Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door MaartenE » ma 28 mei 2018, 15:04

Via schreef: ma 28 mei 2018, 5:39
MaartenE schreef: za 26 mei 2018, 0:38 In Den Bosch staan ze er allemaal nog voor zover ik weet.
Ze hebben ook aftellers voor fietsen. Echter, de aftellers zijn niet goed afgestemd op de lichten, want 9 van de 10 keer gaan de lichten op groen terwijl de teller halverwege is. Dag in, dag uit. :wall: :facepalm:
Bij het Wilhelminaplein meende ik laatst toch dat hij sneller ging tellen toen ik daar stond. Ik weet niet over welke VRI's jij het hebt?
Die bij het Wilhelminaplein is geloof ik met die verticale strepen?
In mijn ervaring zijn die een pak nauwkeuriger.
Heb het over die bij het Hinthamereinde.
Staat keurig WACHT met een rondje dat aftelt, maar de lichten gaan op groen als er nog ongeveer 15 stipjes te gaan zijn.
https://goo.gl/maps/dhN8JHHAdC32
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

unity
zandpaadje
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 4:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door unity » wo 13 jun 2018, 5:38

Een oproep over ervaringen met Stoplichten en Camera OP Kruispunt IJburglaan Zuiderzeeweg Amsterdam, inzake bekeuringen voor door rood licht rijden Ik vraag mij af of er meer mensen zijn die bekeuringen ontvangen voor overtredingen op dit kruispunt. Het is al bekend dat op deze kruising de meeste bekeuringen van Amsterdam via de camera bewaking binnen gehaald worden .Ook heb ik al meerdere klachten hierover gelezen .

Ik heb deze week een bekeuring ontvangen van € 237voor door ROOD licht rijden op 24 Mei om 19.05 uur.Ik weet dat op dat moment de doorstroming behoorlijk gestagneerd was , omdat de lichten zo kort afgesteld waren dat zij slechts 2 auto doorlieten en het overgaan van groen , oranje naar rood zeer kort was . Ik stond links voor gesorteerd om richting Oost te gaan over de brug . Er stond een behoorlijke rij auto's voor mij zodat ik 6 wisselingen van de verkeerslichten moest wachten hetgeen op deze tijd ( het was geen spits meer ) opvallend was . Waardoor ik toen ik de 4e auto in rij was goed oplette en zag dat de reden van de stagnering het heel snel wisselen van de lichten was. En dus ook begreep dat ik voor de doorstroming als het mijn beurt was snel moest handelen . Het licht springt op groen , ik trek snel ,mijn ogen op het groene licht gefocust achter mijn voorganger ,die dat iets trager doet ,en ik mij daaraan moet aanpassen.Op dat moment ben ik het stoplicht vanaf de bestuurdersstoel al gepasseerd en springt het licht binnen 2 seconden van oranje naar rood. Op de foto,s is te zien dat ik daar geen zicht meer op kan hebben . En krijg ik dus een bekeuring voor door rood rijden . Door dat de lichten dus zo snel afgesteld staan , dat ik dit niet had kunnen voorkomen . Ik had niet kunnen blijven staan toen het licht op groen stond ,dan had ik de doorstroming gestagneerd ,en door mij aan tepassen aan mijn voorganger en de te snelle wisseling van het licht wordt ik dus bekeurd voor door rood rijden en heb ook geen andere keus dan de kruising vrij te maken . Ik heb deze situatie niet kunnen voorkomen .Ik kan niet de eniige zijn die dit is gebeurd . Graag reacties als er meerdere ervaringen zijn .Ik wil natuurlijk bezwaar in dienen. Met vr groet :denk:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 13 jun 2018, 7:20

Dat is een beruchte, inderdaad. Ik heb daar al veel mensen horen zeggen dat ze niet door rood zijn gereden, maar toch een prent hebben gehad.

De aanbevolen geeltijd voor een 50km/h-weg, rechtdoorgand, is 3,5 sec. Als jij zegt dat deze op 2 sec staat, zal je dat moeten aantonen en kan je best materiaal hebben. Pas er wel voor op, dat de meeste RLC's (roodlichtcamera's) een pardontijd hebben van 1 seconde. Dus dat zou ik eerst uitzoeken, voordat je hoog van de toren gaat lopen blazen. Het feit dat op de foto te zien is dat je de lamp niet meer kon zien, bevestigt dat wel enigszins: de foto is vermoedelijk gemaakt op het moment dat je al een seconde verder bent gereden. Het argument dat je de lamp niet meer kon zien, moet je dus laten varen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 14 jun 2018, 8:16

Je moet zeker weten dat je de lussen na de stopstreep volledig kunt passeren met je gehele voertuig.
Anders kan het inderdaad een dure grap worden.

De rechter zal immers ook zeggen dat je het kruispunt niet mag oprijden als dat niet vrij is. Groen licht of niet.
Want je mag een kruispunt niet blokkeren. RVV art. 14

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Jackbauer1350 » zo 24 jun 2018, 18:13

Bekende kruising voor mij. Kom daar iedere werkdag overheen.
Bij files daar is het vaak dat de kruising dicht staat. Linksaf vanuit Schellingwoude is ook waardeloos afgesteld. Komt vaak voor dat met name vrachtwagens nog het kruisingsvlak over moeten terwijl het licht voor rechtdoor op de S114 al groen krijgt.

De lussen zitten net na de stopstreep voor/in het zebrapad. Zebra mag je in principe ook niet blokkeren. Bij het gele kruisje pas een personenwagen zonder dat je andere verkeersstromen blokkeert.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Robbert297 » di 22 jan 2019, 16:48

Ik heb even een technisch vraagje betreft verkeersregelinstallaties. Wellicht kan iemand mij ermee helpen?
De formule voor de afrijtijd is taf = daf + laf / vaf.
Hoe bereken je dan de afrijtijd voor een auto die met een constante snelheid (van zeg 50 km/u) komt aanrijden?

Ook betreft de ontruimingstijd heb ik een vraag.
De formule voor de oprijtijd is top = dop / vop.
Daarnaast is de formule voor de ontruimingstijd tont = taf - top.
Hoe kun je hier de ontruimingstijd berekenen met behulp van een gegeven versnelling (van zeg a = 2 m/s2)?

Bij voorbaat dank voor een reactie! :top:
Слава Україні

Gebruikersavatar
Demassel
stadsweg
Berichten: 364
Lid geworden op: di 26 feb 2013, 20:02
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Demassel » di 22 jan 2019, 21:43

De VRI heeft eigenlijk geen ontruimingstijd meer. Uitgezonderd kruisingen met fietsers en/of voetgangers.

Daar zijn vaste tijden voor vasggesteld.
(net als de geel-tijd obv de Vmax)

Auto's in conflict-richting 0 sec,
Fietsers in conflict-richting 3 sec, voetgangers in conflict-richting 5 sec.

Dit is dan tussen Rood richting x en groen richting y (zijnde een conflict-richting ten opzichte van richting x)
let wel dat evt combi rechtdoor-rechts en rechtdoor groen op naastliggende fietspad hier compleet buiten valt

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 10 apr 2019, 19:19

Limburger
Dit verkeerslicht springt alleen op rood voor hardrijders

Wat te doen tegen hardrijders? In Vlaanderen testen ze een nieuw wapen: een verkeerslicht dat alleen op rood springt voor snelheidsduivels. Wie te hard rijdt is zo niet eerder, maar later op de plaats van bestemming.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » wo 10 apr 2019, 19:28

Dit zie je heel veel in Spanje bij het binnenrijden van een dorp op een doorgaande weg. Er staat dan een verkeerslicht dat op rood springt als je harder dan 50 rijdt. Al zie ik er nooit een flitspaal bij staan dus je kan vaak gewoon door rood natuurlijk...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » wo 10 apr 2019, 19:54

Ik heb dat in Portugal ook veel gezien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 10 apr 2019, 20:41

Attietattie schreef: wo 10 apr 2019, 19:19 Limburger
Dit verkeerslicht springt alleen op rood voor hardrijders

Wat te doen tegen hardrijders? In Vlaanderen testen ze een nieuw wapen: een verkeerslicht dat alleen op rood springt voor snelheidsduivels. Wie te hard rijdt is zo niet eerder, maar later op de plaats van bestemming.
Ja, dat hadden ze in de jaren '80 al bedacht om op basis van lusinformatie voor de VRI deze rood te laten gaan als een te hoge snelheid werd waargenomen. Bij Pijnacker was een installatie waarmee een experiment werd gedaan. Het gevolg was dat mensen dit verkeerslicht straal gingen negeren...

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door keokiracer » wo 10 apr 2019, 20:43

^^ Daarom wordt er een flitspaal bijgezet die zowel op snelheid als roodlicht controleert.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Piles » wo 10 apr 2019, 20:54

^^ zet dan alleen een opvallende flitspaal. Scheelt je een verkeerslicht en het doel wordt ook bereikt :s

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 10 apr 2019, 21:12

keokiracer schreef: wo 10 apr 2019, 20:43 ^^ Daarom wordt er een flitspaal bijgezet die zowel op snelheid als roodlicht controleert.
Dan houdt men even braaf in bij de flitspaal, om vervolgens uit irritatie het gas weer dik in te trappen.
Accelereren levert veel meer emissies op dan een continue snelheid.
(Hetzelfde met een wegvak voorbij een trajectcontrole, daar kom je ook hoge snelheden tegen...)

En dan heb je nog een kleine groep die het -als het een rustige weg betreft- allemaal wel best vindt en passeert op een plek waar geen lus in het wegdek ligt. Bijvoorbeeld bij een andere voorsorteerstrook of zelfs de strook voor de tegenrichting.

De laatste groep is heel klein (maar wel gevaarzettend), maar de eerste groep heel groot.
Dat soort gedrag lok je uit bij mensen die echt helemaal klaar zijn met dat digitale afdwingcultuurtje.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » wo 10 apr 2019, 21:55

Piles schreef: wo 10 apr 2019, 20:54^^ zet dan alleen een opvallende flitspaal. Scheelt je een verkeerslicht en het doel wordt ook bereikt :s
Nee. Het doel is om mensen in de reistijd te raken en dat lukt je precies niet met een flitspaal.
Rene schreef: wo 10 apr 2019, 21:12Dan houdt men even braaf in bij de flitspaal, om vervolgens uit irritatie het gas weer dik in te trappen.
Accelereren levert veel meer emissies op dan een continue snelheid.
Kwestie van de juiste keuzes maken. Als je de boel op een locatie legt waar geen directe bebouwing naast staat, dan zou die emissie mij weinig interesseren.
Rene schreef: wo 10 apr 2019, 21:12En dan heb je nog een kleine groep die het -als het een rustige weg betreft- allemaal wel best vindt en passeert op een plek waar geen lus in het wegdek ligt. Bijvoorbeeld bij een andere voorsorteerstrook of zelfs de strook voor de tegenrichting.
Kwestie van goed inrichten waardoor dat onmogelijk is. Of een radarpaal, dan heb je daar ook geen last van.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chrysa » wo 10 apr 2019, 22:43

Zelfs in Belgie is dit geen primeur...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150902_01846368

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 11 apr 2019, 10:08

Attietattie schreef: wo 10 apr 2019, 21:55Kwestie van de juiste keuzes maken. Als je de boel op een locatie legt waar geen directe bebouwing naast staat, dan zou die emissie mij weinig interesseren.
Als mensen in de middle of nowhere op hun rem moeten staan en daarna hun gaspedaal weer intrappen, ook in de volgende bibeko, wat is dan je hele nut geweest van die voorziening ? Niks.
Attietattie schreef: wo 10 apr 2019, 21:55Kwestie van goed inrichten waardoor dat onmogelijk is. Of een radarpaal, dan heb je daar ook geen last van.
Een lussenpaal kan maar 2 stroken aan. Als je meer dan 2 opstelvakken hebt voor een VRI is dat dus niet onmogelijk te maken. VErder: wat is het nut van de hele VRI als je toch al een flitspaal (al dan niet radar) wilt plaatsen ???

Een VRI misbruiken om een snelheid af te dwingen is een heilloze weg.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door tompie » vr 12 apr 2019, 12:57

Chrysa schreef: wo 10 apr 2019, 22:43 Zelfs in Belgie is dit geen primeur...
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20150902_01846368
Dat is zeker geen primeur. In Sint-Lodewijk-Deerlijk (wvl)staat zo een verkeerslicht er zeker al 10 jaar maar dan zonder flitspaal al staat er daar soms een ploeg van de verkeerspolitie te posten.
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » do 16 mei 2019, 11:46

Er is een wijziging aan de Regeling Verkeerslichten aanstaande. Op 1 juli 2019 gaat deze in.

Belangrijkste wijzigingen:
Intergroen en Maastrichts voetgangerslicht.

Door de Regeling Verkeerslichten te laten voldoen aan actuele NEN-normen is het zogenaamde 'intergroen' weer toegestaan. Hierbij krijgen verkeerslichten sneller achter elkaar groen licht. Dit moet het aantal momenten terugdringen waarop eigenlijk op niets gewacht wordt.
Ook het 'Maastrichtse voetgangerslicht', waarbij het oversteeklicht aan de vertrekkant (voor de voetganger) staat, is in de gewijzigde regeling toegestaan.
Verder staat dit ook in het artikel:
Rijkswaterstaat heeft erop gewezen dat de eisen die aan verkeerslichten op rijkswegen bij tunnels worden gesteld een optimale en veilige doorstroming kunnen beletten. Dit is de reden waarom deze eisen in de regeling zijn gewijzigd.
Wat dit nu betekent zou ik niet weten. Iemand die weet wat dit wel inhoudt?

Zie verder: http://verkeerskunde.nl/nieuws/2019/gew ... 7699.lynkx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Dion » do 16 mei 2019, 13:13

^^
3. Na punt 6 wordt een nieuw punt 6a ingevoegd, luidende:
6a. Bij driekleurige verkeerslichten die incidenteel het verkeer regelen nabij het inrijden van een tunnel, maar geen conflicterende verkeersstromen regelen, en bij toeritdoseringslichten, mag de in de NEN 3384, paragraaf 4.4.3, bedoelde geelknipperfase korter duren dan 15 seconden, maar moet deze minimaal 6 seconden bedragen.

B3
Om een zo hoog mogelijke tunnelveiligheid te kunnen bewerkstelligen bedraagt de minimale geel knipperfase 6 seconden in plaats van 15 seconden. Deze wijziging is op verzoek van Rijkswaterstaat doorgevoerd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » do 16 mei 2019, 13:38

Zou dat nou echt zoveel verschil uitmaken die paar seconden geelknippertijd?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76269
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » do 16 mei 2019, 17:14

Wat is intergroen precies? Een kortere ontruimingstijd?

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » vr 17 mei 2019, 8:02

Intergroen betreft een negatieve ontruimingstijd.
Dat betekent dat een conflicterende richting al groen kan worden, terwijl de ontruimende, oprijdende richting nog geel heeft, maar wel naar rood gaat.

Dit zou negatieve ontruimingstijden inhouden met een maximum van de geeltijd.

Ik weet overigens niet of nog langere negatieve ontruimingstijden ook nu zijn toegestaan.
Dat zou betekenen dat een conflicterende richting al groen kan krijgen, terwijl de ontruimende richting ook nog groen heeft.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » vr 17 mei 2019, 8:04

mavas schreef: do 16 mei 2019, 13:38 Zou dat nou echt zoveel verschil uitmaken die paar seconden geelknippertijd?
Ja.
Niet zoveel verschil in tijd misschien, maar bij een calamiteit en je wil de tunnel afsluiten, zit je niet echt te wachten op eerst 15 sec geelknipperen. Dat wil RWS dus sneller.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » vr 17 mei 2019, 10:29

fleppenstein schreef: vr 17 mei 2019, 8:02 Intergroen betreft een negatieve ontruimingstijd.
Is dit iets nieuws? Mijn docent (4000 jaar geleden) heeft me verteld dat dit technisch niet mogelijk is/was.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Snelwegfreak » vr 17 mei 2019, 10:29

4000 jaar later kijkt men er wellicht anders tegenaan ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » vr 17 mei 2019, 10:35

4000 jaar geleden bestond intergroen gewoon, althans, als je het over de jaren 60/70 hebt. ;) Volgens mij staat dat ook in het artikel.

Ik vind de Maastrichtse oplossing voor voetgangersoversteken ook een hele goede dat het nu legaal wordt. Ik heb er op die locatie wel aan moeten wennen, maar wel als prettig ervaren.

Wat ik wel mis is de Delftse oplossing voor voetgangersoversteken. Daar is tijdens het groen voor auto's een knipperend oranje licht voor voetgangers. Lijkt mij de meest geloofwaardige oplossing bij oversteken.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door JB81 » vr 17 mei 2019, 10:56

^^
Dat is in 1990 al ingevoerd toch? Alleen niet heel veel toegepast voor zover ik weet. Arnhem heeft/had er ook een aantal.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Robbert297 » vr 17 mei 2019, 10:57

mavas schreef: vr 17 mei 2019, 10:35 Wat ik wel mis is de Delftse oplossing voor voetgangersoversteken. Daar is tijdens het groen voor auto's een knipperend oranje licht voor voetgangers. Lijkt mij de meest geloofwaardige oplossing bij oversteken.
Zoiets hebben ze ook in Groningen (als wij tenminste hetzelfde bedoelen): https://www.google.com/maps/@53.2200132 ... 312!8i6656
Слава Україні

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Bart217 » vr 17 mei 2019, 18:23

fleppenstein schreef: vr 17 mei 2019, 8:02 Ik weet overigens niet of nog langere negatieve ontruimingstijden ook nu zijn toegestaan.
Dat zou betekenen dat een conflicterende richting al groen kan krijgen, terwijl de ontruimende richting ook nog groen heeft.
Nee, dat is niet toegestaan. Vanaf het geel van de ontruimende richting, mag de oprijdende richting op zijn vroegst pas groen worden...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Plaats reactie