[Foto] Tijdelijk fietsers van links

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Peter
2x3 autosnelweg

Re: [Foto] Tijdelijk fietsers van links

Bericht door Peter » do 03 apr 2008, 9:15

Voorop gesteld dat het geel-witte bordje weinig toevoegt op zijn witte variant.

Dat er geen rood asfalt is gelegd is begrijpelijk. Dat gebeurt immers op 90% van de kruisingen niet. Ten eerste omdat de witte blokken veel meer opvallen door rood asfalt, zeker na een jaar of 5 als zowel rood en zwart veel grijstinten krijgen. Ten tweede omdat rood asfalt (dus niet: rood geverfd) veel werk is als dit dwars op de rijbaan ligt. Je moet dan de kantjes netjes afsteken en de zwarte asfaltmachine moet er daarna "overheen", dus ook veel handwerk. In langsrichting (parallelle stroken) maakt het veel minder uit. Weg + fietspad is toch meestal te breed voor één strook asfalt. Rode verf (zoals in Delft veelvuldig) toegepast, slijt heel snel, zeker daar waar auto's de bocht nemen. Dan zijn er nog wel dikke gekleurde kleeflagen of dikke verf, zoals gebruikt voor zebra's . Die slijten ook, maar langzamer.

Daarnaast is deze fietskruising redelijk ongevaarlijk. De VRI brandt (bijna) altijd en er is geen afslaand verkeer zonder eigen licht, die de (brom) fietser zou kunnen missen, aannemende dat die door groen rijdt natuurlijk. En een fietser door rood neemt zelden voorrang...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 apr 2008, 12:55

ik schreef:De nieuwe kreet (Leidschendam-Centrum) staat sinds een paar dagen op 1 ("old style") handwijzer en 1 of 2 voorwegwijzers. Misschien volgt de rest binnenkort.
Inmiddels zijn ook alle andere wegwijzers aangepast (voorzover ik kon nagaan).
De meeste handwijzers zijn redesign. Deze niet (misschien was hij er daarom een weekje eerder al?).

Afbeelding
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2008, 13:07

Ik kwam er woensdag nog langs. Oogverblindend wit. Wellicht is dit wel de laatste old-style lichtbakmast in Leidschendam. Of zit er bij de Damlaan nog eentje ? Voorburg heeft er wel nog meerdere. In het donker leek het of stalen borden vervangen waren ipv overplakt. Ik zal eens uitstappen bij daglicht....

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 apr 2008, 14:12

Wat schandalig eigenlijk dat de plaatsnaam Leidschendam nog op dat bord wordt vermeld! Je zit toch al in de plaats Leidschendam, dus zou de term Centrum moeten volstaan. Maar ja, wellicht was men bang voor verwarring met Voorburg-Centrum (Herenstraat), hoewel ik het sterk betwijfel dat dit een rol heeft gespeeld in de keuze.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 apr 2008, 14:15

Wouter N14 schreef:Wat schandalig eigenlijk dat de plaatsnaam Leidschendam nog op dat bord wordt vermeld! Je zit toch al in de plaats Leidschendam, dus zou de term Centrum moeten volstaan. Maar ja, wellicht was men bang voor verwarring met Voorburg-Centrum (Herenstraat), hoewel ik het sterk betwijfel dat dit een rol heeft gespeeld in de keuze.
Off topic: Ik constateer een drastische inflatie van het begrip 'schandalig' sinds een bekend politicus met een aparte haardracht betreffend woord te pas en te onpas gebruikt :roll:

On topic: Of er nou wel of niet Leidschendam bij moet, wanneer dat er staat dient het bord in wit-op-blauw te worden uitgevoerd. Een gevalletje wegweizer... ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 apr 2008, 14:18

[OT] Mijn gebruik van het woord 'schandalig' is in het geheel niet gerelateerd aan uitspraken van een zekere politicus :!: [/OT]

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2008, 14:41

Vinny schreef:

On topic: Of er nou wel of niet Leidschendam bij moet, wanneer dat er staat dient het bord in wit-op-blauw te worden uitgevoerd. Een gevalletje wegweizer... ;)
Hangt ervan af of je Leidschendam nu als plaats of als deel van Leidschendam-Voorburg ziet. Het kan allebei in dit geval vind ik.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 apr 2008, 14:51

^^ Dan klopt het alsnog niet. Stadsdelen kunnen per definitie geen bewegwijzerbaar centrum hebben; hooguit een nadere windrichting. Er bestaat niet zoiets als Stedenwijk-Centrum. Almere-Stad-Stedenwijk kan dan weer wel: mijn mening: :kotskots:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » vr 11 apr 2008, 14:55

Leidschendam kan je niet zien als deel van Leidschendam-Voorburg omdat het een aparte plaats is binnen de gemeente Leidschendam-Voorburg, waartoe ook de plaatsen Voorburg en Stompwijk behoren.

Het is gewoon fout. Er is voldoende aangegeven dat je je in Leidschendam bevindt (kombord H1) dus er moet gewoon Centrum in zwart-wit staan. Verder zou er nog verwarring kunnen ontstaan met het grote winkelcentrum Leidschenhage, dat op dit punt rechtdoor is. Als het goed is staat er bij dit kruispunt ook een P-route daarvoor.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2008, 16:19

Vinny schreef:^^ Dan klopt het alsnog niet. Stadsdelen kunnen per definitie geen bewegwijzerbaar centrum hebben; hooguit een nadere windrichting. Er bestaat niet zoiets als Stedenwijk-Centrum. Almere-Stad-Stedenwijk kan dan weer wel: mijn mening: :kotskots:
Toch is er een Scheveningen-Centrum (Keizerstraat). Ik weet niet of Loosduinen-centrum op de borden bestaat. Ik heb het wel vaker gezien bij dorpen die qua komnaam zijn opgeslokt in een grotere gemeente.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 apr 2008, 16:23

Wouter N14 schreef:Verder zou er nog verwarring kunnen ontstaan met het grote winkelcentrum Leidschenhage
Leidsenhage. Gebouwd tijdens de moderne spellingsjaren in de 70ies.
Winkel Centrum in wit (behalve in het dorpje Winkel)
:lol:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » vr 11 apr 2008, 16:53

Vinny schreef:Stadsdelen kunnen per definitie geen bewegwijzerbaar centrum hebben
Wat een onzin. (Ik zou het bijna schandalig noemen. :) )
De wijk van Leidschendam héét gewoon (vanaf vorige week) Leidschendam-Centrum. Hij valt dan ook niet onder de regel dat Centrum-aanduidingen niet samen met andere wijken op 1 witvlak mogen staan.

@Wouter: ik denk dat verwarring met Voorburg-Centrum, Den Haag-Centrum en Leidsenhage wel degelijk reden zijn voor deze wijknaam.
Vinny schreef:Er bestaat niet zoiets als Stedenwijk-Centrum. Almere-Stad-Stedenwijk kan dan weer wel
De plaats (bebouwde kom) heet Almere Stad. Een wijk in die plaats kan best Almere Stad-Stedenwijk heten. Ook Almere Stad-Stedenwijk-Centrum zou best kunnen (maar ik geloof dat dat niet bestaat).
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
--Harry.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 11 apr 2008, 17:51

Peter schreef:Dat er geen rood asfalt is gelegd is begrijpelijk. Dat gebeurt immers op 90% van de kruisingen niet. Ten eerste omdat de witte blokken veel meer opvallen door rood asfalt, zeker na een jaar of 5 als zowel rood en zwart veel grijstinten krijgen. Ten tweede omdat rood asfalt (dus niet: rood geverfd) veel werk is als dit dwars op de rijbaan ligt. Je moet dan de kantjes netjes afsteken en de zwarte asfaltmachine moet er daarna "overheen", dus ook veel handwerk. In langsrichting (parallelle stroken) maakt het veel minder uit. Weg + fietspad is toch meestal te breed voor één strook asfalt. Rode verf (zoals in Delft veelvuldig) toegepast, slijt heel snel, zeker daar waar auto's de bocht nemen. Dan zijn er nog wel dikke gekleurde kleeflagen of dikke verf, zoals gebruikt voor zebra's .
Ben ik het niet mee eens. Rood asfalt is veel duurzamer volgens mij. Mijn ervaring is dat rood asfalt veel langer blijft liggen dan thermoplast. Ik zie dat vaak genoeg dat het thermoplast al weg is gevaagd, maar het rode asfalt goed zichtbaar (en dan bedoel ik uiteraard geen rode verflaag).
En dat het op 90% van de kruisingen niet voorkomt is geen reden om het niet te doen. Het is ook erg handig om een onderscheid te maken tussen fietsverkeer in of uit de voorrang. Je ziet dat door de eenduidigheid van deze maatregel mensen automatisch verwachten dat bij gebruik van rood asfalt fietsers voorrang hebben, en bij het ontbreken er van fietsers geen voorrang hebben.
Ook in "bebakening en markering van wegen" en in de "ontwerpwijzer fietsverkeer" wordt dit zo aangeraden. Dus ik hoop dat hierdoor veel meer wegbeheerders dit toe gaan passen, dat zou mooi voor de veiligheid zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 11 apr 2008, 19:07

Harry schreef:Wat een onzin. (Ik zou het bijna schandalig noemen. :) )
De wijk van Leidschendam héét gewoon (vanaf vorige week) Leidschendam-Centrum. Hij valt dan ook niet onder de regel dat Centrum-aanduidingen niet samen met andere wijken op 1 witvlak mogen staan.
Mwah, een stadsdeel met de toevoeging Centrum heb ik tot dusverre nooit gezien. Het zou verschrikkelijk zijn als dit wordt ingevoerd, en dat de wijk in zijn geheel Leidschendam Centrum heet is een triest dieptepunt van wijknaamtoekenning van de afgelopen jaren. Het wordt steeds erger in Nederland... :(

Overigens is de wegwijzer dan geheel correct!

Wally
verkeersader

Bericht door Wally » vr 11 apr 2008, 23:24

Het gebruik van twee kleuren in het onderbord vind ik een slechte zaak: niet herkenbaar voor de weggebruiker waardoor het zelfs teveel afleidt.

Het rode asfalt had men door moeten zetten om de voorrang te benadrukken.

Overigens is de gebruikte verkeerslantaarn volgens mij een Vialis ViaLina.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 06 mei 2008, 12:46

Ik kwam zo'n geel-wit fietsers-bordje vorige week ook in Zoetermeer tegen. Misschien van dezelfde fabrikant?
--Harry.