Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » wo 21 nov 2007, 11:54

Als de auto-groene golf niet goed werkte omdat die onvoldoende een constante snelheid aan konden houden, dan zal de maatregel weinig van invloed zijn op de emissies. Pro-auto-maatregelen in een zwaar stedelijk gebied lijken mij weinig reëel :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 21 nov 2007, 12:09

3/4 minuut extra rijtijd voor autoverkeer lijkt mij voldoende te zeggen: extra emissies.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » wo 21 nov 2007, 12:42

Ook extra ten opzichte van de oude situatie waarin het verkeer evenmin doorstroomde? Mocht er trouwens al verschil zijn dan zal het ook wel verwaarloosbaar klein zijn.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » wo 21 nov 2007, 13:06

Ach guttegut, een klein beetje meer emissie voor het autoverkeer, wat een wereldprobleem :roll: Waar hebben we het over. Het voordeel voor de andere weggebruikers is dus veel groter.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » wo 21 nov 2007, 14:04

www.fietsberaad.nl schreef: Als fietsers met een gemiddelde snelheid van ongeveer 15 tot 18 km/u door de Raadhuisstraat rijden, springen de verkeerslichten achtereenvolgens op groen en hoeft men niet te wachten.
Dat zou voor mij dus een rode golf zijn. Mijn gemiddelde snelheid ligt namelijk wat hoger: 20 tot 24 km/u.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door waldo79 » wo 21 nov 2007, 15:49

Ik mag ook graag harder fietsen dan 18 km/h :dyn_hyp:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » wo 21 nov 2007, 16:08

24km/u gemiddeld haal je niet zo makkelijk in een stad. Dan moet je bijna altijd tegen de 30km/u fietsen omd zo'n gemiddelde te halen. Als ik naar mijn werk zou fietsen is dat toch wel dik 30 minuten over 9km, en dan trap ik aardig door.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » wo 21 nov 2007, 16:18

Een hoog gemiddelde haal je dus niet vanwege de rode lichten ;) En ja, dan verbetert er dus weinig als je 20-25 blijft trappen en de groene golf werkt bij een gemiddelde van 18 :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » wo 21 nov 2007, 19:21

mavas schreef:Ach guttegut, een klein beetje meer emissie voor het autoverkeer, wat een wereldprobleem :roll: Waar hebben we het over.
Kijk, dat bedoelde ik nu. Als het om de fiets voortrekken gaat, is alles toegestaan. Dan hebben we het niet meer over "alle kleine beetjes helpen".

Stel dat die belangrijke ontsluitingsstraat van het centrum dagelijks 8000 motorvoertuigen te verwerken krijgt.
En stel dat de extra emissie in zijn geheel niet afkomstig is uit extra accelereren (is niet reëel overigens), maar enkel uit langer stationair draaiende motor.
Als je dan weet dat het verbruik van een auto stationair zo'n 0,7l/uur is, dan praat je over tenminste 70 liter verspilde brandstof per dag, oftewel tussen de 2000 en 2500 liter totaal nutteloos verspilde brandstof per jaar.
In werkelijkheid is het extra brandstofverbruik uiteraard veel groter, want door extra accelatiebewegingen praat je over een aanzienlijk hoger brandstofverbruik.
Alleen al de groene fietsgolf in dit ene straatje komt daarmee op hetzelfde conto te staan als het complete jaarverbruik van een paar Almeerse forensen.
Een wereldprobleem ? Misschien niet. Maar als de gemeente dit verder uitrolt en andere gemeenten het voorbeeld overnemen, dan praat je wel over aanzienlijke hoeveelheden. En ga als je het geen probleem vindt dan ook niet meer mekkeren over "alle beetjes helpen" als het gaat om weer een veel te duur OV-project, teneinde een handjevol autokilometers uit te sparen... :roll: :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » wo 21 nov 2007, 20:28

Ik merk het meteen. Ik kan nu lekker relaxed fietsen om de groene lichtjes te halen. De rode lichtjes duik ik wel ergens anders op... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wally » wo 21 nov 2007, 23:48

Is iemand wellicht bekend met het soort autoverkeer wat door deze groene fietsersgolf extra reistijd heeft? Is dit doorgaand verkeer of bestemmingsverkeer? Wat voor functie heeft de betreffende straat? Is het een hoofdfietsroute?

Ik ben zelf niet bekend met de situatie, maar dit zijn volgens mij wel de beslissende factoren in het wel/niet invoeren van een groene golf voor fietsers.

En als je het rekensommetje van brandstofverbruik of emmissies compleet wil maken moet je in de berekening ook het vermeden verbruik meenemen door het toegenomen fietsverkeer door deze fietsbevorderende maatregel :)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » do 22 nov 2007, 0:03

Is iemand wellicht bekend met het soort autoverkeer wat door deze groene fietsersgolf extra reistijd heeft? Is dit doorgaand verkeer of bestemmingsverkeer? Wat voor functie heeft de betreffende straat? Is het een hoofdfietsroute?
Ik post morgen wel een fotoreportage. De Rozengracht is een heel interessante route ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » do 22 nov 2007, 8:36

Wally schreef:Is iemand wellicht bekend met het soort autoverkeer wat door deze groene fietsersgolf extra reistijd heeft? Is dit doorgaand verkeer of bestemmingsverkeer?
Deze straat verbindt de Centrumring met de omgeving van de Dam. Daar kom je dus alleen als je bestemmingsverkeer bent.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 22 nov 2007, 11:13

Wally schreef:En als je het rekensommetje van brandstofverbruik of emmissies compleet wil maken moet je in de berekening ook het vermeden verbruik meenemen door het toegenomen fietsverkeer door deze fietsbevorderende maatregel
:hahaHAHA:

(Nihil)
boe schreef:Deze straat verbindt de Centrumring met de omgeving van de Dam. Daar kom je dus alleen als je bestemmingsverkeer bent.
Een groot deel van de winkelbevoorrading vn het centrum verloopt via deze route. En ook auto's van bewoners van de binnenstad en parkeerders voor de binnenstad zijn hierop te vinden.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » do 22 nov 2007, 11:20

FYI: De Rozengracht behoort tot het 'hoofdnet auto' ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » do 22 nov 2007, 11:28

(Nihil)
Dat zou ik nog niet zo snel willen beweren. Aan de andere kant: fietsers fietsen daar toch door rood en ik fietste vroeger 35 km/h, zodat ik met de groene golf voor auto's kon meeliften (overigens lukte me dat lang niet alijtd). Verder is er rerouting: op de route kun je ook binnendoor fietsen wat ik veel doe. Die route wordt nu minder aantrekkelijk t.o.v de Rozengracht/Raadhuisstraat.

Wanneer de weg weer beschikbaar is voor alle verkeer zal ik eens kijken of de doorstroming verandert. Mijn eerste indruk is van niet. De groene golf voor automobilisten zorgde niet voor goede doorstroming, omdat er te vaak geparkeerde auto's en laden/lossende vrachtwagens in de weg stonden. Als je dan 35 km/h fietst en je weet dat je niet mag afremmen om het verkeerslicht te halen levert dat wel eens wat gestressde blikken op ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » do 22 nov 2007, 11:34

En de besparing aan eten en drinken voor de fietsers, is dat al eens berekend? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Paixao » do 22 nov 2007, 17:27

Een groene golf voor fietsers (op de rechtdoorgaande stroom) is in mijn ogen alleen nuttig als deze kan meeprofiteren van een groene golf voor het rechtdoorgaande autoverkeer. Bij Oldenzaal Hanzepoort is bijvoorbeeld een dergelijke constructie: de auto's gaan in de groene golf (2 stroken rechtdoor) en de lussen in het fietspad detecteren de fietsers. Als er fietsers aankomen gaat de rechtsaffer voor auto's op rood en gaat het fietserslicht op groen. Ongeacht hoe hard je dus fietst, als de auto's rechtdoor groen hebben krijg jij het (vaak) ook.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » ma 21 jan 2008, 10:33

