Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » ma 11 aug 2008, 21:09

Mijn menig is ook enigzins gekleurd doordat ik een paar jaar terug getuige ben geweest van een stevige aanrijding in de vroege ochtend, dat niet gebeurd zou zijn wanneer de VRI zou hebben gewerkt :|
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 aug 2008, 21:51

VRI's op een lege weg werken alleen maar door rood rijden in de hand.
Daarmee is het m.i. een vorm van schijnveiligheid.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 11 aug 2008, 21:54

Wouter N14 schreef:Liever niet op wat grotere/complexere kruispunten, hoe rustig het ook moge zijn. Bij meerdere rijstroken voor een richting en/of een tramoversteek vind ik een VRI ook op rustige uren nog enige veiligheid bieden.
Ben jij zo'n gevaar op de weg dan? ;)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 11 aug 2008, 22:01

Rene schreef:VRI's op een lege weg werken alleen maar door rood rijden in de hand.
Daarmee is het m.i. een vorm van schijnveiligheid.
Inderdaad. Hier op de nieuwe N331 heb je ook zo'n VRI die pas op groen springt als je bijna stilstaat, ook als er geen verkeer van de N764 komt. Je ziet bijna iedereen met 80 op de VRI aanrijden, die als ze er 10m voor zijn op groen springt, en men dus doorrijdt, maar in geval als er wél een auto aan komt, absoluut niet meer kan stoppen. Ik zie daarom liever een wachtstand groen op de doorgaande richting dan wachtstand rood. Dat men dan wat harder rijdt lijkt me niet zo heel interessant.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » ma 11 aug 2008, 22:04

Plus de nodeloze emissies en belasting van het wegdek door afremmend en optrekkend verkeer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 11 aug 2008, 22:09

Rond 1980 heeft men zelfs geëxperimenteerd met een VRI die op rood sprong als men sneller dan de maximumsnelheid van 50 km/h kwam aanrijden.
Dat bleek binnen de kortste keren een bekend fenomeen bij de weggebruikers. Ze reden door rood, of voerden hun snelheid op tot (aanzienlijk) meer dan 100 km/h, dan kon je nog net door "diep-oranje". Gedrags-VRI's, daar heb ik het dan ook niet zo op.

In Maarssenbroek staat op het kruispunt Ruimteweg/Maarssenbroekseslag ook zo'n installatie met een totaal verkeerde wachtstand.
Rechtdoorgaand verkeer op de ruimteweg heeft wachtstand groen. Verkeer vanaf de Maarssenbroekseslag, dat linksaf moet, heeft wachtstand groen.
Vaak komt daar geen hond vandaan, en het verkeer op de Ruimteweg heeft prima zicht op het verkeer vanaf de Maarssenbroekseslag.
Het gevolg laat zich raden...
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » di 12 aug 2008, 16:18

Rene schreef:Rond 1980 heeft men zelfs geëxperimenteerd met een VRI die op rood sprong als men sneller dan de maximumsnelheid van 50 km/h kwam aanrijden.
Dat bleek binnen de kortste keren een bekend fenomeen bij de weggebruikers. Ze reden door rood, of voerden hun snelheid op tot (aanzienlijk) meer dan 100 km/h, dan kon je nog net door "diep-oranje". Gedrags-VRI's, daar heb ik het dan ook niet zo op.
Op de N278 nabij Vaals staat een dergelijk licht (althans: vorig jaar zeker). Het is een voetgangerlicht dat voor auto's op rood springt als ze te hard rijden. Geen voetganger te zien natuurlijk (en ook geen flitskast). In heb dit soort lichten ook elders wel gezien de afgelopen jaren (of vermoed) maar kan mij geen locaties meer herinneren.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 12 aug 2008, 22:33

In februari dit jaar heb ik een melding gemaakt van een VRI op de N59 nabij Oude-Tonge.
ik in een melding richting RWS schreef:Hierbij wil ik een klacht indien over de afstelling van de VRI (verkeersregelinstallatie) kruising N59 met de Tonisseweg (Oude-Tonge).
Maandagavond j.l. om 23 uur nadere ik de kruising vanuit Zierikzee richting Rotterdam. Al op geruime afstand was zichtbaar dat ik de enige verkeersdeelnemer was, op alle andere richtingen was geen verkeer te zien. Het licht voor de richting Rotterdam stond op dat moment op rood.
Mijn klacht is dat dit licht op rood bleef staan, ondanks dat ik inmiddels de detectielussen gepaseerd was en er geen ander verkeer te zien was. Pas toen ik tot stilstand was gekomen voor de stopstreep kreeg ik groen licht.
Het lijkt me duidelijk dat dit, naast de ergenis voor de automobilist, tevens leidt tot extra emissies door afremmen en optrekken en roodlichtnegatie door een ongeloofwaardige regeling.
Verder lijkt het mij logisch om de doorgaande richting N59 de wachtstand groen te geven.
Maar in ieder geval zorgen dat er snel groen licht wordt gegeven indien zich geen conflicterend verkeer heeft aangemeld
...
Reactie RWS:
Naar aanleiding van uw klacht over de afstelling van de Verkeers Regel Installatie (VRI) op de kruising N59 met de Tonisseweg (Oude-Tonge) kunnen wij u het volgende meedelen.

