Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 10:15

Chris schreef:Ik was vanmiddag in Heerenveen, en het viel me op dat alle verkeerslichten nabij de aansluiting 12 van de A32 zonder achtergrondschild zijn.
Dat is al jaren zo. Ik kan me herinneren dat er hier op het forum een discussie geweest toen die ledlampen hier geplaatst werden als één van de eerste locaties van Nederland, en dat er toen werd gesteld dat achtergrondschilden niet nodig waren omdat de ledlampen ook bij fel zonlicht goed zichtbaar zouden blijven. Een leuke theorie en op zich de moeite waard om te testen. Misschien was het hier bij wijze van experiment zonder achtergrondschilden uitgevoerd. Hoe dan ook, ik denk dat we moeten constateren dat het niet echt geslaagd is; in ieder geval niet op zo'n druk punt. Misschien dat het beter uit de verf zou komen op een rustiger VRI-kruising.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 17 okt 2016, 10:16

Bart217 schreef:^^ Dankzij de LED-verlichting?
Inderdaad, los van het verhaal van de herkenbaarheid zorgt LED er tenminste wel voor dat tegenlicht nog weinig van tel is. Het is mijn ervaring dat een lantaarn met gloeilampen en achtergrondschild, het toch zwaar moet afsteken tegen een opstelling met LED zonder schilden. Dan komt natuurlijk steeds de opmerking, "wat met LED én achtergrondschilden?". In Vlaanderen zijn die ook een tijdje geplaatst bij de eerste vernieuwingsronde met LED (de LED's die vandaag worden gebruikt zijn zelfs gedimd tegenover vroeger).

Ik begrijp ergens wel dat velen nog steeds interessant vinden om die combinatie te gebruiken voor de herkenbaarheid en esthetiek, en ik het vind het persoonlijk ook jammer dat we op dat vlak in Vlaanderen en Nederland niet langer op de zelfde lijn zitten. Echter zijn ze technisch gezien voor de "leesbaarheid" niet meer nodig en dat is dan ook de afweging die AWV heeft gemaakt. Overigens zijn niet alle achtergrondschilden in Vlaanderen verdwenen. De Gemeentelijke wegbeheeders kiezen vaak nog wel voor opstellingen met schilden, of zijn er gewoon nog niet toe gekomen om hun bestaande VRI's te vervangen.

Persoonlijk zou ik nog liever hebben dat het AWV zich gaat bezighouden met het plaatsen van LED-lantaarns zonder gekleurde lenzen, waar de diodes zelf voor de kleur van het respectievelijk licht zorgen. Ook al schijnt de zon pontificaal in de lenzen, je zal niet moeten pieren welk licht nu brand. Zie afbeelding in spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Op dit moment kan je nog steeds de kleur van de lens zien, ook al brandt het licht niet.
SPOILER: TOON

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 okt 2016, 10:26

Wimpie25 schreef:Echter zijn ze technisch gezien voor de "leesbaarheid" niet meer nodig
De leesbaarheid wordt echter wel voor een zeer groot deel bepaald door de mate waarin het armatuur zélf opvalt in de omgeving ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 17 okt 2016, 10:34

^^
Het voordeel dat wij in de Benelux hebben, is dat wij de palen van de VRI in een opvallende contrasterende kleuren in de verf zetten. Ik heb veel meer problemen met landen die metaalkleurige palen gebruiken (soms ook nog zonder achtergrondschild). Dat nefast minimalisme resulteert in nul herkenbaarheid.

Om je een voorbeeld te geven, mochten die palen niet in de kleur gezet zijn, welk verschil is er dan nog met de paal van bijvoorbeeld de straatlamp die erachter staat?

Afbeelding

Nog een ander voorbeeld, van de zomer was ik in de VS en heb me er toch meermaals verbaasd over het ontwerp van de VRI's. Je herkent hier duidelijk verkeerslichten, enkel alleen al door al het extra getuig dat men er aan gehangen heeft. Als je echter naar de volgende kruisingen gaat kijken, moet je al goed pieren om te zien waar er VRI's staan (en bijgevolg de kruisingen zijn).

Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 12:26

Groot voordeel aan verkeerslichten in de VS en Canada is dat ze aan de overzijde van het kruispunt boven de weg hangen. Daardoor kun je ook pal voor de stopstreep het licht zeer goed zien (is in Nederland nog wel eens lastig; in België staat er vrijwel altijd ook een verkeerslicht aan de zijkant maar in Nederland zeker niet) en kun je tevens zien wat de kruisende richtingen hebben, en eventueel daarop anticiperen. Het is in het begin even wennen, maar ik vind het persoonlijk erg fijn.

Wat is eigenlijk de reden dat dit verschil tussen Amerika en Europa is ontstaan?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 17 okt 2016, 13:02

^^ In Nederland mag het licht niet voorbij het conflictpunt staan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 17 okt 2016, 13:12

^^
Dat is inderdaad wel een voordeel. Veel tijd om er aan te wennen heb je niet eigenlijk nodig gezien wij dat al min of meer kennen. In België staan er over het algemeen ook altijd herhalingslichten aan de overzijde en linkerzijde van het kruispunt maar in principe zijn enkel de rechtse en die boven de rijstrook hangen rechtsgeldig. Tegenwoordig hangt men ook meer en meer een ontruimingspijl en oranje waarschuwingslicht aan de overzijde van het kruispunt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 14:46

Wouter N14 schreef:^^ In Nederland mag het licht niet voorbij het conflictpunt staan.
Maar wat is daar de achterliggende gedachte van? Aan de andere kant van de grote plas vind ik lichten achter de kruising prima werken...

Soms kan het best goed zijn om te kijken naar hoe andere landen het doen. Ik wil niet zeggen dat het per definitie een betere oplossing is voor in Nederland, maar er zal toch een reden zijn waarom we het in Europa op de ene manier doen en het in Amerika op een andere manier gedaan wordt.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door petervdveen » ma 17 okt 2016, 14:51

Snelwegfreak schreef:
Wimpie25 schreef:de hele herkenbaarheid van het verkeerslicht vervalt.
Ik ben het met je eens dat het duidelijker is, maar je herkent een VRI aan meer dan enkel het achtergrondschild.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 okt 2016, 14:56

Uiteraard, maar overdag speelt een achtergrondschild een grote rol. Ik ben daarom erg voor.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 17 okt 2016, 16:50

Coen Tunnel schreef:
Wouter N14 schreef:^^ In Nederland mag het licht niet voorbij het conflictpunt staan.
Maar wat is daar de achterliggende gedachte van? Aan de andere kant van de grote plas vind ik lichten achter de kruising prima werken...
Ik denk dat het samenhangt met de striktheid omtrent de positionering van verkeerstekens. Verkeerstekens staan rechts van de weg en geven het absoluut punt aan waar bepaalde regelgeving begint of eindigt. Verkeerslichten vallen onder de verkeerstekens en moeten dus staan op de plaats waar men verwacht de inherente regelgeving af te dwingen. In de VS is de regelgeving - voor zover ik weet - veel minder plaatsafhankelijk.

Overigens, een leuke video over het wel en wee van verkeerslichten eind jaren 30. In de inleiding zitten ook beelden uit Nederland.
Link

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 17 okt 2016, 17:31

^^ De werkelijke redenen ken ik niet, maar ik zat inderdaad ook op de lijn die jij omschrijft.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Willem » ma 17 okt 2016, 19:07

In Denemarken zie je soms dat ze zowel voor als achter het kruispunt een armatuur te plaatsen. Dan voldoe je aan de hiervoor genoemde richtlijnen en zorg je tegelijk voor een goede zichtbaarheid. Alleen overdrijven ze daar vaak weer door twee armaturen boven elkaar te plaatsen.

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1837
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chrysa » ma 17 okt 2016, 20:20

Hoe zit dat hier dan?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 17 okt 2016, 20:57

^^ Dat klopt dus niet. Volgens mij zijn er maar heel weinig plekken waar dit niet opgaat (en dus vermoedelijk niet voldoen aan de richtlijnen/voorschriften).
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » ma 17 okt 2016, 21:01

Wimpie25 schreef:Ik denk dat het samenhangt met de striktheid omtrent de positionering van verkeerstekens. Verkeerstekens staan rechts van de weg en geven het absoluut punt aan waar bepaalde regelgeving begint of eindigt. Verkeerslichten vallen onder de verkeerstekens en moeten dus staan op de plaats waar men verwacht de inherente regelgeving af te dwingen. In de VS is de regelgeving - voor zover ik weet - veel minder plaatsafhankelijk.
Voor voetgangerslichten maakt men anders wel een uitzondering. Die staan in bijna alle gevallen aan de overzijde van de kruising.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » ma 17 okt 2016, 21:12

Wouter N14 schreef:^^ Dat klopt dus niet. Volgens mij zijn er maar heel weinig plekken waar dit niet opgaat (en dus vermoedelijk niet voldoen aan de richtlijnen/voorschriften).
Zo'n enkele overspanning in het midden van de kruising zie je wel vaker. Vind ik persoonlijk een heel fraaie oplossing.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: RE: Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Demassel » ma 17 okt 2016, 21:18

Wouter N14 schreef:^^ Dat klopt dus niet. Volgens mij zijn er maar heel weinig plekken waar dit niet opgaat (en dus vermoedelijk niet voldoen aan de richtlijnen/voorschriften).
Afstanden tussen de lantaarn (loodrecht naar beneden gerekend) boven de rijbaan en de stopstreep minimaal 8m (bibeko) en minimaal 12m (bubeko) met een max van 20m

Bron: De nu geldende regeling verkeerslichten

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » ma 17 okt 2016, 21:27

Snelwegfreak schreef:Zo'n enkele overspanning in het midden van de kruising zie je wel vaker. Vind ik persoonlijk een heel fraaie oplossing.
Klopt, maar dan wel met aanvullende normaal geplaatste lantaarns ter hoogte van de stopstreep.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

NSDaniel
woonerf
Berichten: 60
Lid geworden op: za 20 dec 2014, 21:50
Locatie: Utrecht

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door NSDaniel » ma 17 okt 2016, 21:51

Chris schreef:Ik was vanmiddag in Heerenveen, en het viel me op dat alle verkeerslichten nabij de aansluiting 12 van de A32 zonder achtergrondschild zijn.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Ik vond het niet zo geslaagd, er is een kantorenpark rond dit kruispunt en de verkeerslichten vallen nogal weg tussen de vele visuele afleiding.
Persoonlijk vind ik het wel meevallen, maar misschien komt dat meer doordat ik ze kén. Als ze de huidige situatie dan toch willen verbeteren, kijk dan eens naar de instellingen en de cyclus van de verkeerslichten. Mij ontgaat de logica bijna altijd...

Overigens is de gemeente Heerenveen, samen met Rijkswaterstaat, momenteel aan het kijken naar oplossingen voor alle kruispunten met VRI's rondom de A32.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Via » wo 19 okt 2016, 19:25

^^
Ik vind het ook niet zo geslaagd op deze manier. Valt echt weg in de nogal drukke omgeving.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » wo 19 okt 2016, 20:10

Utrecht heeft ze ook: https://goo.gl/maps/hQwkuthjsJr
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Willem » wo 19 okt 2016, 21:20

Langs de weg (dus niet erboven) zie je het veel vaker. Het is zogezegd de nieuweste "mode". Kennelijk wordt een achtergrondschild niet meer nodig gevonden bij VRI's die met led-jes werken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » wo 19 okt 2016, 21:38

Je ziet het eigenlijk alleen bij de Vialis Vialina. Die vinden het waarschijnlijk niet passen bij hun ontwerp. Ik vind het waardeloos. Ze zijn wel degelijk nog nodig.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Mark » wo 19 okt 2016, 22:29

In Leiden heeft men de Vialina lantaarns geplaatst met achtergrondschild... (En volgens de Vialis website ook gewoon te bestellen.)

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » wo 19 okt 2016, 23:24

Snelwegfreak schreef:Je ziet het eigenlijk alleen bij de Vialis Vialina. Die vinden het waarschijnlijk niet passen bij hun ontwerp. Ik vind het waardeloos. Ze zijn wel degelijk nog nodig.
Ik denk wel dat bij de led-VRI's de noodzaak voor achtergrondschilden kleiner is. Of ze wel of niet nodig zijn zal allicht afhangen van de lokale situatie. Het is misschien ook een kwestie van herkenbaarheid en gewenning, en wellicht minder om de lichten zelf goed zichtbaar te houden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6978
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » do 20 okt 2016, 7:51

Zoals eerder besproken is het vooral een kwestie van gewenning en is er op technisch vlak weinig noodzaak voor het achtergrondschild op zich.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door petervdveen » do 20 okt 2016, 12:51

Snelwegfreak schreef:Ze zijn wel degelijk nog nodig.
Is daar wel eens onderzoek naar gedaan?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76519
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » do 20 okt 2016, 13:27

Volgens mij is het juist een technische noodzaak, en geen kwestie van gewenning. Het gaat erom dat verkeerslichten niet wegvallen in de vele visuele afleiding op de achtergrond (bomen, reclames, verlichting, gebouwen, etc.) dat heeft dus weinig met gewenning te maken. LED of geen LED, de visuele afleiding op de achtergrond wordt er niet minder door.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » do 20 okt 2016, 13:50

Nou ja, de achtergrondschilden waren er toch ook om ervoor te zorgen dat bij tegenlicht de verkeerslichten met de klassieke lampen goed zichtbaar bleven? Want dat was, zelfs met de kappen boven de lampen, zonder achtergrondschilden wel problematisch. De achtergrondschilden zorgden voor een soort contrast waardoor je tenminste kon zien wel licht er precies brandt.

Bij ledlampen zijn de lichten sowieso veel beter zichtbaar, ook in heel zonnige omstandigheden.

Plaats reactie