Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » ma 12 feb 2007, 19:18

Wally schreef:Wat mij opvalt bij veel VRI's is dat de ontruimingstijd vaak ruim afgesteld staat. Zijn de richtlijnen/eisen aan de veilige kant genomen of is dit een slechte afstelling van de VRI?
Nou en of er richtlijnen zijn !! CROW-publicate 111 of tegenwoordig: Handboek Verkeerslichten. Daarin staat precies aangegeven hoe de ontruimingstijden moeten worden berekend. Helaas geven diverse wegbeheerders daar wel eens eigen interpretatie aan, en dat is echt zwaar uit den boze. Soms is het ook een kwestie van (verkeerde) voorzichtigheid, omdat een wegbeheerder juridisch kan worden aangepakt als bij een ongeval blijkt dat een ontruimingstijd te klein is ingesteld.
Toegegeven: het is best wel een lastige materie, want het heeft ook alles te maken met zaken als de hoeveelheid vrachtverkeer en eventueel meerijdende (brom)fietsers.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 12 feb 2007, 19:20

wat is geen lastige materie voor de beheerder? VRI's, markering, bebakening, bewegwijzering... wegen die conform richtlijnen en wetten zijn ingericht, zijn zeldzaam, heel zeldzaam. Maar is de materie dan zo moeilijk of ligt het aan de beheerder? Ik heb zo'n idee...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » ma 12 feb 2007, 19:29

Wouter N14 schreef:... Om dit soort situaties te voorkomen geldt buiten de kom voor wegbeheerders de regel dat signaalgroepen met slechts één lantaarn een rode lens moeten hebben met twee gloeilampen...
Je eerste situatie: onbegrijpelijk dat die installatie niet direct op geel-knipperen is gegaan, want dat is wat er zou moeten gebeuren als de laatste rode lamp van een richting voor gemotoriseerd verkeer sneuvelt. In dit geval zou de personenauto inderdaad terecht op het licht voor rechtdoor hebben moeten reageren (en daarbij dan inderdaad de tram voor laten gaan). Een hemelpijl zou het nog onduidelijker hebben gemaakt in dit geval.
Wat betreft je laatste opmerking: ik geloof niet dat er een regel bestaat voor een minimum aantal gloeilampen per rode lens; maar wel, zoals eerder vermeld, de sterke aanbeveling om de regeling buiten werking te stellen.

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » ma 12 feb 2007, 19:33

Wouter N14 schreef:wat is geen lastige materie voor de beheerder? VRI's, markering, bebakening, bewegwijzering... wegen die conform richtlijnen en wetten zijn ingericht, zijn zeldzaam, heel zeldzaam. Maar is de materie dan zo moeilijk of ligt het aan de beheerder? Ik heb zo'n idee...
Lastig, maar zeker niet onuitvoerbaar. En tsja... je weet het hè Wouter... waren er maar meer verkeerskundigen ;)

PS: dan wel goede natuurlijk :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 12 feb 2007, 20:45

Ruud schreef:Je eerste situatie: onbegrijpelijk dat die installatie niet direct op geel-knipperen is gegaan
Mee eens, maar ik heb het ook regelmatig meegemaakt dat een regeling niet op geel-knipper springt, maar gewoon door blijft werken, wanneer de enige rode lens van een richting defect was.
Zouden dit soort zaken wel altijd worden getest ?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » ma 12 feb 2007, 20:50

dat valt onder dezelfde categorie als wat ik zeg in mijn vorige bericht. Er zou van alles moeten, maar er gebeurt (te) weinig. Om die reden is DV ook welhaast gedoemd te mislukken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » ma 12 feb 2007, 21:54

René schreef:... Zouden dit soort zaken wel altijd worden getest ?
Neem van mij aan dat die tests echt wel goed gedaan worden. In dit geval is het waarschijnlijk eerder een kwestie van een niet opgegeven specificatie. Dus ik vermoed een misser van de opdrachtgever.
Wouter N14 schreef:... Om die reden is DV ook welhaast gedoemd te mislukken.
Zo somber zou ik het niet willen zien. Ik geloof nog steeds in een betere integratie van systemen en een betere en betrouwbaarder gebruik van techniek.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » ma 12 feb 2007, 22:02

Ruud schreef:Zo somber zou ik het niet willen zien. Ik geloof nog steeds in een betere integratie van systemen en een betere en betrouwbaarder gebruik van techniek.
Werkt de DV-rotonde op de N269 dan nog steeds goed? :twisted:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Ruud
polderweggetje
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 14:36
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Bericht door Ruud » ma 12 feb 2007, 22:13

mavas schreef:Werkt de DV-rotonde op de N269 dan nog steeds goed? :twisted:
Auw, dat is mijn gevoelige plek... en dat weet je ;)

En ik moet eerlijk bekennen dat ik eigenlijk DVM heb gelezen in plaats van DV... tsja, waar het hart van vol is :oops:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 12 feb 2007, 22:17

Ruud schreef:Ik geloof nog steeds in een betere integratie van systemen en een betere en betrouwbaarder gebruik van techniek.
Ik vooral van een veel beter ingebed verkeerskundig (configuratie)beheer van DVM-systemen...

Hanno
autoweg
Berichten: 1046
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 9:49
Locatie: Rotterdam

Bericht door Hanno » do 15 feb 2007, 23:09

Wouter N14 schreef:ik vind bij nieuwe VRI's de ontruimingstijden juist enorm krap, de laatste auto is het kruisingsvlak nog niet af of de conflicterende richting mag al :?
Dat kun je wel zeggen ja! Op de aansluiting N261-A59 bij Waalwijk zijn enkele jaren geleden nieuwe VRI's geplaatst. Je houdt er vaak je hart vast, zo krap zijn de ontruimingstijden ingesteld. Een vrachtwagen rijdt nog midden op het conflictvlak en de conflicterende richting krijgt al groen. Vaak is het zo krap dat er echt geremd moet worden om de conflicterende vrachtwagen fatsoenlijk te laten ontruimen...

Overigens is er m.i. een voorbeeld van een echte goede VRI: knooppunt Hooipolder. Of het nou komt door het toepassen van GreenLogic weet ik niet, maar zelfs in de spitsperioden is de afwikkeling op de A59 vrij goed te noemen. De wachttijden zijn zelden lang. Uitzondering is als het verkeer op de A27 naar het noorden vaststaat voor de brug bij Gorinchem en de file terugslaat tot bij Hooipolder. Gevolg is dat het verkeer vooral vanuit de richting A59 (Zonzeel) -> A27 (Gorinchem) ook op de kruisingsvlakken vast komt te staan en dan is het doffe ellende voor het doorgaand verkeer op de A59 (Waalwijk -> Zonzeel). Op één of andere manier wordt er dan per groenfase maar enkele auto's doorgelaten, terwijl dat zonder die filevorming op de A27 niet het geval is. Dan is het vaak verrassend lang groen, soms minuten lang... Wonderlijke regeling, maar het werkt wel goed.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » vr 16 feb 2007, 10:23

Rechtdoor op hoofdwegen cq voorrangswegen heeft daarom ook meestal 2 verkeerslichten. Op zijwegen is het minder van belang. Als de (enige) lamp niet brandt en de de verkeersdeelnemer uitgaat van een niet-werkende VRI zal die toch nog voorrang moeten verlenen.

Bij links en rechtsaf is het minder van belang. Ten eerste zie je een werkende VRI (waarbij je ervanuit moet gaan dat het rode licht stuk is, wat ook meestal zo is). Mocht je het licht over het hoofd zien dan dien je toch voorrang te verlenen aan aanderen (tegenliggers of parallelbanen als fietspaden of de trambanen).

Een VRI uitzetten bij defect rood licht is in veel gevallen gevaarlijker dan in werking laten is mijn mening, en zo zullen veel wegbeheerders er ook wel over denken.

Een juridisch interessantere vraag is als een voetganger door rood bedoeld (maar defect) licht loopt op een zebra. Wellicht afhankelijk of de voetganger het autolicht kan zien of niet, denk ik dat de voetganger gewoon voorrang heeft op de auto die door groen rijdt.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door waldo79 » vr 16 feb 2007, 11:43

Peter schreef: Een juridisch interessantere vraag is als een voetganger door rood bedoeld (maar defect) licht loopt op een zebra. Wellicht afhankelijk of de voetganger het autolicht kan zien of niet, denk ik dat de voetganger gewoon voorrang heeft op de auto die door groen rijdt.
Als het verkeerslicht niet functioneert dan gelden de regels ten aanzien van zebra. Zodra een voetganger aanstalten maakt om over te steken dan...

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Bericht door Wouter N14 » vr 16 feb 2007, 19:09

en dan de grootste grap in dit verband: bij VRI-geregelde voetgangersoversteekplaatsen mag volgens de richtlijnen geeneens zebra-markering aangebracht worden :P . Dat dat in 99 % wél gebeurt, tja dat zijn weer van die dingen die je je kunt afvragen. Nog een VRI-weetje: een dubbele stopstreep zou alleen bubeko toegepast mogen worden, een enkele alleen bibeko. Dit wordt iets beter toegepast dan de zebra.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 16 feb 2007, 23:37

Heb je het dan over solitaire voetgangersoversteekplaatsen, of op kruispunten?
In het geval van het laatste is het zo dat je voetgangers kan verwachten op een kruispunt, dus dan is het niet nodig om zebra-markering te gebruiken. Maar als de VRI-regeling niet 24 uur in bedrijf is moet er weer wel markering aangebracht worden.

Ook aan te bevelen is voetgangers in de voorrang te leggen, als fietsers dat opdezelfde richting ook hebben, en andersom. Dat is wel zo duidelijk voor de weggebruiker (zie ook handboek markering en bebakening).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Meer tovergroen in Noord-Brabant

Bericht door Wouter N14 » wo 21 mar 2007, 19:08

Persebericht provincie Brabant schreef: Verbetering doorstroming vrachtverkeer
Tovergroen langs provinciale wegen


Het Tovergroen zorgt de provincie ervoor dat het licht iets langer op groen staat als vrachtverkeer het verkeerslicht nadert. In 2007 installeert de provincie dit Tovergroen op tien locaties langs provinciale wegen. Hiermee wil de provincie de doorstroming op de wegen verbeteren.
Tovergroen is een zogenaamde dynamisch verkeersmanagement maatregel. Op een elektronisch bord langs de weg ziet de vrachtwagenchauffeur een groene golf en een vrachtwagen oplichten zodra hij een verkeerslicht nadert. De chauffeur weet dan dat hij zijn voet op het gaspedaal kan houden. Het is zeker dat het verkeerslicht driehonderd meter verderop nog op groen staat. De provincie realiseert in de komende maanden het tovergroen op de volgende locaties:

1. Berlicum N279/kruispunt Kapelstraat (mei 2007)
2. Den Dungen N279/kruispunt Poeldonk (mei 2007)
3. Heeswijk Dinther N279/kruispunt Heeswijkseweg (mei 2007)
4. Zevenbergen N285/kruispunt Westrandweg (mei 2007)
5. Zevenbergen N285/kruispunt Oranjelaan (mei 2007)
6. Terheijden N285/kruispunt Bredaseweg (gereed)
7. Terheijden N285/kruispunt Zeggelaan (gereed)
8. Deurne N270/kruispunt Binderendreef (gereed)
9. Erp N279/kruispunt Morgenstraat (mei 2007)
10. Bladel N284/kruispunt Europalaan (gereed)

Van proef naar standaard maatregel
Uit de proefprojecten met Tovergroen op de N261 bij de Efteling en N629 tussen Oosterhout en Dongen blijkt dat het vrachtverkeer (en daarmee het meerijdende overige verkeer) beter kan doorrijden en dat de wachttijden per kruising verminderen. Daarnaast wordt de verkeersveiligheid bevorderd doordat deze weggebruikers minder door rood licht rijden. Het vrachtverkeer staat minder stil en trekt minder op en dat heeft een gunstig effect op het milieu. Uit de evaluatie blijkt dat de gebruikers tevreden zijn over de maatregel Tovergroen. Provincie Noord-Brabant past na de twee succesvolle proeven met Tovergroen de maatregel toe op tien locaties op het provinciale wegennet. De maatregel wordt door de positieve effecten een reguliere oplossing voor problemen op onze wegen.

Tovergroen in een notendop
Provincie Noord-Brabant ziet dynamisch verkeesmanagement (DVM) als en belangrijk middel om de provincie bereikbaar te houden en de eefbaarheid en verkeersveiligheid te verbeteren. Tovergroen is een van e dynamische verkeersprojecten die zijn bedacht. Het voorkomt dat vrachtwagens en bussen op het laatste moment moeten afremmen omdat het verkeerslicht net voor hun neus op rood springt. Als het mogelijk is, krijgt een vrachtwagen net iets langer groen, zodat hij kan doorrijden. Tovergroen bestaat uit een detectiesysteem, een informatiepaneel en de benvloeding van een verkeersregelinstallatie. Aanpassingen in de programmering van de verkeersregelinstallatie maken het mogelijk om groenlicht voor vrachtverkeer te verlengen waardoor de doorstroming en
verkeersveiligheid verbeteren. Op driehonderd meter voor de stopstreep wordt het vrachtverkeer gedetecteerd en de programmering van de verkeerslichten aangepast. Dit gebeurt alleen als het licht al groen is. Vervolgens licht een dynamisch informatiebord op dat de chauffeur vertelt dat hij is opgemerkt en dus groen zal krijgen.
Bron: http://www.verkeerskunde.nl/index.shtml
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 21 mar 2007, 19:16

Dat is heel goed "tovergroen" nieuws, het begint zowaar weer leuker te worden op de weg. :top:
Espace de zody 8-)

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » wo 21 mar 2007, 19:18

N65 bij Vught?

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 21 mar 2007, 19:31

kukel360 schreef:N65 bij Vught?
Inderdaad heel vreemd dat die plannen niet uitgevoerd worden op de N65. Hopelijk wordt deze weg gaandeweg toegevoegd aan die "tovergroene" plannen.
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Bericht door Jeroen » wo 21 mar 2007, 19:33

Meer tovergroen in Noord-Brabant
Aah, Pardoes heeft zijn werk dus goed gedaan... :D

zody
expressweg
Berichten: 2707
Lid geworden op: di 16 mei 2006, 20:37
Locatie: Antibes D2559

Bericht door zody » wo 21 mar 2007, 19:48

Je kunt zoiets ook wel verwachten in een sprookjesachtige provincie met de Efteling en het Land van Ooit :P
Espace de zody 8-)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » wo 21 mar 2007, 20:27

Het is dat 'Toverland' nét in Limburg ligt :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » wo 21 mar 2007, 21:08

kukel360 schreef:N65 bij Vught?
Het gaat hier over provinciale wegen. N65 is een rijksweg.

kukel360
stadsweg
Berichten: 469
Lid geworden op: do 21 dec 2006, 16:39
Locatie: Vught

Bericht door kukel360 » wo 21 mar 2007, 21:51

IQ[] schreef:
kukel360 schreef:N65 bij Vught?
Het gaat hier over provinciale wegen. N65 is een rijksweg.
was ik al bang voor

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 22 mar 2007, 18:44

Prima plan, op de N65 werkt het prima. :)

@kukel: Dat kan niet in Vught, daarvoor is de dwarse stroom denk ik te groot. Dan krijg je weer lange files in de zijstraten. Het systeem is niet voor niks alleen op de twee meest rustige kruispunten toegepast. ;)

Wellicht dat bij de toekomstige VRI bij het Groene Woud ook Tovergroen kan worden toegepast?

ConradM
woonerf
Berichten: 85
Lid geworden op: do 15 mar 2007, 12:05
Locatie: Leiden

Bericht door ConradM » ma 02 apr 2007, 11:55

Voor zover ik weet geld, ook bij rood licht dat de voetganger op de Zebra beschermd is. Hij had er eigenlijk niet mogen lopen maar als automobilist had je er wel rekening mee moeten houden dat hij daar had kunnen lopen.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » ma 02 apr 2007, 21:37

Ze verwachten toch niet dat ik bij een verkeerslicht stapvoets ga rijden omdat ik door een vrachtwagen of iets dergelijks het zebrapad niet kan overzien? :nuts:

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 03 apr 2007, 13:00

Al wordt jouw licht groen, dan nog moet je erop bedacht zijn dat voetgangers nog snel kunnen oversteken (voor hen door rood dus) of dat voetgangers die al aan het oversteken zijn, de overkant nog niet hebben bereikt.

Het is overigens altijd onverstandig een kruising met VRI's die voor jou groen aangeeft met volle snelheid over te schieten. Er zal er maar één door rood komen zetten... :roll: Dus al heb je groen en blijft het groen: toch je snelheid enigszins verminderen, goed kijken en doorrijden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 10 apr 2007, 9:20

Het moet ooit voorbij zijn gekomen op dit forum, maar het is langzamerhand een crime gevonden nog wat terug te vonden. Anyway, het traktorverkeerslicht in Middelburg.

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Bericht door boe! » di 10 apr 2007, 21:23

Palance schreef:Het moet ooit voorbij zijn gekomen op dit forum, maar het is langzamerhand een crime gevonden nog wat terug te vonden.
Een maandje of 2 á 3 geleden had ik deze geplaatst.
Afbeelding

Plaats reactie