In de zomer 2007 is een quickscan uitgevoerd naar de werking van deze VRI. Uit het rapport valt niet op te maken dat er een omissie in de regeling zit. Dat dit probleem zich voordoet kan de volgende oorzaak hebben. Bij het ontwerp van een regelprogramma gaat men uit van de ter plekke geldende snelheidsregimes. Als men de afstand tussen de aanvraaglus en de stopstreep sneller overbrugt dan de theoretisch berekende tijd kan dit probleem zich inderdaad voordoen.
Uit de reactie begrijp ik dat er dus pas groen gegeven kan worden wanneer de stopstreep bereikt wordt: het moment waarop je dus al tot stilstand bent gekomen!
Ik heb hierna niet meer gereageert richting RWS maar het is wel opvallend dat RWS meegaat in dit soort zaken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 12 aug 2008, 22:36

Uit de reactie lees ik dat je te hard hebt gereden. :leep:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 12 aug 2008, 23:14

Uit de reactie lees ik dat men zich met een Jantje van Leiden afdoet van de suggestie voor de wachtstand groen.
Jammer, gemiste kans. Want dit is wel degelijk een zinvolle suggestie.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 13 aug 2008, 7:52

Ik denk dat meer VRI's hier last van hebben (hoewel minder extreem als in het voorbeeld). Het komt regelmatig voor dat ik een VRI nader en denk "gaat-ie nou op groen of niet?". En net op het moment dat je je rem aantikt, springt het ding op groen.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » wo 13 aug 2008, 11:51

Daar zijn ze dan ook op ontworpen. Op het moment dat jij je aan de Vmax houdt, gebruik jij een remweg van een x-aantal meters. Dit is gebaseerd op een normale remvertraging die nog net comfortabel is (dus niet gebaseerd op een noodstop oid) en dus vrijwel iedere automobilist hanteert.

Als je te hard of op eieren rijdt (omdat je breekbare lading bij je hebt, of iemand die dat prettig vindt) zal je een langere remweg nodig hebben en heb je dus je rem al daadwerkelijk ingetrapt.

Zoals jij het schetst is het dus een nagenoeg perfecte regeling: jij wilt net remmen, maar het hoeft dus net niet. :blauweduim:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 13 aug 2008, 13:30

Maar niet perfect genoeg: wachtstand groen voor de doorgaande hoofdrichting is nog veel beter.
En in veel gevallen is in de rustige uren uitschakelen nog weer veel beter.

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 13 aug 2008, 20:45

Ik hield me hier wel aan de Vmax (de VRI is voorzien van roodlicht+snelheidscamera), maar rekende op tijdig groen licht na passage van de eerste detectielus. Ook gezien het feit dat ik helemaal tot stilstand kwam. De regeling is dus aan de 'voorzichtige' kant afgesteld.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 20 aug 2008, 14:50

RWS geeft een vreemd antwoord op de vraag van Wally m.i.
Normaal ligt er 1 koplus (kort) en 1 lange lus (± 20 meter). Zeker op doorgaande richtingen op belangrijke wegen liggen er vrijwel altijd meer dan 2 lussen. De 3e lus en de daarna volgende lussen kunnen ook gebruikt worden om groen aan te vragen, en als je op dat moment je aan de Vmax houdt zou het licht gewoon ruim van te voren op groen moeten gaan zodat je niet hoeft af te remmen.

Dit is m.i. een kwestie van een instelling veranderen in de software en je kunt daar doorrijden zonder te stoppen (mits er geen ander verkeer is).

Ter info: wachtstand groen is duurder dan wachtstand rood omdat de lussen verderweg moeten liggen van de installatie om verkeer tijdig te detecteren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » wo 20 aug 2008, 18:27

Ik zal de volgende keer opletten of er inderdaad meerdere detectielussen aanwezig zijn.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 20 aug 2008, 18:56

boe! schreef:Ik denk dat meer VRI's hier last van hebben (hoewel minder extreem als in het voorbeeld). Het komt regelmatig voor dat ik een VRI nader en denk "gaat-ie nou op groen of niet?". En net op het moment dat je je rem aantikt, springt het ding op groen.
Als je uit de buurt kom ken je ze op een gegeven moment wel. De VRI op de aansluiting N65/Mgr. Zwijsenstraat in Haaren, komende vanuit de richting Tilburg en afslaand richting Haaren springt ook altijd op groen als je in het rechtsafvak rijdt. Ik hou daar ondertussen rekening mee en zeg het ook altijd tegen mensen waar ik mee meerij. ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 20 aug 2008, 20:15

Dat die ik ook, totdat zo'n verkeerslicht een keer niet meewerkt en je alsnog voluit moet remmen. Dit overkwam mij enkele weken geleden en mijn voorbanden zijn sindsdien niet echt rond meer te noemen. :?

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 22 aug 2008, 8:27

Je hebt ook nog de kans dat er een detectielus beschadigd is door freeswerk, nieuw asfalt, asfaltvervorming of beschadiging van de aansluitkabel in de berm. De VRI merkt de auto's dan te laat.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » za 30 aug 2008, 23:26

ikzelf schreef:Ik zal de volgende keer opletten of er inderdaad meerdere detectielussen aanwezig zijn.
Vanavond ben ik langs betreffende VRI gereden, richting Rotterdam. Voor zover ik het heb kunnen waarnemen zijn de volgende detectielussen aanwezig:
- Net voor het begin van de linksaffer een korte lus (zag eruit als een oude lus, mogelijk vetag/vecom van voor de aanleg van de nieuwe busbaan aan de zuidzijde kruispunt);
- Op ca. 75 meter voor de stopstreep een dubbel luspaar. Dit lijkt me bedoeld voor het meten van snelheid!;
- op ca. 50 m voor de stopstreep een lange lus;
- een lus vlak voor de stopstreep;
- diverse lussen net na de stopstreep, t.b.v. roodlichtcamera.

Ik vermoed dat het dubbele luspaar bedoeld is om de snelheid te meten, en het regelprogramma dus iets met de snelheid doet.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 02 sep 2008, 17:35

Ik heb nog eens gekeken wat dat dubbele luspaar zou kunnen zijn, maar nergens in documentatie (wegenwiki) kom ik lussen tegen die rond de 70 - 75 meter liggen.
Ja wel één lus op 80 - 85, maar dan moet er ook een op 140 meter liggen; Als beide er liggen zou het voor dilemmazonemeting kunnen zijn van LHOVRA, maar ik weet niet of RWS dat gebruikt in Zeeland.

Iemand anders een idee?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 02 sep 2008, 22:30

Voordat je volledig uitgaat van door mij genoemde afstanden, deze zijn globaal geschat. Ik ben niet met een meetlint aan de gang geweest en het was al donker dus aub de afstanden als indicatie zien, mogelijk is het meer.

Verder ligt Oude-Tonge in Zuid-Holland en niet in Zeeland, maar ik weet niet hoe de gebieden bij RWS verdeeld zijn.

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » za 08 nov 2008, 21:21

[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/2411606/__Hardrijder_krijgt_rood_licht__.html?p=25,1]Telegraaf.nl[/url] (8-11-2008) schreef:Hardrijder krijgt rood licht

DEVENTER - Bij een experiment in Deventer staan hardrijdende automobilisten vaker stil voor een verkeerslicht dan bestuurders die zich wel keurig aan de snelheid houden. Als een automobilist het verkeerslicht met te hoge snelheid nadert, springt het automatisch op rood. Het gaat om een proef bij een T-splitsing vlak bij de binnenstad. "Rij je te hard, dan zet je bij wijze van spreken zelf het licht op rood", legt woordvoerder Stuurman van de gemeente Deventer uit. Zelfs als de splitsing helemaal vrij is van verkeer, krijgt iemand die harder rijdt dan vijftig kilometer per uur, de maximumsnelheid op de kade langs de IJssel, rood licht. "Je wordt dus gestraft voor een te hoge snelheid", zegt Stuurman. "We willen hiermee de tijdwinst die hardrijders denken te pakken, wegnemen." De gemeente is niet bang voor verkeersopstoppingen. "Dat gebeurt niet als iedereen zich aan de snelheid houdt."

Dupe
Zuur is dat ook bestuurders die zich wel aan de snelheid houden de dupe kunnen worden. Het licht springt namelijk ook op rood voor het tegenliggend verkeer. Stuurman: "Dat is een nadeel van dit systeem. Je kunt op een splitsing of kruispunt niet slechts een licht op rood zetten, dat zou gevaarlijk zijn, omdat voetgangers dan bijvoorbeeld denken dat ze kunnen oversteken terwijl er iemand van de andere kant komt", zegt Stuurman. "Hardrijders kunnen dus tegenliggers benadelen of mensen die vlak achter hen rijden. Een extra reden om je aan de snelheid te houden." De proef in Deventer is afgekeken van Portugal, waar binnen de bebouwde kom vaker met deze methode wordt gewerkt.

Veilig Verkeer Nederland (VVN) is kritisch. "Een correcte snelheid is gunstiger voor de verkeersveiligheid", stipt Luc Veeger van VVN het voordeel aan. "Maar het systeem kan ook uitnodigen om extra hard te rijden. Het kan voorkomen dat de hardrijder iemand anders met hoge snelheid passeert, en nog net door groen rijdt, terwijl zijn achtervolger hard op de rem moet trappen. Op die manier beloon je de jakkeraar, en straf je degene die zich correct gedraagt."

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » za 08 nov 2008, 22:21

Dit gaat niet werken. Ik denk dat het zelfs rood licht negeren in de hand werkt. En anders wel filevorming. Ik ken zo een situatie in Zwitserland, en dat werkt dus echt voor geen meter. De hardrijder rijdt nog net door groen, en de rest mag 30 seconden wortel schieten. Ook goed voor de emissies rond de VRI. En denken dat we ons nog om de medemens bekommeren, dus netjes te rijden... ik vrees ervoor.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » za 08 nov 2008, 22:25

Als je weet dat dat ding op rood springt, ben je eerder geneigd om nog even een flinke dot gas bij te geven - zodat je nog nèt door geel kunt...

Voor snelheidshandhaving zijn snelheidscamera's uitgevonden. Daar moet je geen VRI voor misbruiken. Dat leidt enkel tot schijnveiligheid. Iets dat al héél lang bekend was. In de jaren '70 heeft de toenmalige gemeente Pijnacker hetzelfde geprobeerd toen ze verkeerslichten plaatste op het kruispunt Noordweg/Nobellaan.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 09 nov 2008, 12:12

Wat is hier nieuw aan? Met de aloude 'groene golf' bereik je volgens mij hetzelfde.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 09 nov 2008, 12:17

Het gaat om de Rembrandtkade te Deventer. Ik reed daar een paar weken terug nog, en het betreft een lange rechte weg (plm 2 kilometer rechtuit) met een nogal bubeko ogend uiterlijk (langs de IJssel namelijk). De Vmax van 50 is op zich wel te begrijpen, maar voelt erg traag.

Palance
4x4 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 09 nov 2008, 12:29

Op de N278 in Lemiers staat ook een VRI die op rood springt bij > 50 km/h. Dit is neergezet na een aantal dodelijke ongevallen waarbij kinderen overhoop zijn gereden, zo heb ik mij laten vertellen door iemand die daar vandaan komt.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 09 nov 2008, 14:45

^^
Dat ding in Lemiers lijkt meer op een feestverlichting voor kermissen: groen - oranje - rood - groen in een paar tellen tijd... Ik heb er vrijwel altijd 'ruzie' mee: ik rij 50 en toch springt dat licht weer op rood. Dus abrupt afremmen en weer gas geven. Erg 'goed' voor (geluids)emissies.

Ties
autoweg

Bericht door Ties » zo 09 nov 2008, 15:55

boe! schreef:
Wat is hier nieuw aan? Met de aloude 'groene golf' bereik je volgens mij hetzelfde.
Volgens mij is er wel degelijk een verschil. In een groene golf zijn alle VRI's namelijk aan elkaar gekoppeld. Voor zover ik weet gaat het hier om één enkele VRI. In een groene golf worden de hardrijders gepakt, maar de 'normale' rijders niet. Bij deze nieuwe VRI werkt dat anders. De stoplichten zijn niet gekoppeld en dit stoplicht springt niet alsnog op groen als de grote meute eraan komt.
[url=http://www.telegraaf.nl/binnenland/2411606/__Hardrijder_krijgt_rood_licht__.html?p=25,1]Telegraaf.nl[/url] (8-11-2008) schreef:Hardrijders kunnen dus tegenliggers benadelen of mensen die vlak achter hen rijden. Een extra reden om je aan de snelheid te houden.
Ik ben bang dat dit dus niet gaat werken. Die (notoire) hardrijders die ze met deze actie proberen te pakken, gaan echt niet voor hun medemens netjes rijden.