Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

Re: Verkeerslichten - design, typen, beelden, etc.

Bericht door mavas » zo 08 sep 2013, 13:58

Rein schreef:Dit zie je in Nederland niet veel. Sterker, ik ken geen soortelijke VRI. Het bovenlicht ziet er trouwens hetzelfde uit. Wellicht dat men deze oplossing boven een volle lens heeft verkozen vanwege het feit dat er een vrije rechtsaffer ligt.
Mag niet, maar gebeurt wel meer in Nederland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 08 sep 2013, 18:16

Deze kruising met omgeving is grondig aangepast de afgelopen tijd, maar nu lijkt het af te zijn. De VRI is er ook nog. Die stond voorheen van 23:00-07:00 op geel knipperen, maar kennelijk is het nu zo gevaarlijk dat dat niet meer kan. Want er is wat anders bedacht: wachtstand groen voor fietsers. Af en toe springt hij dan op rood, meteen weer groen voor fietsers ook al zijn die in geen velden of wegen te bekennen. Kun je dus om half 6 's ochtends of half 12 's avonds stoppen omdat de VRI op rood staat, en niet-aanwezige fietsers eerst nog rood moeten krijgen... :facepalm:

Resultaat is inmiddels wel dat ik op die tijden gas terug neem, goed uitkijk en als er niemand te zien is ik gewoon doorrijd. Ik ga daar niet stilstaan alleen maar omdat de gemeente Groningen geschift is. B(

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 07 okt 2013, 9:40

Tommy schreef:
Alfa schreef:In België ook hoor. Dat knipperlicht verandert niets aan de normale regels.
Verandert inderdaad niets aan de normale (voorrangs-)regels. Het verkeer heeft hier aan de Tentoonstellingslaan wel degelijk voorrang op de zijstraten. (Velen denken inderdaad nog dat de regel er voorrang van rechts is, maar dat is al zeker 10 jaar gewijzigd). De oranje knipper doet niets ter zake.
Nog paar andere oranje knippers in Gent - maar dan op een zweepmast:
https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... 4,,1,-4.89
https://maps.google.be/maps?hl=nl&ll=51 ... ,,1,-11.91
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 07 okt 2013, 21:31

Wat een gigantisch achtergrondschild. Het moet zijn dat die knippers al enorm oud zijn. Oude verkeerslichten hebben ook vaak zulke kanjers van schilden.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 07 okt 2013, 21:33

Gigantisch? Kanjers? Het is gewoon de standaardgrootte, niks groots aan ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » di 08 okt 2013, 5:56

Alfa schreef:Wat een gigantisch achtergrondschild. Het moet zijn dat die knippers al enorm oud zijn. Oude verkeerslichten hebben ook vaak zulke kanjers van schilden.
Dat is inderdaad toch een gewoon standaard achtergrondschild van een oud belgisch verkeerslicht? Het valt gewoon meer op nu er reeds heel veel schilden verdwenen zijn.
belgie is zo slecht nog niet

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 08 okt 2013, 11:48

Ik vermoed dat het een beetje gezichtsbedrog is omdat bij oude modellen de lampen zelf wat kleiner waren.

Hensepens
verkeersader

Bericht door Hensepens » do 10 okt 2013, 20:43

Wesso schreef:
Die verlichte Schipholwegwijzers vind ik eigenlijk ook opmerkelijk.
Klopt. Die zijn in eigen beheer gemaakt (de wegen zijn namelijk op "eigen grondgebied"). Toendertijd zeiden ze om aan te sluiten bij de overige wegwijzers in Nederland....

