de pijlen voor twee richtingen erin te verwerken, dan wordt het op grotere afstand minder goed zichtbaar.
Mag zoiets overigens wel geplaatst worden met al die wetten die we tegenwoordig hebben?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 21 jan 2006, 19:00

Seat Ibiza schreef:
Mark schreef:Voor SI:
Afbeelding
De zwarte lijnen geven aan waar je kunt oversteken.
Ok, bedankt. De foto's zijn dus gemaakt op de Schenkelweg als je vanuit zuidoostelijke richting komt?
You got it ;) (dat is een mooie 2 x 2 weg zonder DV, met jonge boompjes, vrij nieuw asfalt en een flitspaal :twisted:)

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » zo 22 jan 2006, 19:35

Dit is toch echt uniek in Nederland volgens mij. Ik heb dit echt nog nooit eerder ergens gezien. Een duidelijk verkeerslicht zo.
De autogordel: een band voor het leven.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » zo 22 jan 2006, 20:28

Frits schreef:Een duidelijk verkeerslicht zo.
Waarom dan? Het heeft werkelijk geen enkel nut!
Het zou handig kunnen zijn om twee redenen:
1. Aangeven dat je naar rechts geen conflict hebt met fietsverkeer
2. Verwarring voorkomen met linksaf-licht

Eerste is hier weliswaar zo (omdat er geen fietsverkeer is), maar dan is het ook niet nodig om het d.m.v. die pijl aan te geven. En tweede punt is ook niet van toepassing omdat licht voor middenbaan wel "vol" is...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 jan 2006, 16:48

Ik ben er vandaag even wezen kijken. Komende vanuit de Elementenweg (ik moest wat lozen op de Stadswerf van Spijkenisse) heb ik deze foto gemaakt:

Afbeelding

Ter info: Ik kom hier van 'rechts', gezien vanaf Mark's foto's. Hier heb je 2 rijstroken: 1 voor linksaf/rechtdoor (waar ik dus sta), en 1 voor rechtsaf.
Laatst gewijzigd door Palance op vr 28 apr 2006, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Nw.Beijerland

Bericht door VTB » ma 23 jan 2006, 16:59

Nw.Beijerland. :kotskots:
En dan ook nog eens in zo'n opgepropt lettertype. :neenee:
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » ma 23 jan 2006, 17:17

Palance schreef:Afbeelding
Hier heb je 2 rijstroken: 1 voor linksaf/rechtdoor (waar ik dus sta), en 1 voor rechtsaf.
Is linksaf conflictvrij in deze situatie? (dus rechtdoorgaand verkeer van de overzijde heeft niet tegelijkertijd groen?)

Dan is het namelijk wel weer nuttig!

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 jan 2006, 17:20

Seat Ibiza schreef:
Palance schreef:Afbeelding
Hier heb je 2 rijstroken: 1 voor linksaf/rechtdoor (waar ik dus sta), en 1 voor rechtsaf.
Is linksaf conflictvrij in deze situatie? (dus rechtdoorgaand verkeer van de overzijde heeft niet tegelijkertijd groen?)

Dan is het namelijk wel weer nuttig!
Ja, de overkant rijdt niet als jij vanaf hier groen hebt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 23 jan 2006, 18:38

zo'n verkeerslicht heb je ook in Zwolle, als je vanaf Berkum de N35 opwilt richting Raalte. (boerendanserdijk heet dat volgens mij).

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » ma 23 jan 2006, 19:15

@ Palance: Heb je ook gezien dat bij het volgende kruispunt, richting het ziekenhuis, op de Redesignborden [H] Ruwaard van Putten stond ipv [H] Ziekenhuis?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Nw.Beijerland

Bericht door Via » ma 23 jan 2006, 20:35

Volkstribuun schreef:Nw.Beijerland. :kotskots:
En dan ook nog eens in zo'n opgepropt lettertype. :neenee:
Lekker bezig om alles vol te kotsen. ;)

Wat wou je dan op die arm hebben staan? Nog breder uitgeschreven en dus nog een smaller lettertype?

VTB
autoweg
Berichten: 1344
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:42
Locatie: Tiel ... is viel

Extra handwijzer

Bericht door VTB » ma 23 jan 2006, 20:37

Nee, gewoon een nieuwe handwijzer. Zoveel extra kosten zal dat niet maken.
Wees niet ongerust:
VTB zal blijven meelezen en posten naar hartenlust. ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 jan 2006, 21:28

Mark schreef:@ Palance: Heb je ook gezien dat bij het volgende kruispunt, richting het ziekenhuis, op de Redesignborden [H] Ruwaard van Putten stond ipv [H] Ziekenhuis?
Wel de redesign-borden, maar eerlijk gezegd is me deze inconsequentheid ontgaan.

Wel zag ik op de N493 de verwijzing naar Halfweg 2, terwijl me nu pas opviel dat het industrieterrein Halfweg II heet als je binnenrijdt :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 23 jan 2006, 21:46

Chrizz schreef:zo'n verkeerslicht heb je ook in Zwolle, als je vanaf Berkum de N35 opwilt richting Raalte. (boerendanserdijk heet dat volgens mij).
Is Spijkenisse dan helaas niet de eerste plaats met zo'n dat apart verkeerslicht? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 23 jan 2006, 21:50

Daar gaat de enige toeristische attractie van Spijkenisse :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 03 apr 2006, 13:30

Nog maar eens een foto van dit kruispunt in Spijkenisse van vandaag. Zoals je ziet had ik tijd genoeg om een foto te maken omdat het optrekken niet zo vlot ging :mrgreen:

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » ma 03 apr 2006, 15:04

Palance schreef:Wel zag ik op de N493 de verwijzing naar Halfweg 2, terwijl me nu pas opviel dat het industrieterrein Halfweg II heet als je binnenrijdt :)
"Halfweg 2" betekent normaal gesproken "Halfweg over 2 kilometer" en is dus nogal verwarrend.
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 03 apr 2006, 15:08

harry schreef:
Palance schreef:Wel zag ik op de N493 de verwijzing naar Halfweg 2, terwijl me nu pas opviel dat het industrieterrein Halfweg II heet als je binnenrijdt :)
"Halfweg 2" betekent normaal gesproken "Halfweg over 2 kilometer" en is dus nogal verwarrend.
Het is zeker verwarrend, anders is het vanaf dit punt nog maar 1 én 2 kilometer :nuts:

Afbeelding

Maar zoals ik al schreef, een maal op het terrein staat er een bordje Halfweg II. Dus waarom men niet meteen de Romeinse cijfers op de wegwijzers heeft gebruikt?
Laatst gewijzigd door Palance op vr 28 apr 2006, 19:49, 2 keer totaal gewijzigd.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 03 apr 2006, 19:28

volgens mij mag je alleen een pijllens toepassen wanneer het licht uitsluitend voor die richting geldt. Ook mag je bij een pijllicht geen conflict hebben. Aan dat laatste wordt volgens mij wel voldaan, maar aan het eerste niet omdat er meerdere richtingen aangeduid worden en in die gevallen moet een open lens toegepast worden. Ook de verkeerslichten zijn dus niet meer veilig voor amateuristische wegbeheerders, in navolging van bewegwijzering, markering, bebakening, en inrichting :cry:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Nieuw beeld voor VRI in Spijkenisse

Bericht door Coen Tunnel » ma 03 apr 2006, 20:50

Mark schreef:Vandaag gezien in Spijkenisse, vlak bij de Stadswerf (moesten het een en ander afleveren):

Afbeelding

De situatie lijkt mij duidelijk.

Ik proberen eens een foto te maken.
Vandaag gezien in Zwolle, bij de kruising Boerendanserdijk/Ceintuurbaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » ma 03 apr 2006, 20:51

Jep, vanaf de Boerendanserdijk gezien

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 03 apr 2006, 22:53

Ik heb uit betrouwbare bronnen vernomen dat als het linkerbeeld uitvalt (de open lens), en je vervolgens door rood rijdt je hoogstwaarschijnlijk op jurispidentie legaal dit kan doen.
Ik hoop dat iedereen dit zo snapt, want zo ongeveer is mij dit uitgelegd tijdens een college.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie