Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » vr 24 mei 2019, 9:40

Wat ik niet snap is dat men zo voor intergroen gaat, maar rood-geel als onveilig bestempelt. Het effect is vrijwel hetzelfde: de volgende richtinggroep gaat al rijden als het licht nog van geel op rood moet springen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door petervdveen » wo 21 aug 2019, 15:01

^^^Het grote verschil is dat Rood+geel van je ontruimingstijd afgaat, omdat je er vanuit moet gaan dat het verkeer al gaat rijden. Dan kan je net zo goed gelijk groen geven.
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door petervdveen » wo 21 aug 2019, 15:10

Iets anders. Vorig jaar is hier in Emmeloord een kruising opnieuw ingericht. Eigenlijk alles wat fout kon gaan is ook fout gegaan qua ontwerp. Nu enkele weken terug kwam ik er achter dat er zelfs 'lokgroen' in de regeling zit ingebouwd.

Toch de gemeente maar eens een berichtje gestuurd wat daar het idee van is. :roll:
https://www.google.nl/maps/@52.709041,5 ... 312!8i6656
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » di 07 jul 2020, 20:09

De Schiedamsedijk in Rotterdam is vanwege werkzaamheden éénrichtingsverkeer in noordelijke richting. Je kan er wel in vanuit het zuiden tot het hotel, en daarna moet je er keren. Dat is o.a. hiermee geregeld:
Afbeelding

Afbeelding

Je moet écht keren! :)
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Piles » do 03 sep 2020, 15:09

Moet een VRI eigenlijk op een voorrangskruising staan? Of mag die ook op een gelijkwaardige kruising?
Ik kom 's avonds nog wel een hier: https://goo.gl/maps/dDeK9hRgQNtJj2yM8 En dan staat de VRI regelmatig op knipperstand. En dan is het altijd maar afwachten wie er voorrang neemt/krijgt...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » do 03 sep 2020, 17:28

Volgens mij is dat niet verplicht, maar voor de verkeersveiligheid wel beter als de voorrang geregeld is. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Coen Tunnel » vr 04 sep 2020, 11:37

Piles schreef: do 03 sep 2020, 15:09 Moet een VRI eigenlijk op een voorrangskruising staan? Of mag die ook op een gelijkwaardige kruising?
Ik kom 's avonds nog wel een hier: https://goo.gl/maps/dDeK9hRgQNtJj2yM8 En dan staat de VRI regelmatig op knipperstand. En dan is het altijd maar afwachten wie er voorrang neemt/krijgt...
Iets verderop is het kruispunt Catharijnesingel-Bleekstraat er ook eentje.

LennyKravitz
autoweg
Berichten: 1016
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 14:16
Locatie: Rotterdam

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door LennyKravitz » ma 07 sep 2020, 23:30

Piles schreef: do 03 sep 2020, 15:09 Moet een VRI eigenlijk op een voorrangskruising staan? Of mag die ook op een gelijkwaardige kruising?
Ik kom 's avonds nog wel een hier: https://goo.gl/maps/dDeK9hRgQNtJj2yM8 En dan staat de VRI regelmatig op knipperstand. En dan is het altijd maar afwachten wie er voorrang neemt/krijgt...
Lijkt me niet te moeten.

Staan de verkeerslichten op knipperstand =>borden
Geen borden? => normale verkeersregels als op andere kruisingen.

Meestal staan verkeerslichten op grotere kruisingen die wanneer deze uit staan dan ook beter geregeld worden door borden. Doch, het moeten zijn van een voorrangskruising zie ik niet in.
It aint over 'till it's over...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » di 24 nov 2020, 15:01

Rotterdam, Wilhelminaplein. Een VRI voor fietsers met een boodschap.
Naar aanleiding hiervan ben ik eens gaan zoeken, maar er blijken er meer van te zijn (geweest) in Nederland. Het is een soort waarschuwing, mede geïnitieerd door de vader van de aanreden 13-jarige Tommy-Boy Kulkens. Hij overleed toen hij op de fiets meer bezig was met zijn telefoon dan met het verkeer. Zie o.a. dit artikel.

Afbeelding

Na het drukken op het knopje

Afbeelding

Ondertussen hoor je inderdaad muziek uit de speaker.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Willem » di 24 nov 2020, 18:25

Ergens wel wat overdreven.

Met deze opmerking wil ik geen afbreuk doen aan het leed van de ouders en andere dierbaren van deze veel te vroeg overleden jongen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » za 15 apr 2023, 19:13

In Rotterdam zag ik dat meerdere verkeerslichten een afteller 3-2-1 hebben. Is dat al lang zo? Ik kon het in dit topic niet zo snel vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » za 15 apr 2023, 19:44

Ik ken ze alleen bij fietserslichten, niet voor autoverkeer. Dit soort dingen dus

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » za 15 apr 2023, 20:03

Ik zag ze in Ommoord en Hillegersberg bij meerdere VRI's, voor autoverkeer dus.

De afteller heeft witte cijfers en is alleen zichtbaar in de 3-2-1 fase, op het licht waar ook het gele licht zit.

Steyn_E
autoweg
Berichten: 1436
Lid geworden op: ma 27 dec 2010, 22:40

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Steyn_E » za 15 apr 2023, 20:42

Da's de Bossche variant. Die begint langzaamaan steeds meer terrein te winnen. In Den Bosch zelf is inmiddels het gros van de (grotere) VRI kruisingen ervan voorzien.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » za 15 apr 2023, 21:52

Chris schreef: za 15 apr 2023, 19:13 In Rotterdam zag ik dat meerdere verkeerslichten een afteller 3-2-1 hebben. Is dat al lang zo? Ik kon het in dit topic niet zo snel vinden.
Ook in Industrie Moerdijk staan er twee stoplichten.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » zo 16 apr 2023, 11:09

In 2018 was er blijkbaar een artikel over in het AD: https://www.ad.nl/rotterdam/aftellen-na ... ~aa54dcae/

Ook de site Rotterdam Onderweg heeft er een artikel over: https://rotterdamonderweg.nl/nieuws/321 ... oseveltweg
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » zo 16 apr 2023, 12:51

Steyn_E schreef: za 15 apr 2023, 20:42 Da's de Bossche variant. Die begint langzaamaan steeds meer terrein te winnen.
Klopt. In Maastricht ook zo’n VRI sinds enige tijd, namelijk op de Maasboulevard, aansluiting Graanmarkt.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Durashift » zo 16 apr 2023, 14:21

In Uden heb je ook een kruispunt met aftellers in de oranje lamp, voor autoverkeer.

Zo'n afteller boven de rode lamp is constructie technisch misschien wel handig.. van de weeg keek ik op het licht van zo'n fiets VRI met vier lampen boven elkaar.. en dacht één moment dat het licht nog op oranje stond.. maar het was al rood. Alleen, doordat de lamp boven het rood, de afteller dus, niet brandde op dat moment, gaf het mij een vertekend beeld.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door MaartenE » zo 16 apr 2023, 15:36

^^
In Den Bosch zitten de aftellers in de lamp geloof ik. Stuk veiliger.

Ik ga even :offtopic: , meen een jaar of 10 te hebben gelezen dat men een kruispunt in Breda had uitgerust met regensensoren voor fietsers, zodat fietsers in geval van regen sneller groen krijgen. Is nooit beklijft geloof ik?
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Durashift » zo 16 apr 2023, 15:39

^^ik heb daar wel vaker van gehoord, in de zin van een proefproject.

Is, volgens mij, op grote schaal nog geen gemeengoed. Of het werkt vrij ongemerkt voor de verkeersdeelnemers op een kruising :?:

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door JB81 » zo 16 apr 2023, 16:27

^^
Dat was in Oosterhout. Later hebben in ieder geval Groningen en Rotterdam het nog geprobeerd.

Breda heeft wel een app die fietsers sneller groen zou moeten geven.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door MaartenE » zo 16 apr 2023, 16:48

^^
Nu je het zegt, Den Bosch heeft dat ook. Althans, er staat iets over op een bordje bij één van de kruispunten. Ik begrijp alleen niet zo goed hoe het zou moeten werken.

Dit is wat de fabrikant zegt:
De Schwung app weet wanneer er gefietst wordt en doordat Schwung in verbinding staat met de verkeerslichten kan Schwung groen aanvragen op de gewenste richting.
Hoe weet de app dat? Hoe staat een app in hemelsnaam in verbinding met verkeerslichten? Combinatie van GPS en NFC?
Edit: Filmpje zegt dat er inderdaad wordt gekeken naar GPS, maar dat zegt nog niet hoe er een verbinding is "met de verkeerslichten".
En werkt het ook als je je telefoon als GPS gebruikt aan het stuur? Hoe zit het als je je telefoon nooit in je broekzak doet maar in een jaszak. (In de broekzak beweegt een telefoon veel meer dan in een jaszak). Heb zoveel vragen...
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76286
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Chris » zo 16 apr 2023, 17:06

Schwung werkt via internet, je GPS locatie wordt gematcht met verkeerslichten. Dit systeem is ontwikkeld door Vialis, dat volgens mij quasi alle verkeersregelautomaten in Nederland onderhoudt.

Ik heb het idee dat deze oplossing niet echt veel gebruikt wordt, mede doordat fietsers zeker in de bebouwde kom al heel veel prioriteit krijgen bij verkeerslichten.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » zo 16 apr 2023, 18:18

MaartenE schreef: zo 16 apr 2023, 16:48Filmpje zegt dat er inderdaad wordt gekeken naar GPS, maar dat zegt nog niet hoe er een verbinding is "met de verkeerslichten".
En werkt het ook als je je telefoon als GPS gebruikt aan het stuur? Hoe zit het als je je telefoon nooit in je broekzak doet maar in een jaszak. (In de broekzak beweegt een telefoon veel meer dan in een jaszak). Heb zoveel vragen...
Ik snap niet dat je hier vragen over hebt. Althans, de vragen die je stelt, lijken mij evident. Heb je ooit ervaren dat GPS niet werkt als je telefoon aan je stuur zit, in je broekzak zit of in je jaszak zit? Ik in ieder geval niet en ik heb er ook nog nooit iemand over gehoord.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 598
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door MaartenE » zo 16 apr 2023, 19:52

^^
Ik zat even veel te moeilijk te denken.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » za 22 apr 2023, 14:47

Chris schreef: za 15 apr 2023, 20:03 Ik zag ze in Ommoord en Hillegersberg bij meerdere VRI's, voor autoverkeer dus.

De afteller heeft witte cijfers en is alleen zichtbaar in de 3-2-1 fase, op het licht waar ook het gele licht zit.
Ik zag vandaag dat in ieder geval dit exemplaar dat heeft.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mhkamp » vr 09 jun 2023, 11:16

mhkamp schreef: za 15 apr 2023, 21:52
Chris schreef: za 15 apr 2023, 19:13 In Rotterdam zag ik dat meerdere verkeerslichten een afteller 3-2-1 hebben. Is dat al lang zo? Ik kon het in dit topic niet zo snel vinden.
Ook in Industrie Moerdijk staan er twee stoplichten.
Toevallig een video:
Link
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » ma 10 jul 2023, 11:47

Op de Zuiderparkweg bij de nieuwe ingang naar het parkeerterrein van de Ahoy is iets vreemds: Het kruispunt is VRI-geregeld, maar kom je vanaf de richting Slinge en wil je rechtsaf het terrein op, dan heb je geen VRI, maar ook geen vrije doorgang. Of dit tijdelijk is (dat mag ik wel hopen!) of een permanente situatie, da kan ik niet vinden. Als je rechtsaf wilt dan moet je dus wel in de gaten hebben welk ander verkeer er allemaal groen hebben op dat moment.

Locatie: https://goo.gl/maps/jobGCQxGLKSspLXj8

2 screenshots van Streetview van juni (maar afgelopen weekend was de situatie nog hetzelfde)
Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » ma 10 jul 2023, 11:50

Dat kan toch werkelijk gewoon niet? Tegemoetkomend verkeer dat linksaf slaat moet dan in elk geval een open lens hebben en geen pijl, want een pijl sluit deelconflicten uit.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door boe! » ma 10 jul 2023, 11:58

Palance schreef: ma 10 jul 2023, 11:47Of dit tijdelijk is (dat mag ik wel hopen!) of een permanente situatie, da kan ik niet vinden.
Lijkt mij tijdelijk. Er staat een zwart-witte paal waar een licht oppast, maar dat ontbreekt. Gevalletje schade?

Plaats reactie