Volgens mij meer vergelijkbaar met het systeem wat Schiphol zelf gebruikt in de terminals.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 10 okt 2013, 20:52

Ik vond het echter verschrikkelijke wegwijzers destijds (en nu nog steeds). Amper te geloven dat het een prijs gewonnen heeft... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » za 12 okt 2013, 13:05

Daviedoff schreef:Ik vermoed dat het een beetje gezichtsbedrog is omdat bij oude modellen de lampen zelf wat kleiner waren.
Dat is dan weer gezichtsbedrog, de diameter van de oude lampen lag iets hoger dan bij de laatste generatie gloeilampen. :D

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 16 okt 2013, 13:20

Opvallend nieuwtje uit Brussel. De verkeerslichten die men daar tot nu toe plaatste waren grijs. De nieuwe verkeerslichten zullen dus blauw-geel worden, naar de kleuren van het gewest. Het is niet de eerste keer dat iets dergelijks gebeurd: Vlaanderen heeft in 1993 ook het kleurschema van de verkeerslichten aangepast naar de Vlaamse kleuren zwart-geel.
Brusselse verkeerslichten kleuren blauw en geel

Bewerkt door: Toon Mast
16/10/13 - 12u51 Bron: Belga

Zestien palen met verkeerslichten op het kruispunt van de Brusselse Belliardstraat met de Kleine Ring worden eind oktober geverfd in blauw en geel, de kleuren van het gewest. Het proefproject maakt deel uit van de citymarketing van de hoofdstad.

Het project maakt deel uit van de citymarketingcampagne 'be.brussels'. Daarbij worden administraties en gewestelijke overheidsbedrijven verplicht om de huisstijl aan te passen aan de nieuwe stijl van het gewest. De gewestkleuren blauw en geel moeten daarbij gepromoot worden. Ook de verhoogde zichtbaarheid is van belang bij de blauw-gele verkeerslichtpalen. De 4.500 exemplaren op de gewestwegen in Brussel zijn momenteel grijs of rood-wit.

Als het proefproject positief wordt geëvalueerd, kunnen ook andere verkeerslichtpalen langs gewestwegen in de nieuwe kleuren worden geverfd. Bevoegd minister Grouwels benadrukt wel dat er niet over één nacht ijs zal worden gegaan. "De palen in de Brusselse kleuren moeten onomstotelijk hun meerwaarde bewijzen op het vlak van veiligheid en herkenbaarheid", zegt ze. "Pas als dit het geval is, kan beslist worden tot een uitbreiding. Deze beslissing wordt hoe dan ook een zaak van de volgende Brusselse regering."
Volgens mij vloekt het trouwens enorm, dat blauw en geel op verkeerslichten.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 16 okt 2013, 13:26

^^
Slimme zet van Brussel, zéér slimme zet. Steden en gemeenten onderschatten nog veel te vakken de kracht van kleuren op het gebied van herkenbaarheid. Als mensen zich een bepaalde stad terug voor de geest willen halen, doen ze dat door aan elementen uit het staatbeeld te denken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 okt 2013, 13:41

Leuk en aardig, maar volgens mij zijn de belangrijkste kleuren van die installaties rood, geel(oranje) en groen. Die herkenbaarheid vind ik een stuk belangrijker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 16 okt 2013, 13:44

^^
Het principe van de constrastkleuren op de palen van verkeerslichten verschilt in Nederland toch niet? Ze dienen om de herkenbaarheid van de palen te verhogen, hoe vaak dat ik in Brussel al bijna niet door het rood ben gereden omdat ik die blasé grijze dingen bijna niet zie staan. Ik heb dat altijd al een vreemde beslissing gevonden van het Brusselse Gewest om verkeerslichten van een totaal ander, neutraal, internationaal ontwerp ontwerp te plaatsen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 okt 2013, 13:53

^^ Dan let je zelf toch echt niet goed op. Zeker ook omdat je al aangeeft dat het een internationaal gangbaar ontwerp is. Niemand zit er toch serieus op te wachten dat steden de palen van verkeerslichten in allerlei verschillende kleuren gaan schilderen?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 16 okt 2013, 14:01

Wimpie25 schreef:^^
Slimme zet van Brussel, zéér slimme zet. Steden en gemeenten onderschatten nog veel te vakken de kracht van kleuren op het gebied van herkenbaarheid. Als mensen zich een bepaalde stad terug voor de geest willen halen, doen ze dat door aan elementen uit het staatbeeld te denken.
Dat klopt wel. Anderzijds vind ik ook niet dat het een kakofonie moet worden, wat ik wel een vrees door het gebruik van vloekende kleuren blauw en geel. Het is ook opvallend omdat meer en meer landen en gemeenten gingen de laatste jaren juist over op neutrale kleuren zoals Antwerpen met de bruinachtige palen en Brussel zelf.

Gekleurde palen vallen meer op en uit veiligheidsoogpunt kan je dat alleen maar toejuichen. Het is niet omdat het internationaal minder gebruikelijk is dat het overbodig of slecht is. Al zijn ze er hier eerlijk in dat zichtbaarheid niet de hoofdreden is om de palen te kleuren.

Verder vermoed ik dat andere mensen, je weet wel, gewone mensen ( ;) ) niet al te veel op het ontwerp van verkeerslichten letten.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 16 okt 2013, 15:50

^^
De kleuren van het Brussels Gewest zijn eigenlijk Goudgeel en Monacoblauw. Misschien dat wat minder met elkaar vloekt. Ik kan men ook niet voorstellen dat men die kleurencode primair gaat gebruiken want anders zou je van ver het verschil niet zien met de Vlaamse palen. Ik vermoed eerder dat men blauw als basis gaat gebruiken met de 4 contraststrepen in het geel. In Vlaanderen gebruiken we geel primair met 4 zwarte constraststrepen.
Wallonië heeft dat trouwens ook zo gedaan, veel mensen denken dat ze daar nog altijd de oude Belgische kleurencode gebruiken (rode strepen op witte paal) maar eigenlijk hebben zij dat al een paar jaar geleden omgedraaid. Dwz, een rode paal met witte strepen ;)

Coen Tunnel schreef:^^ Dan let je zelf toch echt niet goed op. Zeker ook omdat je al aangeeft dat het een internationaal gangbaar ontwerp is. Niemand zit er toch serieus op te wachten dat steden de palen van verkeerslichten in allerlei verschillende kleuren gaan schilderen?
Daar val ik van achterover, dat zou toch juist een goede evolutie zijn? In dit geval gaat het trouwens niet over een stad maar een volwaardig gewest. In dit geval zal het Brusselse Gewest na Vlaanderen en Wallonië eindelijk haar eigen kleurencode voor verkeerslichten gaat gebruiken.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » wo 16 okt 2013, 16:42

Waarom zou het een goede evolutie zijn? :dontknow:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 16 okt 2013, 16:44

Wimpie25 schreef: Daar val ik van achterover, dat zou toch juist een goede evolutie zijn? In dit geval gaat het trouwens niet over een stad maar een volwaardig gewest. In dit geval zal het Brusselse Gewest na Vlaanderen en Wallonië eindelijk haar eigen kleurencode voor verkeerslichten gaat gebruiken.
Dat deed ze al: de grijze modellen. Verder zie ik niet in waarom er per se verschillen tussen de gewesten zichtbaar moeten zijn. Het argument 'zichtbaarheid' om de kleurenband te rechtvaardigen is zinniger.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » wo 16 okt 2013, 17:14

Wallonië heeft dat trouwens ook zo gedaan, veel mensen denken dat ze daar nog altijd de oude Belgische kleurencode gebruiken (rode strepen op witte paal) maar eigenlijk hebben zij dat al een paar jaar geleden omgedraaid. Dwz, een rode paal met witte strepen ;)
In de 36 jaar dat ik al in Belgie rondloop heb ik nog nooit een witte paal met rode strepen tegengekomen hoor :dontknow:

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » wo 16 okt 2013, 19:57

^^
Deze ken je toch wel, die nieuwe Waalse kleurencode is op de oude Belgische gebasseerd.

https://maps.google.be/maps?q=luik+belg ... 23,,0,2.84
Alfa schreef:
Wimpie25 schreef: Daar val ik van achterover, dat zou toch juist een goede evolutie zijn? In dit geval gaat het trouwens niet over een stad maar een volwaardig gewest. In dit geval zal het Brusselse Gewest na Vlaanderen en Wallonië eindelijk haar eigen kleurencode voor verkeerslichten gaat gebruiken.
Dat deed ze al: de grijze modellen. Verder zie ik niet in waarom er per se verschillen tussen de gewesten zichtbaar moeten zijn. Het argument 'zichtbaarheid' om de kleurenband te rechtvaardigen is zinniger.
Zolang er aan het argument van zichtbaarheid voldaan wordt, is het al goed. Verschillen moeten er dus niet zijn maar het mag dus wel, het is zelfs wenselijk. Eenheidsworst gaat nogal snel over in saaiheid.
Wat die grijze Siemens-lichten uit Brussel betreft, uniek waren die niet bepaald. Die vind je in een hele rits landen over de gehele wereld terug, tot aan Zuid-Korea toe.
Brussel had/heeft ook deze, die waren best wel goed

https://maps.google.be/maps?q=brussel&h ... 6,,0,-0.06

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 okt 2013, 20:14

Coen Tunnel schreef:^^ Dan let je zelf toch echt niet goed op. Zeker ook omdat je al aangeeft dat het een internationaal gangbaar ontwerp is. Niemand zit er toch serieus op te wachten dat steden de palen van verkeerslichten in allerlei verschillende kleuren gaan schilderen?
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. In Nederland is het wel gebruikelijk om verkeerslichtarmaturen zwart-wit te schilderen zodat ze opvallen. Volgens mij valt rood-wit, zwart-geel of geel-blauw ook op, dus daar voldoet het dan prima aan. Dat mensen een verkeerslicht niet zien omdat de mast grijs geschilderd is snap ik persoonlijk niet, maar wereldwijd schijnt men dat wel als probleem te onderkennen. De meeste wegbeheerders doen wel iets met hun palen namelijk. Zouden ze niet doen als het niet nodig was. Masten in een patroon schilderen is significant duurder dan een egale kleur verf ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 16 okt 2013, 21:59

Alfa schreef:Volgens mij vloekt het trouwens enorm, dat blauw en geel op verkeerslichten.
Zoiets dus, maar dan met een verkeerslicht er op i.p.v. een handwijzer. Groeten uit Zoetermeer, het Brussel van Nederland.
Afbeelding

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 16 okt 2013, 22:56

Wimpie25 schreef:Daar val ik van achterover, dat zou toch juist een goede evolutie zijn?
Meer uniformiteit kan geen kwaad.
In dit geval gaat het trouwens niet over een stad maar een volwaardig gewest.
Tsjongejonge, dat is ook zo'n verschil... Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de facto gewoon één grote stad.
Wimpie25 schreef:Verschillen moeten er dus niet zijn maar het mag dus wel, het is zelfs wenselijk. Eenheidsworst gaat nogal snel over in saaiheid.
Naar mijn mening wordt het met allemaal verschillende uitvoeringen nogal gauw een rommeltje en is het voor de weggebruiker niet altijd even duidelijk waarom in eenzelfde land verschillende kleuren worden gebruikt om iets aan te duiden. Dit soort dingen, zoals verkeerslichten, zijn bij uitstek dingen die uniform horen te zijn en waarmee men niet een regionale identiteit zou moeten benadrukken.

What's next? Vlaanderen die de wegwijzers gaat vervangen door zwart-op-geel?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 16 okt 2013, 23:25

Je moet de verkeerslichten ook nooit roze schilderen. Dan worden ze in Rusland boos en gaan ze je ambassadepersoneel aanvallen.

tompie
verkeersader

Bericht door tompie » do 17 okt 2013, 5:12

Deze ken je toch wel, die nieuwe Waalse kleurencode is op de oude Belgische gebasseerd.

https://maps.google.be/maps?q=luik+belg ... 23,,0,2.84
Nu moet je me eens vertellen wat er zo anders is aan de waalse kleuren voor de palen? Deze zijn nog steeds dezelfde als de oude belgische kleuren zoals je kan zien op volgend linkje.

Wimpie25
expressweg

Bericht door Wimpie25 » do 17 okt 2013, 20:23

^^
Nice je ziet daar de oude zebrapaden (tijgerpaden) er terug doorkomen :D
Je moet er echt achter zoeken maar het bestaat dus, de nieuwe kleurencode.

https://maps.google.be/maps?q=waver&hl= ... 3,,0,-2.88
Coen Tunnel schreef:Tsjongejonge, dat is ook zo'n verschil... Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de facto gewoon één grote stad.
Klopt niet naar mijn mening, het Brusselse gewest is groter dan je denkt en bevat verschillende landelijke en bosrijke stukken.
Coen Tunnel schreef:Naar mijn mening wordt het met allemaal verschillende uitvoeringen nogal gauw een rommeltje en is het voor de weggebruiker niet altijd even duidelijk waarom in eenzelfde land verschillende kleuren worden gebruikt om iets aan te duiden. Dit soort dingen, zoals verkeerslichten, zijn bij uitstek dingen die uniform horen te zijn en waarmee men niet een regionale identiteit zou moeten benadrukken.
Ik begrijp het niet goed. Waarom zou als al de rest al hetzelfde is, net dat dan niet verschillend mogen zijn? Vlaanderen heeft trouwens nooit officiëel gesteld dat het haar verkeerslichten naar zwart-geel heeft overgeheveld, om de Vlaamse identiteit van het gewest te benadrukken. Het officiële persbericht was dat "Het internationaal een gebruikelijkere combinatie was" en dat "het verkeersveiligere was wan het valt harder op". Die twee stellingen zijn beiden waar.
boe! schreef: Zoiets dus, maar dan met een verkeerslicht er op i.p.v. een handwijzer. Groeten uit Zoetermeer, het Brussel van Nederland.
Afbeelding
In Brussel gaat men eerder goudgeel gebruiken dan knalgeel, het blauw is ongeveer hetzelfde. Velen weten dat mischien niet maar het Brusselse Gewest gebruikt die kleurencombinatie eigenlijk al jaren bij wegen- en nutswerken (afzettingen en schutsels) en op haar handwegwijzers.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 18 okt 2013, 2:09

Wimpie25 schreef:
Coen Tunnel schreef:Tsjongejonge, dat is ook zo'n verschil... Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is de facto gewoon één grote stad.
Klopt niet naar mijn mening, het Brusselse gewest is groter dan je denkt en bevat verschillende landelijke en bosrijke stukken.

Dat heeft Antwerpen ook. Alle steden hebben wel een beetje groen binnen hun grenzen. Brussel is natuurlijk gewoon een stad dat om politieke redenen een 'gewest' heet. Laat ons het zeggen zoals het is. Ik vind ook niet dat je per se verschillen tussen gewesten moet zien. Ik ben het ook eens met CoenTunnel dat verkeerslichten niet de ideale plaats is om aan citymarketing te doen.
Wimpie25 schreef: Ik begrijp het niet goed. Waarom zou als al de rest al hetzelfde is, net dat dan niet verschillend mogen zijn? Vlaanderen heeft trouwens nooit officiëel gesteld dat het haar verkeerslichten naar zwart-geel heeft overgeheveld, om de Vlaamse identiteit van het gewest te benadrukken. Het officiële persbericht was dat "Het internationaal een gebruikelijkere combinatie was" en dat "het verkeersveiligere was wan het valt harder op". Die twee stellingen zijn beiden waar.
Dat hebben ze misschien zo verwoord om het wat beter te verkopen. Maar gezien het partijprofiel van de initiatiefnemer en de uitspraken die hij erover gemaakt heeft is het duidelijk dat profilering de belangrijkste reden was.

Door dit gedoe krijg je trouwens berichten als dit:
Gezien: Vlaamse signalisatie sluipt Brussel binnen
dinsdag 5 maart 2013, 10u37
© brusselnieuws.be

Communautair gevoelige zielen die in Schaarbeek onder het Reyersviaduct rijden, wezen gewaarschuwd: sinds kort prijkt er wegsignalisatie in Vlaamse kleuren. Het gaat om een vergissing van de aannemer. Die zal het bord vandaag nog overschilderen.

Afbeelding

Rood-wit:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 18 okt 2013, 9:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » vr 18 okt 2013, 7:22

Gelukkig is het rechtzetten van deze 'grote fout' ook meteen de hoogtebeperking verdwenen voor de linkrrijstrook.

Tim
expressweg

Bericht door Tim » vr 18 okt 2013, 7:57

Volgens mij is de ondere foto ouder, en dus niet gemaakt na, maar voor dat het Vlaamse portaal hier stond.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer