Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » za 13 mei 2017, 14:15

Dan zijn het dus feitelijk emissiegeneratoren. Afremmen, terugschakelen, optrekken, lekker goed voor het milieu allemaal. :nothanks:

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Robbert297 » za 13 mei 2017, 14:20

Ik had dat ook een keer midden in de nacht op de Havendreef in Almere. Ik vind dat maar een rare maatregel.
Laatst gewijzigd door Robbert297 op za 13 mei 2017, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Слава Україні

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door ConradM » za 13 mei 2017, 14:26

Coen Tunnel schreef:Dan zijn het dus feitelijk emissiegeneratoren. Afremmen, terugschakelen, optrekken, lekker goed voor het milieu allemaal. :nothanks:
DAt is met zo'n beetje alle snelheidsbeperkende maatregelen? Is er eigenlijk wel eens (degelijk) onderzoek gedaan naar het milieu effect van dit soort maatregelen ?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » za 13 mei 2017, 14:28

De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.

Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat :nothanks:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » za 13 mei 2017, 15:25

Wouter N14 schreef:Toevallig gisteravond langsgereden. De afstelling mag nog wel aangepast worden, ik moest stoppen voor niks maar kreeg weer snel groen :?
Ik had, toen ik er even stind te kijken, al het idee dat het licht snel zonder reden op rood sprong en daarna weer snel op groen zonder aanwijsbare reden. Dat lijkt dus wel te kloppen.
Snelwegfreak schreef:Grote kans dat dit bewust is. Doen veel gemeenten om de snelheid van autoverkeer eruit te halen.
Ik heb dat met name in Portugal heel veel gezien op plekken waar je dorpjes inrijdt. Die stonden afgesteld op 50 km/h inclusief flitspaal voor snelheid en roodlicht. Als je met 50 het dorp inreed was er dus niks aan de hand.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 15:31

Snelwegfreak schreef:De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.
Die weg ken ik niet, dus even in het algemeen.

Ik heb een hekel aan mensen die door rood rijden/lopen/fietsen, maar ik moet bekennen dat het me soms moeite kost om de discipline op te brengen om voor een rood licht te stoppen waarvan je weet dat het daarna meteen op groen gaat springen, zeker als alles te overzien is en er geen kip in de buurt te bekennen is. Het is dan zo verleidelijk om iets te hebben van "lazer op met je onzin-rood" en door te rijden...

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » za 13 mei 2017, 15:42

^^ Heel herkenbaar. Daarom ook deze passage:
Snelwegfreak schreef:Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat :nothanks:
Als je het kan overzien heb ik er maling aan. Net als in een situatie waarbij (ook op die Westtangent bij ons) de rechtsaffer groen heeft maar op rood gaat als ik er aan kom omdat de doorgaande richting naar groen gaat en de fietsers parallel automatisch groen mee krijgen. Terwijl er helemaal geen aanvraag is en er ook geen fietsers zijn. Wat een onzin is dat. Dan rijd ik gewoon door. Zoek het uit met je achterlijke politiek gestuurde regelingen.
Palance schreef:Ik heb dat met name in Portugal heel veel gezien op plekken waar je dorpjes inrijdt. Die stonden afgesteld op 50 km/h inclusief flitspaal voor snelheid en roodlicht. Als je met 50 het dorp inreed was er dus niks aan de hand.
Dit heb ik in Catalonië ook een aantal keer gezien als je een dorpje inrijdt. Verkeerslicht met flitspaal. Licht staat op geelknipperen maar als je te hard aan komt rijden springt hij op rood en mag je een seconde of 10 stilstaan terwijl er verder niets gebeurt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 15:59

Ik wilde ook vooral aangeven dat jij niet de enige bent die zich ergert aan onzin-rood.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Hajo » za 13 mei 2017, 22:21

Soms onzin, soms ook niet.

Voor een bebouwde kom kan ik het me voorstellen. Maar op een kruising op het platteland minder.

In Warschau liggen veel grote, brede wegen. Duidelijk aangelegd tijdens het communistische tijdperk. Overdag razend druk, 's avonds laat en 's nachts vaak uitgestorven. Op de doorgaande richting staan de verkeerslichten standaard op wachtstand groen. Gevolg is dat er dan vaak waanzinnig hard wordt gereden. Maximum is 50, maar 60 tussen 23.00 en 05.00 uur meen ik. Praktijk is dat er dan minimaal 80 tot 100 gereden wordt. Kom jij vanuit een zijweg, je hebt rood maar denkt: "Ach, op dit tijdstip is er toch geen kip op de weg," en je negeert dat rode licht. En net op dat moment... :schrikreactie:

Heb het meegemaakt in een taxi aldaar. Ik was weliswaar in recordtijd bij mijn hotel, maar dat taxi ritje bezorgd mij nog de rillingen. Dat had volkomen verkeerd kunnen aflopen. :shutup:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » za 13 mei 2017, 22:23

De situatie die jij beschrijft is dan ook totaal niet te vergelijken met wat we hier in Nederland tegenkomen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Hajo » za 13 mei 2017, 22:27

^^ Nee, omdat de lichten hier op wachtstand rood staan. :hap: ;)

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door duikgek89 » za 13 mei 2017, 23:23

De rest wel wil je zeggen? Ik heb zelf meerdere malen in Warschau gereden en ben met het straatbeeld daar bekend. Dat kun je absoluut niet met de Nederlandse kinderdagverblijfwegen vergelijken, dat hoef je er dus ook niet bij te slepen om mij te beleren. Ik heb daarbij zeer duidelijk overzichtelijke en verlaten kruisingen genoemd, daar vind ik de meeste kruisingen in Warschau niet onder vallen.

Dat ze in Warschau soms wat enthousiast rijden ben ik overigens met je eens, maar echt schokkend wil ik het niet noemen.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » zo 21 mei 2017, 17:40

Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
https://www.google.nl/maps/@51.3506865, ... 312!8i6656
Svenlo

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » zo 21 mei 2017, 19:20

In Vlaanderen zijn het gros van de kruisingen op gewestwegen uitgerust met roodlichtcamera's. In zo'n geval is door het rood rijden geen optie, hoe onzinnig de situatie ook mag zijn. ;)

Zelfs deze voetgangersoversteekplaats heeft in één richting een fototoestel

https://www.google.com/maps/@50.8905244 ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 21 mei 2017, 20:45

sven_engelen schreef:Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
https://www.google.nl/maps/@51.3506865, ... 312!8i6656
Dat lijkt me hier niet nodig. De situatie is duidelijk genoeg dat de weggebruiker kan zien dat het licht voor hem is bedoeld.

Een volle lens is los van bovenstaande beter zichtbaar, omdat het meer licht uitstraalt.

Hier nog zo een: https://www.google.nl/maps/@52.4581595, ... 312!8i6656
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Robbert297 » zo 21 mei 2017, 21:14

Hier zijn de pijlen wel nodig, omdat het linker verkeerslicht met een volle lens kan worden gezien als een verkeerslicht voor de rechtdoorrichting:
https://www.google.nl/maps/@53.2227932, ... 312!8i6656
Слава Україні

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » zo 21 mei 2017, 21:41

mavas schreef:
sven_engelen schreef:Hoort het rechterverkeerslicht niet een pijl te hebben?
https://www.google.nl/maps/@51.3506865, ... 312!8i6656
Dat lijkt me hier niet nodig. De situatie is duidelijk genoeg dat de weggebruiker kan zien dat het licht voor hem is bedoeld.

Een volle lens is los van bovenstaande beter zichtbaar, omdat het meer licht uitstraalt.

Hier nog zo een: https://www.google.nl/maps/@52.4581595, ... 312!8i6656
Dat is anders. Er is geen verkeerslicht voor rechtdoor. In de situatie staat er ook nog een volle lens rechtdoor. Dan hoort het toch wel gescheiden te zijn?
Svenlo

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door petervdveen » do 01 jun 2017, 9:16

https://www.google.nl/maps/@52.7078863, ... 312!8i6656

Bij deze situaties vind ik het ook prettiger als er een rechtdoorpijl in het groene licht zou zitten. Vaak als ik vooraan sta kan ik de bovenkant niet zien en let ik enkel op het aanspringen van het groene licht.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » do 01 jun 2017, 9:53

^^ Er zijn genoeg locaties waar er wel een pijl in zit in dit soort situaties. Ik denk een kwestie van een keuze van de wegbeheerder of voortschrijdend inzicht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Egbert » do 01 jun 2017, 16:18

Er is een verschil tussen pijl en bol. Met pijl is er geen kruisend verkeer te verwachten, met bol kun je kruisend verkeer krijgen. Dat maakt voor het rechtdoorgaand verkeer natuurlijk niet uit, maar het zou wel vreemd zijn als je een pijl rechtdoor hebt en het tegemoetkomend verkeer voor linksaf gaat ook rijden.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » do 01 jun 2017, 17:18

^^ Kruisend moet zijn tegemoetkomend
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris079 » do 01 jun 2017, 20:22

Had hier ook graag rechtdoorpijlen in gezien. Maakt de situatie een stuk duidelijker denk ik:

https://goo.gl/maps/5bQLif5cspB2

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » vr 02 jun 2017, 10:27

Dit is zo'n zelfde geval als dat in valkenswaard
Svenlo

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Egbert » vr 02 jun 2017, 15:15

Bart217 schreef:^^ Kruisend moet zijn tegemoetkomend
Ook niet helemaal. Bedoeld is dus tegemoetkomend afslaand verkeer dat jou kruist. ;)

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » vr 02 jun 2017, 16:21

Of je slaat zelf af en komt tegenoetkomend rechtdoorgaand of tegemoetkomend rechtsafslaand verkeer tegen. Dit betreft verkeer wat op jouw weg jou tegemoetkomt en al dan niet rechtdoor gaat. Tegemoetkomend dus... ;)

Kruisend verkeer komt van zijwegen vanuit jouw richting gezien.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door keokiracer » vr 16 jun 2017, 21:12

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door verfmeer95 » vr 16 jun 2017, 22:27

^^ De Google Streetview-camera werkt dus blijkbaar van beneden naar boven.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 jun 2017, 17:51

Snelwegfreak schreef:De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.
Het valt mij al een week of twee op dat dit niet meer gebeurt, 's ochtends vroeg in ieder geval. Ik kan gewoon met 70 op de teller blijven rijden en het blijft groen. Stuk beter als ze die pestregeling hebben aangepast :top:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Bart217 » di 27 jun 2017, 17:58

Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » di 27 jun 2017, 18:48

Mooi initiatief, maar het overgrote deel van de fietsers (en automobilisten) dat appt op de fiets/achter het stuur zal daar toch geen boodschap aan hebben vrees ik.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie