Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Techum » wo 30 jul 2014, 10:36

Op Twitter kwam ik de volgende korte discussie tegen:
https://twitter.com/Gemeente_Lwd/status ... 9866901504

Het blijkt te gaan om dit 'tijgerpad':
Afbeelding
http://www.dehuisaanhuis.nl/nieuws/2542 ... en-tijger/

De gemeente heeft misschien gelijk dat dit niet iets is om op Twitter over te discussiëren, maar ik denk dat de klager wel een punt heeft.
Men geeft toe dat er geen verkeersregel is die voorrang geeft aan voetgangers op een tijgerpad. Het zou een kwestie van fatsoen zijn dat automobilisten hier voorrang geven. Bij voetgangers kan echter makkelijk een andere verwachting bestaan.

Eerder lag hier wel een zebra. Daarbij lijkt een tijgerpad veel meer op een "veilige" zebra dan bijvoorbeeld een shared space-situatie, waar zo veel mogelijk elementen die verkeerstekens zijn of zodanig kunnen worden uitgelegd worden weggelaten.

In de wijk zijn de laatste jaren meer 'speelse' schilderingen aangebracht. Een relatief goedkope manier om een wijk op te frissen, maar gaat dit in dit geval niet ten koste van de veiligheid?

En zou de gemeente als wegbeheerder inderdaad aansprakelijk kunnen zijn als hier ongelukken gebeuren, omdat zij een verwarrende situatie heeft gecreëerd?

Extra gevoelig in dit geval is dat de route waar het tijgerpad deel van uitmaakt wordt aangeduid als 'speelroute', en er dus veel gebruik van wordt gemaakt door kinderen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door mavas » wo 30 jul 2014, 11:07

Ik zie de koppen al in de krant voor me: "Tijger valt zebra aan!"

Zo'n tijgerpad zal inderdaad geen juridische status hebben maar wel een verwachtingspatroon van een zebra opwekken. Totdat het een keer fout gaat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door boe! » wo 30 jul 2014, 11:08

Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens, artikel 9:
De voetgangersoversteekplaats (zebra), zoals bedoeld in art. 49.2 van het RVV 1990
Toepassing

Een zebra wordt slechts toegepast:
- op wegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h of 50 km/h en;
- op wegen buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h mits de naderingssnelheid van minimaal 85% van de motorvoertuigen lager is dan 50 km/h.
Uitvoering

1.Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.
2.Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Kortom een tijgerpad is niets meer en niets minder dan een mooie tekening op de bestrating zonder enige vorm van rechtsgeldigheid. Als de gemeente Leeuwarden echt voor de belangen van de voetgangers was opgekomen dan hadden ze het zebrapad laten liggen.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Techum » wo 30 jul 2014, 11:14

Overigens twijfel ik even of er voorheen wel een zebrapad lag. De nieuwsberichten over het tijgerpad zijn hierin niet duidelijk en ik kan het mij niet herinneren. Google Maps is nogal outdated in de omgeving van Leeuwarden, dus het ontbreken van een zebra op de luchtfoto's zegt niet alles. Met de beelden van Streetview kom je ook niet verder.

Een andere site heeft het over "een veilige route naar school", maar de aanduiding "survivalpad" in de bron hierboven lijkt me passender. :nuts:

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door waldo79 » wo 30 jul 2014, 11:23

Het ziet er leuk uit in een speelplaats, maar op de openbare weg :neenee:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18030
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Snelwegfreak » wo 30 jul 2014, 15:35

Lijkt me een slecht idee. Voor de weggebruikers niets meer dan een leuke print op het wegdek, maar er valt totaal niet uit af te leiden dat dit een VOP is. Je hoeft er als automobilist niet voor te stoppen, terwijl het daar wel voor bedoeld is. Je ziet steeds vaker van dit soort 'creatieve' en 'speelse' dingen. Hartstikke leuk allemaal, maar niet wanneer dit soort ''veilige plekken voor voetgangers'' vervangen worden door tijgerprinten. Helaas wachten op het eerste ongeval, waarbij de gemeente een groot probleem gaat krijgen.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Vinny » wo 30 jul 2014, 20:39

Hé, Leeuwarden is wel aan het experimenteren met Leeuwardiaanse wegmarkering. Ze hebben ook nog ergens een kikkerpad (een groen dambordachtig "zebra"pad).
Het is natuurlijk twijfelachtig om het zo te doen, maar als automobilist mag je natuurlijk nooit kinderen aanrijden, ook niet als ze niet op een zebrapad oversteken...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door hoevenpe » wo 30 jul 2014, 20:41

Hmmm...

Dan mag je dus ook iedereen platrijden op het gaybrapad in Utrecht? :p

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Vinny » wo 30 jul 2014, 20:49

Nee, dat is alleen zo in Donetsk :duck:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Techum » wo 30 jul 2014, 22:23

Vinny schreef:Hé, Leeuwarden is wel aan het experimenteren met Leeuwardiaanse wegmarkering. Ze hebben ook nog ergens een kikkerpad (een groen dambordachtig "zebra"pad).
Je bedoelt dit:
http://www.dehuisaanhuis.nl/gemeentenie ... discussie/

Een vergelijkbare bevlieging maar hier gaat het tenminste nog om het beschilderen van een hele straat en lopen de lijnen dwars op de rijrichting. Wat daar wel ongelukkig is, is dat haaientanden voor fietsers net wel/net niet zichtbaar zijn. Als je echt shared space wilt creëren horen daar volgens mij geen haaientanden e.d bij...

Heeft iemand andere voorbeelden van kunstzinnige oversteekplaatsen in de rest van het land?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Rene » wo 30 jul 2014, 23:17

Vinny schreef:maar als automobilist mag je natuurlijk nooit kinderen aanrijden, ook niet als ze niet op een zebrapad oversteken...
Het verschil zit echter in het verwachtingspatroon van de voetganger. Ik als automobilist van ver weg heb niet het idee dat ik, als ik in een vreemde stad rij, iemand die komt aanlopen bij een willekeurige schildering op de weg voorrang verleend zou moeten worden. Als de voetganger zich er echter voor gooit vanuit het standpunt "dit is een plek waar ik met voorrang over kan steken", dan heb je dus een probleem. En in dit geval kan de automobilist die een voetganger aanrijdt waarschijnlijk de wegbeheerder voor een heel hoog percentage aansprakelijk stellen. Immers, met duidelijke, uniforme markering zou het ongeval zeker nooit gebeurd zijn omdat de verkeersdeelnemers dan allemaal hetzelfde verwachtingspatroon zouden hebben gehad. Grote kans dat een rechter meegaat in zo'n argument, en de wegbeheerder voor het gelag mag opdraaien. En daarmee dus uiteindelijk de inwoners van zo'n gemeente via de OZB.

chriskrusz
autoweg
Berichten: 2341
Lid geworden op: do 25 jan 2007, 11:28
Locatie: Almere

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door chriskrusz » do 31 jul 2014, 10:57

Is dat niet een 30km-zone? Knap als je daar op een vrij overzichtelijke plateau-kruising een voetganger weet aan te rijden, of er nou een Chinese gestreepte boomeekhoornpad ligt of niet.

Techum
verkeersader
Berichten: 584
Lid geworden op: vr 11 okt 2013, 10:02

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Techum » do 31 jul 2014, 11:14

chriskrusz schreef:Is dat niet een 30km-zone? Knap als je daar op een vrij overzichtelijke plateau-kruising een voetganger weet aan te rijden, of er nou een Chinese gestreepte boomeekhoornpad ligt of niet.
Dat is het zeker, maar het is wel een typische jaren '30-wijk met smalle straten en veel blik langs de weg. De ontsluiting is ook niet bepaald goed te noemen. Allemaal aaneengesloten gelijkwaardige straatjes, doorspekt met irritant hoge, overdreven steile betonnen verkeersdrempels. Drempels waar je echt stapsvoets op en af moet rijden om je auto niet te beschadigen. De overzichtelijkheid van deze kruising vertekend denk ik ook wat op de foto.

Het tijgerpad ligt in een straat die juist is ingericht als een soort ontsluitingsader. Het wegdek bestaat uit asfalt en de drempels zijn hier laag of niet aanwezig. O.a. omdat hier een stadsbus doorheen rijdt. Hier zal de doorsnee automobilist het gaspedaal juist wat verder indrukken, blij dat hij is dat dat daar enigszins kan.

Natuurlijk moet je je snelheid aanpassen aan de maximumsnelheid en mogelijke gevaren. Maar in de praktijk wordt wel degelijk harder gereden. Dat doen de mensen zelf, maar het gedrag wordt ook deels ingegeven door de inrichting van zo'n wijk.

Een paar tijgerstrepen op de weg gaan daar in elk geval niets aan veranderen.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Jackbauer1350 » vr 01 aug 2014, 10:17

Als je het over verkeersveiligheid hebt lijkt het mij toch een pré als men zich aan uniformiteit houdt in plaats van het wegbeeld te gaan versieren met leuke kunstwerken die verder geen juridische status hebben en ook verwarring bij de weggebruikers kunnen veroorzaken.
Mooi voorbeeld zijn ook door gemeentes verzonnen verkeersborden met bijvoorbeeld groene randen ipv rode die ik wel eens heb voorbij zien komen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14342
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Attietattie » vr 01 aug 2014, 10:23

chriskrusz schreef:Is dat niet een 30km-zone? Knap als je daar op een vrij overzichtelijke plateau-kruising een voetganger weet aan te rijden, of er nou een Chinese gestreepte boomeekhoornpad ligt of niet.
Dit is ook een plek waar je niet harder kan rijden dan 30, op zichzelf ook overzichtelijk en een zebra die er conform richtlijnen ligt. Toch had ik die vent in deze situatie prima kapot kunnen rijden als ik toevallig net even in mijn spiegel keek.

Hij en ik letten allebei op, dus dit was absoluut niet fout gegaan. Maar lopen kloten met zelfbedachte kleurtjes en vormen gaat er bij mij niet in.

[youtube]2iAj-CiWuS8[/youtube]
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkhei

Bericht door Vinny » vr 01 aug 2014, 18:31

Het probleem van bovenstaande zebra is dat deze niet binnen het verwachtingspatroon van de weggebruiker bevindt. 10 meter verderop en je hebt als automobilist veel meer anticipeertijd. Of just vlak bij de kruising, maar dan moet de voetgangersoversteek gewoon geincorporeerd worden in de verkeerslichtenregeling.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 feb 2018, 15:28

Nog een bijzondere zebra:
Afbeelding
Knalgeel zebrapad voor Ureterp

Anarchistische toestanden daar in Opsterland. Het blijkt te gaan om een verkiezingsstunt. Een lokale partij wil de 30km-zone in Ureterp veiliger maken met zebrapaden en heeft zelf de kwast maar ter hand genomen.

Ik hoop voor deze gemeente dat de verf makkelijk te verwijderen is.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 feb 2018, 17:07

Zucht. In een :zone-30: horen geen zebrapaden... :roll:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Kaaiman » ma 19 feb 2018, 17:15

Zou dit zebrapad handhaafbaar zijn? Het is gemarkeerd als een normaal zebrapad. Maar zijn er voor een zebrapad ook borden verplicht en/of een verkeersbesluit vereist?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Coen Tunnel » ma 19 feb 2018, 17:31

Het is niet conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW:
Uitvoering

1 Een zebra bestaat uit een dwars op de wegas aangebrachte markering met een breedte van ten minste 4 m, bestaande uit witte strepen met een breedte en een tussenliggende afstand van 0,4 tot 0,6 m.
2 Bij een zebra wordt, behalve bij verkeerslichten, altijd bord L2 geplaatst.
Maar we weten dat je daar als burger weinig rechten aan kan ontlenen. En gele markering is toegestaan als tijdelijke markering. Maar volgens RVV 1990 en de BABW is het pas een voetgangersoversteekplaats als die :L2: er staat. En qua afmetingen voldoet dit ding ook al niet. Te smal en de strepen liggen te dicht op elkaar. Kortom, dit is geen zebrapad. Juridisch gezien vind ik dit een zeer onwenselijke situatie omdat je bij een aanrijding een hoop gedonder krijgt. Ik hoop dan ook dat de gemeente dit nepzebrapad zo spoedig mogelijk laat verwijderen en de kosten op de daders verhaald.

Dat de Leeuwarder Courant spreekt over een 'veilige oversteekplaats' is natuurlijk een gotspe. Een beetje kliederen met gele verf maakt niet gelijk een veilige oversteekplaats.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Jeroen » ma 19 feb 2018, 17:48

Schelpenpaadje schreef: ma 19 feb 2018, 15:28 Nog een bijzondere zebra:
Afbeelding
Knalgeel zebrapad voor Ureterp

Anarchistische toestanden daar in Opsterland. Het blijkt te gaan om een verkiezingsstunt. Een lokale partij wil de 30km-zone in Ureterp veiliger maken met zebrapaden en heeft zelf de kwast maar ter hand genomen.

Ik hoop voor deze gemeente dat de verf makkelijk te verwijderen is.
In sommige landen (bv. Zwitserland) zijn zebrapaden standaard geel geschilderd.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door nielske1990 » ma 19 feb 2018, 19:46

Schelpenpaadje schreef: ma 19 feb 2018, 15:28Anarchistische toestanden daar in Opsterland. Het blijkt te gaan om een verkiezingsstunt. Een lokale partij wil de 30km-zone in Ureterp veiliger maken met zebrapaden en heeft zelf de kwast maar ter hand genomen.
In Bakel is vorig jaar ook zoiets gedaan, maar dan op een iets nettere manier. Maar ook die paarse opvulling is volgens mij al weer verleden tijd...
Techum schreef: wo 30 jul 2014, 22:23Heeft iemand andere voorbeelden van kunstzinnige oversteekplaatsen in de rest van het land?
Eindhoven is daar groot mee geworden;
Keizersgracht (inmiddels verwijderd)
Vestdijk (inmiddels verwijderd)
Vestdijk (toch weer een nieuwe)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Schelpenpaadje » ma 19 feb 2018, 20:11

^^ Bij die laatste is het fietspad dat is omgeleid over de hoofdrijbaan, en het oorspronkelijke fietspad voorzien van bloembakken gemaakt van autobanden, ook om door een ringetje te halen. Dit is vrij nieuw zeker? De laatste keer dat ik er was, was het volgens mij nog niet zo...

Nahoj
woonerf
Berichten: 90
Lid geworden op: wo 11 okt 2017, 20:12

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Nahoj » ma 19 feb 2018, 21:30

Rare fratsen net zoals bv het gaybrapad. Wat mij betreft gewoon niet doen omdat het de weggebruikers op het verkeerde been kan zetten.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door mavas » di 20 feb 2018, 8:29

Coen Tunnel schreef: ma 19 feb 2018, 17:31Dat de Leeuwarder Courant spreekt over een 'veilige oversteekplaats' is natuurlijk een gotspe. Een beetje kliederen met gele verf maakt niet gelijk een veilige oversteekplaats.
Of het nou wel of niet volgens de uitvoeringsrichtlijnen is uitgevoerd, als mensen denken dat het een zebrapad is, en het zo gaan gebruiken dan creëer je een zeer gevaarlijk punt. Die dingen moeten dus ook zo snel mogelijk verwijderd worden.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Floris
dorpsstraat
Berichten: 131
Lid geworden op: ma 08 feb 2016, 16:43

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Floris » di 20 feb 2018, 14:38

Schelpenpaadje schreef: ma 19 feb 2018, 20:11 ^^ Bij die laatste is het fietspad dat is omgeleid over de hoofdrijbaan, en het oorspronkelijke fietspad voorzien van bloembakken gemaakt van autobanden, ook om door een ringetje te halen. Dit is vrij nieuw zeker? De laatste keer dat ik er was, was het volgens mij nog niet zo...
Ben wel heel erg benieuwd hoeveel fietsers deze situatie negeren en gewoon langs het hekje op het oude pad blijven fietsen. Wie verzint er nou om fietsers van een vrijliggend fietspad naar een (onveiliger) fietsstrook te sturen? Zelfs al is het maar voor een paar meter. Of moet er iets met dat fietspad gebeuren?

Wat zijn trouwens die vage Amerikaans aandoende waarschuwingsborden? (die vast niet waarschuwen voor hete koffie en bloemetjes)
https://goo.gl/maps/uXnGZfjDD5L2
https://goo.gl/maps/rRieYCZRYhT2

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door mavas » do 02 aug 2018, 15:44

Ik kwam laatst in Zandvoort dit ding tegen:
Afbeelding

Er ligt dus een drempel voor het autoverkeer. Maar er staan geen zebraborden.
Er zijn hier voetgangers die denken dat ze voorrang hebben, ik snap dat heel goed als je als wegbeheerder een oversteek zo onduidelijk maakt.

Gelukkig zijn hier nog geen ongelukken gebeurd.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32133
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Coen Tunnel » do 02 aug 2018, 16:17

^^ Ja, dit is een gevaarlijke constructie. Net als het gaybrapad in Zwolle, waar ook drempels zijn voor autoverkeer en voetgangers voorrang nemen terwijl ze dat niet hebben, het ligt nota bene in een looproute, net als dat onding in Zandvoort: https://www.google.nl/maps/@52.503774,6 ... 312!8i6656

Verwarrend voor zowel voetgangers als autoverkeer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Schelpenpaadje » do 02 aug 2018, 18:33

Dat gaybrapad was al minder verwarrend geweest als de strepen een kwartslag gedraaid waren aangebracht, dus in tegenstelling tot een echte zebra dwars op de rijrichting.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Tijgerpad vervangt zebra: veiligheid en aansprakelijkheid?

Bericht door Wouter N14 » do 02 aug 2018, 19:04

In hoeverre is dat ding in Zandvoort te interpreteren als uitritconstructie? Er loopt immers een doorgaande trottoirband dwars over de rijbaan...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie