Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

marcel
2x2 autosnelweg
Berichten: 5460
Lid geworden op: ma 07 mar 2005, 14:15
Locatie: Adliswil CH
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door marcel » wo 31 mei 2017, 22:57

Chris schreef:Een navigatiesysteem geeft toch ook wel een kaartje weer met de totale route. Zeker van een professionele chauffeur mag je toch verwachten dat hij wel iets aan routevoorbereiding doet en het opvalt dat de route wel erg afwijkt van wat je gedacht had.
Het verbaast mij ook dat er blijkbaar niemand in de bus zat die merkte dat het niet de juiste route was. Niet iedereen zal dat doen natuurlijk maar ik zou toch verwachten dat er altijd wel iemand is die van tevoren bekeken heeft waar ze naartoe zouden gaan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » do 01 jun 2017, 7:12

Er was een tijd terug een verhaal van een bus die naar een skioord naar de Alpen zou gaan, maar via Parijs reed en steeds verder ging tot in de Pyreneeën. Er waren mensen die tegen de buschauffeur zeiden dat ze verkeerd reden, maar de chauffeur hield bij hoog en laag vol dat het navigatiesysteem niet fout kon zitten. Tja, wat moet je dan... :p

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » do 01 jun 2017, 7:48

Vahalis schreef:Juist een buschauffeur zou moeten weten dat er meer plaatsen met dezelfde naam zijn :facepalm:
Chris schreef:Zeker van een professionele chauffeur mag je toch verwachten dat hij wel iets aan routevoorbereiding doet en het opvalt dat de route wel erg afwijkt van wat je gedacht had.
Niets ten nadele van de goeden, maar je hoeft nu niet bepaald een groot intellect te zijn om buschauffeur te worden. En in mijn ervaring heb je er vaak oudere koppige gasten tussen zitten. Zitten al 40 jaar op de weg en laten zich echt niet vertellen hoe ze moeten rijden.

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 8:21

^^ als je 40 jaar op de weg zit en je laat je niet vertellen hoe moet rijden dan laat je je vast ook niet foppen door een DomDom.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » do 01 jun 2017, 11:32

Nee, maar ik hoor ook van mensen die zo vastgeroest zitten in de wegen die ze kennen dat ze een nieuwe (autosnel)weg dus ook niet gebruiken, "want ik rij altijd zo".

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vahalis » do 01 jun 2017, 11:48

^^ die zullen er zeker zijn. Ze nemen dan misschien niet de beste route maar gaan wel naar de goede bestemming. Discussie hierboven ging over chauffeuers die naar een verkeerde bestemming rijden.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » do 01 jun 2017, 13:27

Daarom gebruik ik bij twijfel ook altijd de postcode ipv de plaatsnaam. Vertrouw ik het nog niet, dan gaat er een telefoontje naar de planner voor ik aan rij.

Alhoewel het dan nog steeds wel eens enigszins mis kan gaan. Ik kreeg eens een straatnaam op in Keulen die op 3 verschillende plekken in de stad bleek te bestaan en de planner zelf wist ook niet welke de juiste was...

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » do 01 jun 2017, 13:34

Egbert schreef:Niets ten nadele van de goeden, maar je hoeft nu niet bepaald een groot intellect te zijn om buschauffeur te worden. En in mijn ervaring heb je er vaak oudere koppige gasten tussen zitten. Zitten al 40 jaar op de weg en laten zich echt niet vertellen hoe ze moeten rijden.
Niets ten voordele van de chauffeur, maar vrijwel iedere bus of vrachtwagen wordt met GPS gevolgd door de werkgever. Ook die heeft dan kennelijk lopen slapen als die chauffeur een halve dag de verkeerde richting uit rijdt. Als ik zelf meer dan 10 km van mijn route afwijk schiet mijn planner al in de stress.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Lekkere Kwal » do 01 jun 2017, 14:39

Jeroen schreef:Niets ten voordele van de chauffeur, maar vrijwel iedere bus of vrachtwagen wordt met GPS gevolgd door de werkgever. Ook die heeft dan kennelijk lopen slapen als die chauffeur een halve dag de verkeerde richting uit rijdt. Als ik zelf meer dan 10 km van mijn route afwijk schiet mijn planner al in de stress.
Er is wel een belangrijk verschil tussen passief gevolgd worden wat inderdaad gebruikelijk is, en het actief gemonitord worden door een persoon of bot die het doorheeft dat een chauffeur verkeerd rijdt. Dat dat bij jou wellicht het geval is maakt het nog niet gebruikelijk.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » do 01 jun 2017, 14:56

Wat denk je wat zo'n grap de werkgever kost? Complete planning omgooien, waarschijnlijk ritten moeten annuleren en in dit geval ook nog een overnachtingspek moeten zoeken voor een buslading mensen. Voor een kleine ondernemer kan dat zomaar het begin van het einde betekenen.

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Lekkere Kwal » do 01 jun 2017, 15:50

Dan lijkt het me nuttiger om per chauffeur dit soort zaken vooraf te bespreken in plaats van een toezichtspersoon aan te stellen die vanuit het commandocentrum de hele dag de wagens gaat volgen. Voorkomen is beter dan genezen toch? Bij mijn vorige werkgever werden de monteursauto's alleen gecheckt als men een spoedgeval had en snel wilde zien wie er het dichtst bij was ipv de halve groep te gaan bellen. Of als men vermoedde dat er iets te riante werktijden werden genoteerd natuurlijk :dyn_hyp:

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door JB81 » vr 02 jun 2017, 10:39

Ik werd in mijn dagen als busjescoureur een keer gebeld waarom ik "helemaal via Brussel" terugreed vanaf Le Havre (507 km) i.p.v. "gewoon langs Calais" (535 km) :p

Toegegeven, via Lille was nog korter geweest maar daar stond 20 km file.

Porto
zandpaadje
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 17 jul 2017, 7:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Porto » wo 26 jul 2017, 11:37

Palance schreef:Het is te allen tijde te wijten aan de bestuurder, niet aan het navigatiesysteem.
Idd helemaal mee eens. De navigatie is een hulpmiddel en ontslaat je niet van eigen verantwoordelijkheid , zelf denken en uit je doppen kijken. Blunders door navigatie zeg altijd: eigen schuld, dikke bult. :!:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » vr 18 mei 2018, 16:08

De Oostenrijkse wegbeheerder Asfinag heeft onderzoek laten doen naar het gebruik van navigatiesystemen.

* 34% van de bestuurders geeft toe tijdens het rijden de navigatie in te stellen
* bestuurders met een navigatiesysteem rijden gemiddeld sneller op de Autobahn (139 vs 131 km/h), bij bestuurders onder alle leeftijden.
* afleiding is de nummer 1 veroorzaker van ongevallen en zijn goed voor een derde van de dodelijke ongevallen op Autobahnen

https://www.asfinag.at/ueber-uns/newsro ... -ablenken/

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Wouter N14 » ma 22 okt 2018, 14:11

Dodelijk slachtoffer in Utrecht, tram wint het van gps...
https://www.ad.nl/utrecht/slachtoffer-c ... ~afd307f3/
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » ma 22 okt 2018, 14:48

^^ Ander artikel erover https://www.ad.nl/utrecht/dode-en-twee- ... ~adaa2a06/
uit het Belgische Limburg.
:facepalm:
Via dat bord worden weggebruikers gewaarschuwd niet om te keren via de trambaan. ,,Maar als je navigatiesysteem zegt dat je links af moet slaan, wat doe je dan?
Doorrijden? Of iig even in je spiegels kijken als je de tramsporen oversteekt?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21916
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Wouter N14 » ma 22 okt 2018, 14:59

^^ Bij die tweede quote mogen wel enkele tientallen :facepalm: staan... sommige mensen :shutup:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

jelger
expressweg
Berichten: 3341
Lid geworden op: di 29 jul 2008, 9:45

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door jelger » ma 22 okt 2018, 18:38

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18231
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door boe! » ma 22 okt 2018, 19:19

Tsja, rechtdoorpijlen op het wegdek, rechtdoorpijlen in het verkeerslicht en een :D4: om het af te maken. Hoe duidelijk wil je het hebben?
:arrow: https://www.google.nl/maps/@52.0846536, ... 6656?hl=nl

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door mavas » ma 22 okt 2018, 20:22

Los van al die stuurlui die aan wal staan, wat kun je hier nou tegen doen? En het is toch gewoon erg triest voor die familie. :sadley:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door GuteFahrt » ma 22 okt 2018, 20:45

Ik hoop de beste stuurlui op de weg tegen te komen, niet op de wal.
mavas schreef: ma 22 okt 2018, 20:22 En het is toch gewoon erg triest voor die familie. :sadley:
Wie beweert van niet?

Maar men gaat ernaar kijken: https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1830211/
mavas schreef: ma 22 okt 2018, 20:22 Los van al die stuurlui die aan wal staan, wat kun je hier nou tegen doen?
Misschien mensen opnieuw te leren om zich heen te kijken i.p.v. alleen naar navigatieapparatuur.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14340
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » di 23 okt 2018, 0:02

GuteFahrt schreef: ma 22 okt 2018, 20:45Wie beweert van niet?
Wat is dat nou voor reactie? :?
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vahalis » wo 24 okt 2018, 6:52

De gemeente Utrecht heeft nu onderstaande waarschuwingslichten geplaatst (mij waren ze in ieder geval niet eerder opgevallen). In ieder geval voor verkeer vanaf de Overste Den Ouderlaan. Of die ook op de Weg der Verenigde Naties staan komend vanaf het centrum heb ik nog niet gezien.

Afbeelding

Edit: Of de bestuurder z'n GPS volgde is trouwens nog niet duidelijk. In de media wordt daar wel over gespeculeerd. De GPS zou je eerder naar het 24 Oktoberplein sturen volgens mij, om daar te keren.
Ik verwacht eerder dat hij, komend vanaf de A2, in eerste instantie de Overste den Ouderlaan (naar de parkeerterreinen van de Jaarbeurs) heeft gemist. Verderop is gekeerd en vervolgens dacht daar op die manier alsnog in te kunnen rijden.
Andere optie is nog dat hij op het Westplein/Jaarbeursplein ontdekt dat hij daar de parkeerterreinen niet meer kan bereiken en is gaan zoeken.
Maar, nu ben ik ook aan het speculeren.

Edit2: nog even op SV gekeken. De waarschuwingslichten stonden er blijkbaar al. Vreemd dat ze mij niet eerder zijn opgevallen. Ze staan er, gezien de richting, voor verkeer dat op de Weg der Verenigde Naties richting centrum rijdt en voor verkeer vanaf de Overste den Oudenlaan. Vanaf de A2 mag je ook niet de doorsteek gebruiken. Opvallend dat er dan vanaf het centrum geen waarschuwingslichten staan.
Laatst gewijzigd door Vahalis op wo 24 okt 2018, 9:06, 3 keer totaal gewijzigd.

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » wo 24 okt 2018, 7:03

mavas schreef: ma 22 okt 2018, 20:22 Los van al die stuurlui die aan wal staan, wat kun je hier nou tegen doen? En het is toch gewoon erg triest voor die familie. :sadley:
Net zoals bij afritten van autosnelwegen de borden op een fluorescerend gele achtergrond? Wat kun je tegen stupdiditeit en blindheid doen?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door mavas » wo 24 okt 2018, 7:38

Het zomaar gooien op stupiditeit of blindheid vind ik ook verwerpelijk. :sadley:
Maar ik vind dat je wel de goede kant op gaat door aan te geven of de infrastructuur aangepast moet worden. Daar zie je ook dat mensen de verkeerde kant van de snelweg oprijden. Vraag is meer of je iets moet doen aan de mogelijk verkeerde aanwijzingen van navigatiesystemen, of de situatie fysiek onmogelijk maken?


Het kan mogelijk zomaar zijn dat de bestuurder geen ervaring heeft met trams, in de omgeving waar ze vandaan komen. En als je de weg aan het zoeken bent, ben je toch minder met de omgeving bezig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Basjuh1981 » do 25 okt 2018, 16:54

mavas schreef: wo 24 okt 2018, 7:38 Het zomaar gooien op stupiditeit of blindheid vind ik ook verwerpelijk. :sadley:
Dan gooien we het toch op Darwinisme :duck:

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door GuteFahrt » wo 28 nov 2018, 23:29

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... spoorrails

De schade is beperkt gebleven tot een verstoring van de dienstregeling...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door GuteFahrt » di 15 jan 2019, 18:13

krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » wo 16 jan 2019, 7:25

Als er brand in hun straat was geweest was het ook een probleem geweest, dus inderdaad: als je fout parkeert en de hulpdiensten kunnen er niet voorbij is het jammer maar helaas.
Hebben ze nog geluk dat ze het van de verzekering vergoed krijgen.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » wo 16 jan 2019, 8:34

Mensen hebben vaak geen idee hoeveel ruimte vrij moeten houden voor een fatsoenlijke doorgang. Dit zijn ook taferelen die bijvoorbeeld distributiechauffeurs en vuilniswagens dagelijks mee maken, alleen gaan die het risico op schades niet nemen (al gebeurt dan soms nog wel eens).

Plaats reactie