Hulpverleningsvoertuigen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Kaaiman » di 01 sep 2015, 13:41

Bij wijze van proef krijgen de weginspecteurs van Rijkswaterstaat in de regio Groningen-Zwolle, Amsterdam, Eindhoven en Arnhem-Nijmegen ook blauwe zwaailichten en sirenes op hun auto's. Bij ongevallen zijn ze vaak al het eerst ter plaatse, dat moet straks dus nog sneller kunnen gaan.

http://www.rtvnoord.nl/artikel/artikel.asp?p=153119
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » di 01 sep 2015, 18:41

Op zich een goed idee, maar de uitholling van de politie door BOA's en weginspecteurs vind ik een minder goed idee. Maar dat is uiteindelijk wel de hoek waarin ze door de politiek zijn geduwd met al die bezuinigingen en de Nationale Politie.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » zo 17 jul 2016, 21:19

Ik stof dit topic af omdat ik wat wil weten om het aantal decibels wat sirenes betreft.

Dagelijks rij ik op Stade. Wanneer daar een voorrangsvoertuig aankomt heeft deze een normale sirene. Wanneer deze bij een kruispunt / druk moment komt gaat het lawaai aan door middel van luchthoorns.

Zoals deze:
Link
En dan in Nederland met, sorry, belachelijke lage sirenes die je gewoonweg niet hoort in een toch al dichtgebouwd voertuig, zoals hier in dit filmpje (0.47 sec).
Link
Waarom in Nederland gewoonweg geen lawaai zoals het in het buitenland gewoonlijk is. het is een voorrangsvoertuig en die wil je op tijd horen.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » zo 17 jul 2016, 21:26

Misschien per ongeluk de nachtsirene ingeschakeld.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » zo 17 jul 2016, 21:29

^^ Dit is een voorbeeld hé?

Sowieso vindt ik de sirenes erg zacht in Nederland. Met uitzondering van sommige brandweerwagens die wel de luchthoorn ingeschakeld hebben.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » zo 17 jul 2016, 22:09

Je pakt nu wel een slechte brandweerauto als voorbeeld, de meeste Nederlandse hebben ook een luchthoorn die je duidelijk hoort. Ambulances hoor je vaak wel heel slecht.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » zo 17 jul 2016, 22:22

^^ Ik heb daar bewust naar gezocht. Uiteraard wil ik niet schrijven dat het kommer en kwel is, maar mijns inziens kan het stukken beter wat lawaai betreft.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » do 18 apr 2019, 21:50

https://nos.nl/artikel/2280726-nieuwe-s ... tbaar.html

Ik moet zeggen dat ik dat nieuwe ontwerp op het eerste gezicht geen porem vind, maar misschien is het een kwestie van gewenning.

Dat oranje wordt ingeruild voor rood lijkt me overdag wel een teruggang in herkenbaarheid, fluororanje is echt typisch politie...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76529
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Chris » do 18 apr 2019, 22:00

Nederland is eigenlijk best afwijkend met de kleurstelling van politieauto's. Heeft de rest van de wereld het dan helemaal verkeerd en wij als enige het goed? Of andersom...?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Coen Tunnel » do 18 apr 2019, 22:31

^^ Ik vind eigenlijk dat er binnen Europa sowieso wel veel verschil is in de kleurstelling van politieauto's.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18216
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mavas » vr 19 apr 2019, 10:14

Via schreef: do 18 apr 2019, 21:50Ik moet zeggen dat ik dat nieuwe ontwerp op het eerste gezicht geen porem vind, maar misschien is het een kwestie van gewenning.
Ik zie eigenlijk weinig verschil, dus waarschijnlijk zal het mij niet opvallen.
hulpverleningsvoertuigen van de overheid
staat in het artikel. Betekent dat dat weginspecteurs ook die striping krijgen? Die verlenen ook hulp en zijn ook in dienst bij de overheid.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dion
woonerf
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 10 apr 2017, 19:49

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Dion » vr 19 apr 2019, 14:44

Nee, weginspecteurs gaan niet over op de OOV striping.

Gebruikersavatar
MaartenE
verkeersader
Berichten: 604
Lid geworden op: di 03 nov 2015, 14:16

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door MaartenE » vr 19 apr 2019, 18:57

Als je kijkt in dat filmpje dat de NOS heeft gemaakt, in het interview met de agent @00:21 zie je dat de oude strepen veel meer reflecteren dan de nieuwe, heel apart. Misschien is het net ongelukkig qua lichtinval, maar voor mij lijkt het een achteruitgang.
Ook zou ik zeggen dat de grotere vlakken zorgen dat er minder contrast is tussen beide kleuren, al is dat in andere landen ook niet het geval.
Bijvoorbeeld de oude Duitse politiewagens zijn eigenlijk één groot groen vlak met wat reflectieve strepen aan de onderkant.

Afbeelding
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17416
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Kaaiman » vr 19 apr 2019, 21:00

Via schreef: do 18 apr 2019, 21:50Ik moet zeggen dat ik dat nieuwe ontwerp op het eerste gezicht geen porem vind, maar misschien is het een kwestie van gewenning.

Dat oranje wordt ingeruild voor rood lijkt me overdag wel een teruggang in herkenbaarheid, fluororanje is echt typisch politie...
Dit, inderdaad.

De strepen zijn esthetisch gewoon te breed, al zijn de oude strepen misschien wel wat te smal. Een breedte tussen beide uitersten in was denk ik wel beter c.q. mooier geweest.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » wo 12 feb 2020, 19:12

Inmiddels zie je meer en meer praktijkvoorbeelden op de weg. Het went enigszins maar ar de zichtbaarheid van de politie overdag is heel erg achteruit gegaan. Hopelijk evalueert men dit goed.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » do 06 aug 2020, 11:17

Hoe meer wagens er rond beginnen te rijden met nieuwe strepen hoe slechter ik het nieuwe ontwerp eigenlijk vind. Het begint een soort redesign 2.0 te worden, waarbij een verouderd concept visueel wordt aangepast in plaats van dat het hele concept wordt herzien en vernieuwd.

Valt met die nieuwe dikkere strepen nu een stuk meer op dat de striping qua richting ook helemaal tegengesteld is aan de richting op bakens e.d. wat in het kader van incident management best vreemd is.

Hopelijk wordt er nog geëvalueerd en komt er snel een volledig nieuw ontwerp met chevronvormen of Battenburg. En voor de politie dan hopelijk ook fluorescerend geel i.p.v. donkerrood.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14383
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Attietattie » do 06 aug 2020, 11:28

Via schreef: do 06 aug 2020, 11:17 Valt met die nieuwe dikkere strepen nu een stuk meer op dat de striping qua richting ook helemaal tegengesteld is aan de richting op bakens e.d. wat in het kader van incident management best vreemd is.
Het is ook conflicterend met de striping op wagens van weginspecteurs. Onbegrijpelijk.

En ook de veiligheidskleding (jassen en hesjes) van de politie wijken af van de landelijke standaard. Waarom is dat toch?!?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2870
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Robbert297 » do 06 aug 2020, 13:49

In 2018 was ik in Ljubljana, toen ik tot mijn verbazing een Nederlands ogende ambulance zag rijden. Het was de ambulance uit onderstaande foto.
Weet iemand het verhaal hierachter?

EDIT: geen idee of ik dit nu eigenlijk in het goeie topic heb staan. Het schoot me ineens te binnen en het heb zonder na te denken hier gepost.
Afbeelding
Слава Україні

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Snelwegfreak » do 06 aug 2020, 14:07

Je ziet hel vaak in oost-Europa of Afrika oud-Nederlandse hulpverleningsvoertuigen rijden. Deze worden meestal verkocht als ze in Nederland afgeschreven zijn. Iets wat hier sneller gebeurt dan elders. Wat je hier echter ziet is denk ik geen oud-Nederlands voertuig, maar gewoon striping die erop gebaseerd is. De opbouw, de basiskleur en de striping kloppen namelijk niet helemaal met de Nederlandse en het voertuig lijkt me te nieuw.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32171
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Coen Tunnel » do 06 aug 2020, 17:09

^^ Slovenië is ook niet bepaald een arm land waar ze tweedehands Nederlandse ambulances zouden gebruiken.

Ik denk dus gewoon toeval dat de kleurstelling er op lijkt.

Dat komt daar blijkbaar wel meer voor:

Afbeelding

Het lijkt gewoon de standaard kleurstelling te zijn van de ambulancedienst Pacient. Net als dat we in Nederland vroeger ook wel afwijkingen hadden per regio/ambulancedienst; rond Amsterdam werd nog heel lang met andersgekleurde ambulances gereden:

Afbeelding

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » do 06 aug 2020, 18:34

Die voertuigen mis ik wel, zeker met de drietonige hoorn.
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » zo 31 jan 2021, 11:31

Ondertussen in Antwerpen:
https://www.politieantwerpen.be/news/pr ... voertuigen

Laten we hier als Nederland een voorbeeld aan nemen. Als we dan toch per se van fluororanje afstappen laat het dan fluorgeel worden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie25 » zo 31 jan 2021, 11:39

In België zijn al de diensten die instaan enkele jaren geleden gestart met het overschakelen op Battenburg met dezelfde kleuren-combos als in het VK. De ambulance-diensten zijn als eerste aan de beurt geweest.

Brandweer >> rood-geel
Sleepdiensten en B-fast >> zwart-geel
Ambulances en Rode Kruis >> Groen-Veel
Civiele bescherming >> oranje-blauw

Bij de politie ligt het echter wat moeilijker. Met een conservatieve mindset en de sterke vakbonden komen de meeste esthetische wijzigingen qua uniformen en rollend materieel zelden van de grond. Er is al 10 jaar een discussie gaande over de kleur van de hesjes.

In de grootste politiezone van ons land (Antwerpen) wacht men meestal niet op het einde van die debatten (als ze ooit al eindigen) en voert men versneld vernieuwingen door.

De vraag is nu maar of die combi's effectief de baan op mogen. Op het kabinet van Binnenlandse zaken kan men er niet mee lachen naar verluidt.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Snelwegfreak » zo 31 jan 2021, 12:10

Via schreef: zo 31 jan 2021, 11:31 Ondertussen in Antwerpen:
https://www.politieantwerpen.be/news/pr ... voertuigen

Laten we hier als Nederland een voorbeeld aan nemen. Als we dan toch per se van fluororanje afstappen laat het dan fluorgeel worden.
Er is in Nederland de afgelopen jaren genoeg gediscussieerd over de striping van (o.a.) politievoertuigen. Battenburg is daarbij uitvoerig besproken als optie, maar afgevallen. Onder andere vanwege het fluogeel. Dat valt te veel op en zorgt voor overbelichting in het donker. Vandaar dat men de oude striping twee keer zo dik heeft gemaakt en het oranje heeft vervangen door reflecterend rood. Helaas, want fluogeel-blauw in Battenburgpatroon vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » zo 31 jan 2021, 14:30

^^
Ik zeg ook niet dat we per se naar Battenburg moeten, maar het wijzigen van fluororanje naar donkerrood is voor de politie toch wel een flinke stap terug in zichtbaarheid overdag. En die dikkere strepen ogen op met name kleinere auto's ontzettend lomp, waarbij de achterkant helemaal niet meer als patroon herkenbaar is. Het lijkt meer op een Mondriaanschilderij dan een IM-proof markering...

Vergelijk dit:
Afbeelding

Met dit:
Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie25 » zo 31 jan 2021, 14:45

Snelwegfreak schreef: zo 31 jan 2021, 12:10
Via schreef: zo 31 jan 2021, 11:31 Ondertussen in Antwerpen:
https://www.politieantwerpen.be/news/pr ... voertuigen

Laten we hier als Nederland een voorbeeld aan nemen. Als we dan toch per se van fluororanje afstappen laat het dan fluorgeel worden.
Er is in Nederland de afgelopen jaren genoeg gediscussieerd over de striping van (o.a.) politievoertuigen. Battenburg is daarbij uitvoerig besproken als optie, maar afgevallen. Onder andere vanwege het fluogeel. Dat valt te veel op en zorgt voor overbelichting in het donker. Vandaar dat men de oude striping twee keer zo dik heeft gemaakt en het oranje heeft vervangen door reflecterend rood. Helaas, want fluogeel-blauw in Battenburgpatroon vind ik persoonlijk ook het mooiste.
Best opmerkelijk gezien de hogere zichtbaarheid en reflectiegraad van het geel in het donker net het argument was om alle hulpdiensten zo snel mogelijk met het patroon uit te rusten.

Sterker nog, de enige hulpdienst die nu van Battenburg gebruik maakt en waarbij hogere zichtbaarheid geen noodzaak was, is overgeschakeld op rood-blauw. Het gaat dan over de civiele bescherming.

Afbeelding

Ziekenwagen (MUG)

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » wo 17 mar 2021, 15:50

Vandaag zag ik deze rijden:
https://scontent.fymy1-2.fna.fbcdn.net/ ... e=606C1FE5

Een soort Battenburg in chevronvorm, ik moet zeggen dat ik er wel van gecharmeerd ben. Is ook veel meer IM-proof dan die lompe strepen van nu.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie25 » wo 17 mar 2021, 17:09

Mmm, het ziet er vooral verwarrend uit. Is dat nu een ambulance of een politiecombi? De blauwe Battenburg is degene die voorbehouden is voor politiediensten. Terwijl de gele kleur de rest van het voertuig op een ambulance doet lijken?

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » wo 31 mar 2021, 22:09

Schijnbaar zijn er meer mensen die het vervangen van fluororanje door rood een verslechtering vonden. In Den Helder schijnt deze als proef rond te rijden:

Afbeelding

Hoewel op Twitter een aprilgrap met Photoshop wordt gesuggereerd staat er ook een filmpje van de auto op, dus Photoshop is het niet...

Wel een stuk beter zichtbaar, dat is wel positief. Alleen blijf ik er bij dat de strepen zelf gewoon te lomp zijn op dit soort kleinere auto's. Zou iets magerder mogen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg
Berichten: 6980
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 13:12
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie25 » wo 31 mar 2021, 23:02

^^
Daar zou zelfs geen discussie over mogen zijn, objectief gezien is fluo-oranje ook gewoon opvallender en dus beter zichtbaar dan fluo-rood.

Ik heb de indruk dat geen enkel van de striping van de politiediensten in Nederland echt erop gericht is om hard op te vallen.

Plaats reactie