*stof stof*
Nederlands Dagblad (21-1-2008) schreef:Slimmer verkeerslicht kan tijdwinst opleveren
Onderzoeker Ronald van Katwijk ontwikkelde een computermodel voor verkeerslichten, dat voor automobilisten een significante tijdwinst oplevert. „Als dit wordt toegepast, kan dat een behoorlijk effect op het milieu hebben."


door onze redacteur Aaldert van Soest

DELFT - Elke automobilist herkent de situatie: een kruispunt dat helemaal verlaten is, maar het verkeerslicht staat op rood. De lichten reageren pas als de auto over de lus op de weg gereden is en dan duurt het meestal nog een aantal seconden. Onderzoeker Ronald van Katwijk ontwikkelde een computermodel voor verkeerslichten, dat de automobilist gemiddeld vijftien procent tijdwinst oplevert. Op 29 januari promoveert hij met dit onderzoek aan de Technische Universiteit Delft. De kern van het model van Van Katwijk is verkeerslichten te laten reageren op de algehele situatie op het kruispunt en ook nog eens te laten communiceren met andere verkeerslichten. „In de huidige techniek blijft het licht op groen staan zolang er auto's blijven komen ongeacht het aantal voertuigen dat op de andere richtingen voor rood staat te wachten.

In mijn programma wordt ook gekeken naar de hoeveelheid auto's die vanuit de andere richting aankomt. Het verkeerslicht ontvangt signalen van de lussen in de weg, maar ook van andere kruispunten. Op basis daarvan wordt vooruit bepaald wanneer de verschillende richtingen het beste groen kunnen krijgen." Een individuele bestuurder moet in dat systeem soms wat langer wachten, om een stroom van auto's voorrang te geven. „In z'n totaliteit levert dat echter tijdwinst op. Als dat grootschalig wordt toegepast, kan dat ook een behoorlijk effect op het milieu hebben." Groene golf In sommige steden wordt een zogenaamde starre groene golf toegepast: een aantal verkeerslichten springt achter elkaar op groen, zodat een automobilist in een keer door kan rijden. „Dit is heel prettig voor bestuurders", zegt Van Katwijk. „Maar het hoeft niet per se de meest optimale manier te zijn.

Als op een gegeven moment twee auto's op het traject van die groene golf rijden en er heel veel auto's in een zijstraat staan te wachten, is een andere verdeling wellicht beter. Met mijn computermodel kun je zo'n groene golf veel dynamischer invullen dan nu het geval is." Van Katwijk ontwikkelde zijn model zo, dat het direct toepasbaar is op de Nederlandse situatie. Toch realiseert hij zich dat dit niet wil zeggen dat de techniek op korte termijn zal worden gebruikt, want de wetenschap is vaak al veel verder dan de praktijk. „Vaak zie je dat verkeerslichten worden neergezet en dat die dan een jaar of vijftien blijven staan. Zolang ze het doen hebben wegbeheerders lang niet altijd de ambitie om de regeling te optimaliseren." Maar de Delftse wetenschapper, die tevens als onderzoeker werkzaam is voor TNO, bespeurt ook hoopvolle signalen. „Langzaam worden hier en daar nieuwe technieken toegepast. Mijn onderzoek is lang niet het enige op dit terrein, er zijn al meer dergelijke technieken bedacht.

Het gaat mij er ook niet in eerste instantie om dat per se mijn model gebruikt wordt, maar ik toon in ieder geval aan dat dergelijke programma's werken in de praktijk. Ik hoop dat het ertoe bijdraagt dat we meer gaan innoveren in de verkeerslichten. Want, al zijn de zaken in Nederland al best goed geregeld, het kan echt nog beter."
Koppeling van VRI's is feitelijk niets nieuws. Jammer dat het nog zo weinig wordt toegepast.
Hopelijk dat het onderzoek van deze promovendus bijdraagt aan de verdere invoering hiervan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » ma 21 jan 2008, 10:39

Op rood staande verkeerslichten terwijl er nergens verkeer is, is mij ook een doorn in het oog. Hier in Zwolle zie je ze ook af en toe, als je laat uitrollen moet je toch afremmen tot 40 - 50km/h en vervolgens kan je weer gas geven. Dit kost nodeloos brandstof. Wat mij betreft blijft zo'n VRI 's avonds en 's nachts gewoon op groen staan voor de hoofdrichting.

Een koppeling van VRI's kan inderdaad ook geen kwaad. Zelfs als het rustig is sta ik op de IJsselallee toch vaak voor (bijna) alle verkeerslichten te wachten. Dit werkt erg inefficiënt, en het kost extra brandstof. Zo rij ik in de stad 1:12, terwijl dat ook 1:15 tot 1:17 kan zijn als je minder vaak hoeft te stoppen. Op het dagelijkse verkeer scheelt dat heel wat liters brandstof en daarmee uitstoot ter plekke.

Andere vervelende zaken zijn VRI's met maar één of twee opstelstroken op drukke kruispunten. Dit werkt ook nodeloos inefficiënt, op mijn route heb je vanaf het industrieterrein naar de ring een VRI waarbij rechtsaf tegelijk moet gaan met rechtdoor. Omdat hiervoor meer richtingen moeten stoppen dan nodig is, zijn de wachttijden langer dan normaal. Met name als er wel ruimte is voor een extra opstelstrook of zelfs een vrije rechtsaffer in dit geval is dit vervelend.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » ma 21 jan 2008, 10:44

Wat het voorstel van Van Katwijk vooral tegengaat is de vaak voorkomende "rode golf".

Doordat bij een VRI de hoofdstroom wordt stilgezet, ontstaat verder stroomafwaarts een hiaat.
Nu krijgt de stroom weer groen op kruispunt 1, maar vervolgens komt op kruispunt 2 één auto van links.
Door het hiaat in de stroom krijgt deze auto meteen groen, en wordt de hoofdstroom weer stilgezet. Zelfs verlenggroen zat er door het hiaat immers niet in. Het stoppen van de hoofdstroom veroorzaakt opnieuw een hiaat. Met als gevolg dat bij kruispunt 3 hetzelfde fenomeen zich herhaalt.

Elke losse auto uit een zijweg veroorzaakt hetzelfde beeld. Vaak nog geen paar seconden na elkaar, want dan dient de volgende auto uit de zijweg zich alweer aan. Hadden de auto's uit de zijweg echter gebundeld geweest, dan was de verstoring van de hoofdstroom ook minder.

Gevolg van dit alles: nodeloos veel accelereren door heel veel voertuigen en veel irritatie.
Als de hoofdstroom een beetje door kan rijden, is dat veel beter. Zeker ook voor het milieu, trouwens.
Dat betekent echter dat de geheel individueel werkende VRI's die niet verder kijken dan de lusjes van de eigen regeling op de schop moeten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » ma 21 jan 2008, 11:59

Ik heb het artikel ook gelezen in de Ijmuider Courant. In feite pleit hij voor verkeersafhankelijke regelingen ipv voertuigafhankelijke regelingen. Die zijn er wel, maar helaas wordt dat nauwelijks in NL toegepast i.t.t. bv Engeland, waar ze heel veel van die dingen hebben.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Medianieuws

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Medianieuws » vr 01 feb 2008, 21:35

nrc next (31-1-2008) schreef:Rood met een reden
Opstoppingen bij kruispunten door rood stoplicht zijn vaak onnodig
Efficiëntere software kan de wachttijd voor automobilisten met 15 procent verminderen.


ROTTERDAM - De wachttijd van automobilisten voor kruispunten kan met gemiddeld 15 procent omlaag. Bat concludeert Ronald van Katwijk in een onderzoek waarop hij deze week is gepromoveerd aan de TU Delft. Van Katwijk ontwikkelde software die niet alleen rekening houdt met het verkeer op het kruispunt zelf, maar ook met auto's die vanaf andere kruispunten in aantocht zijn en met opstoppingen verderop.
Van Katwijk bevestigt de indruk dat op drukbezochte kruispunten nogal eens onnodige opstoppingen ontstaan. Het komt, zegt hij, doordat elk stoplicht maar een bepaalde maximumtijd op groen mag staan. Bij het andere stoplicht moet de automobilist intussen rood accepteren. Niet langer dan ongeveer twee minuten: dat is volgens Rijkswaterstaat de grens waarbij de voorste automobilist geneigd is door rood te rijden. Die maximale 'groentijd' van een stoplicht ligt niet helemaal vast. Als in de ochtendspits veel verkeer de stad uit gaat, dan kunnen de lichten wat langer groen blijven. „Maar de groentijden zijn niet écht dynamisch", zegt Van Katwijk. „Ze spelen nauwelijks op het verkeer in dat er werkelijk staat. Mijn systeem doet dat wel. Mijn systeem excelleert in dynamische verkeerssituaties."

Stoplichten houden wel een béétje rekening met de actuele verkeersdrukte. Bij ruim 85 procent van de Nederlandse stoplichten ligt voor de stopstreep, vlak onder het asfalt, een koperen lus die een magnetisch veld genereert. Als dat veld door een stalen motorvoertuig wordt verstoord, weet het stoplicht dat er iemand staat te wachten: het springt op groen. Met koperen lussen verderop in het wegdek kan het stoplicht ook bijhouden of er meer voertuigen staan. „Als er tussen de opeenvolgende auto's gaten gaan vallen van 2 tot 2,5 seconde, dan springt het stoplicht weer op rood", zegt Van Katwijk. Die flexibiliteit is echter beperkt door de maximale groentijden en de vaste volgorden waarin automobilisten groen licht krijgen. „Op kruispunten met veel dynamiek kan dat problemen opleveren", zegt Van Katwijk. 'Neem een doorgaande weg waarop een groene golf is ingeprogrammeerd. Het stoplicht op een kruispunt stroomafwaarts springt dan op tijd op groen voor een automobilist die zich aan de maximumsnelheid houdt. Maar als er tijdelijk veel verkeer komt van een zijweg, kan de groene golf averechts uitpakken. De mensen op de zijweg moeten dan veel te lang wachten. Van Katwijk: „Als er maar één auto in de groene golf zit, kun je soms beter die andere richtingen voorrang geven." „De kracht van mijn systeem is dat het elke seconde kan inspelen op de werkelijke situatie", zegt hij. „Dat levert voor de automobilist telkens bescheiden tijdswinst op, maar alles bij elkaar opgeteld is het heel wat."

Stoplichten 'overleggen' met elkaar en beslissingen nemen afhankelijk van de verkeerssituatie op andere kruispunten. „Ik maak stoplichten socialer", zegt Van Katwijk. Zo'n multi-agent aanpak is volgens hem voor het regelen van verkeer beter geschikt dan aansturing van bovenaf. Multi-agent software wordt ook ingezet bij het regelen van internetverkeer of om te bepalen hoe de energiestromen moeten verlopen als er een centrale uitvalt in het elektriciteitsnet. En in het buitenland wordt dergelijke technologie ook in de verkeersregeling al langer toegepast.
Verkeersdeskurtdige Ad Wilson van Rijkswaterstaat denkt dat er bij gemeenten zeker belangstelling is het systeem toe te passen. „Zeker bij de vele verkeerslichten die geen onderdeel zijn van een netwerk. Voor de enkele verkeersregelingen in Nederland die al wel onderdeel zijn van een netwerk is de huidige aansturing van bovenaf misschien te combineren met Van Katwijks aanpak van onderaf."

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » za 02 feb 2008, 9:17

Meteen installeren die software. Ik verbaas me wel vaker over verkeerslichten die op groen staan terwijl er geen verkeer uit die richting komt.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Paixao » zo 03 feb 2008, 12:25

Ik heb toch wel serieus moeite met het frequente gebruik van het woord "stoplicht", zelfs in de quotes van de heer Van Katwijk. Een stoplicht bestaat immers niet... En ik snap wel dat de nrc.next natuurlijk een beetje gericht is op mensen die VRI niet snappen, maar gebruik dan gewoon verkeerslicht. En een enkele keer "stoplicht" voor de mensen die verkeerslicht niet snappen is nog te doen, maar bovenstaand artikel slaat alles :puh2:

Ik ben dan wel weer benieuwd wat de randvoorwaarden voor zo'n systeem zijn om dit daadwerkelijk in te voeren. Vermoedelijk is het systeem getest in een modelomgeving waarbij je eenvoudig detectielussen toevoegt en de verschillende VRI's met elkaar laat communiceren. Maar hoe komt die communicatie in de praktijk tot stand? Moeten er kabels worden gelegd naar een centrale computerunit? Moeten er extra detectielussen worden aangelegd? En wat voor concessies mag je doen aan de betrouwbaarheid (up-time)? Wat gebeurt er als de centrale netwerkregelkast uitvalt, werken de VRI's dan nog of gaan ze over op hun eigen regelkast? En alles heeft natuurlijk een prijskaartje..... Vragen, vragen... ;)
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » zo 03 feb 2008, 12:32

Achja, journalistiek he. Persoonlijk vind ik "rijbaan" nog erger als ze "rijstrook" bedoelen. Stoplicht is gewoon niet de technische term, maar rijbaan is wat anders dan rijstrook. Zo in "De nieuwe snelweg krijgt 2x2 rijbanen", of "4 rijbanen" etc.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » zo 03 feb 2008, 13:28

^^ termen als 'vierbaansweg' zijn gewoon ingeburgerde termen voor 2+2 wegen, Chris ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Juerd » zo 03 feb 2008, 13:37

Ik zie verkeerslichten wel als stoplichten. Ze hebben niet de functie om te vertellen dat je mag doorrijden, ze hebben alléén als functie om te vertellen dat je moet stoppen. Immers, bij afwezigheid van de drielampenpaal zou je ook doorrijden, daar heb je die paal niet voor nodig. Groen betekent hooguit "dit apparaat is niet defect", waar dan een soort stilsta-verbod aan hangt (wat volgens mij maar weinig mensen weten).

Als apparaten en lampen nooit stuk gingen, kon worden volstaan met alleen de gele en rode lampen. Stoplichten dus.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » di 05 feb 2008, 15:29

Vanochtend ondervond ik weer eens aan den lijve een "geweldige" inregeling.
Op de A9 stond ter plaatse van Uitgeest file richting Beverwijk, en daarom was de westelijke toerit helemaal vastgelopen.
Gevolg daarvan was dat verkeer op de N203 uit de richting Krommenie richting A9 Beverwijk kon wachten tot het een ons woog. Wat was het geval ?

Nadat het kruisend verkeer op de N203 groen had gehad, was er een gaatje op de toerit van een auto of 8. Vervolgens ging vanuit Castricum komende het licht linksaf richting A9 groen. Daardoor liep het echter tot het kruispunt vast. Vervolgens kreeg het verkeer komende vanaf Krommenie groen, maar daar konden hooguit 2 auto's door. Daarna was het al weer rood, omdat de lussen aan het begin van de toerit een slechte afstroom meldden. Ondertussen bleef het rechtddoorrijdend verkeer op de N203 groen houden (normaal gesproken is dan de rechtsaffer ook groen). Daarna weer terug naar het begin van de beschreven cyclus: het kruisend verkeer weer groen. Inmiddels was er dus weer ruimte - wat weer ingenomen werd door verkeer vanuit Castricum. De verhoudingen waren hierdoor volledig zoek. Onder het viaduct: 7.56 uur. Via de VRI en de volle toerit bovenop het viaduct geraakt: 8.08 uur. 12 minuten over een paar honderd meter, voornamelijk door een absurd afgestelde installatie.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » di 05 feb 2008, 16:42

De discussie over verkeerslichten versus verkeersborden en verkeersregels is afgesplitst.

Plaats reactie