Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » za 11 feb 2017, 14:12

Schrikdraad. :schrikreactie:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » zo 12 feb 2017, 0:01

Mark schreef:En een robotische arm die je een tik kan verkopen als je niet oplet :).
Nee, gewoon drones die burgers realtime corrigeren:
Link
:lol:

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » zo 12 feb 2017, 12:15

^^

Misschien dan maar de straat op met een net?

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » do 16 feb 2017, 17:11

Palance schreef:Ik vind het een slecht signaal. Feitelijk faciliteer je hierbij degenen die het vertikken goed op te letten (met name dus de smartphonejunks).

Wat als je kleurenblind bent?
Deze argumenten hebben verkeerskundigen ook. Er zijn meerdere verkeerskundigen die dit geen goede ontwikkeling vinden:
http://www.verkeerskunde.nl/lichtlijn-k ... 8614.lynkx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door EtienneM » wo 01 mar 2017, 22:14

Naar aanleiding van het bericht over de verlaten metrotunnels in Luik in het GTI-topic, even gaan rondkijken in de omgeving. Daarbij kwam ik dit verkeerslicht tegen met een "+" in de lenzen. Nu vroeg ik me af waar dit verkeerslicht voor is bedoeld.

https://www.google.be/maps/@50.6457317, ... !1e1?hl=nl

Iemand die het weet?
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » do 02 mar 2017, 6:41

Is dat niet een soort verklikkerslicht, zodat kruisend verkeer kan zien of verkeer uit die richting groen heeft? In Parijs zie je dat ook, maar dan alleen het rode licht dat een plusje heeft voor tegemoetkomend of kruisend verkeer.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door tompie » do 02 mar 2017, 8:36

^^ Dat is inderdaad de toestand van het verkeerslicht in de andere richting, tot rond het jaar 2000 zag je dit nog vaak in vlaanderen ook maar ondertussen zijn die meestal allemaal vervangen door de ontruimingspijl.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Lambo19 » do 02 mar 2017, 15:51

In mijn buurt weet ik nog 2 kruispunten zijn waar zulke verkeerslichten voorkomen:
https://www.google.be/maps/@51.0007805, ... 56!5m1!1e1
https://www.google.be/maps/@50.9797954, ... 56!5m1!1e1

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » vr 03 mar 2017, 17:36

^^ Raar dat ze in Rood-Wit zijn uitgevoerd en niet in Zwart-Geel aangezien het in Vlaanderen is...
Svenlo

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door tompie » vr 03 mar 2017, 19:10

Bij VRI's in het beheer van een gemeente of stad zijn schilderwerken en/of modernisering van de installatie niet bepaald een prioriteit, meestal worden die zwart/geel bij volledige vervanging. Bepaalde steden zoals Gent en leuven weigeren trouwens het zwart/geel en plaatsen nu nog steeds nieuwe rood/witte palen.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » za 04 mar 2017, 17:32

^^
Leuven plaatst zelfs nog nieuwe lichten met zo'n kruis in. Het wapenschild van Leuven is trouwens rood wit gestreept, dat is de reden die men aanhaalt om de kleurstelling te behouden.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Lambo19 » za 04 mar 2017, 17:55

In ieder geval liever de wit-rode kleurstelling dan die grijze exemplaren die geplaatst worden in Antwerpen. Graag zou ik een wettelijk kader zien waarin wordt vastgelegd dat palen van verkeerslichten in Vlaanderen uitsluitend in de geel-zwarte kleurstelling voorkomen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Mandelsoft » za 04 mar 2017, 19:26

Een nogal tegenintuïtieve Grunpfeil in Praag:

Afbeelding

Afbeelding

Op het eerste gezicht ga je toch stoppen, niet? Je kan niet echt meteen zien dat je wel door mag rijden...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Lambo19 » za 04 mar 2017, 19:36

^^
Dat is wel erg omslachtig ja. Een apart verkeerslicht voor links afslaand verkeer zou meer soelaas bieden.
Waarom mag verkeer niet linksaf slaan? Hebben die een aparte groenfase of heeft dat misschien te maken met de nabijgelegen trambedding?

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door boe! » za 04 mar 2017, 20:10

Zie je die tram links?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Lambo19 » za 04 mar 2017, 20:36

^^
Nu wel. ;)

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » zo 05 mar 2017, 17:00

Wimpie25 schreef:^^
Leuven plaatst zelfs nog nieuwe lichten met zo'n kruis in. Het wapenschild van Leuven is trouwens rood wit gestreept, dat is de reden die men aanhaalt om de kleurstelling te behouden.
Eigenlijk moet geen enkele gemeente zich verantwoorden. Rood-wit waren de standaardkleuren in heel België. Tot het Vlaams Gewest in 1993 om bijzonder bekrompen reden (namelijk de kleuren van de Vlaamse vlag) besloot haar verkeerslichten te herschilderen in geel-zwart. Daar zijn de gemeenten niet aan gebonden.

Al ben ik het wel met Lambo19 eens dat het tijd wordt dat dit in de wegcode geregeld wordt. Liefst een kleurstelling over heel het land. Rood-wit is dan het meest logisch gezien dit in 2 van de 3 gewesten gebruikt wordt, door veel gemeenten in Vlaanderen en ook door Infrabel voor de overwegen. En de Vlaams nationalisten moeten zich maar troosten met de gedachte dat rood en wit óók kleuren zijn van de Vlaamse vlag. ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » zo 05 mar 2017, 17:15

Dan nog lijkt een apart verkeerslicht me wel wenselijk. Nu is het voor ter plaatse onbekenden verwarrend met de kans dat men remt terwijl ter plaatse bekende achterliggers daar niet op rekenen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Willem » zo 05 mar 2017, 18:41

Mandelsoft schreef: Afbeelding
Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier zonder te stoppen rechtdoor rijden, mag dat?

Aangezien het CBR zich opwerpt als beschermer van de verkeersveiligheid zullen ze ongetwijfeld vinden dat als je hier toch gewoon verder rijdt een cursus EMG verdiend hebt.

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Lambo19 » zo 05 mar 2017, 20:48

Alfa schreef:
Rood-wit is dan het meest logisch gezien dit in 2 van de 3 gewesten gebruikt wordt, door veel gemeenten in Vlaanderen en ook door Infrabel voor de overwegen. En de Vlaams nationalisten moeten zich maar troosten met de gedachte dat rood en wit óók kleuren zijn van de Vlaamse vlag. ;)
Van mij mogen de geel-zwarte palen zeker blijven. Naar mijn mening is die kleurstelling vele malen mooier dan het rood-wit of het zwart-wit in Nederland. De kleurstelling vormt een belangrijk visueel herkenningspunt van onze kruispunten.

Niet dat ik een Vlaams nationalist ben hoor. ;)
Kwestie van smaak. :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Rene » zo 05 mar 2017, 21:59

Willem schreef:Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier zonder te stoppen rechtdoor rijden, mag dat?
Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier als kleurenblinde zonder te stoppen rechtdoor rijden, is dat verstandig ?

(een groene pijl hoort niet naast de rode volle lens, maar naast de groene volle lens)

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Davy » zo 05 mar 2017, 22:02

@Lambo: Eens. Ik vind zwartgeel een mooie kleurcombi met goede zichtbaarheid, maar ik zie er zelf geen Vlaams symbool in. Het liefste zie ik trouwens dat zoiets nationaal geregeld is, net zoals alle andere zaken die met verkeersregels en -signalisatie te maken hebben.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Mandelsoft » ma 06 mar 2017, 8:55

Rene schreef:Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier als kleurenblinde zonder te stoppen rechtdoor rijden, is dat verstandig ?

(een groene pijl hoort niet naast de rode volle lens, maar naast de groene volle lens)
In Tsjechië kan je daar "ja" op antwoorden; net als in o.a. Duitsland wordt in Tsjechië de rode en gele lichten met een zwarte (contour)pijl uitgevoerd. Daardoor kan je makkelijk het verschil zien tussen rood en groen, ook als kleurenblinde.
Meestal worden deze groene pijlen gebruikt op secundaire richtingen, zoals rechtsaf. Maar omdat deze op een hoofdrichting is geplaatst, ziet het er ontzettend ongelukkig uit...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Willem » ma 06 mar 2017, 14:59

Davy schreef: Ik vind zwartgeel een mooie kleurcombi met goede zichtbaarheid, maar ik zie er zelf geen Vlaams symbool in.
Op plaatsen rond Brussel waar de bebouwing over de gewestgrens heen gewoon doorgaat, zoals bijvoorbeeld in Kraainem, vind ik het een handige manier om te zien in welk gewest je bent.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Seat Ibiza » ma 06 mar 2017, 16:08

Mandelsoft schreef:
Rene schreef:Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier als kleurenblinde zonder te stoppen rechtdoor rijden, is dat verstandig ?
In Tsjechië kan je daar "ja" op antwoorden; net als in o.a. Duitsland ...
Weet je dat zeker? In Duitsland ben je bij een groene pijl verplicht eerst te stoppen volgens mij. In Polen is dat ook het geval.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 06 mar 2017, 21:08

Davy schreef:@Lambo: Eens. Ik vind zwartgeel een mooie kleurcombi met goede zichtbaarheid, maar ik zie er zelf geen Vlaams symbool in. Het liefste zie ik trouwens dat zoiets nationaal geregeld is, net zoals alle andere zaken die met verkeersregels en -signalisatie te maken hebben.
Het klopt dat er geen geen Vlaamse identificatie mee gemoeid is geweest. Het Vlaams-Gewest heeft de beslissing genomen na grondig onderzoek, waarin bleek dat geel-zwart voor een betere zichtbaarheid zorgde. Relatief gezien is het op dit moment de meest gebruikte kleur op VRI's in België. De gemeenten die nog nieuwe rood-witte palen plaatsen zijn op 1 hand te tellen. Het gros van de landelijke gemeenten die VRI's in eigen beheer hebben, hebben ze al 20 jaar niet meer geschilderd gehad.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » ma 06 mar 2017, 22:59

Seat Ibiza schreef:
Mandelsoft schreef:
Rene schreef:Leuke vraag voor het theorie-examen: u wilt hier als kleurenblinde zonder te stoppen rechtdoor rijden, is dat verstandig ?
In Tsjechië kan je daar "ja" op antwoorden; net als in o.a. Duitsland ...
Weet je dat zeker? In Duitsland ben je bij een groene pijl verplicht eerst te stoppen volgens mij. In Polen is dat ook het geval.

Dat hangt er vanaf.

In Duitsland is de "Grünpfeil" een zwart bordje met een groene pijl erop getekend, daarbij moet je in Duitsland inderdaad eerst stoppen en kijken omdat er conflicterend verkeer kan zijn, als het vrij is mag je rijden. Een beetje vergelijkbaar met het rechtsaf slaan door rood in de VS, als ik me dat goed herinner.
In Duitsland betekend een groene pijl als lamp dat het conflictvrij is en dat je kunt doorrijden. Je hoeft dan ook NIET eerst te stoppen.


In Polen is dat anders. Daar werkt de groene pijl als lamp hetzelfde als het bord in Duitsland: Stoppen en kijken want het is NIET noodzakelijk conflictvrij. Als het kan, mag je toch rijden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er geen auto's meer conflicteren maar wel voetgangers. Dat is soms erg verwarrend als je net van Duitsland Polen in gaat.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » di 07 mar 2017, 7:38

^^
Het laatste lijkt mij een vergelijkbare situatie te zijn zoals we het in België kennen.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Seat Ibiza » wo 08 mar 2017, 12:44

duikgek89 schreef:In Duitsland is de "Grünpfeil" een zwart bordje met een groene pijl erop getekend, daarbij moet je in Duitsland inderdaad eerst stoppen en kijken omdat er conflicterend verkeer kan zijn, als het vrij is mag je rijden. Een beetje vergelijkbaar met het rechtsaf slaan door rood in de VS, als ik me dat goed herinner. In Duitsland betekend een groene pijl als lamp dat het conflictvrij is en dat je kunt doorrijden. Je hoeft dan ook NIET eerst te stoppen.

In Polen is dat anders. Daar werkt de groene pijl als lamp hetzelfde als het bord in Duitsland: Stoppen en kijken want het is NIET noodzakelijk conflictvrij. Als het kan, mag je toch rijden. Het kan bijvoorbeeld zijn dat er geen auto's meer conflicteren maar wel voetgangers. Dat is soms erg verwarrend als je net van Duitsland Polen in gaat.
Correct, dat had ik inderdaad vergeten te vermelden in mijn bericht. Ik vergeleek de Duitse groene pijl op een bordje met de groene pijl in Polen die d.m.v. een lamp wordt aangeduid.

Rest dus nog de vraag: volgt Tsjechië de Duitse regels voor een groene pijl als lamp, of de Poolse?

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6908
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » wo 08 mar 2017, 17:04

Bij deze nog een paar VRI's op Curaçao

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie