Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » zo 23 aug 2009, 22:53

Alleen als RVV-bord C23-01 (het spitsstrookbord) wordt getoond, mag je de doorgetrokken streep overschrijden.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14382
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Attietattie » ma 24 aug 2009, 12:40

Dan zal dat bord snel op de Gaasperdammerweg komen. Het asfalt ziet er daar weer superstrak uit. Even een weekendje werk. Echt super!
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door jan » ma 24 aug 2009, 19:09

Rene schreef:Alleen als RVV-bord C23-01 (het spitsstrookbord) wordt getoond, mag je de doorgetrokken streep overschrijden.
Dat bord wordt niet getoond, maar omdat de kantelwalsborden boven de vluchtstrook wel 'open' staan wordt de doorgetrokken streep wel overschreden (hetzij door weinig automobilisten). De situatie daar klopt dus niet helemaal...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door simon » ma 24 aug 2009, 21:13

Jaren en jaren is de spitsstrook daar permanent open geweest. Als opeens het bord C23-01 niet meer wordt getoond, zal het menige doorgewinterte A50-rijder niet direct opvallen. Wordt de spitsstrook niet afgekruist?

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door jan » ma 24 aug 2009, 22:15

simon schreef: Wordt de spitsstrook niet afgekruist?
Nee.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » wo 26 aug 2009, 14:58

Ik hoorde zojuist dat vandaag het OWAB voor de A4-A10 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Amstel is getekend.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » wo 26 aug 2009, 15:45

^^

Misschien een korte toelichting voor de niet intimi? ;)

Ik had nergens nog gelezen over een extra strook tussen badhoevedorp en Amstel?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » wo 26 aug 2009, 22:59

Dat is simpelweg een Spoedwet-project. ;)

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door jan » vr 28 aug 2009, 19:16

Rene schreef:Ik hoorde zojuist dat vandaag het OWAB voor de A4-A10 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Amstel is getekend.
Wanneer is de openstelling voorzien?

Volgens mij is dit project ook behoorlijk vertraagd, er staat mij namelijk iets van bij dat deze spitsstrook tijdens de grootschalige onderhoudswerkzaamheden aan de A10-Zuid in 2006 al had moeten worden aangelegd.

hurricane
verkeersader
Berichten: 942
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 19:57

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hurricane » za 29 aug 2009, 9:53

jan schreef:In zuidelijke richting op de A50 is de spitsstrook tussen Arnhem-Centrum en knp. Waterberg altijd geopend, inclusief alle bijbehorende bombarie daarvoor, echter de laatste tijd is er structureel iets veranderd aan de situatie daar. De kantelwalsborden boven de rijbaan tonen nog steeds dat je op de vluchtstrook mag rijden, maar de signaalgevers zijn uit (tonen anders een groene pijl), daarnaast staan de kantelwalsborden in de berm op 'grijs'. Feitelijk is de spitsstrook dus gesloten, maar je mag wel op de vluchtstrook rijden (dat tonen de borden boven de rijbaan immers), echter daar ligt een doorgetrokken streep, formeel mag je die streep dan toch niet overschrijden ?
De vluchtstrook is er niet meer, de doorgetrokken streep is vervangen door blokmarkering. Het is nu gewoon een lange uitvoegstrook dus de groene pijlen zijn ook niet meer nodig. Je zou kunnen zeggen dat de spitsstrook hier is opgeheven.

jan
autoweg
Berichten: 1843
Lid geworden op: ma 16 mei 2005, 16:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door jan » zo 30 aug 2009, 11:51

^^ Klopt, de belijning is inmiddels aangepast. Hierdoor kun je ook weer legaal 120 km/h rijden. :)

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » di 01 sep 2009, 17:30

En vandaag staat het WAB A9 Holendrecht - Diemen in de Staatscourant.
Na de recente werkzaamheden aan de Gaasperdammerweg is overigens al de nieuwe spitsstrookmarkering aangebracht.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » di 13 okt 2009, 22:35

En vandaag het nieuws dat er een OWAB is voor het traject Velsen-Raasdorp-Badhoevedorp.
:arrow: link naar website RWS.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » di 13 okt 2009, 22:36

Die lag er al weer een aantal dagen hoor ;)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » di 13 okt 2009, 22:37

Dat dacht ik al, maar vandaag is het wereldkundig gemaakt. :)

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » di 26 jan 2010, 20:53

De werkzaamheden ten behoeve van de spitsstroken langs de A1 in het Gooi gaan van start.
:arrow: Klik

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10948
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Willem » di 26 jan 2010, 21:25

En dat terwijl het daar zo ongeveer het smalste deel van de A1 is. Fysiek verbreden van de weg kan daar niet, dus waarschijnlijk zullen de beide hoofdrijbanen iets smaller worden.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » di 26 jan 2010, 21:29

Er staan op veel plaatsen al geluidschermen langs dat deel van de A1, maar de omgeving wilde daar al langer af van die "Berlijnse Muur". Die oude geluidswanden verdwijnen dus. De geluidscherm-werkzaamheden lopen vooruit op de feitelijke spitsstrookaanleg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » do 18 feb 2010, 9:39

Het WAB voor de spitsstrook A4-A10 is vastgesteld.
Ik heb het een eigen draadje gegeven.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door hoevenpe » do 18 feb 2010, 9:47

En toch blijven het ondingen... Een beetje sneeuw of mist en het 'kan' niet open.

Die nieuwe stroken op de A12 zijn ook wel vaak dicht als het toch wel druk op de weg is. Zeker als er dan weer iemand met 101km/h een ander die 98km/h rijdt gaat inhalen is de verleiding wel heel erg groot om toch even rustig in te halen.

Hopelijk zijn dit de laatste 'procedurestroken' en worden dit soort oplossingen in de toekomst alleen nog maar gebruikt waar ze echt nodig zijn: daar waar een reguliere verbreding vanwege de kosten of ruimte erg lastig wordt...

MartijnA3
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 9:32

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door MartijnA3 » zo 21 mar 2010, 11:12

hoevenpe schreef:En toch blijven het ondingen... Een beetje sneeuw of mist en het 'kan' niet open.
Een plusstrook kan bij mist wel open, een spitsstrook blijft dicht, dit omdat het zicht op de spitsstrook onvoldoende is en er dus geen bewaking is. Ik kan me voorstellen dat dit nogal overdreven lijkt voor een automobilist, maar een camera staat vaak op een hoge mast waardoor deze veel meer last heeft van de mist dan op 1,5m boven het wegdek.
En sneeuw. Tja, als er gestrooid wordt, moet er verkeer rijden om het zout te verspreiden en effect te laten hebben. Als een spits- / plusstrook wit is kan er via de camera's niet bepaald worden of de weg eronder glad is of ziet. Dus blijft deze dicht omwille de veiligheid.
jan schreef:De spitsstrook bij Ewijk is tegenwoordig standaard in het weekend al open en ik vraag mij af of ie doordeweeks tussen de ochtend- en avondspits überhaupt wel dicht gaat.
Ja, die gaat wel dicht, vrijdag is vaak de enige dag dat ie niet dicht gaat tussen de spitsen.
simon schreef:Dat is dan op een miniem stukje waar de zon hindert. Ik heb er nooit last van de laagstaande zon.
Door vervuiling van de camera's (aanslag, vooral na een periode van sneeuw en strooiacties) kan het zijn dat een laagstaande zon zorgt voor extereem slecht zicht.
De laatste tijd is het sowiezo bal met de spitsstroken op de A50. Een greep:
- Bord langs de weg: spitsstrook gesloten ivm ongeval. Blijkt er na 10 km een vrachauto met pech op een pechhaven te staan.
Misschien is die vrachtwagen wel verplaatst naar die pechhaven na het ongeval en was men met de afwikkeling bezig. Een tekstwagen (ik neem aan dat je die bedoelt) staat er niet standaard en wordt alleen geplaatst als er echt iets landurigs speelt.
- Het bord "spitsstrook open" wordt getoond. Ondertussen wordt de spitsstrook zelf afgekruist.
Waarschijnlijk passeerde je net op het moment dat de spittsstrook geopend werd. De borden draaien eerst, daarna volgen de maatregelen. Het openen van de spitsstrook Waterberg - Apeldoorn duurt in totaal zo'n 20 minuten.
- Door een pechgeval op de spitsstrook wordt de spitsstrook vrijgemaakt. Op de hoofdrijbaan wordt voor het gemak een vmax van 70 km/u op de rechterrijstrook en 90 km/u op de linkerrijstrook getoond.
Wat is hier vreemd aan? Dit is standaard procedure. Veiligheid voorop.
- Vlak voor de afrit Hoenderloo gaat de spitsstrook open. Vlak na de afrit gaat de spitsstrook weer dicht.
Wederom waarschijnlijk net op het moment van het openstellen van de spitsstrook. Het openen gebeurd in 4 gedeeltes waardoor het koststondig voorkomt dat 1 deel nog afgesloten is en de andere 3 delen al open zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Kaaiman » zo 21 mar 2010, 13:20

Welkom en bedankt voor je informatieve bijdrage. ;)
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Rene » zo 21 mar 2010, 20:02

MartijnA3 schreef:Een plusstrook kan bij mist wel open, een spitsstrook blijft dicht, dit omdat het zicht op de spitsstrook onvoldoende is en er dus geen bewaking is.
Ligt aan de hoeveelheid zicht, en aan de verkeerscentrale. Wolfheze gooit een spitsstrook vaak al dicht op een zichtafstand waar Velsen of Utrecht een spitsstrook nog wel open laten.
MartijnA3 schreef:Het openen van de spitsstrook Waterberg - Apeldoorn duurt in totaal zo'n 20 minuten.
Zonder schouw van een weginspecteur kost het openstellen van een wegvak hooguit anderhalve minuut (60 seconden MSS plus schakeltijd maatregelen buiten) per deeltraject.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door simon » zo 21 mar 2010, 20:13

De laatste tijd is het sowiezo bal met de spitsstroken op de A50. Een greep:
- Bord langs de weg: spitsstrook gesloten ivm ongeval. Blijkt er na 10 km een vrachauto met pech op een pechhaven te staan.
Misschien is die vrachtwagen wel verplaatst naar die pechhaven na het ongeval en was men met de afwikkeling bezig. Een tekstwagen (ik neem aan dat je die bedoelt) staat er niet standaard en wordt alleen geplaatst als er echt iets landurigs speelt.

Nee, ik bedoel een bord langs de weg, in de zin van een geel bord met teksten.
- Het bord "spitsstrook open" wordt getoond. Ondertussen wordt de spitsstrook zelf afgekruist.
Waarschijnlijk passeerde je net op het moment dat de spittsstrook geopend werd. De borden draaien eerst, daarna volgen de maatregelen. Het openen van de spitsstrook Waterberg - Apeldoorn duurt in totaal zo'n 20 minuten.
Misschien wel. Misschien niet. Feit is dat het een onduidelijke situatie oplevert. Ondertussen gaat ook nog de Vmax naar 100 km/u wat natuurlijk kassa is voor de flitsteams. De weggebruiker denkt: spisstrook dicht = 120 km/u.
- Door een pechgeval op de spitsstrook wordt de spitsstrook vrijgemaakt. Op de hoofdrijbaan wordt voor het gemak een vmax van 70 km/u op de rechterrijstrook en 90 km/u op de linkerrijstrook getoond.
Wat is hier vreemd aan? Dit is standaard procedure. Veiligheid voorop.
Ik zie toch zeer regelmatig voertuigen met pech op de vluchtstrook staan (en een gesloten spitsstrook is een vluchtstrook) zonder dat er een afwijkende snelheid wordt vertoond.
- Vlak voor de afrit Hoenderloo gaat de spitsstrook open. Vlak na de afrit gaat de spitsstrook weer dicht.
Wederom waarschijnlijk net op het moment van het openstellen van de spitsstrook. Het openen gebeurd in 4 gedeeltes waardoor het koststondig voorkomt dat 1 deel nog afgesloten is en de andere 3 delen al open zijn.
Duidelijk.

MartijnA3
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 9:32

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door MartijnA3 » zo 21 mar 2010, 20:52

Rene schreef:Ligt aan de hoeveelheid zicht, en aan de verkeerscentrale. Wolfheze gooit een spitsstrook vaak al dicht op een zichtafstand waar Velsen of Utrecht een spitsstrook nog wel open laten.
Zoals ik al eerder aangaf is het afhankelijk van het zicht wat er is met een camera. Als daarmee niet gekeken kan worden tot het zicht wat er is met de volgende camera, met andere woorden, als er geen overlapping is, dan móet de spitsstrook dicht want dan kan een stilstaand voertuig niet meer worden gedetecteerd. De procedures zijn landelijk, dus het verschil zal hem allicht in camerahoogte en / of afstand liggen.
Zonder schouw van een weginspecteur kost het openstellen van een wegvak hooguit anderhalve minuut (60 seconden MSS plus schakeltijd maatregelen buiten) per deeltraject.
Even kort de procedure die wij hanteren voor het openstellen van een deeltraject:
- 1ste schouw deeltraject
- kantelwalsborden worden gedraaid
- groene pijlen worden geplaatst
- 2e schouw deeltraject (om te kijken of er niet ondertussen een voertuig is stilgevallen op het deeltraject)
- weghalen kruizen

Dit alles is nogeens afhankelijk van de lengte van een deeltraject (hoe langer, hoe meer camera's) en het aantal opritten (meer opritten = meer kantelwalsborden).

Dus, nogmaals: Het openstellen van de spitsstrook Waterberg-Beekbergen (4 deeltrajecten, ongeveer 18 kilometer) kost ongeveer 20 minuten.

MartijnA3
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 9:32

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door MartijnA3 » zo 21 mar 2010, 21:04

simon schreef: Nee, ik bedoel een bord langs de weg, in de zin van een geel bord met teksten.
Je bedoelt zo'n geel bord die ook bij wegwerkzaaheden gebruikt wordt met zwarte plakletters? Die worden niet door RWS gebruikt bij pechgevallen, dus ik weet niet waar en wanneer je dat hebt gezien?
Misschien wel. Misschien niet. Feit is dat het een onduidelijke situatie oplevert. Ondertussen gaat ook nog de Vmax naar 100 km/u wat natuurlijk kassa is voor de flitsteams. De weggebruiker denkt: spisstrook dicht = 120 km/u.
Als er een flitscontrole is, dan staat deze in contact met de verkeerscentrale. Er wordt gecommuniceerd wanneer de spitsstrook open of dicht gaat en de flitsapparatuur wordt er op aangepast. Mij is verteld dat de boetes vlak voor en vlak na het openen of sluiten worden vernietigd.
Ik zie toch zeer regelmatig voertuigen met pech op de vluchtstrook staan (en een gesloten spitsstrook is een vluchtstrook) zonder dat er een afwijkende snelheid wordt vertoond.
Het kan zijn dat het pechgeval nog niet bekend is bij de betreffende verkeerscentrale. Niet alle camera's kunnen tegelijkertijd worden bekeken. Bovendien ligt hete eraan of een voertuig verkeersgevaarlijk staat of niet en of eraan gesleuteld wordt.

BaldFett
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 24 jan 2007, 15:59

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door BaldFett » wo 01 sep 2010, 15:56

Het lijkt erop dat recente plannen steeds meer uitgaan van reguliere verbredingen. Ik vraag me af, waar zijn plekken in Nederland te vinden waar nog plusstroken aangelegd gaan worden? Zelf weet ik van de A12 Lunetten - Maarsbergen en A12 Maarsbergen - Veenendaal (west), maar zijn er nog meer? Na een kwartiertje zoeken in deze draad heb ik niets kunnen vinden. Natuurlijk zijn er de nodige spitsstrookverbredingen, maar het gaat mij om de plusstroken.
Laatst gewijzigd door BaldFett op wo 06 okt 2010, 17:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door Kaaiman » wo 01 sep 2010, 16:35

De A15 Rozenburg - Spijkenisse krijg op een deel van het traject (het stukje dat noord-zuid loopt) ook plusstroken, omdat er te weinig ruimte is voor normale rijstroken.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18266
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door boe! » wo 01 sep 2010, 19:38

A28 bij Amersfoort krijgt in eerste instantie plusstroken.

BaldFett
woonerf
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 24 jan 2007, 15:59

Re: Spits-, plus- en bufferstroken

Bericht door BaldFett » do 02 sep 2010, 11:43

Is er voor de A28 nog een speciale reden waarom eerst voor plusstroken gekozen wordt?

Plaats reactie