Spits-, plus- en bufferstroken

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 12 feb 2006, 20:06

Ds79m schreef:Testen van de signalering Afbeelding
Wat is hier mis mee?

Bart
autoweg

Bericht door Bart » zo 12 feb 2006, 20:12

die signalering testte men een maand of vier geleden ook al (toen Frits en ik een klaagzang over belijning e.d. hadden gepost, waarna Hajo zijn vriendjes inschakelde...). Die plusstrook is bij Deventer helemaal klaar, maar hij mag nog niet gebruikt worden...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 20:18

Dat is niet helemaal waar, Bart.
Er is recent nog het een en ander aan de camera-opstelling veranderd.
Dat heeft ertoe geleid dat verkeerscentrale-systemen opnieuw moesten worden geconfigureerd.
Vandaar ook dat er nu opnieuw getest moest worden.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » zo 12 feb 2006, 20:20

Ik bedoelde dus, dat die tests onnodig verwarring zaaien. Mocht je daar nu 70 of 120? Volgens Frits dus 120, terwijl er 70 staat vermeld.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » zo 12 feb 2006, 20:28

Ik zou zeggen 70, omdat die Gridhopper dat zegt....

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 20:30

Ik zou zeggen 120, want een maximumsnelheid is op een rijbaan buiten de bebouwde kom met meerdere stroken in één richting pas handhaafbaar wanneer deze aan beide kanten ter weerszijden van de rijbaan is geplaatst. De mobiele DRIP staat maar aan één kant, dus: 120.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 12 feb 2006, 20:32

Er reed dus niemand 70 omdat er duidelijk stond dat het een test was. Als het ECHT de bedoeling was geweest om 70 te rijden, dan waren bij een controle de meesten hun rijbewijs kwijt geweest. :mrgreen:
De autogordel: een band voor het leven.

kees
expressweg

Bericht door kees » zo 12 feb 2006, 22:46

Ik heb het idee dat het meest rechterbord van de signalering boven de vluchtrstrook hangt.
Als dat klopt, kan iemand me dan vertellen waarom?

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » zo 12 feb 2006, 22:50

Standaard beleid bij RWS Oost-Nederland

hurricane
verkeersader

Bericht door hurricane » zo 12 feb 2006, 23:54

Wat is de bedoeling van die rare kronkel in de belijning op de linkerstrook?

Afbeelding

Jeroen
2x2 autosnelweg

Bericht door Jeroen » ma 13 feb 2006, 0:08

hurricane schreef:Wat is de bedoeling van die rare kronkel in de belijning op de linkerstrook?
De rijbaan gaat hier van 3 rijstroken naar 2+plusstrook gaat. Als de plusstrook niet open is moet de meeste linkse strook dus invoegen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 13 feb 2006, 9:32

Waarom hebben die plusstroken geen driestrooks bewegwijzering? Eventueel met een kantelwalsbord te maken. Beetje raar op deze manier... :roll:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 13 feb 2006, 9:38

Om kosten te besparen.
Kantelwalsborden zijn vreselijk duur, en de gedachte is dat de dagelijkse gebruikers die van de spitsstrook gebruik maken dat de bestemmingen voor de plusstrook dezelfde zijn als die voor de aanliggende stroken. Linkse uitvoegers kennen we immers niet als standaard.

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » zo 26 feb 2006, 17:37

Peijs wil vaart achter spitsstroken

Minister Peijs (Verkeer) wil de aanleg van extra wegen voor het spitsverkeer versnellen, bleek gisteren in een overleg in de Tweede Kamer. Zij wil gebruikmaken van een regeling in een luchtkwaliteitswet die het ministerie van VROM in de maak heeft. Peijs wil inspelen op de wet die de ruimte biedt om projecten die amper bijdragen tot luchtvervuiling, niet te toetsen aan de normen voor schone lucht. De lat ligt bij 3 procent per wegproject.

Als de taktiek van Peijs werkt, dan kan zij maanden eerder de draad oppakken en haar programma voor wegverbreding hervatten die zij in 2004 in gang zette. Het gaat om dertien spitsstroken, waarmee volgens Peijs 1,3 miljard euro aan aanlegkosten is gemoeid, waaronder de A13 Zestienhoven-Delft, de A20 Capelle-Terbregseplein bij Rotterdam en de A50 Arnhem-Beekbergen. De projecten liepen vertraging op vanwege de luchtvervuiling via de uitstoot van fijnstof waaraan zij een steentje zouden bijdragen.

Bron: Nieuwsblad Transport (24-02-2006)

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 27 feb 2006, 11:16

Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van spitsstroken ten opzichte van een gewone rijstrook erbij? De onderhouds en aanlegkosten lijken mij niet op te wegen tegen de voordelen van een gewone verbreding.

kees
expressweg

Bericht door kees » ma 27 feb 2006, 12:16

Chrizz schreef:Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van spitsstroken ten opzichte van een gewone rijstrook erbij? De onderhouds en aanlegkosten lijken mij niet op te wegen tegen de voordelen van een gewone verbreding.
Ik ben bij lange na geen deskundige, maar volgens mij heeft dat vooral te maken met kortere procedures. Echte wegverbredingen duren (natte vinger) drie keer zo lang.
Het is dus in oorsprong bedoeld als tijdelijke oplossing, maar ik denk dat er een heleboel trajecten zijn waar wel een spitsstrook is, maar waar nog geen procedure zal lopen voor een standaardverbreding van de weg.
Zeker als een probleem ermee is opgelost, ziet men de noodzaak niet meer van een echte verbreding en gaan ze het geld ergens anders aan besteden.
Dat steken ze dan mooi in het OV. :P

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » ma 27 feb 2006, 13:16

Chrizz schreef:Wat is nou eigenlijk het grote voordeel van spitsstroken ten opzichte van een gewone rijstrook erbij? De onderhouds en aanlegkosten lijken mij niet op te wegen tegen de voordelen van een gewone verbreding.
Bij een spitsstrook snap ik het wel, daar hoeven ze vaak alleen verlichting te plaatsen en eventueel een metertje asfalt erbij en natuurlijk om de zoveel meter een pechhaven.

Maar bij plusstroken vind ik wel dat die veel te duur zijn in verhouding wat er voor terugkomt. :?

Tiesje
stadsweg

Bericht door Tiesje » ma 27 feb 2006, 13:19

ViaHaaren schreef: Maar bij plusstroken vind ik wel dat die veel te duur zijn in verhouding wat er voor terugkomt. :?
De plusstrook op de A27 tussen Houten en Everdingen heeft er anders wel voor gezorgd dat de files op dat wegvak helemaal verdwenen zijn. Ik weet niet wat je er meer voor terug kunt krijgen..

Hajo
2x2 autosnelweg

Bericht door Hajo » za 04 mar 2006, 13:06

Met die Vmax 70: eigenlijk is het zo dat de Vmax op de rechter rijstrook 70 was en op de links daarnaast gelegen rijstroken 120. Maar dat er niet werd bekeurd lijkt mij logisch, ik had m'n bonnenboekje in ieder geval op zak gehouden, ook als je op de rechter rijstrook 120 reed.
Donateur Vereniging Wegenforum

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » ma 06 mar 2006, 21:00

Ik ben vandaag over de A1 gereden en zag in de andere richting de geopende spitsstrook. Het werkt perfect. Er stond geen file, hoewel het nu na Deventer-Oost richting Hengelo heel erg druk was maar nog net geen file.

Taurus
stadsweg

Bericht door Taurus » ma 06 mar 2006, 22:39

Het is mij opgevallen dat sinds de spitsstrook op de zuidelijke baan van de A1 open is ik nauwelijks op de radio nog iets hoor over files op dat stuk A1. Eerder was het op Radio Oost zo rond etenstijd altijd vaste prik dat er wel een paar km file stond bij Voorst en Twello. Ik blijf erbij dat meer rijstroken de beste oplossing is voor het fileprobleem. Jammer genoeg ziet de overheid dat nog steeds onvoldoende in.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » do 09 mar 2006, 17:10

Taurus schreef:Het is mij opgevallen dat sinds de spitsstrook op de zuidelijke baan van de A1 open is ik nauwelijks op de radio nog iets hoor over files op dat stuk A1. Eerder was het op Radio Oost zo rond etenstijd altijd vaste prik dat er wel een paar km file stond bij Voorst en Twello. Ik blijf erbij dat meer rijstroken de beste oplossing is voor het fileprobleem. Jammer genoeg ziet de overheid dat nog steeds onvoldoende in.
Algemeen gereageerd: op korte termijn is meer rijstroken inderdaad een goede oplossing. Op langere termijn zal blijken dat mensen die eerder een andere route namen, wellicht dan ook gaan kiezen voor de verbrede route, waardoor het aantal voertuigen op het verbrede wegvak dus ook toeneemt. Verder kan een verbreding invloed hebben op de modal split, wat zoveel inhoudt als dat mensen uit de trein weer met de auto gaan. Zonder verbreding is er een bepaald evenwicht (met file, dat dan wel), dat na aanleg van de verbreding zal verschuiven. In het slechtste geval leidt het dus na een paar maanden (weken?) al tot nieuwe files.

Concreet op de A1: de spitssproken op de zuidbaan zijn op dat stuk goed gelukt, maar ik denk dat het probleem nu verplaatst is naar het einde van de spitsstrook. Ik ben niet zo goed op de hoogte van de gebruikte verkeersmodellen en -data, maar op basis van wat ik zie en hoor denk ik dat de spitsstrook nog een afrit (of twee...?) doorgetrokken had moeten worden.
De noordbaan is nog even afwachten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 mar 2006, 10:03

Paixao schreef:Op langere termijn zal blijken dat mensen die eerder een andere route namen, wellicht dan ook gaan kiezen voor de verbrede route, waardoor het aantal voertuigen op het verbrede wegvak dus ook toeneemt.
...maar het sluipverkeer zeer sterk afneemt.
Paixao schreef:Verder kan een verbreding invloed hebben op de modal split, wat zoveel inhoudt als dat mensen uit de trein weer met de auto gaan. Zonder verbreding is er een bepaald evenwicht (met file, dat dan wel), dat na aanleg van de verbreding zal verschuiven. In het slechtste geval leidt het dus na een paar maanden (weken?) al tot nieuwe files.
Bus=95% captivers, trein=55% captives. Prestatie spoorwegnet = 25% van de prestatie snelwegennet. Het zal dus wel meevallen met dat effect. Bovendien vergeet je een veel belangrijker effect: tidal split. Doordat de weg breder is, ontstaan de files veel later, zijn ze korter en dus ook weer sneller opgelost. De filezwaarte daalt dan ook spectaculair. Stel dat er dan een paar treinreizigers bijkomen, who cares ? Als je het geld in het spoorwegnet had gestopt dan had al dat autoverkeer nog steeds vastgestaan en nodeloos veel emissies geproduceerd. De situatie was dan véél ernstiger geweest. Het minimale negatieve effect dat ontstaat doordat een paar treinreizigers weer in de auto stappen, wordt overweldigend méér teniet gedaan door het enorme positieve effect op de gehele verkeersstroom. Over lange termijn denken gesproken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 10 mar 2006, 10:56

In 1990 is de zesstrooks A 10 oost opgeleverd. Ik kan me dat als kind nog herinneren (na heel veel smeken bij mijn vader reden we via de oostelijke ringweg (YES!!!)); helaas is de filezwaarte op de A 10 nu vele male hoger dan in 1989... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 mar 2006, 13:00

Er is in de afgelopen ruim 15 jaar heel wat bijgebouwd. Hele woonwijken zijn er noordelijk van het IJ uit de grond gestampt, en heel wat werkgelegenheid zuidelijk ervan. Een 2e Coen is er in die periode niet gekomen. Moet je niet gek opkijken dat de A10-noord en -oost zo druk zijn geworden... :roll:

rbtvdijk
dorpsstraat

Bericht door rbtvdijk » vr 10 mar 2006, 14:35

Ik ben het volledig eens met Rene.
De snelwegen moeten worden aangepast op de bevolkingsdichtheid in de woongebieden die langs de betreffende snelwegen liggen.

Neem bijvoorbeeld de A12 tussen Veenendaal en Utrecht.
Het woongebied langs deze snelweg is behoorlijk dichtbevolkt.
De verbreding naar 2 x 3 rijstroken is hier echt noodzakelijk.

Mensen die zeggen "zo blijven we bezig" doen net alsof deze weg al een verbreding heeft gehad. Maar deze weg ligt hier ongeveer sinds de jaren 40 en is sindsdien nooit aangepast qua breedte.

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 10 mar 2006, 20:26

René schreef:
Paixao schreef:Op langere termijn zal blijken dat mensen die eerder een andere route namen, wellicht dan ook gaan kiezen voor de verbrede route, waardoor het aantal voertuigen op het verbrede wegvak dus ook toeneemt.
...maar het sluipverkeer zeer sterk afneemt.
Zeker waar, dat is een groot voordeel. Ik heb me in mijn beschouwing dan ook alleen gericht op de snelweg, maar je merkt terecht op dat het effect op het OWN groot is.
René schreef:
Paixao schreef:Verder kan een verbreding invloed hebben op de modal split, wat zoveel inhoudt als dat mensen uit de trein weer met de auto gaan. Zonder verbreding is er een bepaald evenwicht (met file, dat dan wel), dat na aanleg van de verbreding zal verschuiven. In het slechtste geval leidt het dus na een paar maanden (weken?) al tot nieuwe files.
Bus=95% captivers, trein=55% captives. Prestatie spoorwegnet = 25% van de prestatie snelwegennet. Het zal dus wel meevallen met dat effect. Bovendien vergeet je een veel belangrijker effect: tidal split. Doordat de weg breder is, ontstaan de files veel later, zijn ze korter en dus ook weer sneller opgelost. De filezwaarte daalt dan ook spectaculair. Stel dat er dan een paar treinreizigers bijkomen, who cares ? Als je het geld in het spoorwegnet had gestopt dan had al dat autoverkeer nog steeds vastgestaan en nodeloos veel emissies geproduceerd. De situatie was dan véél ernstiger geweest. Het minimale negatieve effect dat ontstaat doordat een paar treinreizigers weer in de auto stappen, wordt overweldigend méér teniet gedaan door het enorme positieve effect op de gehele verkeersstroom. Over lange termijn denken gesproken.
Ook een terechte opmerking. Ik zeg ook niet dat het onherroepelijk leidt tot meer of minder dan wel langere of kortere files, maar ik probeer aan te geven dat een groot aantal mensen stellen dat een vergroting van de capaciteit zonder meer leidt tot het laten verdwijnen van de files. Hier in de buurt is ook een wegvak waarvan de capaciteit per se vergroot zou moeten worden omdat dat toch echt het probleem van de files zou oplossen. Uiteindelijk is er zelfs een nieuwe weg voor aangelegd in combinatie met een herstructurering van de naastgelegen dorpskern, maar nog steeds is het hopeloos gesteld met de verkeersafwikkeling. Natuurlijk is het per situatie anders en afhankelijk van vele factoren (tunnels en bruggen zijn leuk, natuurlijk ;) ), en op vele plaatsen zal een capaciteitsvergroting ook op langere termijn tot het gewenste effect leiden.

Heb ik nog wel één vraagje, René: bij het overheidsapparaat waar ik stage liep praat iedereen over de "langere" termijn, geldend voor pakweg een jaar of vijf tot tien (het tijdsbestek van het gebruikte verkeersmodel voor Twente). Versta jij onder jouw "lange" termijn ook een dergelijke periode, of ga je uit van een kortere of langere periode (bijvoorbeeld 15-20 jaar)?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » vr 10 mar 2006, 22:04

Lange termijn is beleidsjaar Nota Mobiliteit. 2020 dus.
(met een mogelijke doorkijk richting 2030).

Paixao
autoweg

Bericht door Paixao » vr 10 mar 2006, 22:12

René schreef:Lange termijn is beleidsjaar Nota Mobiliteit. 2020 dus.
(met een mogelijke doorkijk richting 2030).
Stom, ik heb dat ding ook in de kast staan dus dat had ik zelf ook kunnen bedenken :oops:
Maar in elk geval bedankt :)

Frits
2x2 autosnelweg

Bericht door Frits » do 20 apr 2006, 17:37

Aanpak fileprobleem A1

Rijkswaterstaat gaat maatregelen nemen om files op de A1 bij Deventer te verminderen. De laatste weken staan er vrijwel elke dag tijdens de ochtendspits lange files op de A1 tussen Lochem en Twello.

Ook toegangswegen naar de A1 bij Deventer slibben daardoor volledig dicht. Rijkswaterstaat gaat de doorstroming onder meer bevorderen door blokrijden. Daarnaast worden er verkeerslichten bij opritten op de A1 geplaatst zodat auto's niet meer allemaal tegelijk invoegen. Ook worden er meer agenten ingezet. Rijkswaterstaat is op de A1 bij Deventer bezig met de aanleg van spitsstroken. Die spitsstroken worden in juni getest en daarna in gebruik genomen.

Bron: RTV Oost