Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Wesso
2x2 autosnelweg

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wesso » wo 12 nov 2008, 13:50

De rateltikker, hij bestaat echt.
Link

mennomulder
verkeersader

Bericht door mennomulder » wo 12 nov 2008, 13:54

^^ Locatie: Groningen, kruispunt Hereweg op-en afritten Weg der Verenigde Naties (N7) bij het koepeltje van Siep van der Berg.
Laatst gewijzigd door mavas op wo 12 nov 2008, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd. Gaarne hier op letten aub
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 19 nov 2008, 20:33

Ik heb het verkeerslicht gisteren even uitgetest, ik reed nét te hard (52 km/h volgens TomTom) en hij ging inderdaad op rood. Even wat gas bijgeven helpt inderdaad. Dan kan je hem nog nét meepakken. Degene achter je is dan de pineut. Volgens mij is dit binnen de kortste keren bekend en rijdt iedereen er gewoon met 70 langs.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 22 dec 2008, 23:20

Ik heb al vaker aangegeven dat ik geen voorstander ben van elke richting zijn eigen richtinggroep zijn eigen licht.
In plaats daarvan zou je meer aan de weggebruiker zelf moeten overlaten, en dus ook deelconflicten meer moeten handhaven / in ere herstellen, om zo de totale doorstroming te bevorderen (minder fasen in de cyclus is minder tijd verdoen aan geelfasen en ontruimingstijden).

Vandaag kwam ik een site tegen die deelconflicten een stuk hanteerbaarder maakt: voer in NL in navolging van Duitsland de "Blinker" in.
Op de website van Hans van Meurs staat het principe uitgelegd.

Inmiddels zijn dergelijke lichten al op 2 locaties toegepast - wat mij betreft mag dat aantal snel groeien.Ten koste van over-geregelde kruispunten.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 23 dec 2008, 10:49

In Finland heb ik een iets andere toepassing gezien van zo'n ontruimingslicht, die ik ook wel interessant en nuttig vind. Zal proberen een omschrijving te geven... Hopelijk wordt het beetje duidelijk ;)

In tegenstelling tot het hierboven beschreven en getoonde licht, hangt het licht in Finland naast het verkeerslicht en niet aan de overzijde van de kruising. De werking is ook iets anders. De twee elkaar tegemoetkomende richtingen krijgen groen (met deelconflict voor linksafslaand verkeer). Na de reguliere groenfase, wordt het licht oranje en springt (aan allebei de kanten van de kruising) het extra verkeerslicht met pijl naar links op groen. Dat blijft dan nog korte tijd groen, zodat linksafslaand verkeer uit beide richtingen extra tijd heeft om (conflictvrij) af te kunnen slaan. Vervolgens springt het extra licht van groen op oranje en dooft hierna.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 23 dec 2008, 15:03

Van het Finse plan zie ik het nut niet. Het linksafslaande verkeer is de lamp dan namelijk al voorbij gereden en ziet die dus niet groen zijn. Of mag alleen het rechtdoorgaande verkeer oprijden en blijft het linksafslaande verkeer dan voor de lamp wachten? Het lijkt me meer een goedkope en mislukte regeling 'met zonder' deelconflicten. Er was geen geld voor een regeling zonder deelconflicten maar we maken wel een regeling met pijllichten én met deelconflicten. :dontknow:

Ik hoop dat ik het gewoonweg niet goed heb begrepen...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 23 dec 2008, 15:31

^^
Nee, je begrijpt het denk ik niet helemaal goed.
De lamp brandt in eerste instantie niet (dus geen oranje knipperlicht of zo). Bij groen licht mag zowel rechtdoorgaand verkeer rijden als verkeer dat linksaf wil. Daarna wordt het normale licht rood en gaat de extra lamp aan voor linksafslaand verkeer. Zo creëer je dus extra doorstroming voor linksaf, zonder voor deze groep een volledige extra fase nodig te hebben.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 23 dec 2008, 15:53

Helaas, ik had het goed begrepen...
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » di 23 dec 2008, 18:45

Tenzij de groene pijl aan de achterzijde van het 'normale' verkeerslicht zit, dan klopt het verhaal van Seat Ibiza, doch dat is weer min of meer gelijk aan het lichtje van Van Meurs... Of het is zo'n verkeerslicht waarbij alle lantaarns op één portaal dwars over de kruising gemonteerd zijn, zodat je op het midden van het kruisingsvlak het verkeerslicht nog niet voorbij bent gereden...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 23 dec 2008, 19:09

Rene schreef:Ik heb al vaker aangegeven dat ik geen voorstander ben van elke richting zijn eigen richtinggroep zijn eigen licht.
Vandaag kwam ik een site tegen die deelconflicten een stuk hanteerbaarder maakt: voer in NL in navolging van Duitsland de "Blinker" in. Op de website van Hans van Meurs staat het principe uitgelegd.
Die lichten kom je in het buitenland inderdaad vaker tegen. Afgelopen zomer nog tegengekomen in Praag. Is een goed systeem, dat wel, alleen in Praag zat dat knipperende gele licht er niet bij.
Ik geloof alleen niet dat er nu ontzettend veel locaties bijkomen met deelconflicten. Ik denk eerder dat al bestaande locaties met deelfocnflicten prima met deze lichten uitgebreid kunnen worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

IQ[]
expressweg

Bericht door IQ[] » wo 07 jan 2009, 15:14

Langs de N71 hier hebben ze juist geprobeerd conflictvrij te maken, met alle files tot gevolg, die nog groter zijn dan voorheen. Dit even ter zijde.

Wat me gister opviel is dat ze bij het kruispunt N71*N715 de N715 richtingen apart groen gegeven hebben. Hiermee bedoel ik, dat eerst de ene richting volledig groen heeft, en vervolgens de andere richting. Tot mijn grote verbazing zie ik dus mensen gewoon door rood rijden... omdat ze gewend zijn dat als er tegen verkeer is, dat je mag rijden. :shock:

Medianieuws

Bericht door Medianieuws » di 13 jan 2009, 21:10

[url=http://www.webregio.nl/tgooi/regionaalnieuws/0101424670000000/groene+golf+op+t+merk+en+randweg-oost+huizenblaricum.aspx]Webregio[/url] (13-1-2009) schreef:Groene golf op 't Merk en Randweg-Oost

HUIZEN/BLARICUM - Automobilisten kunnen over een paar maanden wat sneller doorstromen over 't Merk en de Randweg-Oost in Huizen en Blaricum. Voor drie van de zes verkeerslichteninstallaties functioneert dan een groene golf. Het gaat daarbij om de twee stoplichten in Huizen en één op de grens met Blaricum. De overige drie installaties op Blaricums grondgebied zullen voorlopig nog niet op de groene golf aansluiten. Door de groene golf moet het aantal stops voor automobilisten met twintig procent verminderen.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » zo 08 nov 2009, 23:11

Goed nieuws voor Rene en andere liefhebbers. Het ontruimingslicht, de Nederlandse variant van de Blinker, wordt opgenomen in de Regeling Verkeerslichten.
Zie ook de wegenwiki-pagina voor info: http://wiki.autosnelwegen.nl/index.php/Ontruimingslicht
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 25 jun 2010, 16:27

Wat ik nou zo vreselijk irritant vind, is dat de fasen van een stoplicht altijd zo kort zijn. Dat zorgt ervoor dat je dus altijd moet afremmen. Het lijkt me veel beter om iets langer te moeten wachten, maar dat de anderen wel met de zelfde snelheid door kunnen rijden.

Een zeker stoplicht in Terneuzen (als je vanaf de N62 rechtdoor Terneuzen inrijdt het eerste) wisselt zo snel van kleur, dat je moet afremmen terwijl het licht nog op groen is, en als je weer optrekt is het licht alweer rood en groen geweest en rijd je door donkeroranje...

En ja ik noem het een stoplicht want hiervoor moet je dus altijd stoppen, zelfs al staat het op groen.

Ook in Rotterdam zijn de stoplichten werkelijk vreselijk afgesteld, waarschijnlijk omdat ze verouderd zijn, en omdat er vaak een tram rijdt midden over een kruispunt. Het stoplicht randweg/groenehilledijk bij de Mc Donalds staat een ontzettend lange tijd op rood, en als het een paar seconden op groen staat dan staat het ook voor voetgangers op groen... het lijkt wel alsof het niet is aangepast aan de verkeerslichten voor voetgangers. Maar dat is ook wel begrijpelijk want niemand is gek genoeg hier op groen te wachten... juist als het op rood staat komen er geen auto's :lol:

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 25 jun 2010, 18:44

sirdanilot schreef:Wat ik nou zo vreselijk irritant vind, is dat de fasen van een stoplicht altijd zo kort zijn. Dat zorgt ervoor dat je dus altijd moet afremmen. Het lijkt me veel beter om iets langer te moeten wachten, maar dat de anderen wel met de zelfde snelheid door kunnen rijden.
Dat is nou een discussie die al langer speelt in de verkeerswereld. Het is kiezen tussen:
- een zo klein mogelijk verlies voor al het verkeer op het kruispunt
- comfort

In bijna alle gevallen wordt voor het eerste gekozen, waardoor in zijn totaal alle verkeersdeelnemers met een zo klein mogelijke verliestijd het kruispunt kunnen passeren. Ik ken maar weinig wegbeheerders die voor comfort kiezen, en bijvoorbeeld de doorgaande stroom wat langer op groen houden als er weinig verkeer op rijdt. Overigens kan het ook niet zomaar, want wanneer er nu fietsverkeer de doorgaande stroom moet kruisen kun je niet dat licht de hele tijd groen laten als er eventjes geen verkeer is, want de fietser gaat dan gewoon gebruik maken van de gaten in de verkeersstroom (hiaten), en je zal dan net zien dat er een gek met 70+ aan komt rijden en de fietser schept...

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » vr 25 jun 2010, 21:00

Ik vind het juist wel veel beter om de doorgaande verkeersstroom/stromen langer groen te geven, en in ieder geval over het algemeen langere fasetijden. Ik vind het belachelijk om te proberen iedereen dezelfde wachttijd te geven. Als je uit een zijstraatje komt vind ik het niet meer dan normaal dat je langer moet wachten. Van mij mag dat zelfs véél langer zijn. Ook groene golven moeten vaker worden toegepast (bijv. op de N62 Terneuzen - België).

En tsja, ook fietsers zullen moeten wachten. Je kunt toch niet een hele verkeersregelinstallatie aanpassen alleen omdat fietsers anders ongeduldig worden?

Juerd
expressweg

Bericht door Juerd » za 26 jun 2010, 23:27

Ja, dat kan wel, en dat gebeurt ook.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 jun 2010, 10:29

mavas schreef:Overigens kan het ook niet zomaar, want wanneer er nu fietsverkeer de doorgaande stroom moet kruisen kun je niet dat licht de hele tijd groen laten als er eventjes geen verkeer is, want de fietser gaat dan gewoon gebruik maken van de gaten in de verkeersstroom (hiaten), en je zal dan net zien dat er een gek met 70+ aan komt rijden en de fietser schept...
Dat doen ze toch wel, fietsers hebben vooral in steden lak aan verkeerslichten. Je kunt ze in sommige gevallen net zo goed niet plaatsen. Hier vlakbij heeft de fietser in één cyclus 2 tot 3 keer groen vergeleken met het autoverkeer. En nog rijden er continu lui door rood. In het slechtste geval moet je als fietser daar 30 seconden wachten.

Maargoed, wat ik persoonlijk wel irritant vind is dat als het autoverkeer rechtdoor groen krijgt, het parallele fietspad dat ook krijgt, zelfs als er nergens een fietser te bekennen is. Als je dan rechtsaf wilt, moet je eerst wachten tot het fietslicht weer op rood is. Onnodig oponthoud is dat. Het zijn kleine dingetjes, maar wel van die irritante dingen die niet nodig zijn.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 27 jun 2010, 13:31

^^ Tsja, als fietser vind ik het omgekeerde.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Chris
Moderator

Bericht door Chris » zo 27 jun 2010, 14:00

^^ Het kan zinvol zijn op drukke fietsroutes, maar niet op industrieterreinen met 30 fietsers per uur.

Euregio
geband

Bericht door Euregio » zo 27 jun 2010, 15:34

Ik had gister nog bij een stoplicht nabij de brandweer kanzerne, van industrieterrein de Marslanden in Zwolle nog bijna een ongeluk. Ik had groen, en opeens kwam er een zwart golfje aan de rechterkant zo de weg op schieten, iedereen toeteren. En bij de volgende kruising reed hij weer vol door rood.. Levensgevaarlijk.
Ik rij nooit door rood, tenzij ik zo hard moet remmen dat het gevaarlijk word. Alleen dan rijd ik nog door oranje, maar nooit door een rood licht.

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » zo 27 jun 2010, 19:24

Chris schreef:^^ Het kan zinvol zijn op drukke fietsroutes, maar niet op industrieterreinen met 30 fietsers per uur.
Op drukke fietsroutes horen fatsoenlijke fietstunneltjes :!:

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » di 29 jun 2010, 20:21

Niet overal is ruimte voor fietstunnels.
Als er echt sprake is van een duidelijke, drukke fietsroute dan kun je met detectie van fietsers op enige afstand voor de stopstreep in de verkeersregeling anticiperen op fietsers. Wel een dubbele lus gebruiken om spookfietsers uit te sluiten.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 29 jun 2010, 21:38

^^ Geld is een groter probleem dan ruimte ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 29 jun 2010, 23:59

mavas schreef:Ik ken maar weinig wegbeheerders die voor comfort kiezen, en bijvoorbeeld de doorgaande stroom wat langer op groen houden als er weinig verkeer op rijdt. Overigens kan het ook niet zomaar, want wanneer er nu fietsverkeer de doorgaande stroom moet kruisen kun je niet dat licht de hele tijd groen laten als er eventjes geen verkeer is, want de fietser gaat dan gewoon gebruik maken van de gaten in de verkeersstroom (hiaten), en je zal dan net zien dat er een gek met 70+ aan komt rijden en de fietser schept...
1. Beperking emissies pleit ervoor om de grootste stroom niet nodeloos te laten stoppen
2. Als een ongeduldige fietser door rood rijdt, dan is hij DOOR ROOD gereden. Ongeacht de uitkomst vind ik dat dan verder geen issue meer voor beleid en afregeling. De snelheid van de automobilist doet dan verder ook niet ter zake, al rijdt die 80. Bewust door rood rijden is een onverschoonbare fout, punt uit. En wie zichzelf zo in het ziekenhuis of in het graf rijdt, hoeft wat mij betreft niet op medelijden te rekenen, laat staan op inregelbeleid. Fietsers leren maar net als automobilisten maar wat geduld op te brengen. Ook de automobilist die 40 seconden zich op staat te vreten voor een voetgangersfase die ongebruikt wordt omdat de fietser allang door rood is over gestoken, is toch ook geen reden om zomaar door rood te kachelen ??
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 30 jun 2010, 9:18

Dan maar een flitspaal toepassen bij een fietsersoversteekplaats. Moet je fietsers wel voorzien van kentekens 8-)

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 30 jun 2010, 9:25

Een gemiddeld fietslicht is ongeloofwaardiger afgesteld dan een gemiddeld autolicht. Daarnaast lijken wegbeheerders ook minder hun best te doen voor een fatsoenlijke inpassing van fietsers in een regeling dan die van auto's.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 30 jun 2010, 12:11

^^
Ga eens als voetganger door London lopen en hou je aan de verkeerslichten. Probeer eens veilig als fietser van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen. Ga dan terug naar een Nederlandse stad, en kom tot de conclusie dat het allemaal enorm meevalt in NL. Het enige wat niet meevalt is het ongeduld bij bepaalde groepen assertieve maar o zo kwetsbare weggebruikers... :roll:

Tim
expressweg

Bericht door Tim » wo 30 jun 2010, 12:53

Wat ik als fietser ook irritant vindt zijn stopborden. Ik zie ze dan meestal ook als voorang-verlenen-borden aan, dus langsaam richting kruispunt fietsen, maar niet helemaal stoppen. Vooral helling op is dat energieverspilling (En als je met de auto iets meer benzine verbruikt, merk je het niet, maar met de fiets merk je een grotere energiebehoefte direct...)
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » wo 30 jun 2010, 12:58

René, dat het in Nederland meevalt in vergelijking met buitenlanse steden betekent niet dat er hier geen ruimte is voor verbetering. En ik kan best geduldig zijn, mits er gegronde reden is voor mijn wachten.