Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Medianieuws » ma 04 aug 2008, 21:17

[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/1616759/__Halve_ton_schade_door_navigatie__.html?p=16,1]Telegraaf.nl[/url] (4-8-2008) schreef:Schade van 50.000 euro door autonavigatie

KEULEN - Een Belg die volledig op zijn autonavigatie vertrouwde, heeft een schade van 50.000 euro veroorzaakt. Hij sloeg af waar dat niet mocht en botste frontaal op een ander voertuig. Beide auto’s konden naar de schroothoop. Het navigatiesysteem had de 72-jarige automobilist opdracht gegeven links af te slaan richting autosnelweg. Hoewel borden dat verbieden, reed hij gewoon door, meldden Duitse media maandag.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Paixao » ma 04 aug 2008, 22:46

Is dit nu volledig te wijten aan het navigatiesysteem of spelen hier meer, niet nader te noemen maar voor iedereen duidelijke factoren mee?
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » di 05 aug 2008, 13:22

Het is te allen tijde te wijten aan de bestuurder, niet aan het navigatiesysteem.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door duikgek89 » zo 17 aug 2008, 11:48

Schade door navigatie. Deze man had niet mogen rijden, want hij is daar blijkbaar niet meer toe in staat. Hoe sneu dat ook is voor deze man (en vele andere ouderen) ben ik toch van mening dat het probleem van ouderen in het verkeer die eigelijk niet meer in staat zijn om zich veilig door het verkeer te bewegen aangepakt moet worden.
Dit is weer een typisch voorbeeld...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 17 aug 2008, 11:54

Ook jongere mensen volgens soms precies hun navigatie. (er is ergens op het forum een foto van een meisje van een jaar of 22 dat een Haagse voetgangerstunnel in was gestuiterd).
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door waldo79 » zo 17 aug 2008, 11:57

Vorige week in Wegmisbruikers: een jonge verkeersdelinquent die het op de verkeerde weghelft raken weet aan zijn navigatiesysteem...Deze heer had al eerder een punt moeten inleveren en nu kwam er een tweede punt bij.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door duikgek89 » zo 17 aug 2008, 12:13

Palance schreef:Ook jongere mensen volgens soms precies hun navigatie. (er is ergens op het forum een foto van een meisje van een jaar of 22 dat een Haagse voetgangerstunnel in was gestuiterd).
Daarom lijkt me dat nieuwe rijexamen een goed idee.
waldo79 schreef:Vorige week in Wegmisbruikers: een jonge verkeersdelinquent die het op de verkeerde weghelft raken weet aan zijn navigatiesysteem...Deze heer had al eerder een punt moeten inleveren en nu kwam er een tweede punt bij.
Die kerel in die slopel? Dat is een herhaling van een oudere aflevering. Hij had het smoesje dat hij de navigatie aan het uitproberen was ofzo. Het was natuurlijk gewoon spelen.... :neenee:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » zo 17 aug 2008, 12:32

Het aparte is dat dit soort zaken vroeger ook voorkwamen door het verkeerd interpreteren van de kaart (of gewoon fouten op wegenkaarten; zo heb ik me ooit wezenloos lopen zoeken naar een fietsbrug bij Schipluiden richting Vlaardingen), danwel foute bewegwijzering. Gisteren nog een paar Duitsers gezien die in de puinhoop van de reconstructie van de P.H. Kade in Amsterdam op het busstation van Arriva (voor het Centraal) terecht waren gekomen. Tja, die horen daar niet, maar daar kwamen ze zelf ook achter. Ze reden een rondje en gingen weer terug...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 17 aug 2008, 12:49

Met een kaart is het toch anders. Dat is een kwestie van interpreteren en zelf een beslissing nemen. IN dit geval is het een stem die tegen jou zegt dat je hierheen of daarheen moet en dat dan klakkeloos opvolgt. En dan tegelijkertijd niet kijkt of het wel kan. De beslissing of het wel kan wordt voor jou genomen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Medianieuws

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Medianieuws » za 25 okt 2008, 18:50

[url=http://www.telegraaf.nl/buitenland/2287465/__Navigatie_leidt_het_water_in__.html?p=6,1]Telegraaf[/url] (25-10-2008) schreef:Navigatie leidt het water in

GLUBCZUYCE - Een Poolse chauffeur had blijkbaar een tikkeltje te veel vertouwen in zijn navigatiesysteem. En als de navigatie aangeeft dat je rechtdoor moet rijden, dan doe je dat, of daar nou een meer ligt of niet...
"De man nam een weg die sinds een jaar was afgesloten omdat er sindsdien een klein, kunstmatig meer is aangelegd. Hij heeft drie verkeersborden genegeerd", verklaarde Piotr Smolen, woordvoerder van de politie van Glubczyce. "Het was nog nacht, en hij had niet opgemerkt dat de weg eindigde in een meer. Zijn navigatiesysteem zei dat hij die route moest volgen en hij volgde die raad op." De chauffeur had geen alcohol gedronken, meldt Het Laatste Nieuws. Doordat de weg bergafwaarts ging kwam de Mercedes-bestelwagen ver in het water, voordat het voortuig begon te zinken. De chauffeur en de twee passagiers wisten uit de auto te kruipen, op het dak te klimmen om daar te wachten op de politie en de brandweer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Seat Ibiza » za 25 okt 2008, 18:59

Vergeet niet voor u op weg gaat met de wagen, naar de updates voor uw navigatiesysteem te vragen!! :mrgreen:

(vrij naar een erg oude reclameslogan van de BOVAG)

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » zo 26 okt 2008, 9:45

Ik vraag me toch wel af of het wel zo goed staat aangegeven. Ik heb het ernstige vermoeden dat een rood-wit reflecterend schrikhek ontbreekt, en dat lijkt me voor zo'n situatie essentieel...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 10:34

Hm, er rijden zich nu vrijwel dagelijks vrachtwagens vast op het tunneltracé in Rotterdam. Reden: Navigatiesystemen. Er staat borden zat, er rinkelen toeters en bellen, en er zijn zelfs nieuwe reflecterende borden met een knalgele achtergrond neergezet.

Het heeft gewoon geen zin. Het gaat vrijwel dagelijks toch fout. Of er dus een waarschuwing staat of niet: Het helpt gewoon niet...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Schenker » zo 26 okt 2008, 12:44

Hoe hoog zijn de boetes voor zoiets? Dit lijkt me nou typisch iets waar je als overheid hard tegen op wil treden omdat het enorm veel schade oplevert.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 13:16

90 Euro voor het negeren van een hoogtebeperking.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » zo 26 okt 2008, 14:35

Schenker schreef:Hoe hoog zijn de boetes voor zoiets? Dit lijkt me nou typisch iets waar je als overheid hard tegen op wil treden omdat het enorm veel schade oplevert.
Zo'n hoogtebeperking negeer je echt niet voor je lol hoor. Ik wil het natuurlijk niet goedpraten, maar je moet nu eenmaal soms op zoveel weggebruikers, borden, obstakels etc. opletten dat je zo'n hoogtebord kunt missen. Zeker op zo'n drukke weg verwacht je het niet zo snel en vraagt het verkeer al heel veel aandacht op, ook al staat het meerdere keren duidelijk aangegeven. En een uitwijkroute (zoals bij de meeste snelwegtunnels) is er niet.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 14:43

Jeroen schreef:Ik wil het natuurlijk niet goedpraten, maar je moet nu eenmaal soms op zoveel weggebruikers, borden, obstakels etc. opletten dat je zo'n hoogtebord kunt missen. Zeker op zo'n drukke weg verwacht je het niet zo snel en vraagt het verkeer al heel veel aandacht op, ook al staat het meerdere keren duidelijk aangegeven. En een uitwijkroute (zoals bij de meeste snelwegtunnels) is er niet.
Het is heel simpel: zet dat navigatiesysteem uit. Een navigatiesysteem is niet bedoeld voor vrachtverkeer.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Schenker » zo 26 okt 2008, 14:45

^^ Maar als je er niet onderdoor past, dan pas je er toch niet onderdoor? Bij de bedrijven van wie die vrachtwagens zijn, zouden dit soort dingen toch bekend moeten zijn. Een kleine moeite om een kaart beschikbaar te hebben waar onmogelijke wegen op staan aangegeven, en een sticker in de wagen met de hoogte.

Dat verkeer erg druk is, zal ik niet ontkennen, maar een chauffeur wordt betaald voor een goede dienst, het lijkt me niet onredelijk als het uitzoeken van een berijdbare route daar ook onder valt.
Laatst gewijzigd door Schenker op zo 26 okt 2008, 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Schenker » zo 26 okt 2008, 14:46

Palance schreef:90 Euro voor het negeren van een hoogtebeperking.
Niet echt in verhouding met de veroorzaakte schade, het lijkt me geen slecht idee dit anders te regelen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » zo 26 okt 2008, 14:47

Ehm, ook voor het navigatietijdperk (tot enkele jaren geleden) reden er regelmatig vrachtwagens tegen bruggen aan hoor... Inderdaad, te lage bruggen liggen niet in het verwachtingspatroon voor doorgaande wegen. Net zoals het viaduct van de A28 bij de afslag Zwolle-Noord. Bij een kruising van twee rijkswegen verwacht je toch echt wel dat die viaducten hoog genoeg zijn...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 15:04

Jeroen schreef:Zo'n hoogtebeperking negeer je echt niet voor je lol hoor.
Zo'n hoogtebeperking staat er ook niet voor de lol.
Zeker op zo'n drukke weg verwacht je het niet zo snel en vraagt het verkeer al heel veel aandacht op, ook al staat het meerdere keren duidelijk aangegeven. En een uitwijkroute (zoals bij de meeste snelwegtunnels) is er niet.
Over de Maastunnel in Rotterdam: Er staan vele borden (en niet maar eentje) en er zijn uitwijkmogelijkheden voor de Maastunnel aan beide zijden en voor het tunneltracé, ook aan beide zijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » zo 26 okt 2008, 15:05

Schenker schreef:Een kleine moeite om een kaart beschikbaar te hebben waar onmogelijke wegen op staan aangegeven, en een sticker in de wagen met de hoogte.
Wat mogelijk is en wat niet ligt niet zo vast als je het nu stelt... Elke situatie is anders. Ik kom met mijn vrachtwagen op veel plaatsen waar je geen vrachtwagens verwacht en waar het er dus niet op gemaakt is. Met wat creativiteit en wat geduld van de medeweggebruiker lukt het echter meestal toch wel om te lossen.

Duidelijke kaarten met informatie over hoogtebeperkingen zijn er voor zover ik weet niet. Er schijnt wel een nieuw navigatiesysteem speciaal voor vrachtwagens op de markt te zijn, maar die biedt maar een beperkte dekking, en geeft dan ook alleen de hoogte aan, terwijl de breedte of het toegestane totaalgewicht (of aslast) net zo belangrijk zijn.
Laatst gewijzigd door Jeroen op zo 26 okt 2008, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » zo 26 okt 2008, 15:08

Palance schreef:Over de Maastunnel in Rotterdam: Er staan vele borden (en niet maar eentje) en er zijn uitwijkmogelijkheden voor de Maastunnel aan beide zijden en voor het tunneltracé, ook aan beide zijden.
Zoals ik al zei: ik praat het niet goed. Maar als overheid kun je maar tot een bepaalde hoogte met borden blijven strooien, ook al zit je als wegbeheerder dan niet fout. Veel effectiever zou het zijn om hier de weg een halve meter in te graven (als dat technisch mogelijk is), wat ook de doorstroming en de emissies ten goede komt...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 15:21

Op het tunneltracé zou dat nog wel kunnen (zeker omdat er plannen zijn om het tunneltracé helemaal overdekt te maken - en er dus toch al aan gesleuteld moet worden). Bij de Maastunnel zelf wordt dat natuurlijk een stuk lastiger.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » zo 26 okt 2008, 15:23

Jeroen schreef:Zo'n hoogtebeperking negeer je echt niet voor je lol hoor. Ik wil het natuurlijk niet goedpraten, maar je moet nu eenmaal soms op zoveel weggebruikers, borden, obstakels etc. opletten dat je zo'n hoogtebord kunt missen.
Hoe kon ik dat rode verkeerslicht nou zien? Weet je wel hoe druk het was met overstekende fietsers en voetgangers? (die door groen gingen)

Ik begrijp je punt echt wel hoor maar dit kan je nooit als argument aanvoeren. Zeker in het geval van een tunnel denk ik dat het duidelijk is dat er zich een speciale situatie gaat voordoen en dan dien je gewoon extra alert te zijn, zeker als prof.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » zo 26 okt 2008, 15:29

Wat ik vaak zie is dat de hoogtebeperkingen vaak pas na een kruispunt worden aangegeven, wanneer je met je grote vrachtwagen niet meer even kan draaien. En laten we wel wezen, op het aantal vrachtwagenbewegingen gaat het nou ook weer niet zo vaak mis.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » zo 26 okt 2008, 15:35

Chris schreef:Wat ik vaak zie is dat de hoogtebeperkingen vaak pas na een kruispunt worden aangegeven, wanneer je met je grote vrachtwagen niet meer even kan draaien.
Dus? Dan stop je en ga je het op een andere manier oplossen. Doorrijden is in ieder geval geen oplossing.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schenker
verkeersader
Berichten: 869
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:39
Locatie: Haag van de Graaf

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Schenker » zo 26 okt 2008, 15:49

Jeroen schreef: Wat mogelijk is en wat niet ligt niet zo vast als je het nu stelt... Elke situatie is anders. Ik kom met mijn vrachtwagen op veel plaatsen waar je geen vrachtwagens verwacht en waar het er dus niet op gemaakt is. Met wat creativiteit en wat geduld van de medeweggebruiker lukt het echter meestal toch wel om te lossen.

Duidelijke kaarten met informatie over hoogtebeperkingen zijn er voor zover ik weet niet. Er schijnt wel een nieuw navigatiesysteem speciaal voor vrachtwagens op de markt te zijn, maar die biedt maar een beperkte dekking, en geeft dan ook alleen de hoogte aan, terwijl de breedte of het toegestane totaalgewicht (of aslast) net zo belangrijk zijn.
Wel gek dan dat zoiets er niet is. Het lijkt me niet een probleem dat pas sinds kort bestaat. Wat zou jou oplossing zijn voor het geval van lage doorgangen?

Ik vind dat de vrachtwagenbestuurder zich zelf ervan op de hoogte moet stellen, omdat het aanpassen van de infrastructuur en wel hele dure oplossing is. In Rotterdam zijn die tunnels niet hoger dan 3,6m omdat toen kennelijk zo hoog gebouwd werd. Daar hebben we nu dus gewoon rekening mee te houden. Dat de bestuurder er niks aan kan doen vind ik veel te gemakkelijk.

@Chris, heb je cijfers? Ik heb geen idee of je wel of niet kunt spreken van veel of weinig keren misgaan. 1x per week in Rotterdam lijkt me gevoelsmatig buitengewoon veel.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Palance » zo 26 okt 2008, 16:01

Het zou inderdaad heel wat netter zijn als een hoogtebeperking goed van te voren staat aangeven. Als je met een vrachtwagen voor rood staat voor rechtdoor en pas dan zie je dat je eigenlijk niet rechtdoor mag, dan moet je bij groen ineens nog proberen naar links of naar rechts te gaan. Dat kan lastig, zo niet gevaarlijk worden.

Dít is dus te laat:
Afbeelding

Dit is op tijd (mits de parallelbaan niet gestremd is :) )
Afbeelding

En dit is ook op tijd (helaas zit er nu net een regendruppel op de voorruit waar de hoogtebeperking op het protaalbord zichtbaar is.
Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door boe! » zo 26 okt 2008, 16:12

Schenker schreef:Dat verkeer erg druk is, zal ik niet ontkennen, maar een chauffeur wordt betaald voor een goede dienst, het lijkt me niet onredelijk als het uitzoeken van een berijdbare route daar ook onder valt.
Precies, het zijn professionals maar ze handelen niet daarnaar.

Plaats reactie