Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » do 19 dec 2019, 1:48

Voor zover ik weet moet elke richting een bepaalde groentijd krijgen als het niet met sensoren geregeld is. Als dat wel zo is, dan geldt er een combi van het VRI programma en de sensoren (ben ik niet heel zeker van ik moet het zelf even aan mijn docent navragen) dat het verkeerslicht voor het busje groen rood groen stond kan ik vooral overdag alleen maar stom toeval noemen
Svenlo

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » do 19 dec 2019, 14:05

Snelwegfreak schreef: za 13 mei 2017, 14:28 De Westtangent in Heerhugowaard is ook drama wat dat betreft. Als je iets boven de 50 rijdt (waar de V85 op 65 ligt) krijg je standaard rood, ook al komt er helemaal niets uit de conflicterende richting. 's Ochtends vroeg soms irritant, maar als je op tijd je gas loslaat kun je uiteindelijk zonder te remmen door groen.

Op het 2x1 stukje heb je een geregelde fiets- en voetgangersoversteek waar ze dit ook doen. Op willekeurige momenten gaat dat ding op rood en als je stil staat direct weer op groen. Dat is zo'n licht waar, als ik zie dat er geen overstekend verkeer is, ik gerust door rood rijd. Krijg even lekker wat :nothanks:
Ze gaan nu ook weer iets veranderen aan de verkeerslichtenregelingen: https://www.nhnieuws.nl/nieuws/258745/m ... ugowaardse
Ik weet alleen niet of introduceren van zogenaamde vrije koppelingen er voor zorgt dat bestuurders niet meer door rijd rijden. De oorzaak van het ongeval is niet bekend, dus weet je ook niet of je maatregel de oorzaak wegneemt.

Vrije koppelingen werken als volgt: Ze geven een groene golf in de doorgaande richting als er genoeg auto's in een groepje bij elkaar rijden vanaf het vorige verkeerslicht.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » di 07 jan 2020, 14:17

Ik zag vanmorgen dat de lichten op dit kruispunt in Rotterdam aangepast zijn. Er is nu ook een aftelklok voor het autoverkeer, maar dan geïntegreerd in de VRI zelf op de plek waar het oranje licht zit (dat overigens ook gewoon werkt). Helaas had ik het te laat door om een foto te maken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door sven_engelen » di 07 jan 2020, 18:56

^^ aha zoals in Den Bosch dus. Interessant... ik zelf merk dat ik niet op de aftelklok kijk wanneer het verkeerslicht op rood staat dus het is voor mij maar de vraag of het echt werkt
Svenlo

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » di 07 jan 2020, 19:40

^^ Ik vind het in Den Bosch wel handig. :) Ik gebruik het ook wel.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Durashift » di 07 jan 2020, 22:11

Ik hoorde vanochtend een nieuwsbericht(je) op radio1 dat de uitrol van de iVRI techniek flink achterloopt op de doelstelling.

Ik kan er geen directe bron van vinden.. vermoedelijk dat het vandaag in een krantenartikel heeft gestaan.
Ik kom wel tegen dat er eind november vorig jaar 16 iVRI certificaten zijn uitgereikt.

https://www.talking-traffic.com/nl/nieu ... veranciers

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 22:11

^^ Klopt, staat ook uitgebreid in het NRC van vanavond.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » di 07 jan 2020, 22:19

Op Tenderned staan wel frequent aanbestedingen van gemeenten die iVRI's willen aankopen.

Maar bij ITS / 'smart mobility' wordt vaak overschat hoe makkelijk dat op grote schaal uitgerold kan worden, zeker met de budgetten waar gemeenten mee te maken hebben.

Ik heb overigens ook gehoord dat bedrijven als Vialis het knetterdruk hebben en er te weinig technisch personeel is om alles uit te rollen.

Nederland heeft op het gebied van VRIs altijd wel wat voorgelopen op veel andere landen waar nog lang vast gehouden is aan starre regelingen en waar een voertuigafhankelijke regeling al het toppunt van moderniteit is.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » di 07 jan 2020, 22:27

In het NRC zegt Marcel Westerman, coördinator Talking Traffic dat de "technische haperingen grotendeels achter de rug" zijn en dat "op dit moment organisatorische problemen voor vertraging zorgen in de grote steden". Daar "kost het tijd om nieuwe ontwikkelingen eigen te maken". In kleinere gemeenten speelt dat minder omdat dit soort werk wordt uitbesteed. Van de 795 geselecteerde kruispunten zijn er nu 350 operationeel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » za 08 feb 2020, 21:16

AWV experimenteert met een nieuw type verkeersilcht, een oranje-knipperlicht dat fietsers toelaat om rechtsaf door rood te rijden.

Afbeelding

Fietsers kunnen voortaan ongestraft door rood met nieuw verkeerslicht

Als fietser ongestraft door het rood rijden? De komende maanden zullen op verschillende plaatsen in Vlaanderen nieuwe verkeerslichten komen die dat mogelijk maken. Knippert het nieuwe licht oranje, dan mag een fietser rechtsaf of rechtdoor. Zo hoeft hij niet langer onnodig samen met de wagens voor het rood te wachten.

“Zij moeten steeds voorrang verlenen aan andere bestuurders en aan voetgangers”, waarschuwt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Het extra licht is dan ook een oranje knipperlicht, en geen brandend groen.

Volledig artikel: https://www.hln.be/nieuws/binnenland/fi ... ~a15b305d/
Er bestond trouwens al een bord dat hetzelfde mogelijk maakt, dus het nut van het verkeerslicht ontgaat me een beetje. Al is het verkeersbord nogal ongelukkig vormgegeven, want het lijkt teveel op een voorrangsbord. Ik Frankrijk heb ik trouwens ook een soortgelijk ontwerp gezien, zijn er nog landen met dit verkeersbord?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » za 08 feb 2020, 22:03

In Nederland worden borden VR05 of VR06 gebruikt:

Afbeelding Afbeelding

Dit kan ook voorkomen als een aparte lamp bij een verkeerslicht die alleen oplicht wanneer deze regeling geldig is, voorbeeld: https://www.google.nl/maps/@52.5162814, ... 312!8i6656

Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 585
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Sibren » zo 09 feb 2020, 12:43

Ik wist totaal niet dat die voorrangborden met en fietsje geen voorrangsborden waren. Ik kwam ze laatst hier in Noville tegen. Het Streetview-beeld is genomen vanaf de voorrangsweg, dus ik ging ervan uit dat de borden betekenen dat automobilisten die rechts afslaan moeten uitkijken voor fietsers die rechtdoor gaan, en hen voorrang geven. Heel cryptisch dat het dus een roodlichtnegatie-bord is.
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Durashift » zo 09 feb 2020, 12:52

Alfa schreef: za 08 feb 2020, 21:16 AWV experimenteert met een nieuw type verkeersilcht, een oranje-knipperlicht dat fietsers toelaat om rechtsaf door rood te rijden.

Afbeelding
Het klopt toch niet dat dit mag wanneer het voetgangerslicht op groen staat?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 feb 2020, 17:06

^^ Ik zie daar een zebrapad, dus ook met oranje knipper voor rechtsafslaande fietsers zullen ze een voetganger nog steeds voorrang moeten geven. Dit soort deelconflicten zijn niet ideaal, maar dit komt in Nederland ook voor op plekken waar fietsers altijd rechtsaf mogen bij rood. Het risico is natuurlijk klein.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Egbert » zo 09 feb 2020, 17:25

Ik mis gewoon de groene pijl zoals die in Duitsland gebruikt wordt. Ik werk nu op een nieuwe locatie en het verkeerslicht om daar de weg op te draaien zou daar een goede kandidaat voor zijn. Je kunt links en rechts af en er is maar één licht, dus als er verkeer van rechts naar links gaat en jij wil rechtsaf, dan sta je nutteloos te wachten.
Een groene pijl zoals in Duitsland zou dan geweldig zijn, dan kun je gewoon oprijden als er verder geen verkeer komt.

Zouden Nederlandse verkeersdeskundigen dat kennen?

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » vr 14 feb 2020, 0:08

Durashift schreef: zo 09 feb 2020, 12:52

Het klopt toch niet dat dit mag wanneer het voetgangerslicht op groen staat?
Voetgangers hebben per definitie op dezelfde moment groen als het verkeer op de kruisende weg. Fietsers die rechtsaf door rood gaan moeten voorrang geven aan fietsers én voetgangers die van links komen (en voetgangers die van rechts oversteken). In de praktijk gebeurde dat trouwens al, want weinigen staan voor rood te wachten om naar rechts te gaan. Het enige verschil is dat het nu legaal gemaakt is.
Sibren schreef: zo 09 feb 2020, 12:43 Ik wist totaal niet dat die voorrangborden met en fietsje geen voorrangsborden waren. Ik kwam ze laatst hier in Noville tegen. Het Streetview-beeld is genomen vanaf de voorrangsweg, dus ik ging ervan uit dat de borden betekenen dat automobilisten die rechts afslaan moeten uitkijken voor fietsers die rechtdoor gaan, en hen voorrang geven. Heel cryptisch dat het dus een roodlichtnegatie-bord is.
Het klopt dat het bord extreem verwarrend is. Ik snap niet dat ze voor dit ontwerp gekozen hebben. Ze moesten toch zelf ingezien hebben dat het bord zeer goed lijkt op een voorrangsbord? Zelfs de fiets is slecht herkenbaar omdat de wielen volledig ingekleurd zijn. Het lijkt op een gele brij vanop afstand. Maar zoals gezegd bestaat het in Frankrijk ook. Vandaar dat ik me afvoer hoe dat bord ontstaan is. Is er ergens een internationale conventie geweest waarin ze dat afgesproken hebben? Zijn er nog landen buiten Frankrijk en België?

Dit Duitse bord is veel duidelijker (en goedkoper dan een extra oranje verkeerslicht):
https://c8.alamy.com/comp/T30WPA/berlin ... T30WPA.jpg
Laatst gewijzigd door Chris op vr 14 feb 2020, 9:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: IMG > URL ivm duidelijke stock photo

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Durashift » vr 14 feb 2020, 0:20

Alfa schreef: vr 14 feb 2020, 0:08
Durashift schreef: zo 09 feb 2020, 12:52

Het klopt toch niet dat dit mag wanneer het voetgangerslicht op groen staat?
Voetgangers hebben per definitie op dezelfde moment groen als het verkeer op de kruisende weg. Fietsers die rechtsaf door rood gaan moeten voorrang geven aan fietsers én voetgangers die van links komen (en voetgangers die van rechts oversteken). (..)
Begrijp ik. Mijn gedachte is eigenlijk: wanneer er nu dus een lamp is ipv een bord dat fietsers rechtsaf vrij geeft.. dán zou je de vri zo kunnen inschakelen dat rechtsaf niet vrij is voor fietsers indien het voetgangerslicht op groen staat.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6909
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wimpie25 » ma 17 feb 2020, 21:19

Sibren schreef: zo 09 feb 2020, 12:43 Ik wist totaal niet dat die voorrangborden met en fietsje geen voorrangsborden waren. Ik kwam ze laatst hier in Noville tegen. Het Streetview-beeld is genomen vanaf de voorrangsweg, dus ik ging ervan uit dat de borden betekenen dat automobilisten die rechts afslaan moeten uitkijken voor fietsers die rechtdoor gaan, en hen voorrang geven. Heel cryptisch dat het dus een roodlichtnegatie-bord is.
Zeer verwarrend inderdaad en voor die reden is het in de praktijk nooit in Vlaanderen ingevoerd. Er bestond in België namelijk al een bord dat rechtsafslaande automobilisten waarschuwt voor een deelconflict met fietsers die rechtdoor rijden. Die laatsten hebben namelijk als meest reglementaire bestuurder voorrang.

Vandaar vind ik het zelf persoonlijk een goede zet van het AWV. Een knipperend oranje licht, verwerkt in een operationeel verkeerslicht, is al gekend bij het publiek als een deelconflict binnen de takken van het door een VRI-geregeld kruispunt.De opstelling valt dus beter te verwerken binnen het verkeersgebeuren dan een onlogisch verkeersbord dat rechtstreeks uit Frankrijk is geïmporteerd.

De wegcode zegt dit;
64.1. Een oranjegeel knipperlicht betekent dat het verkeerslicht met dubbele voorzichtigheid mag voorbij gereden worden; het wijzigt de voorrangsregeling niet.

Het kan zijn :
1° een alleen geplaatst licht of twee lichten die beurtelings branden;
2° het oranjegeel licht van het driekleurig systeem wanneer het geheel van dit systeem niet in werking is;
3° in speciale gevallen een licht dat in het driekleurig systeem in de plaats van het groene licht brandt.

playertwo
dorpsstraat
Berichten: 222
Lid geworden op: di 29 okt 2019, 23:06

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door playertwo » wo 26 feb 2020, 22:35

^^ Langs de N34 (De Kustweg) in Nieuwpoort Stad heeft altijd zo'n verkeerslichten met variant 3 gestaan kan ik mij herinneren. Dat was niet bepaald een speciale situatie bij de visafslag, de tramhalte, verschillende restaurants en de jachthaven.
Een onderschrift, daar komt hij dan
Ps. De groeten van Playertwo

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » di 24 mar 2020, 14:33

*stof*
Coen Tunnel schreef: wo 30 aug 2017, 19:34
Wimpie25 schreef:^^
Knipperbol vind ik er een mooie Nederlandse term voor, we hebben ze hier niet zo lang en op grote schaal gekend als in NL.
Knipperbol is ook gewoon de term die op Wikipedia gebruikt wordt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knipperbol

Wat betreft knipperbollen in Nederland:
  • Knipperbollen werden in Nederland van 1957 tot 1962 geplaatst. In 1962 werd de Nederlandse wetgeving aangepast, zodat de automobilist voetgangers voor moet laten gaan op een zebra. Daarmee verdween de knipperbol uit het straatbeeld.
Ik weet niet of ze er op dit moment nog staan, maar op SV zag ik 2 van die knipperbollen in Vlaardingen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Alfa » di 24 mar 2020, 15:34

Coen Tunnel schreef: wo 30 aug 2017, 19:34
Wimpie25 schreef:^^
Knipperbol vind ik er een mooie Nederlandse term voor, we hebben ze hier niet zo lang en op grote schaal gekend als in NL.
Knipperbol is ook gewoon de term die op Wikipedia gebruikt wordt:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Knipperbol

Wat betreft knipperbollen in Nederland:
  • Knipperbollen werden in Nederland van 1957 tot 1962 geplaatst. In 1962 werd de Nederlandse wetgeving aangepast, zodat de automobilist voetgangers voor moet laten gaan op een zebra. Daarmee verdween de knipperbol uit het straatbeeld.
Het leuke is dat je ze zelfs in een Brits gebied als Gibraltar ook tegenkomt: https://www.google.de/maps/@36.1272109, ... 312!8i6656
Raar argument om ze niet meer te plaatsen. Dat automobilisten verplicht moeten stoppen weerhoudt niet dat het zinvol kan zijn om zebrapaden goed te signaleren. Die knipperbollen blijven de goedkoopste manier om zebrapaden goed te markeren.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Kaaiman » di 24 mar 2020, 17:32

In het RVV-1966 stond de knipperbol nog wel als verkeersteken in de reglementen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
EtienneM
Moderator
Berichten: 1188
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 22:08
Locatie: Oostenrijk

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door EtienneM » wo 13 mei 2020, 19:36

Corona-maatregelen in Rotterdam.

Afbeelding


Bron: https://www.linkedin.com/posts/rmkooijm ... 79520-ZyBb
Flickr • EtienneMuis
Lidnummer 0016

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 19:41

Er zijn ook stickers met het verzoek de knop met je elleboog in te drukken.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » wo 13 mei 2020, 19:42

^^ Dat wordt in tram en bus ook een interessante....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 19:45

In tram en metro opent de bestuurder de deuren, daarvoor hoef je ook geen knop meer in te drukken.
RET schreef: Metro- en trambestuurders openen de deuren automatisch zodat reizigers niet op de knop hoeven te drukken. Het duurt ongeveer 2 seconden voordat de deuren openen.
In de bus deed de bestuurder het sowieso al.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Wouter N14 » wo 13 mei 2020, 19:46

Ik dacht meer aan de halteknop ;)
Of wordt nu standaard overal gehalteerd?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Chris » wo 13 mei 2020, 19:49

Veel fiets-VRI's hebben sowieso detectielussen dus die drukknoppen zijn alleen voor de sier. Het probleem bij voetgangersoversteken is dat er meestal geen detectie is, dus als de drukknop wordt uitgeschakeld zal die bij elke cyclus een groenfase moeten krijgen, wat in meer onnodige wachttijd voor de rest van het verkeer resulteert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 19:52

Dat is een goede vraag. Misschien moet je hard roepen?
Veel haltes in Rotterdam hebben een knop waarmee je de reisinformatie als gesproken tekst kunt horen (welke lijn naar welke bestemming komt over hoeveel minuten). Dat zou ook via je elleboog moeten, maar die zijn met de hand al lastig te doen.

Terug naar de VRI’s. De knoppen voor fietsVRI’s moet je ook met je elleboog doen, als er niet vanzelf groen komt. En dan is er nog het paardenstoplicht (mét knop) bij het Kralingse Bos.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door Palance » wo 13 mei 2020, 19:54

Chris schreef: wo 13 mei 2020, 19:49 Het probleem bij voetgangersoversteken is dat er meestal geen detectie is, dus als de drukknop wordt uitgeschakeld zal die bij elke cyclus een groenfase moeten krijgen, wat in meer onnodige wachttijd voor de rest van het verkeer resulteert.
Ah, het verklaart niet waarom ik gisteren in Rotterdam de pech had dat ik vrijwel alle lichten tegen had, maar wellicht wel dat het telkens erg lang duurde voordat ik groen kreeg, ook al was er vrijwel geen verkeer uit zijstraten (of fietsers, of trams, of voetgangers...)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie