DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RSK » ma 14 dec 2015, 8:54

Waarop baseert men de reistijden op DRIP's eigenlijk? Ik ging gisteren naar Amsterdam en stelde vast dat het DRIP voor Alphen aan den Rijn de tijd tot knooppunt Burgerveen aangaf. Via de A4 zou 19 minuten zijn, via de N207 maar liefst 20 minuten. Volgens mij is dat echter pure manipulatie, want zonder buitengewoon hard te rijden, deed ik er 16 minuten over om de A4 op te draaien. Waarom zou je mensen dan willen verleiden om 11 kilometer om te rijden?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JJK » ma 14 dec 2015, 9:21

Ik verbaas me daar wel vaker over. Laatst was er in de nacht geen enkele vertraging en wordt de normale reistijd weergegeven. In dit geval op de A9 vanaf Uitgeest richting knp A4/A9 wordt dan weergegeven. Ik moest echt met 140/150 km/u rijden om het binnen die tijd te halen

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » ma 14 dec 2015, 9:46

RSK schreef:Waarop baseert men de reistijden op DRIP's eigenlijk?
Resultaten uit het verleden. Dus zodra een voertuig het areaal uitrijdt, wordt berekend hoe lang diegene erover gedaan heeft. En als je dat voor tig voertuigen tegelijk doet, heb je een gemiddelde 'werkelijke' reistijd. Het is dus geen prognose.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » ma 14 dec 2015, 21:35

Op wegen met lusinformatie heeft de reistijd dus betrekking op het heden, 3 minuten geleden. Maar als de vrije reistijd op de DRIP bijvoorbeeld 20 minuten of meer is, dan kan aan het eind van het traject de situatie inmiddels volledig zijn veranderd zodra jij daar aankomt. Zeker als je onderweg al wat file hebt gehad, en ondertussen aan het einde van het traject een ongeval is gebeurd dat sterk ophoudt, kan het zijn dat je op de DRIP zag: 18 min +6, maar dat je in de praktijk 18 min +21 hebt ervaren...

Op wegen met camera-informatie gaat het om trajecten. Nadeel is dan dat het gaat om het gemiddelde van de laatste voertuigen die dat traject gedaan hebben. In een stad als Amsterdam praat je dan over trajecten waar een voertuig al snel een minuut of 10 over doet. De info op het bord is dan ook een weerspiegeling van de situatie een minuut of 10 geleden. Veel trajecten bij de provincie Noord-Holland hebben een kortere vrije reistijd, en dan is actuele verkeersinformatie dus wat "minder oud".

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » ma 14 dec 2015, 22:21

Attietattie schreef:een voertuig het areaal uitrijdt
Een voertuig? Hoe bemerkt het systeem dat het jouw voertuig is als het op basis van lussen betreft?

Ik heb een maand geleden ook eens mijn vertragingstijd bijgehouden. Vanaf Rijnsweerd tot aan Bodegraven was ik al bijna een uur kwijt (ik kon ook niet verder vanwege mijn verplichte rusttijd) dan dat er op de DRIP aangegeven tot aan Gouwe stond.

Hoe berekend: aankomsttijd in normale omstandigheden (navigatie gaf geen file-informatie aan) en dan de minuten zien oplopen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » ma 14 dec 2015, 22:26

mhkamp schreef:
Attietattie schreef:een voertuig het areaal uitrijdt
Een voertuig? Hoe bemerkt het systeem dat het jouw voertuig is als het op basis van lussen betreft?
Ik ken geen reistijdmeetsystemen die op lussen werken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rein » ma 14 dec 2015, 22:29

JJK schreef:Ik verbaas me daar wel vaker over. Laatst was er in de nacht geen enkele vertraging en wordt de normale reistijd weergegeven. In dit geval op de A9 vanaf Uitgeest richting knp A4/A9 wordt dan weergegeven. Ik moest echt met 140/150 km/u rijden om het binnen die tijd te halen
Wat staat er ook alweer op die DRIP, 12 minuten of zo? Tja, het is wellicht een beetje doorpoken, maar toch wel haalbaar niet? Ik was laatst vanuit Alkmaar in een kleine 25 minuten thuis in Hoofddorp. En dan rij ik wel redelijk op de Vmax, maar die is grotendeels 130 km/h op de A9.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » ma 14 dec 2015, 22:39

Attietattie schreef:Ik ken geen reistijdmeetsystemen die op lussen werken.
Jawel, dat gebeurt op een dedicated server. Daar worden 'links' geconfigureerd, die vervolgens op basis van lusinformatie van een reistijd worden voorzien. Vervolgens kunnen links worden gecombineerd tot trajecten. En die gesommeerde reistijd zie je dan weer op de DRIP. In de vorm van de vrije reistijd plus de vertragingstijd.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » di 15 dec 2015, 0:04

Hoe moet ik dat in Godsnaam voor me zien?

Kijk, als er van elk gepasseerd voertuig een foto gemaakt wordt op punt A en op punt B kan je de (vertragings) tijd opmeten. Op basis van lussen lijkt het me een stuk moeilijker.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JJK » di 15 dec 2015, 7:11

Rein schreef:
JJK schreef:Ik verbaas me daar wel vaker over. Laatst was er in de nacht geen enkele vertraging en wordt de normale reistijd weergegeven. In dit geval op de A9 vanaf Uitgeest richting knp A4/A9 wordt dan weergegeven. Ik moest echt met 140/150 km/u rijden om het binnen die tijd te halen
Wat staat er ook alweer op die DRIP, 12 minuten of zo? Tja, het is wellicht een beetje doorpoken, maar toch wel haalbaar niet? Ik was laatst vanuit Alkmaar in een kleine 25 minuten thuis in Hoofddorp. En dan rij ik wel redelijk op de Vmax, maar die is grotendeels 130 km/h op de A9.
Jaa zoiets. Ik moest gewoon doorrijden, en dan hebben we het over vmax +10. wat ik overigens normaal doe hoor. Maar ik weerspiegelde de reistijd even op de normale vmax

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » di 15 dec 2015, 8:55

mhkamp schreef:Hoe moet ik dat in Godsnaam voor me zien?

Kijk, als er van elk gepasseerd voertuig een foto gemaakt wordt op punt A en op punt B kan je de (vertragings) tijd opmeten. Op basis van lussen lijkt het me een stuk moeilijker.
Je weet de lengte van een link.
Je weet welke lussen er in die link liggen.
Je weet de snelheden op die lussen.

Dus als je op een 3-strooksweg 5 lussenraaien hebt, dan heb je 15 meetpunten.
Als je de waarden van de waarnemingen lussen deelt door het aantal waarneempunten, dan weet je de gemiddelde snelheid op die link.
Als dat 35 km/h is, en de lengte van de link 3,5 km is, dan weet je dat de reistijd 6 minuten is.
Nominale reistijd bij vrij verkeer is 130 km/h = 2 minuten.
Dus een DRIP-tekst zal dan luiden: "2 min +4"

(Uiteraard is het mechanisme iets verfijnder, maar ik hou het even simpel on het principe te duiden)

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6129
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mhkamp » di 15 dec 2015, 21:02

^^ Helder :top:
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JJK » wo 16 dec 2015, 7:46

Ah, werkt dat dus zo. Dus als iedereen zo hard mogelijk rijdt staat er dan 5 - 1 minuut bijvoorbeeld? :lol:

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Rene » wo 16 dec 2015, 8:08

^^
Uiteraard... :lol:

JJK
verkeersader
Berichten: 563
Lid geworden op: vr 06 jun 2014, 9:47
Locatie: Regio Groot Alkmaar

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JJK » wo 16 dec 2015, 9:57

Zou wel tof zijn :yes:

Starlet
stadsweg
Berichten: 397
Lid geworden op: do 02 jun 2011, 13:06
Locatie: Bergen op Zoom

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Starlet » do 17 dec 2015, 14:56

Hoe zit het dan met de volgende DRIPs?

Die op de A29 ri Rotterdam:
Reistijd tot kleinpolderplein:
- 12 min via Beneluxtunnel
- 14 min via Brienenoordbrug
Als ik kies voor de A4 dan rijd ik volgens google maps 300m extra, maar doe er even lang over (zonder verkeer ~14min)

Die op de A13 ri Rotterdam:
Reistijd tot Ridderkerk:
- 12 min via Brienenoordbrug
- 16 min via Beneluxtunnel
Klopt wel ongeveer (12min vs 17min gezien vanaf DRIP)

Stond er nu een nieuwe DRIP op de nieuwe A4?

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14345
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Attietattie » do 17 dec 2015, 15:32

'De A4'... Dat is een ruim begrip. En steeds ruimer wordend.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door nielske1990 » do 17 dec 2015, 20:59

JJK schreef:Ah, werkt dat dus zo. Dus als iedereen zo hard mogelijk rijdt staat er dan 5 - 1 minuut bijvoorbeeld? :lol:
En als het stilstaat, kan 18 + 6553 minuten kennelijk ook... :worship:
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door DjIdee » vr 18 dec 2015, 0:10

Foto vanuit een andere hoek, en toen het nog wel reed, laat een andere waarde zien. Verklapt ook iets over achterliggende systemen. 16bit max

Afbeelding

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » vr 18 dec 2015, 0:20

45,5 dag vertraging... Bermtoerisme wordt weer populair, lekker tentje neerzetten 8-)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Palance » vr 18 dec 2015, 8:27

Goed om te weten dat de VRI's bij Hooipolder op de A59 veel minder vertraging opleveren dan men altijd beweert :yes:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door mavas » di 22 dec 2015, 8:46

Als je extra reistijd meer dan 60 minuten is, kun je beter een melding geven dat de extra reistijd is in plaats van de exacte reistijd proberen aan te geven. Die reistijd zal nooit zo nauwkeurig kloppen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18033
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Snelwegfreak » di 22 dec 2015, 10:14

Op LinkedIn zei iemand, die volgens mij een programmeerachtergrond had, dat dit getal een soort grenswaarde was en dus geen reistijd maar een foutje in de systemen. Waarschijnlijk moest er volgens hem -1 of -2 staan. Geen idee wat daarvan klopt.
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RSK » di 22 dec 2015, 13:50

Eind van de ochtend kwam ik vanuit Krimpen aan de Lek over de N210. Daar gaf de DRIP aan dat het 15+3 minuten was naar Nieuwerkerk. Geen idee waar ik dat moest zoeken, ik stond gewoon netjes in 15 minuten bij de A20.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2015, 14:33

Snelwegfreak schreef:Op LinkedIn zei iemand, die volgens mij een programmeerachtergrond had, dat dit getal een soort grenswaarde was en dus geen reistijd maar een foutje in de systemen. Waarschijnlijk moest er volgens hem -1 of -2 staan. Geen idee wat daarvan klopt.
16^4 is 65536, dat scheelt maar 1 met de 65535 op het bord. Misschien een soort storing als er sneller wordt gereden dan normaal en de 'vertraging' die op de DRIP gemeld wordt dus negatief is? In dit geval had er wellicht -1 moeten staan, maar komt er +65535 te staan, de maximale waarde minus 1.

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door JB81 » di 22 dec 2015, 15:14

^^
Als je 65536 waarden kunt opslaan is de hoogst mogelijke 65535, er vanuit gaande dat de laagst mogelijke 0 is (geen vertraging) in plaats van 1.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32135
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door Coen Tunnel » di 22 dec 2015, 17:43

^^ Daar zit ook wat in.

djiwie
woonerf
Berichten: 93
Lid geworden op: ma 07 dec 2015, 21:05

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door djiwie » wo 23 dec 2015, 23:05

De grote DRIP boven de A12 Den Haag (stad uit) geeft sinds gisterochtend aan wat sneller is naar Rotterdam: A4 of A13. Wel beetje verwarrend dat de A4 als rechtdoorgaande richting wordt aangegeven op de DRIP terwijl je nog moet splitsen tussen A12 Utrecht/A4 Amsterdam/A4+A13 Rotterdam (de DRIP hangt ter hoogte van de oprit Voorburg).

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door IQ[] » ma 04 jan 2016, 18:34

JB81 schreef:Als je 65536 waarden kunt opslaan is de hoogst mogelijke 65535, er vanuit gaande dat de laagst mogelijke 0 is (geen vertraging) in plaats van 1.
Misschien een beetje laat, 65.535 is ook het de maximum limiet van een de getaldeclaratie "integer" in programmeertalen als C en C++, een geheel getal tussen 0 en 65.535.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: DRIPs - Variable Message Signs - Algemeen

Bericht door RSK » vr 22 apr 2016, 18:01

Zo langzaam maar zeker begin ik behoorlijk pissig te worden over de DRIP op de A27 net na Bilthoven. Het is deze week elke dag dat ik de A12 koos zo geweest dat de DRIP in ieder geval een filevrije hoofdrijbaan aangaf. In de praktijk stond het dan echter iedere keer vast van Lunetten tot Oudenrijn. Je maakt mij echt niet wijs dat een file van dat formaat in die tien minuten ontstaat. Ik denk dat ik maar vaker ga kiezen voor de N230, want van die DRIP kun je dus niets geloven. :nothanks:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie