Verkeersregeltechnisch topic

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » do 12 mei 2011, 20:42

Vandaag werden door IT&T op het DVM-congres diverse aspacten van de "comfort-VRI"-opties besproken.
Eén ervan was een teller die aflopend 3-2-1 weergeeft in cijfers, ter plaatse van het gele licht. Is dus al ergens in Nederland gerealiseerd.


Helaas even niet genoteerd wáár... :hamertjetik:

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Wouter N14 » do 12 mei 2011, 20:50

^^ Zo gevonden met Google. Staat er al sinds 2008.
Afbeelding
kruispunt Bruistensingel-Harendonkweg-Balkweg Den Bosch
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Sophie » do 12 mei 2011, 20:52

^^ In Oeteldonk, in Den Bosch, in 's-Hertogenbosch, in Bois-le-Duc en in Herzogenbusch ;) :
Bedoelde je dit?
http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/12618
TOEVOEGING
dubbelpost
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » do 12 mei 2011, 22:25

Ik vind die teller eigenlijk wel een heel goede oplossing. Het voorkomt dat veiligheidsjihadisten weer het nodige te mekkeren te hebben op ontruimingstijden, terwijl de automobilist wel goed kan anticiperen. Blijft over dat de automobilist wel 'lui' wordt, dus zolang dit niet landelijk wordt uitgerold zul je zien dat het optrekken bij de overige lichten langer gaat duren...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door SnarfFlevoland » do 12 mei 2011, 22:58

^^
Daarom vind ik oranje voor groen een betere oplossing. Het gebeurd al in meerdere landen en het is goedkoper te implementeren. Zo'n count down systeem is leuk, maar niet meer dan dat.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » di 17 mei 2011, 22:17

^^Ik vind het ook minder duidelijk dan een oranje waarschuwingslicht.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door simon » do 19 mei 2011, 8:59

Nadelen zijn dat weggebruikers gaan anticiperen op het naderend groen. Ik heb herhaaldelijk bij VRI's met een countdown-teller gezien dat men bij "nog 5 seconden" alvast vaart gaat maken. Bij fietsers-VRI's met een wachttijd-indicatie zie je ook vaak dat fietsers alvast oversteken bij "bijna groen".

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Davy » do 19 mei 2011, 9:11

Beetje vreemd in Belgie is dat de bus- en tramlichten ook al dit systeem hebben, op de N34, waar de kusttram op veel plekken in de middenberm rijdt, kan je bij VRI-kruisingen al anticiperen op groen door naar het tramlicht te kijken, dit loopt bijna altijd gelijk met de groenfase van de rechtdoorrichting op de N34 zelf.

Van mij mag dat systeem er in elk geval komen :top: .

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Sophie » do 19 mei 2011, 20:22

Palance schreef:Ik vraag me af of fietslichten ook de rood-geel-fase kennen in die landen. Ik heb zelf nooit in Duitsland gefietst, dus van dat land zou ik het niet weten. Wel heb ik in Kroatië gefietst, maar daar ben ik nooit fietslichten tegengekomen.
Ben net in Münster, des lands fietshoofstad. Heb er extra opgelet, rood-geel bestaat bij fietserslichten. maar fietserslichten zijn vrij zeldzaam in de rest van Duitsland, meestal zie je alleen gecombineerde fiets/voetgangerslichten, die geen geel licht hebben.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Palance » vr 20 mei 2011, 18:07

Timmetje schreef:meestal zie je alleen gecombineerde fiets/voetgangerslichten, die geen geel licht hebben.
Maar wel 2 rode lichten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Sophie
expressweg
Berichten: 3442
Lid geworden op: vr 03 mar 2006, 10:26
Locatie: Sankt Augustin (Duitsland)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Sophie » za 21 mei 2011, 1:42

^^ Soms. Maar de bovenste lamp kan ook andere functies hebben. Als je op de knop drukt, verschijnt in Münster een Lamp "Bitte Warten", in Schwerte "Grün kommt".

Edit Daviedoff: dubbelpost verwijderd.
»Als je in de verkeerde trein stapt heeft het geen zin door het gangpad in de tegenovergestelde richting te lopen«
Dietrich Bonhoeffer

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » di 24 mei 2011, 19:36

Verkeerskunde.nl schreef:Geel voor groen levert weinig op voor de doorstroming
donderdag 19 mei 2011210x gelezen

Verkeersregelkundigen zien weinig in het plan van VVD-kamerlid Charlie Aptroot om net als in Duitsland vóór het groene licht het verkeerslicht eerst op geel te zetten. De winst voor de doorstroming schatten zij in van ‘bescheiden’ tot ‘niks’. Op het moment dat wij in Nederland de groenfase al tonen, wordt in het buitenland eerst nog even de fase rood+geel getoond.

Wie de doorstroming wil verbeteren, doet er beter aan zijn geld in te zetten op verbeteren van de bestaande verkeersregelinstallaties, vinden verkeersregelkundigen. Grontmij schat dat uitvoering van het plan van Aptroot meer dan 50 miljoen euro kost, omdat er 5000 verkeerslichten moeten worden aangepast. Terwijl de winst voor de doorstroming ‘bescheiden’ zal zijn, zo meldt het ingenieursbureau.

Ontruimingstijd
Ook Hans van Meurs, zelfstandig verkeersregelkundige (voorheen werkzaam bij Peek), ziet weinig in het plan. ‘Voor de doorstroming is het lood om oud ijzer. Het is een terugkerende discussie. Meestal ontstaat die na de zomervakantie als iedereen weer terug is uit het buitenland.’ Op zijn website http://www.hansvanmeurs.eu, legt Van Meurs uit dat invoering van het gele licht niks oplevert voor de doorstroming omdat in beide situaties met realistische ontruimingstijden rekening moet worden gehouden. Hij schrijft: ‘In de praktijk (in Duitsland) blijken veel weggebruikers al op te trekken tijdens de fase rood+geel. Effectief wordt dan de fase rood+geel bij het groen opgeteld. Maar dat betekent dat de ontruimingstijd al moet zijn verstreken vóórdat de het licht rood+geel wordt, want anders trekken weggebruikers al op terwijl het andere verkeer de kruising nog aan het ontruimen is. Dus op het moment dat wij in Nederland de groenfase al tonen, wordt in het buitenland eerst nog even de fase rood+geel getoond.’

Moderniseren oude VRI’s
Van Meurs denkt dat de inschatting van Grontmij over de kosten van Aptroots maatregel nog aan de lage kant zijn. Ook Van Meurs denkt dat er veel meer winst te behalen is door het geld te besteden aan het moderniseren van oude verkeersregelinstallaties.

Effectievere maatregelen
Grontmij geeft op zijn website het voorbeeld van het Groene Golf Team van Rijkswaterstaat, waar Grontmij als adviseur bij betrokken is. Het team licht verkeerslichten door en geeft adviezen ter verbetering. Bij uitvoering van deze adviezen neemt de wachttijd in de spitsuren met gemiddeld 10 seconden af voor iedere weggebruiker. ‘Dit is veel effectiever dan de geel-voor-groenmaatregel’, aldus Grontmij.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » di 24 mei 2011, 19:41

Alhoewel ik zijn mening deel heb ik wat twijfels bij deze heer:

Rijles
Het argument dat je tijdens het rood+geel al de eerste versnelling zou kunnen inschakelen en daardoor bij groen licht eerder weg bent is onjuist: iedereen leert tijdens de rijlessen dat tijdens het wachten voor rood de eerste versnelling al ingeschakeld dient te zijn.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6218
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door SnarfFlevoland » di 24 mei 2011, 19:45

^^
Wat daar staat klopt wel. Ook ik heb geleerd om bij rood m'n versnelling al in z'n 1 te zetten. Overigens doe ik dat in Duitsland niet meer. Het is beter voor je koppeling om em in z'n vrij te houden. In Dld heb je toch nog de tijd om de eerste versnelling in te schakelen. In Nederland doe ik dat eigenlijk alleen wanneer ik weet dat een verkeerslicht lang op rood kan staan.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door feitelijk » di 24 mei 2011, 19:57

Dus al die start-stop systemen worden toch niet gebruikt? :nuts:
Hetgeen hij hier afwimpelt is het enige voordeel van rood-geel. Je kan je startstopauto in zijn versnelling zetten zodat ie weer start. Wellicht geeft dat wat milieuvoordelen.

Verder is Aptroot's voorstel natuurlijk onzin. Alsof alleen de reactietijd van de eerste bestuurder telt. Wanneer men nou eens een metertje extra afstand zou houden dan kon men eerder weg en dan tellen de reactietijden van de hele rij mee voor de winst.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » ma 07 nov 2011, 19:36

Nog een verlaat nieuwsbericht over de mogelijke invoering van geel-voor-groen in Nederland:
Verkeersnet schreef:Geel voor groen: duur en weinig effectief
3 november 2011

Het heeft weinig zijn om verkeerslichten, voordat ze groen worden, eerst enkele seconden op geel te laten gaan. Technisch geeft dat veel problemen, invoering zou veel geld kosten en de tijdwinst is minimaal.

Dat stellen prof. Ben Immers en Henk Taale van TrafficQuest, een Expertisecentrum Verkeersmanagement. Het argument voor geel voor groen is dat weggebruikers weten wanneer ze op kunnen trekken en dat zou minder verliestijd moeten opleveren. Onderzoek naar de effecten van wachttijdvoorspellers op de verkeersafwikkeling laat inderdaad zien dat de voertuigen vooraan in de wachtrij de stopstreep sneller passeren, zodat er een enkel voertuig extra afgewikkeld kan worden. Dezelfde effecten mogen bij geel voor groen verwacht worden.

Maar voor het tonen van een geel licht voor het groene licht, moet je weten wanneer de groentijd begint. Het merendeel van de geregelde kruispunten in Nederland wordt door een voertuigafhankelijke regeling geregeld. Doordat dit type regeling werkt met variabele groentijden, laat het begin van de groentijd zich niet makkelijk voorspellen. Daarom is het lastig om van te voren geel te geven. En als het geel wordt op het tijdstip waarop het eigenlijk groen had kunnen worden, verlies je zelfs een aantal seconden en introduceer je extra verliestijd. Het is niet voor niets dat in Duitsland de geel-voor-groen fase maar 1 seconde duurt, aldus Immers en Taale. Voor wat betreft de veiligheid geldt dat er een directe relatie is tussen de geeltijd en de ontruimingstijd. Als voertuigen als gevolg van het geel voor groen eerder het kruispuntvlak op kunnen rijden, moet de ontruimingstijd navenant worden verlengd. Dit betekent dat het resultaat van deze aanpassing nauwelijks tot geen tijdwinst oplevert.

Voor wat betreft de kosten geldt dat de verkeerslichten in Nederland moeten voldoen aan een aantal Europese normen. Deze normeringen stellen eisen aan zowel de hardware als de software van het verkeerssysteem, waardoor signaalovergangen anders dan van groen naar geel naar rood en weer naar groen ook fysiek onmogelijk zijn. Invoering van geel voor groen in Nederland kan hierdoor een kostbare operatie worden. Met meer dan 5000 geregelde kruispunten gaat dat tientallen miljoenen euro’s kosten.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6383
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Seat Ibiza » ma 07 nov 2011, 20:22

Maar voor het tonen van een geel licht voor het groene licht, moet je weten wanneer de groentijd begint. Het merendeel van de geregelde kruispunten in Nederland wordt door een voertuigafhankelijke regeling geregeld. Doordat dit type regeling werkt met variabele groentijden, laat het begin van de groentijd zich niet makkelijk voorspellen.
Lijkt mij een l*lverhaal. Op het moment dat het ene licht van groen op oranje springt, kan bij het licht dat op rood staat toch het oranje licht gaan branden? :facepalm:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » ma 07 nov 2011, 20:32

^^
Mijns inziens heb je gelijk. Want alleen dan is het effectief: als de geelfase van richting A gelijktijdig met de rood-geel-fase van richting B wordt getoond. Dan kost het ook geen extra wachttijd. Bovendien is de geelfase altijd 3-5 seconden, terwijl de rood-geel-fase in principe met 2 seconden wel volstaat. Dus tijd zat, dunkt me.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door jeroent » ma 07 nov 2011, 20:52

Wat een boel onzin weer in dat artikel (net als het vorige artikel in deze thread van verkeerskunde.nl trouwens). "Europese normen" voor hardware en software? En daarom zou je geen geel-voor-groen kunnen invoeren? En de rest van Europa dan?! En de geel-voor-groen fase is in Duitsland helemaal niet 1 seconde, dat is regionaal juist erg verschillend.
Seat Ibiza schreef:Op het moment dat het ene licht van groen op oranje springt, kan bij het licht dat op rood staat toch het oranje licht gaan branden?
Zo is het ook in Duitsland, de geel-voor-groen fase hoort nog bij de roodfase en gaat dus niet van de groenfase af.

In die zin is het met de waardeloze roodlichtdiscipline in Nederland gevaarlijk om dit in te voeren. Dit kan alleen met het tegelijkertijd verhogen van de boete+rijverbod van 1 maand voor door rood rijden. Kan in Duitsland ook en wordt daar allerminst als draconisch ervaren.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Vinny » ma 07 nov 2011, 21:10

Het stuk zelf is toch door verstandige mensen geschreven, ik denk meer dat de mediasamenvatting wat ongelukkig uitpakt.
Lijkt mij een l*lverhaal. Op het moment dat het ene licht van groen op oranje springt, kan bij het licht dat op rood staat toch het oranje licht gaan branden
Dit lijkt mij nou typisch "veiligheidsfetjisme", ik ben onvoldoende ingevoerd in de wet- en regelgeving (en richtlijnen) op dit punt maar ik kan me voorstellen dat dit in Nederland te onveilig wordt bestempeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Groningen » ma 07 nov 2011, 21:12

Nederland is altijd roomser dan de paus, zodat dit overal op de wereld zou kunnen behalve in Nederland. Daar komt het ongeveer op neer.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » ma 07 nov 2011, 22:32

Rene schreef:^^
Mijns inziens heb je gelijk. Want alleen dan is het effectief: als de geelfase van richting A gelijktijdig met de rood-geel-fase van richting B wordt getoond. Dan kost het ook geen extra wachttijd.
Volgens mij kan dat technisch (nog) niet. Je kan niet op twee conflicterende groepen tegelijkertijd geel geven. Ik kan me indenken dat dat wordt bedoeld met die Europese regelgeving.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Rene » ma 07 nov 2011, 22:50

Je geeft de ene groep ook geen geel, maar rood. Alleen bij het rood brandt een geel geel licht dat slechts als vooraankondiging dient, niets meer en niets minder. Kijk, als je ergens tegen bent dan kun je altijd wel ergens een regeltje met opzet anders interpreteren dan die bedoeld is.

En tegen rood/geel is uiteraard een groot deel van de oude verkeerskundige garde, want die zijn tegen het huidige kabinetsbeleid met 130 km/h, met het OV-beleid, met het afgeschoten prijsbeleid en wat dan ook. Even een VVD-ideetje de grond in boren is mijns inziens dan ook meer een politiek dan een inhoudelijk spelletje.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Peter » di 08 nov 2011, 8:35

Je hoeft het ook niet overal en tegelijkertijd in te voeren. Het knipperende groene mannetje als voorloper op rood voor voetgangers heeft ook 15 jaar geduurd voordat het (bijna) overal was doorgevoerd, omdat oude "software" (lees: mechanische systemen) het niet aankonden. Ik neem aan de veel regelinstallaties (nu wel software) ook niet specifiek voor de NLse markt is gemaakt, dus eenvoudig naar "Duits" zijn om te bouwen.

Of het rood-geel echt wat toevoegt vraag ik mij ook af.

Bij stadsVRIs (50 km zone) op niet al te grote kruisingsvlakken heeft men de ontruimingstijd vaak al deels afgeschaft. Waar je beide conflicterende lichten kunt zien (op een hoek of zo) zie je groen en roodfase op exact hetzelfde moment. Voordat iemand heeft opgetrokken en de eerste 10-15 meter tussen stopstreep en kruisingvlak heeft overbrugd, is het legale kruisend verkeer al voorbij. Met verkeer dat een kruising blokkeert (wachten voor file, zebrapad, fietsers of linksaf zonder eigen licht) wordt sowieso weinig rekening gehouden in de "ontruimingstijd". De snelheden zijn hier meestal ook erg laag.

Als NL al iets moet overnemen dan is dat het geel-groene linksaf licht aan de overzijde van een kruising, indien linksaf geen eigen strook met licht met pijlen heeft. Knipper geel betekent: pas op tegenliggers met groen. Groen betekent: geen tegenliggers met groen (ook niet op zebrapad)
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Alfa » di 08 nov 2011, 15:46

Peter schreef:Je hoeft het ook niet overal en tegelijkertijd in te voeren. Het knipperende groene mannetje als voorloper op rood voor voetgangers heeft ook 15 jaar geduurd voordat het (bijna) overal was doorgevoerd
Ik zie er het nut niet van in. Een rood voetgangerslicht betekent immers enkel dat je niet meer mag 'vertrekken' om over te stekken. Mensen die al onderweg zijn (er van uitgaande dat ze vertrokken zijn als het nog groen was) moeten normaal probleemloos de overkant kunnen bereiken als ze aan een gemiddelde snelheid stappen en de verkeerslichten goed ingesteld zijn.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Peter » di 08 nov 2011, 17:16

Mensen die aan de langzame kant van normaal oversteken (rollator, stok of met kleine kinderen) moeten de overkant kunnen halen voordat kruisend verkeer (voorrang-groen) de oversteekplaats overrijden. Wie aan de snelle kant van normaal oversteekt (de vlotte wandelaar) moet met groen-knipper ook kunnen oversteken. Groen knipper is dus zeer vergelijkbaar met oranje voor voetgangers, met name nuttig als je meer dan 2 rijstroken in 1 keer tegelijk moet oversteken.De knippertijd hangt af van de breedte van de oversteek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Attietattie » di 08 nov 2011, 23:54

Peter schreef:Als NL al iets moet overnemen dan is dat het geel-groene linksaf licht aan de overzijde van een kruising, indien linksaf geen eigen strook met licht met pijlen heeft. Knipper geel betekent: pas op tegenliggers met groen. Groen betekent: geen tegenliggers met groen (ook niet op zebrapad)
Zoiets dus. Met excuses voor de beeldkwaliteit.
Link
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » ma 15 okt 2012, 17:31

Groningen geeft fietser vaker groen licht in regen
donderdag 11 oktober 2012

In Groningen krijgen nieuwe, niet-gekoppelde, verkeerslichten voor fietsers standaard een regensensor. Deze sensor zorgt ervoor dat fietsers vaker groen licht krijgen bij regen of sneeuw. Het college van burgemeester en wethouders heeft dit besloten naar aanleiding van de positieve evaluatie van de proef met de regensensor bij de Oosterbrug.

Geen langere wachttijden
De regensensor heeft niet geleid tot (veel) langere wachttijden voor de overige verkeersdeelnemers of tot stagnatie. Vanuit de politie, maar ook vanuit het OV-bureau Groningen-Drenthe en vervoerder Qbuzz zijn geen klachten binnengekomen over de regensensor.

De regensensor wordt direct geplaatst bij nieuwe verkeerslichten, omdat de kosten dan laag zijn. Er worden geen regensensoren geplaatst bij verkeerslichten die onderdeel uitmaken van een netwerkregeling, omdat deze sensoren dan meteen het gehele netwerk beïnvloeden.
Bron:http://www.verkeerskunde.nl/groningen-g ... 9709.lynkx
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door Groningen » ma 15 okt 2012, 17:35

^^ Ze zijn gek. De route Griffeweg - Trompsingel - Zuiderpark - Stationsweg staat qua gemotoriseerd verkeer vrijwel altijd vol. Bovendien zie ik op het genoemde kruispunt weinig meerwaarde voor die sensor, want het is geen fietsroute.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Verkeersregeltechnisch topic

Bericht door mavas » ma 15 okt 2012, 18:14

^^ Zal nu ook wel door andere wegbeheerders opgepikt worden, en op meerdere locaties ingevoerd worden. Ik las overigens ook enkele dagen geleden ergens dat Groningen ook bovenin staat in de vertragingslijst van Tomtom. Zouden beide berichten iets met elkaar te maken hebben? ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie