Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 03 mar 2016, 10:00

Jurjen schreef:
Rene schreef: Ik zie liever een rood licht die dan ter plaatse van het gele licht een witte afteller heeft, die in anderhalve seconde van 3 naar 1 gaat, waarna weer een halve seconde later het licht op groen springt. Formeel is en blijft het dan 100% rood, en de snelheid van het aftellen is dusdanig snel dat dit i.m.h.o. niet zal leiden tot een enorm aantal te-vroeg-wegrijders.
Tellertjes zie ik regelmatig bij verkeerslichten voor fietsers en daarbij wacht bijna niemand tot het licht op groen springt, maar vertrekt iets eerder. Ik verwacht dat automobilisten het zelfde zullen doen.
Fietsers zijn bij VRI's heel wat anarchistischer en onverantwoordelijker dan andere weggebruikers, dat is bekend.
Dus 1:1 hun gedrag doorvertalen naar automobilisten is aperte onzin.

Plus dat ik pas aangeef de teller te willen starten op anderhalve seconde voor het groene licht komt. Bij veel fietserslichten is dat veel langer, vele vele seconden al.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » do 03 mar 2016, 10:14

mavas schreef:
Palance schreef:En TDI's?
Zie jij ze ergens vermeld staan in het onderzoek of het nieuwsbericht?
Het was gewoon een vraag. Ik ga er, gelet op je reactie, van uit dat die niet worden meegenomen hierin.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Jurjen
dorpsstraat
Berichten: 175
Lid geworden op: vr 16 okt 2015, 13:27
Locatie: Pijnacker

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Jurjen » do 03 mar 2016, 10:24

Rene schreef: Fietsers zijn bij VRI's heel wat anarchistischer en onverantwoordelijker dan andere weggebruikers, dat is bekend.
Dus 1:1 hun gedrag doorvertalen naar automobilisten is aperte onzin.

Plus dat ik pas aangeef de teller te willen starten op anderhalve seconde voor het groene licht komt. Bij veel fietserslichten is dat veel langer, vele vele seconden al.
Ja, fietsers hebben schijt aan regels, maar toch kan ik me geen enkele verkeersregel bedenken die niet overtreden wordt door automobilisten. Nu kan je nog niet weten of je aan de beurt bent in de cyclus dus dan wacht je wel. Straks weet je dat wel en wordt het een stuk makkelijker om te vroeg op te trekken.

Plus die tellers voor fietsers duren niet altijd even lang en soms is het ook 2 seconde en mijn gevoel zegt dat het niet uitmaakt voor fietsers en dat ze ongeveer op hetzelfde moment vertrekken.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 03 mar 2016, 10:32

Jurjen schreef:Nu kan je nog niet weten of je aan de beurt bent in de cyclus dus dan wacht je wel. Straks weet je dat wel en wordt het een stuk makkelijker om te vroeg op te trekken.
Heel veel weggebruikers weten in de praktijk heel goed wanneer de hun groenfase de volgende zal zijn. In de spits is de faseverdeling bij de meeste VRI's namelijk meestal nogal star. En als je vrijkomen laatste lus plus 3 seconden rekent, dan klopt dat meestal heel goed. Doorgewinterde spitsrijders weten dit, en rijden toch niet eerder weg dan dat het ècht groen wordt. Alleen wel direct als het groen wordt, en niet pas 2-3 seconden later - en dat is precies het voordeel wat je kunt boeken. Eén of twee auto's extra per groenfase, zonder aanpassing van de cyclus. Benuttingstechnisch zeer interessant.

Ik denk niet dat weggebruikers en-masse zullen wegrijden bij het zien van een cijfer 3 of 2 op een verkeerslicht. Wel zullen ze dan hun voertuig in z'n 1 plaatsen, of ervoor zorgen dat de motor van een start-stop-systeem weer aanslaat.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » do 03 mar 2016, 10:39

Ik zou graag een langere teller van een afstandje al kunnen zien. Zowel voor groen als voor rood, dat zou het makkelijker maken om op de VRI te anticiperen. Op die manier kun je zien dat je groen toch niet meer gaat halen en dus gewoon uit kunnen rollen, in plaats van plankgas proberen om oranje te halen om dan door rood heen te rijden.
Als van veraf zichtbaar is dat de VRI weer snel groen wordt, weet je hoeveel je de snelheid terug moet laten zakken om door groen te kunnen rijden. Dat stelt bestuurders in staat om beduidend zuiniger te rijden.

Jouw oplossing lijkt me wel passend als een relatief snelle en makkelijke manier om een beetje capaciteit te winnen. Misschien winnen we ook nog wat door de automobilisten te porren een beetje vlotter op te trekken.

Roodlichtnegatie echt verminderen lijkt mij beter mogelijk door de roodfases niet te lang te maken; door vri's beter op het verkeer te laten anticiperen (lussen verder voor de vri); door onnodige vri's te elimineren; door op drukke kruisingen niet voor gecompliceerde vri kruisingen maar voor ongelijkvloerse oplossingen te kiezen; en tot slot door de overblijvende VRI kruisingen beter af te stellen.

Mijn indruk is namelijk dat veel mensen niet bij de eerste VRI al door rood rijden, maar wel bij nummer n als (n-1) vri's al net voor hun neus op rood gesprongen zijn. Dan steekt irritatie de kop op, zeker als de roodfases dan ook nog "lang" duren. (Lang is natuurlijk subjectief).
Hoe minder VRI's er zijn en hoe minder irritant men ze ervaart, hoe beter men ervoor zal wachten.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 03 mar 2016, 10:51

duikgek89 schreef:Ik zou graag een langere teller van een afstandje al kunnen zien. Zowel voor groen als voor rood, dat zou het makkelijker maken om op de VRI te anticiperen. Op die manier kun je zien dat je groen toch niet meer gaat halen en dus gewoon uit kunnen rollen, in plaats van plankgas proberen om oranje te halen om dan door rood heen te rijden.
Als ik naar de Russische Car Crash Compilations kijk (in dat land komen groen/rood-aftellers bij verkeerslichten vaak voor), dan denk ik dat dat geen goede keuze is. Als mensen zien dat het nog maar 6 seconden groen zal zijn, gaan ze juist het gaspedaal intrappen, en niet remmen. Verder is het buiten de spits verdomd lastig te combineren met vraagafhankelijke installaties. Zeker bij de multi-faseregelingen die we in NL kennen, in plaats van de vaak nogal starre tweefasenregelingen in Oost-Europa. Kortom ik ben geen voorstander van langdurige tellers.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » do 03 mar 2016, 11:41

Palance schreef:Het was gewoon een vraag. Ik ga er, gelet op je reactie, van uit dat die niet worden meegenomen hierin.
Zoals je de vraag stelde dacht ik dat jij ergens een uitgebreider bericht had gelezen, waar iets vermeld stond over geeltijden bij TDI's. Daarmee deed ik de aanname dat jij vond dat het bericht onvolledig was. :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 03 mar 2016, 11:55

Nou ja, TDI's voldoen qua geeltijd nu al niet aan de norm. Op een verbindingsweg geldt na bord G1 Vmax=130, en dan een VRI plaatsen met een geeltijd van een paar tienden van een seconde. Plus een onderbord onder een verkeerslicht "maximaal 1 auto". Nou, een onderbord kan de werking van een bord of licht niet uitbreiden. Een groen verkeerslicht gaat conform RVV art. 62/63 echt wel voor op elk mogelijk verkeersbord, STOP-bord incluis. Dus als je optrekt als tweede in de wachtrij bij groen, en vervolgens vlak voor je neus een veel te korte geeltijd treft, dan is het rijden door rood uiteraard redelijkerwijs niet te handhaven. Elke rechter die zijn werk serieus neemt zal bij beroep na handhaving dan ook niet anders dan tot sanctiebijstelling naar nihil moeten besluiten. Jammer genoeg ken ik geen jurisprudentie.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » do 03 mar 2016, 12:16

Uitproberen dus :p
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » do 03 mar 2016, 13:19

Wie wil testen is van harte uitgenodigd voor koffie in Bodegraven. Wel snel opdrinken, want de TDI N11>A12 staat doorgaans aan van 8:00-10:00. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » do 03 mar 2016, 13:23

Beter dan de TDI in Barendrecht (oprit A29 naar Oud-Beijerland toe). Die doet het al jaren niet meer.

Overigens lust ik geen koffie ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » do 03 mar 2016, 13:30

Tja, wat mij betreft gaat die bij Bodegraven ook liever gisteren dan vandaag buiten werking. Dat ding doet niets anders dan een file van vijf minuten creëren die nul effect heeft op de verkeersstroom op de A12. Immers met om en om 2 auto's komt er nog steeds een continue stroom verkeer bij. Het werkelijke probleem zit hem er in dat het 8:05 vastloopt op het weefvak tussen De Meern en Oudenrijn. Maar los daarvan: ik heb ook wel thee in huis. :lol:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Jackbauer1350 » do 03 mar 2016, 14:17

De toeritten van de A10 zijn ook voorzien van een TDI. De TDI van de S114 naar de binnenring heb ik dan de meeste ervaring mee en die is in werking op de momenten dat het erg druk is op het weefvak tussen de S114 en de A1. Alleen als het zo druk wordt dat het verkeer ook op de S114 zelf stil komt te staan gaat de TDI meestal weer uit want doseren heeft dan weinig nut meer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » do 03 mar 2016, 18:24

Palance schreef:Uitproberen dus :p
Zeg, ik heb ook nog andere dingen te doen hoor. Ik blijf bezig... :nothanks:
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Egbert » vr 04 mar 2016, 10:27

Ik heb het echt wel een beetje gehad met dat standaard op rood zetten van verkeerslichten omdat dat sneller is.

Situatie: verkeerslichten bij de afrit van de autosnelweg, een voor linksaf, een voor rechtsaf, als je rechtsaf gaat na 50 meter een zijstraat naar rechts met verkeerslichten.

Ik sta opgesteld om rechtsaf te gaan, licht gaat op groen, volgende licht staat ook op groen en laat twee auto's door en springt als ik de bocht om draai op rood. Ik kom bijna tot stilstand voor het licht als het weer op groen gaat.
Kom op zeg, ik sta voorgesorteerd voor rechtsaf, dan weet je toch dat ik door dat licht moet? Hoe kun je dat dan zo programmeren om er geen rekening mee te houden.

Uiteraard geen kruisend of tegemoetkomend verkeer.
Laatst gewijzigd door Egbert op vr 04 mar 2016, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Bart217
verkeersader
Berichten: 545
Lid geworden op: zo 20 jan 2013, 22:26
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Bart217 » vr 04 mar 2016, 10:56

Dan lijkt de koppeling tussen deze lichten niet goed en heeft het niets te maken met het standaard op rood zetten van de verkeerslichten (ondanks dat het beeld op straat er wel zo uitziet). Als er überhaupt al een koppeling tussen deze lichten is geprogrammeerd, want dat is natuurlijk wel een voorwaarde om het zo te regelen.
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » vr 04 mar 2016, 11:21

^^ Inderdaad. Ik denk ook niet dat er een koppeling zit tussen deze rechtsaffer en de opvolgende rechtdoorrichting. Zo'n koppeling kan interessant zijn onder de volgende condities:
- hoge intensiteiten op die rechtsaffer
- in drukke perioden
- en/of de opstelruimte tussen de 2 geregelde kruispunten heel kort is

Om het "probleem" van Egbert te verhelpen kan ook heel simpel de wachtstand rood omgezet worden in wachtstand groen voor de hoofdrichting. Dit is beter voor de doorstroming als de zijrichting relatief rustig is t.o.v. de hoofdrichting.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » vr 04 mar 2016, 11:35

Egbert schreef:Ik heb het echt wel een beetje gehad met dat standaard op rood zetten van verkeerslichten omdat dat sneller is.
Situatie: ...
Heb je al eens een mail gestuurd naar de wegbeheerder met je vraag / opmerking?

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7872
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Jackbauer1350 » vr 04 mar 2016, 12:59


fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » vr 04 mar 2016, 13:55

^^
Nog een situatie dan maar.
Groene Kruisplein Rotterdam, kruising A15 met Groene Kruisweg.
snachts 02:00. Ik kom vanaf A15 vanuit Botlek en wil linksaf Rotterdam in. Geen kip op de weg, laat staan andere voertuigen.
Ik wacht voor rood en zie de Groene Kruisweg lang op groen blijven staan. Als deze geel wordt, weet ik dat ik nu mag, dus in de startblokken maar. Bij groen spurt ik weg, want ik weet dat als ik normaal weg rijdt, bij de volgende volgrichting weer rood krijg. En dat terwijl ik continu in het detectieveld zit. Ik haal geel nog net voor deze rood wordt. Vervolgens de andere kant van de snelweg. Natuurlijk springt deze in de verte op rood, zo zit de regeling nu eenmaal in elkaar. Pas als ik tot stilstand kom bij de koplus, springt hij op groen. Ook hier om 02:00 geen verkeer te bekennen. En dan mag ik dus niet opmerken, automobilistje pesten ??? :wall:
Oh ja, en al deze deelkruisingen worden door een automaat geregeld, dus niks koppeling, en een detectieveld waar de regeling precies kan zien waar ik uithang, het apparaat weet duvels goed waar ik ben, maar toch gewoon rood voor je kanis. :ongeduldig:
Gemeld bij de wegbeheerder, natuurlijk. Antwoord; dit is ons beleid zo.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » zo 06 mar 2016, 2:44

Artikel 64
Verkeerslichten gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Artikel 74
1 Bij voetgangerslichten betekent:
a. groen licht: voetgangers mogen oversteken;
b. groen knipperend licht: voetgangers mogen oversteken; het rode licht verschijnt spoedig;
c. rood licht: voetgangers mogen niet meer beginnen over te steken; reeds overstekende voetgangers moeten zo snel mogelijk doorlopen.
2 Indien het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht als bedoeld in artikel 75, mogen voetgangers oversteken, mits zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan.
Artikel 75
Geel knipperlicht betekent: gevaarlijk punt; voorzichtigheid geboden.
Ik trek twee conclusies: als een voetganger tijdens het wandelen even het RVV doorspit en toevallig bij artikel 75 begint, hij/zij oversteekt bij een VRI met knipperende gele lamp waar ook een VOP ligt, zou de voetganger kunnen concluderen dat hij/zij alleen maar voorzichtig hoeft te zijn. De VOP geeft hem/haar echter wel voorrang (als je artikel 74 lid 2 toevallig niet kent, wat aannemelijk is).

Conclusie twee is dat alle voorrangstekens vervallen bij verkeerslichten. En er is volgens deze artikelen nog steeds sprake van verkeerslichten wanneer ze op geelknipperen staan. Dat betekent dat een kruising met geelknipperende lampen gelijkwaardig is, want alle voorrangstekens worden vervangen door artikel 75: voorzichtigheid gebieden. Dus de borden en haaientanden die er staan, zijn alleen geldig wanneer de VRI niet op geelknipperen staat, maar geheel uitgeschakeld is.

Zo. Ik kan rustig slapen.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » zo 06 mar 2016, 12:46

^^
Natuurlijk, zo kunnen we iedere wettekst wel gaan herschrijven of het hele RVV. Voor juist diegene die iedere punt en komma uitpluizen en ieder gaatje in de teksten wil schieten.
Natuurlijk, dient er te staan;
Verkeerslichten, die in werking zijn, gaan boven verkeerstekens die de voorrang regelen.
Zonder deze toevoeging snap ik het ook wel, maar sommigen blijkbaar niet.
Het is duidelijk, en bij mijn rijexamen ook zo geleerd, dat wanneer de verkeerslichten in werking zijn, de verkeersttekens vervallen. Pas wanneer de verkeerslichten buiten werking zijn (gedoofd of geelknipperen) gelden de verkeerstekens. Maar blijkbaar schort het nogal in de rij-opleidingen.

Ook Art 74/75 is voor mij best duidelijk. Artikel 74-2 zegt dat wanneer een voetgangerslicht is uitgevoerd met een gele knipperende lamp, dat de gele knipperende lamp dan aangeeft dat er een gevaarlijk punt is en dat voorzichtigheid is geboden, conform Art 75, en dat de gele knipperende lamp dus niet aangeeft dat de verkeerslichten buiten werking zijn en de verkeerstekens weer gelden. Conform Art 74 mag je dan dus voorzichtig oversteken en moet je het overige verkeer voor laten gaan. Pas wanneer de voetgangerslichten helemaal gedoofd zijn is de VRI buiten bedrijf en gelden verkeersttekens weer, aldus de zebra.

Dit zo lezende kan ik ook weer rustig slapen. :duck:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » zo 06 mar 2016, 13:01

mavas schreef:
RSK schreef:Een vraag waar ik mee zit, is of deze maatregel nu ten koste gaat van de groentijd of dat de cyclus langer wordt. Hoe dan ook kost het capaciteit.
Natuurlijk kost dit capaciteit.
Ben ik niet mee eens. Wanneer een verkeerslicht op groen springt kost het 2 seconden reactietijd van de bestuurder, zeker wanneer deze in onbekend gebied bevindt. Ook dit kost capaciteit. Rood-geel -> groen blijft bij mijn voorkeur, dan is die twee seconden reactietijd van de bestuurder hierin verwerkt.

Tellers ben ik weer niet mee eens. Hoe vaak ik die tellers van de fietspaden in één keer heel snel heb zien aftellen lijkt het me voor gemotoriseerd verkeer geen haalbare oplossing.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door RSK » zo 06 mar 2016, 13:18

^^ De specifieke uitspraak van mij die je nu aanhaalt had betrekking op de nu doorgevoerde maatregel 'langer geel'. Ik ben met je eens dat rood-oranje de capaciteit positief kan beïnvloeden. ;)
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » zo 06 mar 2016, 13:19

^^
Nieuw in Roosendaal, kruising Roosendaalsebaan-Rietschotten-Wortelsteeke; (nog geen streetview beelden)
Een afteller in het geel, die aftelt 3-2-1 alvorens het groen wordt. Is prima op te nemen in de software want bij 3 sec geel weet je wanneer de conflicterende richtingen via 3 sec geel naar rood gaan en wanneer de richting met de afteller dus groen kan worden. Zelfs met een ontruimingstijd van 0 sec, kan je de afteller starten op het geel van de conflicterende richting, en is er geen risico op versneld aflopen of haperen van de afteller.
3 sec is ruim voldoende om in de versnelling te gaan, het start-stop systeem te starten en op sec 0 = GO :woop:
Ook geen moeilijk gedoe met VRI's ombouwen met rood-geel en geen gedoe met nieuwe certificeringen en bewakers-eisen.
Verkeerslicht blijft gewoon rood, dus heldere lichten die al optrekken als de teller nog niet is afgelopen rijden nog steeds gewoon door rood.

Wat mij betreft, kom maar op met deze versie aftellers, ipv rood-geel implementeren :worship:

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » zo 06 mar 2016, 13:52

RSK schreef:^^ De specifieke uitspraak van mij die je nu aanhaalt had betrekking op de nu doorgevoerde maatregel 'langer geel'. Ik ben met je eens dat rood-oranje de capaciteit positief kan beïnvloeden. ;)
Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd. Gelukkig zijn we het dan wel eens over de rood-oranje fase.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Via » vr 18 mar 2016, 6:59

Nieuwe of vervangen VRI's in het Bossche hebben standaard zo'n teller. Werkt prima.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door hoevenpe » vr 18 mar 2016, 7:46

Wat is eigenlijk de reden waarom wij niet zo'n rood-oranje fase hebben voordat het groen wordt?

Werkt erg plezierig bij onze oosterburen, scheelt inderdaad een seconde en met start-stop systemen nog veel meer...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door duikgek89 » vr 18 mar 2016, 9:51

Misschien omdat men bang is dat automobilisten bij rood-geel vast optrekken? Maar in Duitsland geeft dat niet echt problemen, sommige mensen doen het weleens (inclusief een heel erg goede kennis van mij) maar dan niet zonder kijken. Bovendien is die fase zo kort dat je na het aangaan van het gele licht best vlot moet reageren om nog door rood-geel te rijden, anders ga je al door groen. Bovendien moet je opletten dat er geen Bulle bij staat, anders kost het je 15€.

In Nederland zou ik het ook graag zien, het duurt hier vaak zo enorm lang voordat men bij groen eindelijk eens optrekt. Met een beetje vlotter reageren en een beetje vlotter doortrekken kunnen er zo 2 auto's meer door groen.

fleppenstein
stadsweg
Berichten: 409
Lid geworden op: vr 31 okt 2008, 8:49

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door fleppenstein » vr 18 mar 2016, 23:39

hoevenpe schreef:Wat is eigenlijk de reden waarom wij niet zo'n rood-oranje fase hebben voordat het groen wordt?

Werkt erg plezierig bij onze oosterburen, scheelt inderdaad een seconde en met start-stop systemen nog veel meer...
De duitse VRI is intern heel anders dan de Nederlandse VRI, mede hierom. Het implementeren van een rood-geel fase is nog niet zo eenvoudig. Een VRI heeft heel veel bewakingen, in tijd maar ook de volgorde. Zo mag, bij rood-geel, deze fase maar een bepaalde max tijd aanhouden, dat moet bewaakt worden. Bovendien MOET na rood-geel dan groen volgen, vanwege de volgorde-bewaking. De Rood-geel fase kan gebruikt worden om al op te trekken, en dus zou je hem kunnen beschouwen als confliterend met een andere richting die nog geel of groen toont.
Al met al gesleutel aan de bewaker in de VRI (in Ned alsook in Duitsland een verplicht onderdeel) en deze bewaker moet dan ook weer getest en gecertificeerd worden. Vervolgens moet het zo snel mogelijk bij alle VRI's geimplementeerd worden in Nederland, om verschillen tussen oude en nieuwe VRI's te elimineren. Dat wordt een grote ombouwactie, en dat schrikt wegbeheerders af.
Vandaar dat ik zo'n afteller meer bepleit. Eenvoudiger te implementeren, en zou je kunnen implementeren zonder de bewaker te moeten aanpassen (zo gebeurt dat nu al mondjesmaat). Geen extra keuringen en testen noodzakelijk. Je moet wel natuurlijk bewaken in de teller dat deze echt 3-2-1 afloopt, maar zelfs als na de afloop 3-2-1 er geen groen wordt getoont, is er nog geen man overboord en blijft het verkeerslicht gewoon rood en blijft een veilige situatie bestaan.
Deze oplossing kan ook door de tijd geimplementeerd worden, het is een extra feature, waarbij er geen wezenlijk onderscheid is in de afloop tussen VRI's met en zonder afteller.

Plaats reactie