A31 wordt meer en meer gecontroleerd op snelheid.

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
wilcobmw
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 jul 2005, 21:16
Locatie: franeker

A31 wordt meer en meer gecontroleerd op snelheid.

Bericht door wilcobmw » vr 22 jul 2005, 22:36

Ik woon vlakbij de A31, dat is de snelweg tussen Harlingen en Leeuwarden. Tot voor kort een weg waarop controles alleen door videowagens werd gedaan.

Ik weet dat mensen er soms hard rijden, t is een weg met flauwe bochten en lange rechte stukken. Ikzelf rij er ook veel, en rij soms ook wel es wat te hard.

Sinds kort hoor ik dat ze er nu ook zo nu en dan flitsen. t gaat alweer alleen om t geld, vind t wel triest.
Drive fast, but not faster then your guardian angel can fly

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76522
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 22 jul 2005, 22:38

Ja, dat op dat soort snelwegen wordt idd meer geflitst voor het geld dan voor de veiligheid. Files staan er nooit, en het is er ook nooit echt druk. Volgens mij gebeuren er ook weinig ongevallen.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9082
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 22 jul 2005, 22:41

Kunnen ze niet beter flitsen op het stukje N31 tussen Zurich en Harlingen dan? Daar te hard rijden lijkt me veel gevaarlijker dan op het stuk snelweg...

Maar ja, de kassa moet ook rinkelen :roll:
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
wilcobmw
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: vr 22 jul 2005, 21:16
Locatie: franeker

Bericht door wilcobmw » zo 24 jul 2005, 22:48

ben ik t mee eens, maar volgens mij controleren ze daar nu ook vaker, de flitspaal die er staat staat volgens mij ook wel vaak aan.
Drive fast, but not faster then your guardian angel can fly

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 25 jul 2005, 7:41

Ik kan het niet vaak genoeg benadrukken: De kassa moet niet rinkelen, want als een ieder zich aan de Vmax houdt valt er niks te betalen.

En als je toch zonodig te hard wilt rijden, moet je gewoon goed op de controles letten en niet zo stom zijn om ook daar te hard voorbij te rijden :roll:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » ma 25 jul 2005, 12:34

Mee eens. De A31 leent zich overigens slecht voor cameracontroles, daar een autootje zich nergens kan verstoppen. De oplettende automobilist is dan altijd op tijd afgeremd, en wie niet oplet moet ook niet hard rijden.
Ik rijd op de A31 (net als de A6 noord en de A7 tussen de sluizen op de dijk) ook vaak 140. Veilig (rustige rechte weg) en een zeer kleine kans op een bekeuring door het open karakter van de snelweg (nowhere to hide ...). Voor videowagens ben je niet interessant genoeg met 140.

De N31 (west; 80 km/h) leent zich inderdaad veel meer voor controles, maar daar staan ook vaste palen.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » ma 25 jul 2005, 12:55

Peter schreef:Voor videowagens ben je niet interessant genoeg met 140.
Dat kan je wel eens duur komen te staan... ;) Scheur je met 140 voorbij op een deel waar 100 geldt, dan ben je wél interessant. Trouwens, ook op een deel waar 120 geldt kun je op belangstelling van een video-auto rekenen; zeker als het druk is.

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Bericht door kees » ma 25 jul 2005, 13:16

Hajo schreef:
Peter schreef:Voor videowagens ben je niet interessant genoeg met 140.
Dat kan je wel eens duur komen te staan... ;) Scheur je met 140 voorbij op een deel waar 100 geldt, dan ben je wél interessant. Trouwens, ook op een deel waar 120 geldt kun je op belangstelling van een video-auto rekenen; zeker als het druk is.
Rechts inhalen, links blijven hangen, verdrijvingsvlakje meepakken, dat allemaal zijn ook al feiten waarvoor de politie een warme belangstelling heeft, als ik af en toe een verkeersprogramma bekijk.
En ik kan me ook nog een aflevering van Blik op de weg herinneren waar een auto al claxonnerend zich langs een vrachtwagen wurmt bij wegwerkzaamheden om vervolgens zich keurig aan de snelheid te houden. Maar daarmee ontliep hij de boete niet (onnodig claxonneren)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » ma 25 jul 2005, 14:01

kees schreef: Rechts inhalen, links blijven hangen, verdrijvingsvlakje meepakken, dat allemaal zijn ook al feiten waarvoor de politie een warme belangstelling heeft, als ik af en toe een verkeersprogramma bekijk.
En ik kan me ook nog een aflevering van Blik op de weg herinneren waar een auto al claxonnerend zich langs een vrachtwagen wurmt bij wegwerkzaamheden om vervolgens zich keurig aan de snelheid te houden. Maar daarmee ontliep hij de boete niet (onnodig claxonneren)
Ja, dat was een agressief mannetje: Proberen in te halen bij versmalede rijstroken op de Kethelbrug, terwijl dat met die brede vrachtwagencombinatie niet lukte. UIteindelijk werd er nog gezegd dat de automobilist maar rekening moest houden met het feit "dat de vrachtwagenchaffeur wellicht onervaren was". Die vrachtwagenchauffeur is later nog in de uitzending geweest, en bleek een ervaren chauffeur te zijn. :)

Maar zo'vervelend claxonnerend mannetje moest maar een hoge boete krijgen. Ik heb helaas niet meer kunnen onhouden hoeveel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » ma 25 jul 2005, 14:04

Palance schreef:En als je toch zonodig te hard wilt rijden, moet je gewoon goed op de controles letten en niet zo stom zijn om ook daar te hard voorbij te rijden :roll:
Vooral naar de vangrail en de snelheidsmeter kijken, nee dàt is goed voor de veiligheid... :roll:

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » ma 25 jul 2005, 14:45

aan de andere kant, als de A31 werkelijk een openbare racebaan is, waar door het gros van de weggebruikers AANZIENLIJK harder dan 120 km/u wordt gereden, dan is een snelheidscontrole niet eens zo'n gek idee. Al was het maar om de excessen wat tot rust te manen...
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » di 26 jul 2005, 12:38

Jawel, maar excessen (ook van buitenlanders, die er in het zomerseizoen massaal rijden) pak je toch het best aan met een videowagen (direct afrekenen). De met name Duitsers kunnen nu nog (tot 2006?) lachend voorbij rijden bij een flitser.

Uit oogpunt van efficientie zet je een flitser toch op een wat onopvallende plek neer lijkt mij en/of daar waar te hard rijden wat meer risico's met zich meebrengt (bijv A12 tussen Gouda en Zoetermeer)

En nee, met 140 bedoelde ik niet de Vmax 100 wegen. Op 100 wegen als A4 tussen Leiden en Den Haag of de 2+2 N11/N31 rij ik wel standaard 115-120 rijdt, net als het gros van mijn medeweggebruikers). Bij de (spui)sluizen (Vmax 70) op de afsluitdijk kun je je maar beter netjes aan de snelheid houden, want er wordt vaak geflitst.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 12:45

De Afsluitdijk en de spuisluizen aan beide kanten. Een ideaal wegvak voor 3 trajectcontroles.
- ééntje bij de Lorentzsluizen (70)
- ééntje bij de Stevinsluizen (70)
- en ééntje voor de 25 km ertussenin (120)

(Overigens moeten we dan ook verlichting aanbrengen boven dat stuk van de A7, uitgevoerd in feestkleurtjes. Je moet de weggebruiker immers wel wakker houden. ;) )

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 13:36

René schreef: (Overigens moeten we dan ook verlichting aanbrengen boven dat stuk van de A7, uitgevoerd in feestkleurtjes. Je moet de weggebruiker immers wel wakker houden. ;) )
Leuk voor al die snelheidsduivels: Die zien dan 1 lange regenboog :o
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Bart
autoweg
Berichten: 1875
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:27
Locatie: Den Haag

Bericht door Bart » di 26 jul 2005, 14:28

Jawel, maar excessen (ook van buitenlanders, die er in het zomerseizoen massaal rijden) pak je toch het best aan met een videowagen (direct afrekenen). De met name Duitsers kunnen nu nog (tot 2006?) lachend voorbij rijden bij een flitser.
Dat is met Duitsland niet meer zo... Als Nederlander kun je in Duitsland geflitst worden, waarna de boete naar Nederland gaat (en naar de Nederlandse overheid wordt overgemaakt). Omgekeerd geldt hetzelfde: Duitsers die in Nederland geflitst worden krijgen hun boete thuis in Duitsland en moeten deze aan de Duitse CJIB betalen.

Met Frankrijk is dat vanaf deze zomer (het is dus net iets minder 'paradijselijk' op de Peage..), ook de Fransen sturen boetes door (en v.v.), met België was dat al zo. Ofwel: de Europese eenwording gaat leiden (het wordt meer en meer afgestemd) tot een gelijke strafbaarheid van snelheidsovertredingen, ongeacht in welke Lidstaat en ongeacht welke nationaliteit. En dat vind ik wel wel net zo eerlijk.
Bart - als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan...

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » di 26 jul 2005, 14:56

Je bent goed op de hoogte Bart. :D

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 15:13

Bart schreef:Ofwel: de Europese eenwording gaat leiden (het wordt meer en meer afgestemd) tot een gelijke strafbaarheid van snelheidsovertredingen, ongeacht in welke Lidstaat en ongeacht welke nationaliteit. En dat vind ik wel wel net zo eerlijk.
...maar niet tot gelijke strafmaten.

Als je een nagezonden boete uit Finland op je deurmat krijgt voor 15 km/h snelheidsovetreding, of eentje uit Portugal, dan merk je het verschil. In hat laatste geval glimlach je even, in het eerste geval kun je om geld bijeen te sprokkelen je auto op marktplaats aanbieden... :roll:

Als je het hebt over eerlijk, laten we dan ook maar daar eens eenheid in gaan aanbrengen (en dan uiteraard niet op z'n Fins :x )

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 15:44

René schreef: ...maar niet tot gelijke strafmaten.

Als je het hebt over eerlijk, laten we dan ook maar daar eens eenheid in gaan aanbrengen (en dan uiteraard niet op z'n Fins :x )
Dat lijkt me niet dat dat ooit gaat lukken, daar je, ondanks (of misschien dankzij?) de Euro verschillende levensstandaarden hebt. En dus daaraan aangepast prijzen en ook boetes.

Ik dacht overigens dat Finland een inkomen-gerelateerd boetesysteem heeft? En hoe doen ze dat dan met buitenlanders?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » di 26 jul 2005, 15:51

Palance schreef:Ik dacht overigens dat Finland een inkomen-gerelateerd boetesysteem heeft? En hoe doen ze dat dan met buitenlanders?
Ze zullen dan nu ook wel inzicht mogen krijgen in de gegevens van de Belastingdienst - en bij het bepalen van de boete rekening houden met het feit of je een tweede huisje hebt in Frankrijk of Spanje... :twisted:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31592
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » di 26 jul 2005, 15:57

Ik heb geen 2e huis - dus hoef ik me geen zorgen te maken in Finland.
;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie