DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door captain007 » vr 22 apr 2016, 18:23

^^ Het valt mij bovendien op dat de echte DRIPs niet werken op de A27. Zowel die bij Utrecht Noord als die bij Rijnsweerd laten niets zien.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » vr 22 apr 2016, 18:54

RSK schreef:Zo langzaam maar zeker begin ik behoorlijk pissig te worden over de DRIP op de A27 net na Bilthoven. Het is deze week elke dag dat ik de A12 koos zo geweest dat de DRIP in ieder geval een filevrije hoofdrijbaan aangaf. In de praktijk stond het dan echter iedere keer vast van Lunetten tot Oudenrijn. Je maakt mij echt niet wijs dat een file van dat formaat in die tien minuten ontstaat. Ik denk dat ik maar vaker ga kiezen voor de N230, want van die DRIP kun je dus niets geloven. :nothanks:
Nou heb ik niet veel verstand van die dingen, maar van één ding ben ik redelijk zeker: van hier klagen gaat ie het niet beter doen. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » vr 22 apr 2016, 18:57

captain007 schreef:^^ Het valt mij bovendien op dat de echte DRIPs niet werken op de A27. Zowel die bij Utrecht Noord als die bij Rijnsweerd laten niets zien.
Uitgeschakeld vanwege de bezuinigingen bij Rijkswaterstaat?

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JB81 » ma 25 apr 2016, 9:15

Afgelopen vrijdag werd ik op de A16 richting Breda voor knooppunt Zonzeel getrakteerd op een reisadvies "File A16/Noordelijke Rondweg, Breda volg A59/Afrit 31 Terheijden".

Opvallend:
- de (nieuwe) tekst zorgde voor de nodige remacties op de A16, alsof men massaal dacht "ho, rustig aan, even lezen"
- het was helemaal niet druk, eerder rustiger dan ik gewend ben, op het traject dat men aanraadde te vermijden (ik ben de A16 en NRW blijven volgen omdat het voor mijn tussenstop in de stad niet handig was om via Terheijden te rijden)
- de "Noordelijke Rondweg" is slechts een begrip in de Bredase volksmond. Deze naam komt nergens terug op wegwijzers en het is ook geen straatnaam. Net als zijn Zuidelijke broertje is het eigenlijk niet eens een rondweg, maar een rechte oost-westverbinding die aan weerszijden aansluit op een snelweg. Wie ter plaatse niet bekend is, zou de A59 net zo goed als "Noordelijke Rondweg" om het stedelijk gebied Breda-Oosterhout kunnen zien.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » di 19 jul 2016, 12:42

Rijkswaterstaat onderzoekt in Europees verband de effectiviteit van DRIP's. Voor deze enquête zoeken we willekeurige weggebruikers. Help mee aan betere informatie op de weg en doe de test. Het kost je maximaal 10 minuten. Nog beter is het als ook mensen buiten RWS hun mening geven. Geef dit bericht dus door aan je vrienden.
https://s.chkmkt.com/?e=58063&h=0069EA50D9C987E&l=nl


NB:
Don't shoot the messenger.
Dit is een onderzoek waar ik verder niets mee te maken heb; ik deel slechts de link hier.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RSK » di 19 jul 2016, 16:00

Rene schreef:
Voor deze enquête zoeken we willekeurige weggebruikers.
Volgens mij ben ik daarvoor niet willekeurig genoeg. :lol:

Zonder dollen: de info over tijden zou zeker nuttig zijn, als hij accuraat zou zijn. Mijn ervaring is echter dat er geen hout van de reistijdindicatie klopt. Met de bermdrips voor je een ring op komt is het helemaal hopeloos, daar lijken rood en wit soms wel naar willekeur ingekleurd te worden.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Pino » di 19 jul 2016, 17:00

^^ Denk dat dit laatste een discussie is die buiten de scope van het onderzoek staat. Moet wel zeggen dat, in vergelijking met eerdere onderzoekjes met tekst- en beeldstrategieën die ik zo van tijd tot tijd langs heb zien komen, de kwaliteit van de graphics er in dit laatste onderzoek niet op vooruit is gegaan.

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door paolie » di 19 jul 2016, 17:28

Die eerdere onderzoekjes ken ik niet, maar wat ik in dit onderzoekje zag vind ik uitermate teleurstellend. DRIPS kun je uitstekend inzetten voor het aangeven van files, maar ze worden pas echt nuttig indien er ook snellere alternatieven geboden kunnen worden. Dat gebeurt nu ook regelmatig, zowel in Nederland als in het buitenland, maar het zou mooi zijn als daar een eenduidig systeem voor zou komen. Zo begrijp ik de DRIPS in Frankrijk en Duitsland over het algemeen prima omdat ik die talen machtig ben, maar heb ik in bijvoorbeeld Italië meer moeite.
Had verwacht hier meer over terug te vinden in de enquête, maar helaas.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RSK » ma 22 aug 2016, 9:18

Wanneer zet men nu precies een alternatieve route op de borden? Vanmorgen kreeg ik voor Oudenrijn de boodschap 'file tot knooppunt Lunetten, Arnhem volg RING Utrecht'. Braaf gedaan, maar vervolgens geen file te zien. Heb ik het hele stuk voor Jan Gerrit met 80 lopen kachelen. B(
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door waldo79 » ma 22 aug 2016, 12:33

De kwaliteit van de data op die DRIPS laat mijns inziens vaker te wensen over. En sinds wanneer is Gerrit een l*l :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » ma 22 aug 2016, 22:31

RSK schreef:Wanneer zet men nu precies een alternatieve route op de borden? Vanmorgen kreeg ik voor Oudenrijn de boodschap 'file tot knooppunt Lunetten, Arnhem volg RING Utrecht'. Braaf gedaan, maar vervolgens geen file te zien. Heb ik het hele stuk voor Jan Gerrit met 80 lopen kachelen. B(
Waarschijnlijk was de eerste regel weggevallen: 'in geval van'.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door boe! » zo 25 sep 2016, 22:28

Nieuwe DRIP op de A79 voor Kruisdonk. De leesbaarheid laat nog wat te wensen over.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Chrysa » zo 25 sep 2016, 23:05

:facepalm:

En niemand die ook maar iets zegt als ze zo'n ding plaatsen?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » zo 25 sep 2016, 23:08

Misschien dat de BermDRIP het servicebord gaat vervangen ?
Ik weet het ook niet, maar voordat je een handpalm plaatst is het misschien wel handig om eerst het antwoord op die vraag te weten...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6381
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Seat Ibiza » ma 26 sep 2016, 0:23

^^
Inderdaad. En dat was ook al even bekend:
http://www.1limburg.nl/foutje-verkeersb ... ing-op-a79

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Schenker » zo 09 okt 2016, 21:21

RSK schreef:Wanneer zet men nu precies een alternatieve route op de borden? Vanmorgen kreeg ik voor Oudenrijn de boodschap 'file tot knooppunt Lunetten, Arnhem volg RING Utrecht'. Braaf gedaan, maar vervolgens geen file te zien. Heb ik het hele stuk voor Jan Gerrit met 80 lopen kachelen. B(
O dat is wel vreemd. Als ik naar deze melding [op deze locatie ook] luister, dan is de parallelrijbaan beduidend sneller dan de hoofdrijbaan [vaak filevrij, terwijl er op de hoofdrijbaan file is]. Op de Randweg Eindhoven gebeurt dit ook regelmatig. Dan ben ik blij dat dit soort informatie er is.
En als het onverhoopt niet zo is, het gaat om maar 6 km, het verschil in reistijd is minder dan een minuut. Niet heel relaxed, maar ook niet iets om boos over te worden toch.

Het valt me wel altijd op, hoe weinig voertuigen het advies opvolgen. Het gros gaat braaf in de file staan op de "gebruikelijke" route. Op zich fijn voor degenen die wel het advies opvolgen, maar ik vraag me altijd waarom men het niet breder opvolgt. Er zijn nogal wat mogelijkheden, bijvoorbeeld geen vertrouwen in de informatie, het bord niet gezien, of het bord wel gezien maar de melding niet snappen, enzovoorts. Iemand die daar meer over weet?

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JB81 » ma 10 okt 2016, 6:48

In de zuidelijke Randstad (Rotterdam, Den Haag) lijken de DRIPs een storing te hebben. Afgelopen vrijdagmiddag gaven ze niets aan terwijl er wel degelijk file was. Vanochtend precies het omgekeerde.
Op de rijbaanbrede exemplaren van RWS staat "geen info beschikbaar", maar de vierkante bermexemplaren en dat ding op de N14 met die veel te kleine lettertjes meldden wel allerlei niet-bestaande files.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door captain007 » ma 10 okt 2016, 8:58

^^ Vanochtend in de regio Utrecht ook weer van dat. Zelfs de bermDRIP bij Everdingen gaf alles rond Utrecht filevrij aan, terwijl de A27 richting Rijnsweerd vastliep bij Hagestein door omrijders op de A2. Die stond vandaag ook extra vast tussen Deil en Everdingen. Bij de oprit Everdingen begon al de rij op de rechterrijstrook om naar de A27 te kunnen gaan.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Piles » ma 10 okt 2016, 9:33

Pechgeval op de A10 zuid, bij de nieuwe meer. Maar allebei de drips bij Holendrecht: geen vertraging. Kostte me een half uur extra :?

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rein » ma 06 feb 2017, 9:11

Op de A10 zuid buitenring was vanmorgen een ongeluk gebeurd met volgens mij TomTom ruim 45 minuten vertraging. Op de (nieuwe) DRIP op de A9 in de omlegging Badhoevedorp werd daarover echter niets gemeld, terwijl je precies daar nog de keuze kan maken om ofwel via de A4/A10 ofwel via de A9(/A2) naar Amsterdam (oost) en KP Diemen (en verder) te rijden. Die laatste route was, zo bleek, feitelijk filevrij.

Op de DRIP bij Badhoevedorp had dit dus aangegeven kunnen worden, maar in plaats daarvan stond er een mededeling met een verwijzing voor opbouwverkeer voor een beurs in de RAI. Hoewel het vast heel belangrijk is dat dat verkeer weet hoe het moet rijden, vraag ik me echt af waarom men bij RWS niet de belangrijkere boodschap inzake de vertragingen tot KP Diemen op de DRIP had geplaatst. Eigenlijk zou in de ochtend- en avondspits de 'dienstmededeling' voor verkeer richting RAI altijd vervangen moeten worden door actuele route-informatie wat mij betreft, maar al helemaal bij een incident waarbij verkeer op één route finaal vastloopt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Wouter N14 » ma 06 feb 2017, 9:23

^^ De A9 Gaasperdammerweg was gisteren dicht door werkzaamheden. Dat werd echter nergens aangegeven op de A4, de drip na de Schipholtunnel was uitgeschakeld en er stonden (volgens mij) ook geen borden bij :KP: Badhoevedorp. Pas op de A10 richting de A2 kwamen omleidingsadviezen :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mavas » ma 06 feb 2017, 16:20

Het valt mij wel vaker op in Noord-Holland dat er steeds minder adviezen staan op de DRIP's. Vaak wordt er alleen maar reistijd getoond, of staan de DRIP's op zwart. Heel jammer wat mij betreft.

@Rein: Een reistijd hoort getoond te worden in de spitsperioden. Dan heeft reistijd een hogere prioriteit dan route-informatie voor een evenement. Buiten de spits is het gebruikelijker dat er evenementeninformatie staat. Dus vreemde beslissing om die informatie ook IN de spits te tonen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 16:37

Wouter N14 schreef:^^ De A9 Gaasperdammerweg was gisteren dicht door werkzaamheden. Dat werd echter nergens aangegeven op de A4, de drip na de Schipholtunnel was uitgeschakeld en er stonden (volgens mij) ook geen borden bij :KP: Badhoevedorp. Pas op de A10 richting de A2 kwamen omleidingsadviezen :s
Daar had ik zondagavond ook last van op de terugweg vanaf Schiphol (P3). Ik had een week vooraf vananaarbeter.nl gecheckt en daar had ik het niet zien staan (kan ook zijn dat ik niet goed heb gekeken, maar toch). Komende bij :KP: Holendrecht stond aangegeven dat de verbindingsboog richting Amsterdam dicht was, en dat ik moest keren bij Abcoude. Zo gezegd, zo gedaan. Maar dan staat gelijk na toerit Abcoude aangegeven dat de A9 richting :KP: Diemen gesloten is. Dus uiteindelijk maar via de A2 en A10 naar de A1 gereden, maar echt handig was het niet.

Had ik het vooraf geweten, dan was ik vanaf Schiphol naar de A4 gereden richting :KP: De Nieuwe Meer en vanaf daar over de A10 naar de A1.

En had er gewoon op de A9, komende vanaf Amstelveen, voor :KP: Holendrecht aangegeven gestaan dat de Gaasperdammerweg dicht was en niet slechts dat de verbindingsboog richting Amsterdam was afgesloten vanwege werkzaamheden aan de signalering, dan had ik gewoon op de A2 kunnen blijven rijden en via de A2, N230, A27 en A28 naar huis kunnen rijden in plaats van te keren bij Abcoude en dan naar de A10 te worden gestuurd. Of eventueel zelfs A2-N201-A27-A1-A28, zo laat op zondagavond is dat ook geen gekke optie.

Bij veel werkzaamheden waarbij een deel van de weg is afgesloten staat soms al ruim van tevoren op het OWN aangegeven dat de weg voorbij een bepaald punt dicht is. Maar bij de toerit Aalsmeer van de A9 stond helemaal niks aangegeven, en uiteindelijk word je gewoon naar Abcoude gedirigeerd om daar te keren, zonder ook maar enige informatie over de afsluiting van de Gaasperdammerweg. Ook niet op de DRIP's.

Het is frustrerend als je een omleiding volgt en gelijk daarna geconfronteerd wordt met de volgende omleiding. Dat had toch echt beter aangegeven kunnen worden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » di 07 feb 2017, 18:51

Afgelopen nacht wilde ik van de A10-rechts de Rijnstraat op. Maar de verbindingsboog was dicht waardoor ik op de Burgemeester Stramanweg mocht keren, dan de A2 op, de A10-rechts weer op en dan afrit RAI. Beetje zonde. Dat had ook anders aangegeven mogen worden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 20:13

^^ Wel slordig. En het is ook onnodig. Zaken iets duidelijker aangeven voorkomt nutteloos omrijden en frustraties bij de weggebruiker.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Wouter N14 » di 07 feb 2017, 20:16

Toch raar dat het allemaal in de regio Amsterdam is, want daar hebben ze volgens mij ook regionale coördinatie :s
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » di 07 feb 2017, 20:22

Yep.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Coen Tunnel » di 07 feb 2017, 23:21

Wouter N14 schreef:Toch raar dat het allemaal in de regio Amsterdam is, want daar hebben ze volgens mij ook regionale coördinatie :s
Geen DRIP's maar wel regio Amsterdam: zaterdagochtend was ik op weg naar Schiphol. Toen stonden op dit portaal onverwacht twee rode kruizen :DVMX: :DVMX: bij de meest linker rijstroken. Al het verkeer ging naar rechts en het was nogal onduidelijk. Ik bereidde me er al op voor dat ik verplicht moest afslaan naar de A2 richting Amsterdam. Een portaal verder stonden er geen kruizen meer en een beetje twijfelend ging er toch weer verkeer naar links, ikzelf ook. Waarom die kruizen er ineens stonden: geen idee... Het kwam voor mij aardig vanuit het niets. :dontknow:

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door feitelijk » vr 24 mar 2017, 5:22

Komt nog netjes op een google mapsje maar jullie kunnen dit ook wel aan toch?http://plots.petergeelhoed.nl/drips.html
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » vr 24 mar 2017, 6:56

Lekkah! :honger:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Plaats reactie