Hulpverleningsvoertuigen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Hulpverleningsvoertuigen

Bericht door Wouter N14 » vr 20 jun 2008, 18:53

[url=http://www.nu.nl/news/1622054/10/Zelfde_sirene_voor_politie%2C_brandweer_en_ambulance.html]www.nu.nl[/url] op 20 juni 2008 schreef: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Uitgegeven: 20 juni 2008 17:27
Laatst gewijzigd: 20 juni 2008 17:45
DEN HAAG - De sirenes van politieauto's en brandweervoertuigen, ambulances en andere hulpverleningsdiensten worden vervangen door een nieuwe tweetonige hoorn. De ministerraad stemde vrijdag in met dit voorstel van minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De sirenes van de hulpverleningsvoertuigen zullen uniformer gaan klinken.

Eis
De nieuwe eis moet ervoor zorgen dat hun geluid beter hoorbaar is. Ook worden de zwaailichten opvallender. Zo mag een hulpverleningsvoertuig blauwe lichten aan de voorkant hebben en extra richtingaanwijzers gebruiken. De veranderingen moeten ertoe leiden dat de voertuigen meer bij andere weggebruikers in het oog springen en moeten de veiligheid van alle verkeersdeelnemers hierdoor verbeteren.

Ontwikkelingen
Een aantal van de ontwikkelingen die de hoor- en zichtbaarheid van de voorrangssignalen vergroten, is in de praktijk soms al in gebruik. De nieuwe regelgeving legaliseert deze innovaties.
(c) ANP
Vreemd. Ik vind het juist handig dat iedere soort hulpverlener zijn eigen toon heeft. Dan weet je wat je kunt verwachten en dus beter anticiperen. Een ambulance vraagt meer ruimte dan een politieauto en rijdt vaak ook langzamer, een brandweerwagen is nog groter. Ik ben benieuwd naar de eerste praktijkervaring.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op vr 20 jun 2008, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Palance » vr 20 jun 2008, 19:12

Ik hoorde dit net op het nieuws. Ik weet niet of dit zo handig is. NU hoor ik ook wel de verschillen tussen de 3 hulpverleners. Anderzijds: Als je een uniform geluid hebt kun je sneller reageren doordat je maar 1 geluid hoeft te 'onthouden'. Ik heb eigenlijk geen idee wat beter is. Het is wat je zegt: De praktijk afwachten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Chris » vr 20 jun 2008, 19:22

Ik kan niet het onderscheid maken als die verschillende tonen afzonderlijk hoor. Ik vind het dus wel een goed plan. Ik vind die Amerikaanse sirenes trouwens wel veel beter dan die clownclaxons wat ze hier hebben.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ds79m » vr 20 jun 2008, 19:37

Als het maar iets harders is, kan het zo slecht niet zijn. De Nederlandse ambulances hoor je vaak pas op het moment dat ze al naast je rijden.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Chris » vr 20 jun 2008, 19:41

^^ Dat klopt. Toevallig had ik vorige week vrijdag in de file op de IJsselallee een brandweerauto die tussen de auto's door kwam. Die hoorde ik pas toen hij 1 auto achter mij stond. En als je een ambulance ziet naderen op de snelweg hoor je die ook pas als ie je gepasseerd is.

Maar als je als voetganger ergens staat, en er rijdt een brandweer of ambu langs, dan wordt je bijkans doof.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door kees » vr 20 jun 2008, 19:49

Ik snap werkelijk niet wat het uniform maken van een sirenesignaal bijdraagt aan de hoorbaarheid van dat signaal. Als je een sirene hoort, ga je aan de kant en het heeft er geen mallemoer mee te maken hoe die klinkt.

Ik vind het bijvoorbeeld juist goed dat elke hulpdienst zijn eigen sirene heeft, ook al moet ik af en toe nadenken welk signaal bij welke hulpdienst hoort.

Meer opvallende lichtsignalen zijn inderdaad welkom.

Het is trouwens wel bizar dat dit nieuws naar buiten komt op de dag dat een brandweerauto een huis binnenrijdt, omdat deze in botsing dreigde te komen met een politie-auto die naar dezelfde brand onderweg was.
Laatst gewijzigd door kees op vr 20 jun 2008, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.

kees
expressweg
Berichten: 3408
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door kees » vr 20 jun 2008, 19:56

AD, 20-06-2008 schreef: Brandweerauto ramt broodjeszaak
AMSTERDAM - Een brandweerauto heeft vrijdagochtend in Amsterdam de pui van een broodjeszaak geramd.

Een brandweerauto ramde de pui van een broodjeszaak. FOTO FBF.NL
De wagen reed ongeveer een meter naar binnen. Vier brandweermannen moesten met nog onbekende verwondingen naar het ziekenhuis. Een van hen zat meer dan een uur bekneld in het voertuig en moest worden losgeknipt. Dat liet de politie weten.

Een brandweerauto en een politieauto die op weg waren naar een brand, reden op de kruising van de Admiraal de Ruijterweg en de Bos en Lommerweg bijna op elkaar. De bestuurders van de wagens konden elkaar nog net ontwijken, maar daarbij reed het brandweervoertuig eerst tegen een stilstaande vrachtwagen en daarna tegen de pui van de broodjeszaak.

Brandweerauto, vrachtwagen en broodjeszaak zijn zwaar beschadigd. Behalve de brandweermannen raakte niemand gewond.
(ANP)

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door hanskamp » vr 20 jun 2008, 20:43

Chris schreef:Ik kan niet het onderscheid maken als die verschillende tonen afzonderlijk hoor. Ik vind het dus wel een goed plan. Ik vind die Amerikaanse sirenes trouwens wel veel beter dan die clownclaxons wat ze hier hebben.
Ik geloof dat op dit moment ambulances 3-tonige sirenes hebben (mi-do-mi-sol-mi-do-mi-sol, de tonen omgezet naar relatieve toonnamen uit de muziek), en de andere hulpverleners 2-tonige sirenes (mi-do-mi-do-mi-do-mi-do). De reden van dat verschil is te vinden op

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorrangsvoertuig

3-tonig betekende: voorrang geven gewenst
2-tonig betekende: voorrang geven verplicht

Nu moet men in beide gevallen hetzelfde handelen: voorrang geven verplicht

In België hebben ze wieuw-wieuw-wieuw-wieuw voor de politie (lijkt op de Amerikaanse sirene), en tuu-taa-tuu-taa voor de ambulance.
Laatst gewijzigd door hanskamp op za 21 jun 2008, 9:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Schenker » vr 20 jun 2008, 21:37

Zoals Kees al aageeft is ook hoe ik er over denk; het maakt niet uit hoe de sirene klinkt, het is meteen wel duidelijk dat het een voorrangsvoertuig betreft.

Als het niet goed hoorbaar is, komt dat wellicht omdat auto's steeds beter geluidsgeisoleerd zijn. Om onder het motto "uniformiteit" geld uit geven aan nieuwe apparatuur lijkt wat mij betreft meer op sponsoring van de fabrikant dan aan goede besteding van belastinggeld.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door DjIdee » za 21 jun 2008, 1:25

Ik weet niet of dit effect gaat hebben, wel valt me op dat er nog te vaak mensen het niet in de gaten hebben. Politiewagens hoor ik altijd vrij laat, hun elektrische tonen zijn niet luid genoeg, brandweer wagens met luchtsirene's zijn prima hoorbaar, en in leeuwarden de Volkswagen T5 ambulances ook, de anderen niet (met uitzondering van de "zwaar gewicht" Mercedes, welke zelfs amerikaanse/engelse tonen gecombineerd met de nederlandse voert). Die hoor je 3 minuten van tevoren al :mrgreen: Vooral door zijn aparte geluid. Maar dat geldt niet voor elke weggebruiker lijkt het (al spiegelt hij ook niet, wat dat betrefd is led een goede verbetering (en sinds dit voorstel pas legaal op de spiegels en grille!)
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PXWSbXytNlU&hl ... ram><embed src="http://www.youtube.com/v/PXWSbXytNlU&hl=nl" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]

edit: Wishfull thinking:

Veel voorrangsvoertuigen zijn voorzien van apperatuur wat de stoplichten beinvloed (net als bussen etc). Wat zou het mooi zijn wanneer er een apperaatje ontwikkelt wordt welke achter de radio wordt ingebouwd (of gebruik maakt van de ATT functie (volume bijna uit)) welke ook daarop reageerd. Komt er een voorrangsvoertuig met toeters en bellen in de buurt, gaat de radio op zacht, evt zelfs een blauw ledje ergens op het dashboard inbouwen zodat je attent bent. Verplichten gaat veel weerstand op leveren, maar omdat wij hollanders zijn: Korting op de autoverzekering wanneer je deze laat inbouwen (en daarna ook jaarlijks controle bij APK of hij er nog inzit)...

hanskamp
polderweggetje
Berichten: 32
Lid geworden op: di 17 jun 2008, 14:13

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door hanskamp » za 21 jun 2008, 8:30

Dat Youtube-filmpje, in welk land is die ambulance gefilmd? Het lijkt Nederland, vanwege de roodgekleurde fietspaden.

Queue
autoweg
Berichten: 1454
Lid geworden op: di 08 aug 2006, 18:57
Locatie: Eindhoven-Noord

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Queue » za 21 jun 2008, 10:49

Iets wat ik ook eens zou willen voorstellen op dat gebied: véél duidelijkere richtingaanwijzers voor auto's met zwaailicht. In elk geval voor brandweerauto's. Het is me een keer overkomen dat een brandweerauto achter mij zat en rechtsaf aangaf. Dat zag ik in mijn spiegels niet vanwege de enorme blauw-licht-show die er van alle kanten uit die vrachtwagen kwam. Zodoende bleef ik dus langzaam rechts rijden, zo rechts mogelijk, om hem de gelegenheid te geven om in te halen, iets waar die achteraf gezien dus net niet op zat te wachten.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » za 21 jun 2008, 11:01

Dat filmpje is absoluut in Nederland gefilmd! Heel bijzonder, die Amerikaanse sirene! Trouwens ook weer treurig: die rode auto blijft stug voor de ambulance uitrijden zonder ook maar een beetje de moeite te nemen om aan de kant te gaan. :neenee:

Het kantoor waar ik werk ligt aan de hulpdienstenroute naar het Westeinde-ziekenhuis. Dus daar komen dagelijks wel een paar gillende ambulances doorheen. Dat maakt zo'n herrie dat je soms je overleg even moet onderbreken omdat je elkaar toch niet verstaat :roll:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » za 21 jun 2008, 11:09

Ik vind het een goed plan, alleen de harmonisatie vind ik niet echt geweldig. Het is wel handig om te weten met welk voertuig je te maken hebt.

Overigens waren de oude brandweersirenes (toetoe-toetoe) veel harder dan de nieuwe (tu-duuuuh tu-duuuh), dus waar zijn we dan eigenlijk mee bezig geweest? Ik vind trouwens dat die Amerikaanse sirenes het toch af moeten leggen tegen de Nederlandse, zeker als het om hoorbaarheid gaat.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Paixao » za 21 jun 2008, 14:24

DjIdee schreef:(...)
Veel voorrangsvoertuigen zijn voorzien van apperatuur wat de stoplichten beinvloed (net als bussen etc). Wat zou het mooi zijn wanneer er een apperaatje ontwikkelt wordt welke achter de radio wordt ingebouwd (of gebruik maakt van de ATT functie (volume bijna uit)) welke ook daarop reageerd. Komt er een voorrangsvoertuig met toeters en bellen in de buurt, gaat de radio op zacht, evt zelfs een blauw ledje ergens op het dashboard inbouwen zodat je attent bent. Verplichten gaat veel weerstand op leveren, maar omdat wij hollanders zijn: Korting op de autoverzekering wanneer je deze laat inbouwen (en daarna ook jaarlijks controle bij APK of hij er nog inzit)...
Deze apparatuur bestaat al; het is volgens mij alleen nog in een testfase (hoewel eerste berichten positief zijn dacht ik).
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Hajo » za 21 jun 2008, 15:40

Het zijn allemaal voorrangsvoertuigen. Daarom is één herkenbare sirene voor álle voorrangsvoertuigen een goede zaak. Het maakt niet uit wat voor een voertuig het is: als je een voertuig met sirene hoort en je even later het ook de lichtsignalen ziet, dan weet je: dat is een voorrangsvoertuig en die moet ik voor laten gaan.

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mennomulder » za 21 jun 2008, 15:45

Tot nu toe produceert de pneumatische 2tonige Martin hoorn nog het meeste lawaai. Hier in Groningen zijn op de nieuwste tankautospuiten zelfs een dubbel stel gemonteerd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » za 21 jun 2008, 20:18

Hajo schreef:Het zijn allemaal voorrangsvoertuigen. Daarom is één herkenbare sirene voor álle voorrangsvoertuigen een goede zaak. Het maakt niet uit wat voor een voertuig het is: als je een voertuig met sirene hoort en je even later het ook de lichtsignalen ziet, dan weet je: dat is een voorrangsvoertuig en die moet ik voor laten gaan.
Het maakt wel degelijk uit. Voor een kleine politieauto kan je makkelijker uitwijken dan voor een grote, logge brandweerwagen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Hajo » zo 22 jun 2008, 0:06

^^ Voor een grote brandweerauto maak je indien nodig meer ruimte dan voor een kleine politieauto, maar dat verandert niets aan het geluid of de lichtsignalen die dat voorrangsvoertuig voert. En uitwijken om het voorrangsvoertuig vrije doorgang te verlenen doe je (hopelijk) altijd met in achtneming van je eigen veiligheid. ;)

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » zo 22 jun 2008, 15:03

DjIdee schreef:Ik weet niet of dit effect gaat hebben, wel valt me op dat er nog te vaak mensen het niet in de gaten hebben. Politiewagens hoor ik altijd vrij laat, hun elektrische tonen zijn niet luid genoeg, brandweer wagens met luchtsirene's zijn prima hoorbaar, en in leeuwarden de Volkswagen T5 ambulances ook, de anderen niet (met uitzondering van de "zwaar gewicht" Mercedes, welke zelfs amerikaanse/engelse tonen gecombineerd met de nederlandse voert). Die hoor je 3 minuten van tevoren al :mrgreen: Vooral door zijn aparte geluid. Maar dat geldt niet voor elke weggebruiker lijkt het (al spiegelt hij ook niet, wat dat betrefd is led een goede verbetering (en sinds dit voorstel pas legaal op de spiegels en grille!)
[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/PXWSbXytNlU&hl ... ram><embed src="http://www.youtube.com/v/PXWSbXytNlU&hl=nl" type="application/x-shockwave-flash" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Nou nou wat een kabaal. Net een rijdende kermistent die voorbijkomt, zeker met dat 'blikken' geluidje bij het kruispunt. Toch is het wel een grappig ding, maar de Nederlandse sirene (die ook terugkomt) vind ik toch beter te horen.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door DjIdee » zo 22 jun 2008, 16:14

hanskamp schreef:Dat Youtube-filmpje, in welk land is die ambulance gefilmd? Het lijkt Nederland, vanwege de roodgekleurde fietspaden.
Dat is absoluut in Nederland, de 02-112 is 1 van de 3 nieuwe ambulances in het noorden, opgebouwd in Engeland, voorzien van een lift voor zware patienten. De 02-112 staat in Leeuwarden, en dan staat er in Groningen en Drenthe ook elk 1. Het filmpje is geloof ik geschoten bij 1 van de afritten van de N31 in Harlingen. (niet mijn filmpje)

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Hensepens » zo 22 jun 2008, 21:15

^^ Ten aanzien van de tonen. Het zijn volgens mij Engelse en niet Amerikaanse tonen die je hoort. Het feit dat de opbouw uit Engeland komt zou dat kunnen verklaren.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » vr 15 aug 2008, 19:48

Op de radio was net een onderwerp over de nieuwe sirene. Ze lieten volgens mij ook een stukje horen, maar ik weet niet zeker of dat inderdaad de nieuwe is. Op internet heb ik het niet kunnen vinden. Het was iets van tatutatu - pauze - tatutatu - pauze. Klonk heel irritant in elk geval, op straat zal het er niet rustiger van worden....
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Wouter N14 » vr 23 jan 2009, 18:44

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Via » vr 23 jan 2009, 19:08

Ze hadden beter gewoon de huidige politiesirene voor alle hulpverleningsvoertuigen kunnen laten gelden, die klinkt een stuk harder dan deze. Deze klinkt ongeveer als in de jaren '70 als ik het goed heb gehoord op oude filmpjes?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Rene » vr 23 jan 2009, 19:17

Wouter N14 schreef:Hier de nieuwe sirene:
http://www.verkeersnet.nl/wp-content/up ... sirene.wav
Ik zie niet in wat er nou echt zo bijzonder is aan dit toontje. :?:

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Attietattie » vr 23 jan 2009, 19:59

ViaHaaren schreef:Deze klinkt ongeveer als in de jaren '70 als ik het goed heb gehoord op oude filmpjes?
Hij klinkt meer als een muziekprogramma op een Commodore 64. :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Rene » vr 23 jan 2009, 20:18

^^ Ik dacht eerder aan een ZX Spectrum ;)

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door mennomulder » vr 23 jan 2009, 20:30

ViaHaaren schreef:Ze hadden beter gewoon de huidige politiesirene voor alle hulpverleningsvoertuigen kunnen laten gelden, die klinkt een stuk harder dan deze. Deze klinkt ongeveer als in de jaren '70 als ik het goed heb gehoord op oude filmpjes?
Dan heb ik toch liever een dubbele Martin hoorn van de brandweer !
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Ehuls
verkeersader
Berichten: 640
Lid geworden op: do 01 jun 2006, 15:44

Re: Zelfde sirene voor politie, brandweer en ambulance

Bericht door Ehuls » vr 23 jan 2009, 22:48

Wat ik begreep is dat de sirene lager van toon wordt, omdat lagere tonen beter doordringen in auto-interieurs. Ook wordt ie 110dB waar de huidige 100dB is. En inderdaad worden er proeven gedaan waarbij bij auto's voor de hulpdienst het geluid van de radio uit gaat en er een melding in het scherm van de radio komt..

Plaats reactie