Hulpverleningsvoertuigen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76528
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Chris » vr 23 jan 2009, 22:50

110 dB is fors, ongeveer pijngrens.

Volgens mij zijn in auto's veelal geluidsniveau's van tussen de 65 en 70 dB.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ties » za 24 jan 2009, 11:00

Van 100 naar 110 dB?! Dat is meer dan 8 keer zo hard, en ik ben nu al (meer dan) halfdoof als er zo'n luchtalarm voorbijrijdt...

Ik ben het er wel mee eens dat er naar een beter signaal wordt gezocht. Gisteren nog, toen ik terugkwam uit Amsterdam, was er op de A1 kennelijk een ongeluk gebeurd. Matrixborden op 50. Toen hoorde ik ineens een sirene achter me. Ik schrok behoorlijk want die ambulance zat al achter ons :o

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ehuls » za 24 jan 2009, 13:49

Toch snap ik dat nooit zo, de sirene hoor je dan misschien minder goed in een geisoleerde auto, maar die zwaailichten vallen toch altijd wel redelijk snel op in je spiegels. Zelfs als je niet actief in je spiegels kijkt trekt dat wel de aandacht. Vraag me echt af hoe je dat niet door kan hebben..

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ties » za 24 jan 2009, 15:30

^^ Ik zat in een bus ;)
Maar zelfs in een auto moet je niet onderschatten hoe slecht je dat ziet. Er hoeft maar een busje, vrachtwagen of een wat grotere auto achter je te rijden en je ziet alles meteen een stuk slechter.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31594
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Palance » zo 25 jan 2009, 9:49

Maar dan moet je een sirene nog wel kunnen horen. Ik hoor zo'n ding, ook met radio aan, altijd van verre aankomen (en natuurlijk zie je het heus wel op tijd). Tenzij je met blik op oneindig en je radio als disco gebruikt, dan lukt het natuurlijk niet.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door DjIdee » zo 25 jan 2009, 10:39

Mensen (generaliserend) spiegelen te weinig. Laatst reed ik op de Waldwei (N31 2+2), km of 110/120 op linkerbaan, en zag verderop in mijn spiegels een Volkswagen T5 ambulance aankomen. Die viel erg op, vooral dankzij de blauwe ledjes. Snelheid aangepast aan rechterbaan, en daar gaan rijden. Het duurde vervolgens nog een ruime minuut voor hij bij me was, mede dankzij een Peugeut Stationwagen die links bleef hangen (rechts was vrij) en schijnbaar niet spiegelde. Toen hij het eindelijk door had (natuurlijk met een forse ruk aan het stuur naar rechts en bijna de berm in :wall: ) kwam de ambulance mij voorbij. Maar dan hoor je de sirene zelf pas als hij zo ongeveeer naast je zit. Op de snelweg is het dus erg slecht hoorbaar, terwijl als ik op kantoor in Leeuwarden zit (langs vrij drukke weg, en dus regelmatig hulpdiensten met blauw voorbij komen) ik de sirene's van die Volkswagens maar schel en irritant vind... Politiewagens zijn ook niet bijstergoed te horen, de brandweer wagens wel, machtig geluid :). Jammer dat ik die proefambulance (02-112, zie eerdere posts in dit topic) niet meer gezien heb in Leeuwarden. Die hoorde je 3 minuten van te voren al (zeker met de engelse tonen)..

mjamverhoeven
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 15:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mjamverhoeven » zo 25 jan 2009, 16:04

^^
Dat komt volgens mij, omdat hulpdiensten niet, zoals bijvoorbeeld in Duitsland, een andere sirenemodus voor de snelweg gebruiken. Deze zorgt ervoor dat de sirene verder reikt, in plaats van dichtbij. Zo horen weggebruikers de ambulance, o.i.d., sneller aankomen. Je kunt het wel schakelen, dus als je bibeko komt, gaat de sirene zich weer concentreren op dichtbij verkeer.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41384
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Vinny » za 31 jan 2009, 14:57

^^ Dat klink als dé oplossing. Waarom is dit dan niet ingevoerd, in plaats van een nieuwe toon invoeren?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » za 31 jan 2009, 17:21

^^ Ik heb wel eens gelezen dat de Nederlandse brandweer 's nachts een andere toon gebruikt.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wally » wo 04 feb 2009, 17:55

Voor zover ik weet bestaan er in NL sirenes die op twee standen gezet kunnen worden: hard (overdag) en zacht ('s nachts).
Bij de brandweer zie je vaak dat er ook gebruik wordt gemaakt van een luchthoorn, wellicht dat die voor 's nachts uitgezet kan worden.
Ook zijn er versnellingsmogelijkheden (bij bv het naderen van een kruispunt).

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Peter » wo 04 feb 2009, 19:13

Deelprobleem is dat met name de duurdere auto's steeds beter geluidsgeïsoleerd worden. Het is niet alleen een geluidsisolatie van de motor ! Niet alleen radio's zorgen dus voor een slechte hoorbaarheid.

Het oppikken en doorgeven door de autoradio lijkt ook een goed idee.

Nadeel van hardere tonen is dat er ongetwijfeld meer buurtklachten komen van mensen die nabij (met name) een ziekenhuis wonen. Ook vergunningstechnisch kan dit lastig worden, vergelijkbaar met de traumahelicopters. Ik denk dat de Wet Milieubeheer sirenes toerekent aan de geluidsuitstoot van de "inrichting" (net als vrachtvervoer naar een bedrijf meetelt voor geluid). Een gemeente zal dan het gebruik van luide tonen nabij de ziekenhuizen wel eens (na klachten) moeten verbieden.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10245
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Mark » do 12 feb 2009, 9:14

Peter schreef:Nadeel van hardere tonen is dat er ongetwijfeld meer buurtklachten komen van mensen die nabij (met name) een ziekenhuis wonen. Ook vergunningstechnisch kan dit lastig worden, vergelijkbaar met de traumahelicopters. Ik denk dat de Wet Milieubeheer sirenes toerekent aan de geluidsuitstoot van de "inrichting" (net als vrachtvervoer naar een bedrijf meetelt voor geluid). Een gemeente zal dan het gebruik van luide tonen nabij de ziekenhuizen wel eens (na klachten) moeten verbieden.
Ik vind het eigenlijk van de idiote dat mensen daarover klagen, zeker over lawaai van traumaheli's (zoals in Ridderkerk tijd terug). Dat lawaai is er wel misschien om iemands leven te redden!

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Rene » do 12 feb 2009, 12:59

Als je pal naast het ziekenhuis woont waar het ding 10x/dag opstijgt, ben je wellicht een andere mening toegedaan.

mjamverhoeven
woonerf
Berichten: 96
Lid geworden op: di 21 aug 2007, 15:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mjamverhoeven » do 12 feb 2009, 23:37

Mark schreef:Ik vind het eigenlijk van de idiote dat mensen daarover klagen, zeker over lawaai van traumaheli's (zoals in Ridderkerk tijd terug). Dat lawaai is er wel misschien om iemands leven te redden!
Daarnaast weten mensen dat ze bij een brandweerkazerne, politieburo of ziekenhuis gaan wonen en dat ze daar (gegarandeerd) geluidoverlast van zouden kunnen krijgen. Dat is hetzelfde als een nieuwbouwwoning betrekken pal naast een snelweg. Ik vind het allemaal een beetje zeikerig. Bij de aanleg van een snelweg kan ik het me nog voorstellen dat je even gaat zeuren, maar bij hulpdiensten... houd dan gewoon je mond.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » di 17 mar 2009, 21:01

Paixao schreef:Deze apparatuur bestaat al; het is volgens mij alleen nog in een testfase (hoewel eerste berichten positief zijn dacht ik).
Toevallig kom ik hier en zal je schrijven dat ik op maandag 26 januari j.l. in Assen was waar ook zo'n gillende keukenmeid met veel blauw geknipper de Balkenweg in Assen op moest. De autoradio sprong, mits de ambulance bij het VRI geregelde kruispunt, op een soort van een tuu-tuu-tuu-tuu toon, waarbij je dus geen muziek meer hoort. Na even nagedacht te hebben wat het was kwamen we er achter dat het van de ambulance was, want toen hij voorbij was sprong de radio weer aan. Al met al een positieve reactie. VRI had normale cyclus trouwens.

Alleen vraag ik me af:
Bij ons stond de volume zacht : dus het geluid hoorden we niet direct.
Wat als jij de autoradio uit hebt staan?
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door boe! » di 17 mar 2009, 21:09

mhkamp schreef:Wat als jij de autoradio uit hebt staan?
Dan hoor je de sirenes des te beter.

Gebruikersavatar
mhkamp
2x2 autosnelweg
Berichten: 6137
Lid geworden op: vr 15 jun 2007, 21:32
Locatie: Nieuw Buinen
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mhkamp » di 17 mar 2009, 21:13

Nou... dat weet ik niet:

[youtube]<object width="445" height="364"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/MEEK6IHiCiQ&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/MEEK6IHiCiQ&hl ... b&border=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="445" height="364"></embed></object>[/youtube]
Als je wilt worden wie je nog nooit bent geweest, zal je moeten doen wat je nog nooit hebt gedaan!
WeFo Lidnummer 0010.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18267
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door boe! » di 17 mar 2009, 21:23

Zo'n filmpje is in scene gezet. Je weet zelf hoe hard de huidige sirenes zijn. Die hoor je echt wel in de auto als de radio uitstaat.

Ehuls
verkeersader
Berichten: 642
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ehuls » wo 18 mar 2009, 0:23

boe! schreef:
mhkamp schreef:Wat als jij de autoradio uit hebt staan?
Dan hoor je de sirenes des te beter.
Bij veel moderne autoradio's kun je een apart volume instellen voor RDS-signalen. Die kan dus harder zijn dan het normale radio-geluid.
Moet je wel zelf instellen. Vraag me nou alleen af of het ook werkt als je een CD op heb staan in plaats van de radio.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Hajo » wo 18 mar 2009, 16:06

^^ Ja: zodra de radio verkeersinfo oppikt, wordt ook de CD onderbroken.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Snelwegfreak » wo 18 mar 2009, 16:25

Dit is de Spaanse ambulancesirene. Ik vind hem 'eng' klinken maar wel duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=UdcI7-bh ... re=related

Die reactie onderin klopt wel. Als er een kat in de boom zit doen ze in Spanje de sirenes al aan...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15233
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » zo 21 aug 2011, 16:31

En ondertussen zijn we 2 jaar verder en durf ik wel te stellen dat er helemaal geen uniforme toon is ingevoerd. Niet alleen rijdt een flink deel van de hulpverleningsvoertuigen nog met de oude sirene rond (die ik overigens beter vindt), maar ook de nieuwe tweetoon verschilt nog steeds per voertuig.

Hier wordt overigens deze gebruikt op nieuwe ambulance's, en dit vind ik nog wel een mooie sirene:
Link
De ambulancesirene die je overigens het allerbeste hoort in de auto is deze:
Link

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18067
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Snelwegfreak » zo 21 aug 2011, 20:57

Een combinatie van een aantal sirenes zoals deze zou ik geweldig vinden:

[youtube]BKWuPjgmwF0&[/youtube]
Enne gojje mins blieft altied leave.

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie24 » zo 21 aug 2011, 21:40

Snelwegfreak schreef:Dit is de Spaanse ambulancesirene. Ik vind hem 'eng' klinken maar wel duidelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=UdcI7-bh ... re=related

Die reactie onderin klopt wel. Als er een kat in de boom zit doen ze in Spanje de sirenes al aan...
Ja in Belgie maken wij daar ook geen onderscheid tussen, voor elke uitruk gaat de sirene aan.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Gaiajohan » zo 21 aug 2011, 21:42

Ambulances hoor ik haast niet in de auto. Komt ook dor slechthorendheid, maar ik hoor ze vaak pas als ze al voorbij zijn. Maar ik zie ze altijd ruim van te voren wel aankomen. Gewoon goed spiegelen.
Ik vind die tweede zie zogenaamd beter horbaar is in de auto hierboven hier slecht hoorbaar. Die erboven is prima. Die tweede gaat te langzaam qua tonenwisseling.
Deze is mijns inziens de beste die we hadden, de tonen zijn korter en ook iets anders heb ik t idee.
Link
Zelfde geluidje, ook een ouderwets geluid neem ik aan..
Link

Zwitserland heeft ons brandweergeluidje op de ambulances?
Link
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Wimpie24
expressweg
Berichten: 4756
Lid geworden op: zo 02 nov 2008, 17:42
Locatie: Aarschot, Groot-Aarschot

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wimpie24 » zo 21 aug 2011, 23:30

Bwa ik vind die 2-tonen toch echt tegenvallen. De mooiste uit Nederland vond ik die muzikale drietoon maar die wordt blijkbaar ook al afgevoerd.
Bij ons

[youtube]vSpMdLaF9c0&feature=related[/youtube]
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

michaelgse
stadsweg
Berichten: 365
Lid geworden op: vr 19 mar 2010, 15:15

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door michaelgse » wo 24 aug 2011, 13:46

Link
nu ga ik dit nog harder missen :|

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mennomulder » wo 24 aug 2011, 14:02

Hier in Groningen bouwt de brandweer nog steeds pneumatische dubbele Martins in ofschoon volgens de richtlijnen een elektronische toeter gebruikt zou moeten worden, ambulances hoor je wel hoe langer hoe meer met een 2 tonige hoorn. En als je de oorlogsbeelden in Libië gevolgd, hebt, dan zie ook af en toe een oude Nederlandse ambulance voorbij scheuren met een 3 tonige hoorn !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

erwinspiekstra
zandpaadje
Berichten: 4
Lid geworden op: za 01 okt 2011, 22:36

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door erwinspiekstra » za 01 okt 2011, 22:59

De keuze om een zeer regelmatige tweetonige sirene in te voeren getuigt van het bekrompen weer het eigen wiel moeten uitvinden van de Nederlandse overheid.
Kijk naar de ons omringende landen waar de Engelse( USA) sirene wordt gevoerd. Zelfs de vast houdende Duitsers zijn overstag aan het gaan en ze geven zelfs toe dat verkeersdeelnemers beter reageren op de Sonder sirene. http://www.youtube.com/watch?v=2ZRJuHzNTqE of http://www.youtube.com/watch?v=H72lziDF ... ure=relmfu of http://www.youtube.com/watch?v=nd6ZmEcJ ... ure=fvwrel
Als zelfs de Duitsers omgaan waarom gaan wij vooruitstrevende Hollanders dan terug in de tijd. Wat is de volgende stap DE BEL.
Als we het gaan hebben over het goed kunnen horen in de auto dan moeten we toch echt in een auto gaan zitten met de radio aan en dan verschillende sirenes op verschillende afstanden laten klinken. Wedden dat de Engelse (USA) sirene wint. ZE ZIJN DAAR ECHT NIET GEK.
Nederland probeer nou eens niet zelf het wiel uit te vinden, maar kijk naar de ons omringende landen en verder de wereld in misschien komt de minister en zijn companen dan
toch nog eens tot een wijs besluit.
verder dit nog Belgie http://www.youtube.com/watch?v=LZIy23U1E5k Portugal http://www.youtube.com/watch?v=LHfZ7Qmifg8
De Engelse(USA) sirene is veel afwisselender en duidelijker dan onze tutatuta en dit komt echt ten goede van de doorstroming van de hulpverleners.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21944
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » za 01 okt 2011, 23:16

erwinspiekstra schreef:Zelfs de vasthoudende Duitsers zijn overstag aan het gaan en ze geven zelfs toe dat verkeersdeelnemers beter reageren op de Sonder-sirene.
Die conclusie kan ik niet trekken uit drie hobbyfilmpjes op youtube... :?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie