Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Wouter N14
Moderator

Re: Verouderde weginrichting en straatmeubilair

Bericht door Wouter N14 » za 30 jan 2021, 21:31

^^ Het zijn volgens mij RWS-blokken, dat zijn idd die hoge, zwart-witte opsluitbanden. Leicon maakt daar nu een moderne versie van. Maar in de link staat net het verkeerde kruispunt, die blokken liggen aan de andere kant van het viaduct.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Sibren
stadsweg

Bericht door Sibren » zo 31 jan 2021, 13:18

In Emmen liggen ook nog drie ongeregelde kruispunten met de N391, een 2x2-weg met een maximumsnelheid van 70 km/h. Het zijn de kruispunten met de Schansstraat, de Houtweg en de Oude Markeweg.

Vroeger lag Emmen trouwens vol met ongeregelde 2x2-kruispunten, maar op de Statenweg en Houtweg zijn deze grotendeels aangepast waardoor de linkerstrook op het kruispunt onderbroken wordt. Waarschijnlijk vanwege afdekongevallen of inhaalacties op kruispunten in de woonwijken. Die aanpassingen zorgen er wel voor dat er soms tussen twee kruispunten een heel kort stuk met een linkerstrook ligt, zoals hier op de Statenweg. De linkerstrook begint na het ene kruispunt en al meteen moet je weer ritsen voor het volgende kruispunt.

Op dit kruispunt zie je nog de markering zitten van de oude situatie met twee doorgaande rijstroken op de Houtweg.

Er zijn nog wel meer 2x2-kruispunten zonder verkeerslichten te vinden, zoals hier op de Dordsestraat.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » zo 31 jan 2021, 13:45

De Statenweg is al zo lang ik me kan herinneren zo met die heel korte resterende 2e strookjes. Heb me altijd afgevraagd waarom ze die weg niet gewoon naar 1 (brede) rijstrook hebben versmald.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
Atlantis • forum voor geofictie

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 01 feb 2021, 8:47

Sibren schreef:
zo 31 jan 2021, 13:18
Die aanpassingen zorgen er wel voor dat er soms tussen twee kruispunten een heel kort stuk met een linkerstrook ligt, zoals hier op de Statenweg. De linkerstrook begint na het ene kruispunt en al meteen moet je weer ritsen voor het volgende kruispunt.
Dat komt op de Boslaan/Houtweg ook voor, al zijn de inhaalstrookjes daar iets langer: https://www.google.nl/maps/@52.7913644, ... 312!8i6656

Bij mijn weten is dit op de Boslaan en Houtweg al zeker 25 jaar zo.

Jackbauer1350
2x2 autosnelweg

Bericht door Jackbauer1350 » ma 01 feb 2021, 10:12

De Dordsestraat is helemaal lekker ruim opgezet met 2x2 stroken, alleen ter hoogte van de Jules Verneweg versmald de weg ineens naar 1x2, had de 2x2 dan doorgezet tot aan de N391. Aan die ruime aansluiting te zien waren daar kennelijk ook plannen voor.

De kruising Statenweg/Boerschaplaan is ook opvallend maar dat zal wel vanwege een parkuitstraling zijn.

Piles
verkeersader

Bericht door Piles » ma 01 feb 2021, 10:29

Je kan iig de bus bij de halte inhalen zo. Maar dan zou een reguliere bushalte en 1 rijstrook logischer zijn...

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » zo 14 feb 2021, 15:44

Via schreef:
za 30 jan 2021, 18:50
Ik zag er vorige week in Breda ook nog een voor dit topic:
Graaf Hendrik III Laan
https://maps.app.goo.gl/PSB6C4mZ39h9ToTK7

Erg bijzonder zo'n ongeregelde 2x2 kruising. En dan ook nog Leiconblokken en klinkervoorsorteervakken. :)
Het einde van die kruising in de huidige vorm is nabij. Er komt een kluifrotonde.

Leuk stukje, met name dat verhaal over de vierbaanssnelweg midden door de stad: https://www.bndestem.nl/breda/rotondeko ... ~a5b70d16/

Durashift
autoweg

Bericht door Durashift » zo 14 feb 2021, 20:02

BN de Stem schreef:(..)

,,De rotonde… Het is een wat vriendelijker manier om het verkeer te regelen’’, zegt Richie Goosens, projectmanager mobiliteit bij de gemeente Breda.

Okay, is dat werkelijk (altijd) vriendelijker?
BN de Stem schreef: (..) maar rotondes zijn eigenlijk toch de beste oplossing voor deze weg’’, zegt Goossens. Grootste voordeel, ze halen de snelheid uit het verkeer, wat de veiligheid ten goede komt.
Juist.. als er iets te veel aanbod van verkeer is.. krijg je files. > zullen de bewoners die nu enthousiast zijn..vast heel blij mee zijn.. :woop: ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » ma 15 feb 2021, 10:02

Die situatie in Breda heb ik altijd wat onveilig gevonden, ook omdat er van zoveel kanten verkeer komt, en het alle kanten op gaat.
Een rotonde of VRI zou hier veel beter zijn, en zorgt ook voor veel meer overzicht en dus voor meer veiligheid.

Nee, ik rouw hier niet om dat deze situatie verdwijnt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

H_BD
dorpsstraat

Bericht door H_BD » ma 15 feb 2021, 12:13

Durashift schreef:
zo 14 feb 2021, 20:02
BN de Stem schreef:(..)

,,De rotonde… Het is een wat vriendelijker manier om het verkeer te regelen’’, zegt Richie Goosens, projectmanager mobiliteit bij de gemeente Breda.

Okay, is dat werkelijk (altijd) vriendelijker?
Het is natuurlijk wel de rotondekoning die die uitspraak deed. ;)
mavas schreef:
ma 15 feb 2021, 10:02
Die situatie in Breda heb ik altijd wat onveilig gevonden, ook omdat er van zoveel kanten verkeer komt, en het alle kanten op gaat.
Een rotonde of VRI zou hier veel beter zijn, en zorgt ook voor veel meer overzicht en dus voor meer veiligheid.

Nee, ik rouw hier niet om dat deze situatie verdwijnt.
Wel een gemiste kans dat fietsers ten noorden van de rondweg daar de Graaf Hendrik III Laan niet kunnen oversteken. Ik ken geen fietser die braaf die hele omweg gaat volgen.

Steyn_E
verkeersader

Bericht door Steyn_E » do 08 apr 2021, 22:33

Op de N57 thv Neeltje Jans staan op de kruising nog altijd borden met aanstralers in de middenberm: https://goo.gl/maps/WR16Qkp5myAmnx4R9

Die zijn voorzien van LED's! Een unicum denk ik.

michaelgse
stadsweg

Bericht door michaelgse » za 10 apr 2021, 18:11

^^
Ooit zoiets gezien in Gouda, Helaas toch weggehaald

Afbeelding

Matti
stadsweg

Bericht door Matti » za 10 apr 2021, 22:02

^^