Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door RSK » di 28 mar 2017, 13:34

Even een vraagje: ik zit zeer regelmatig op de motor, en rij dan in de spits geregeld tussen de file. Het is wettelijk niet toegestaan, in de praktijk wel gedoogd, compleet met een niet bindende gedragsrichtlijn.

http://motorplatform.nl/over-ons/samenspel-in-de-file/

Een interessant vraagstuk vind ik dit punt daaruit:
Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt.
Ik doe dat derhalve niet, maar nu zie ik veel medemotoristen juist wél met de alarmlichten aan rijden. Wat vinden jullie daarvan? Voegt het iets toe of is het (zoals de gedragscode stelt) verwarrend?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Snelwegfreak » di 28 mar 2017, 13:38

Ik vind het juist een stuk prettiger als ze het wél doen. Je ziet ze een stuk eerder aankomen, zeker in het donker.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Robonus » di 28 mar 2017, 13:44

^^
Ben ik het ook mee eens. En inderdaad bijna alle motorrijders die ik zie doen dat ook.

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Tachi » di 28 mar 2017, 16:30

Ik heb ze liever uit. Als de file weer rijdt of op snelheid is kan de motorrijder aangeven op welke rijstrook hij/zij verder wil.

De extra attentiewaarde van alarmlichten is niet nodig zolang motorrijders met gepaste snelheid tussen de file blijven rijden. Helaas gebeurt dat in mijn beleving zelden. Of nog erger, als de file op snelheid is dat sommige motorrijders toch tussen de auto's blijven rijden. In beide gevallen moet een motorrijder niet vreemd opkijken als hij/zij over het hoofd gezien wordt bij een te groot snelheidsverschil.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door kees » di 28 mar 2017, 16:53

Ik ben ook zeer tegen het voeren van alarmlichten door motorrijders.
Alarmlichten hebben een andere functie dan gezien worden.
Het lokt bovendien harder rijden dan verstandig is tussen de filerijdende auto's.
Laatst wilde ik in een file van rijstrook verwisselen en ik schepte daarbij bijna een motorrijder die met hoge snelheid door de file aan het rijden was. Dat soort mensen kennen hun verantwoordelijkheid niet en dat wordt er echt niet beter op als die alarmlichten gaan voeren, omdat ze dan denken toch wel gezien te worden.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: RE: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door petervdveen » di 28 mar 2017, 17:28

RSK schreef:Even een vraagje: ik zit zeer regelmatig op de motor, en rij dan in de spits geregeld tussen de file. Het is wettelijk niet toegestaan, in de praktijk wel gedoogd, compleet met een niet bindende gedragsrichtlijn.
Het is gewoon toegestaan hoor [emoji6]
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door keokiracer » di 28 mar 2017, 17:31

^^
Ik geloof dat we beeld hebben van Feitelijk zijn reactie op bovenstaande comment.
Afbeelding

In het kort; nee, want Verdrag van Wenen. Lange versie zal Feitelijk zo wel posten aangezien het een stokpaardje van hem is :lol:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Basjuh1981 » di 28 mar 2017, 17:33

Laat hem gelijk dat filmpje posten dat hij zijn skelter voorbij een motorrijder zet bij het verkeerslicht :woop: :woop:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: RE: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Coen Tunnel » di 28 mar 2017, 17:55

petervdveen schreef:
RSK schreef:Even een vraagje: ik zit zeer regelmatig op de motor, en rij dan in de spits geregeld tussen de file. Het is wettelijk niet toegestaan, in de praktijk wel gedoogd, compleet met een niet bindende gedragsrichtlijn.
Het is gewoon toegestaan hoor [emoji6]
Natuurlijk niet, daar zijn alarmlichten niet voor bedoeld.

Ik zie het liever ook niet, want ondanks dat het meer opvallend is, gaan motorrijders er dan ook vaak klakkeloos van uit dat iedereen ze ziet en ruimte maakt. Daardoor zal er wellicht ook sneller gereden worden. Motorrijders moeten gewoon met gepaste snelheid en zonder alarmlichten tussen de file rijden.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Piles » di 28 mar 2017, 17:58

kees schreef: Laatst wilde ik in een file van rijstrook verwisselen en ik schepte daarbij bijna een motorrijder die met hoge snelheid door de file aan het rijden was. Dat soort mensen kennen hun verantwoordelijkheid niet en dat wordt er echt niet beter op als die alarmlichten gaan voeren, omdat ze dan denken toch wel gezien te worden.
Ja, dat kun je ook omdraaien...
Ik rij langzaam door de file, en toen een auto niet goed oplette bij het wisselen zag hij me door de alarmlichten gelukkig wel :top:
Ja, sommige motorrijders rijden te hard door file, net als dat sommige automobilisten niet goed opletten.
Betekent niet dat iedereen zo is.

Ik heb ze altijd aan trouwens, als ik file rij.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Wouter N14 » di 28 mar 2017, 20:25

Ik stoor mij er niet aan maar zie ook niet echt een toegevoegde waarde.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Rene » di 28 mar 2017, 21:48

Snelwegfreak schreef:Ik vind het juist een stuk prettiger als ze het wél doen. Je ziet ze een stuk eerder aankomen, zeker in het donker.
Eens. Je ziet ze dan veel eerder in je spiegel aankomen, wat erg goed is als je in een bocht rijdt en van rijstrook wilt wisselen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Jackbauer1350 » di 28 mar 2017, 22:32

Bij daglicht is het niet echt nodig. Wanneer het donker is kunnen alarmlichten wel een toegevoegde waarde hebben. Aangezien het één en al koplamp is achter je zullen die van een motor, die al minder snel opvalt door z'n geringe afmetingen, makkelijk opgaan in de massa.

En ja wat is gepaste snelheid, kan zoals hier er nog mee door of zou het wat minder mogen.
Link

Gebruikersavatar
Tachi
verkeersader
Berichten: 820
Lid geworden op: ma 05 apr 2010, 18:38

Re: RE: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Tachi » di 28 mar 2017, 23:07

petervdveen schreef:
RSK schreef:Even een vraagje: ik zit zeer regelmatig op de motor, en rij dan in de spits geregeld tussen de file. Het is wettelijk niet toegestaan, in de praktijk wel gedoogd, compleet met een niet bindende gedragsrichtlijn.
Het is gewoon toegestaan hoor [emoji6]
Wat is toegestaan? Dat je mag inhalen tussen motorvoertuigen? Misschien niet expliciet verboden, maar in artikel 3 lid 2 van RVV staat dat alleen fietsers met zijn tweeën naast elkaar mogen rijden. Hiermee impliceert de wet dat overige bestuurders dat niet mogen. En dat is wel wat er gebeurt als een motorrijder tussen een file rijdt. Haalt de motorrijder rechts of links in door tussen de file te rijden? Volgens mij geen van beide en begaat de motorrijder strikt genomen een overtreding door op één rijstrook met een autobestuurder naast elkaar te rijden en vervolgens te passeren.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door RSK » di 28 mar 2017, 23:23

keokiracer schreef:In het kort; nee, want Verdrag van Wenen. Lange versie zal Feitelijk zo wel posten aangezien het een stokpaardje van hem is :lol:
Reactiesnelheid valt me iets tegen, dus ik zal hem zelf even voorzetten: Artikel 11, zevende lid van het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Wilfredjeuh
woonerf
Berichten: 65
Lid geworden op: do 22 dec 2016, 12:11
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Wilfredjeuh » wo 29 mar 2017, 9:10

^^

Wat mag of niet mag weet ik niet precies. Tijdens mijn theorie lessen op de motor en examen (2012) zijn er wel vragen over gesteld en zaken uitgelegd:
Het wordt danwel toegestaan of gedoogd, mits de motor rijder met niet meer dan 10 km/h verschil tussen de file door rijdt, met een Vmax van 50 km/h. Wanneer de file dus 45 km/h rijdt, mag de motorrijder niet meer dan 5 km/h verschil rijden (lijkt me logisch, omdat de matrix borden dan de Vmax aangeven). Wanneer de file 50+ rijdt, dient de motorrijder weer terug tussen het verkeer te gaan. Het gebruik van alarmlichten is daarbij niet toegestaan.

Ik zelf rijd meestal netjes tussendoor, maar houd me wel aan bovenstaande richtlijnen, behalve dat ik wel m'n alarmlichten aan zet, puur om toch net even wat eerder en beter opgemerkt te worden.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Coen Tunnel » wo 29 mar 2017, 11:04

^^ De meeste motorrijders die bij een stilstaande file tussen de auto's doorrijden doen dat toch echt wel een stukje sneller dan 10 km/u...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Chris » wo 29 mar 2017, 11:15

Is in het donker tussen een file doorrijden sowieso niet riskant? In een file kijken weinigen veel in de spiegel en in het donker valt een koplamp van een motor nog minder op tussen alle andere koplampen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door Jeroen » wo 29 mar 2017, 11:17

Alarmlichten zijn niet echt nodig. Zolang de snelheidsverschillen beperkt blijven zie je ze tijdig genoeg. Desalniettemin kan ik me voorstellen dat motorrijders zich er wel iets veiliger door voelen.

petervdveen
autoweg
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 02 sep 2011, 11:17
Locatie: Emmeloord
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door petervdveen » wo 29 mar 2017, 13:43

RSK schreef: Reactiesnelheid valt me iets tegen, dus ik zal hem zelf even voorzetten: Artikel 11, zevende lid van het Verdrag van Wenen inzake het wegverkeer.
Dus bij file mag je niet van rijstrook wisselen?
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Motorrijden tussen de file; alarmlichten?

Bericht door keokiracer » wo 29 mar 2017, 17:25

^^ De Nederlandse vertaling is wat scheef, de originele Engelse tekst is met 'drivers are forbidden [...] to straddle these markings.' een stuk duidelijker.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Plaats reactie