Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Egbert » za 06 aug 2016, 16:15

Attietattie schreef:
Jurjen schreef:^^ Op een papier kaart kan je een veel groter gebied tegelijk met hetzelfde detailniveau zien.
Je hebt gelijk, ik heb mijn vraag niet goed gesteld: noem mij één vóórdeel.

Dat wat jij noemt vind ik geen voordeel. En als je hem omdraait: bij een kaart is het altijd schipperen tussen oppervlakte of detailniveau. Een fysieke kaart is derhalve bijna nooit gedetailleerd genoeg.
Ik zeg ook niet dat een papieren kaart beter is dan een navigatie of dat je beter een papieren kunt gebruiken. Maar wat betreft overzicht is een papieren kaart toch echt wel veel beter. De combinatie van detail en oppervlakte van het gebied kun je nooit op een schermpje benaderen. En ook juist vanwege de kleinere schaal is een papieren kaart handiger om globaal te plannen omdat allemaal die kleine kutwegen waar je met je bus (of zelfs je auto) niet wil komen er niet op staan.
Die bergweg mag dan wel de kortste weg zijn, maar zeker voor een bus echt niet de handigste. En daarom vooral als je met een bus op stap gaat: van te voren plannen en niet blind in je voertuig stappen en gaan rijden. Omdat je gewoon ergens kunt komen waar je niet meer uit komt.

Met een auto is dat een heel ander verhaal. Zolang het verhard is kom je met de auto wel verder, je moet al zandpaden gaan opzoeken wil het mogelijk problematisch worden. Maar zandpaden staan in de meeste navigatieapparaten nog niet eens ingetekend en als ze ingetekend zijn, dan als zodanig en met een mogelijkheid om ze te mijden.
Ik plan mijn routes zelden tot nooit.
Je bent touringcarchauffeur?

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door duikgek89 » za 06 aug 2016, 16:18

Beide zijn hulpmiddelen die je als zodanig moet gebruiken. Echt papieren kaarten gebruik ik niet veel meer, ik kijk meestal thuis op google maps op een voldoende groot scherm en dan weet ik het wel ongeveer, navigatie gebruik ik niet veel en als ik het eens gebruik dan is het meer als bevestiging of voor het laatste stukje in een onbekende stad.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Coen Tunnel » za 06 aug 2016, 16:56

Ik gebruik papieren kaarten vooral voor andere doeleinden. Het plannen van rondritten en het zoeken van mooie routes. Ik heb bijvoorbeeld een wegenatlas in schaal 1:300000 van het gehele Alpengebied, ideaal.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vinny » za 06 aug 2016, 17:09

De huurauto had een navigatiecomputer met ook de snelheidslimieten erop. Best handig vond ik. De boswegen in Zweden stonden niet op de ANWB kaart...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Coen Tunnel » za 06 aug 2016, 18:07

^^ Dat is toch normaal dat een navigatiesysteem de maximumsnelheid aangeeft? Of heb ik nu al meer dan vijf jaar blijkbaar een luxe navigatiesysteem? :dontknow:

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 18:30

Mijn navigatiesysteem van 10 jaar oud heeft dat al. Ik gebruik de GPS echter weinig. Afgelopen juni in Noorwegen en Zweden ook niet nodig gehad. Er is meestal maar één doorgaande weg waar alles aan zit, of vanaf waar alle noemenswaardige bestemmingen bewegwijzerd worden.

Bluemoon23
stadsweg
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 21:40

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Bluemoon23 » za 06 aug 2016, 18:53

Coen Tunnel schreef:^^ Dat is toch normaal dat een navigatiesysteem de maximumsnelheid aangeeft? Of heb ik nu al meer dan vijf jaar blijkbaar een luxe navigatiesysteem? :dontknow:
Van een losse vaak wel ja.
Maar in mijn beide auto`s (BMW en Opel) zit ook een navi ingebouwd, en geen van beide geven de maximale of de actuele snelheid aan.'
Mijn TomTom doet dat wel, als ik in het buitenland rijd heb ik dus vaak ook nog de TomTom erbij aan omdat het in veel landen volstrekt onduidelijk is wat de maximum snelheid is.
Dat is aan het "wegbeeld" lang niet altijd af te zien, en vaak is het laatste Vmax bord 20km geleden.
In Zwitserland bijvoorbeeld wil de snelheid ook nog wel aardig vaak wisselen.
Of er staat wel een bord waar keurig 70 op staat, en dat rijd je dan (ook snelheid volgens GPS gemeten) en het overige verkeer raast langs je heen.
Zul je ze net zien dat de politie dan de ene buitenlander (ik dan dus) er tussenuit pikt voor een bekeuring.

Italie bijvoorbeeld barst in sommige streken ook van de flitspalen/zuilen binnen de bebouwde kom is mij laatst opgevallen.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » za 06 aug 2016, 19:06

Egbert schreef:
Ik plan mijn routes zelden tot nooit.
Je bent touringcarchauffeur?
:mrgreen:

Ik ben iemand die heel graag gebruik maakt van de beschikbare technieken. En daar past een papieren kaart voor mij niet bij.

Ik kom op heel veel unieke plaatsen voor mijn werk en de behoefte aan een papieren kaart is er nooit geweest. Welke techniek ik gebruik, is afhankelijk van het doel. Zowel qua bestemming als de bezigheid (sightseeing of een zakelijke afspraak bijvoorbeeld).
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door captain007 » za 06 aug 2016, 20:56

Op vakantie in Schotland heb ik een wegenkaart ipv gebruikt. Op de kaart stonden de mooie routes aangegeven en die kan je op het navigatiesysteem niet zien. Vond ik heerlijk rijden. Navigatie heb ik alleen uiteindelijk toen gebruikt om de geboekte hotels en b&b's te kunnen vinden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door RSK » za 06 aug 2016, 22:04

duikgek89 schreef:Beide zijn hulpmiddelen die je als zodanig moet gebruiken. Echt papieren kaarten gebruik ik niet veel meer, ik kijk meestal thuis op google maps op een voldoende groot scherm en dan weet ik het wel ongeveer, navigatie gebruik ik niet veel en als ik het eens gebruik dan is het meer als bevestiging of voor het laatste stukje in een onbekende stad.
Dit is precies hoe het bij mij gaat. Ik reis ook geregeld op de motor en daar heb ik geen navigatie op. Derhalve bekijk ik Google Maps en rij ik naar mijn bestemming. Ik heb nog maar één keer moeten afstappen om op mijn telefoon te bekijken, dat was ergens in Amsterdam-Noord. Verder ben ik altijd gekomen waar ik moest zijn. Met de auto zet ik hem ook hooguit de laatste paar honderd meter aan als ik twijfel. Maar onderweg hoef ik dat gezever niet aan mijn kop.
Attietattie schreef:Ik plan mijn routes zelden tot nooit.
Maar ik neem aan dat je desalniettemin wel een idee hebt waar je heen rijdt, ook als dat ding niet aan staat. Ik ken mensen die niet in Venlo zouden kunnen komen zonder navigatie.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Snelwegfreak » za 06 aug 2016, 22:24

^^ Ik denk dat dit de meeste mensen niet lukt. Laat ze bijvoorbeeld vanuit Den Helder naar Venlo rijden zonder navigatie en ze verdwalen allemaal.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » za 06 aug 2016, 22:29

Mensen laten zich er ook maar graag afhankelijk van maken. Vroeger kwamen we ook op de bestemming aan.

Volgens mij rijden er ook heel veel mensen met een GPS zonder live verkeersdata. Bij die mega-files in Duitsland voor wegwerkzaamheden staat de Autobahn muurvast met 1-2 uur vertraging terwijl het onderliggend wegennet geen files meldt. In Nederland zou dat helemaal vastlopen door file-ontwijkers bij zo'n grote vertraging. Eerder deze zomer zag je het ook in Lyon, waar het verkeer goed vast stond op de A6-A7 door de stad terwijl de bewegwijzerde route via de A46 free-flow was. De A6-A7 is korter en de GPS zal je daar overheen leiden.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door RSK » za 06 aug 2016, 22:34

^^ Dat feit voltrekt zich al jaren. Wij moesten alweer bijna tien jaar geleden 's zomers op een van de drukste zaterdagen van het jaar van Oostenrijk naar Nederland. Navigatie ingesteld, route bekeken, navigatie uitgezet, de aangegeven route gemeden en als een van de weinigen die dag zonder noemenswaardige vertraging door Duitsland gereden. :top:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » za 06 aug 2016, 22:40

RSK schreef:
Attietattie schreef:Ik plan mijn routes zelden tot nooit.
Maar ik neem aan dat je desalniettemin wel een idee hebt waar je heen rijdt, ook als dat ding niet aan staat. Ik ken mensen die niet in Venlo zouden kunnen komen zonder navigatie.
In Nederland weet ik 'alles' maar in Europa nauwelijks hoor. Interesseert me gewoon niet zoveel. Dan kan je mij scharen onder die nitwits die blind op hun navigatie/digitale kaart rijden.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Ds79m » za 06 aug 2016, 22:46

Chris schreef:Mensen laten zich er ook maar graag afhankelijk van maken. Vroeger kwamen we ook op de bestemming aan.

Volgens mij rijden er ook heel veel mensen met een GPS zonder live verkeersdata. Bij die mega-files in Duitsland voor wegwerkzaamheden staat de Autobahn muurvast met 1-2 uur vertraging terwijl het onderliggend wegennet geen files meldt. In Nederland zou dat helemaal vastlopen door file-ontwijkers bij zo'n grote vertraging. Eerder deze zomer zag je het ook in Lyon, waar het verkeer goed vast stond op de A6-A7 door de stad terwijl de bewegwijzerde route via de A46 free-flow was. De A6-A7 is korter en de GPS zal je daar overheen leiden.
Voor de gemiddelde vakantieganger is er weinig griezeligers denkbaar dan een willekeurige afslag op een buitenlandse snelweg nemen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32134
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Coen Tunnel » za 06 aug 2016, 23:00

RSK schreef:Maar onderweg hoef ik dat gezever niet aan mijn kop.
Ik ook niet, daarom staat het geluid ook uit. Maar het is wel fijn om het wegverloop te kunnen zien en bij file te kunnen kijken hoe ik kan omrijden. En uiteraard om het laatste stukje naar de eindbestemming of het hotel te rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door duikgek89 » za 06 aug 2016, 23:03

RSK schreef:
duikgek89 schreef:Beide zijn hulpmiddelen die je als zodanig moet gebruiken. Echt papieren kaarten gebruik ik niet veel meer, ik kijk meestal thuis op google maps op een voldoende groot scherm en dan weet ik het wel ongeveer, navigatie gebruik ik niet veel en als ik het eens gebruik dan is het meer als bevestiging of voor het laatste stukje in een onbekende stad.
Dit is precies hoe het bij mij gaat. Ik reis ook geregeld op de motor en daar heb ik geen navigatie op. Derhalve bekijk ik Google Maps en rij ik naar mijn bestemming. Ik heb nog maar één keer moeten afstappen om op mijn telefoon te bekijken, dat was ergens in Amsterdam-Noord. Verder ben ik altijd gekomen waar ik moest zijn. Met de auto zet ik hem ook hooguit de laatste paar honderd meter aan als ik twijfel. Maar onderweg hoef ik dat gezever niet aan mijn kop.
Ja inderdaad. Wat ik soms als geheugensteun deed voor ik een "slim kletsapparaat" had, was een lijstje maken wegnummer -> plaats -> wegnummer -> plaats/knooppun enzovoorts.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » vr 07 apr 2017, 21:09

*stof stof*
Chris schreef: Volgens mij rijden er ook heel veel mensen met een GPS zonder live verkeersdata. Bij die mega-files in Duitsland voor wegwerkzaamheden staat de Autobahn muurvast met 1-2 uur vertraging terwijl het onderliggend wegennet geen files meldt.
Bizarre ervaring met live verkeersdata vandaag in Duitsland. Ik kwam Duitsland binnengereden vanaf de Franse A35/Duitse B9 en wilde via A65/A61 naar het noorden rijden. Op de A65 in de buurt van Landau was wat vertraging gemeld, dus die was ik aan het monitoren (mijn vrouw reed). Bij het naderen van de aansluiting B9/A65 begon de verwachte aankomsttijd op mijn navigatiesysteem op te lopen, terwijl ik nog wel richting Landau werd gestuurd. De B9 Wörth-Speyer leek goed door te rijden, dus op dat moment besloot ik Truus te gaan negeren en over de B9 naar de A61 te rijden. Bij de eerste afslag rijdend richting Karlsruhe werd nog een poging gewaagd ons om te laten draaien richting Landau; pas bij de Wörther Kreuz had het systeem iets door. Om vervolgens triomfantelijk te melden "met deze route wint u 14 minuten doordat u een file vermijdt op de A65". Dat voelde toch wel als het toppunt: je eerst rechtstreeks een grote vertraging in geleiden en als de gebruiker dan eigenwijs een sneller alternatief kiest, staat het systeem geprogrammeerd met een boodschap wat voor toegevoegde waarde het heeft.

Anders gezegd: er valt nog best wel wat te verbeteren met live verkeersdata.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door boe! » vr 07 apr 2017, 21:17

Pino schreef:je eerst rechtstreeks een grote vertraging in geleiden
Misschien was de vertraging op dat moment nog niet dusdanig groot dat een alternatieve route sneller was.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » vr 07 apr 2017, 21:29

^^ Nee. Er zat vier kilometer tussen mijn beslissing om af te wijken van de instructies en de 'felicitatie'. In die periode is de wereld niet veranderd. Zeker niet wanneer Google Maps me al in Frankrijk de hint gaf dat de B9 sneller zou zijn.

Nog over de gedachte van Chris dat met name Duitsers te weinig de live-info zouden gebruiken: ik mocht het vandaag weer aanhoren hoe de SWR-verkeersinformatie weggebruikers begeleidde bij een megafile op de A6 achter Sinsheim (veroorzaakt door een gekantelde vrachtwagen). Dat ging gepaard met allerlei opmerkingen van het slag "alle uitwijkroutes staan ook mudje-vol, dus am Besten fahren Sie weiträumig vorbei und sonst brauchen Sie da einfach viel Geduld." Ik vraag me dan af in hoeverre mensen dan toch maar besluiten de file te accepteren, terwijl ze met hulp van hun navigatiesysteem nog best wat winst hadden kunnen boeken cq OWN-capaciteit nuttig hadden kunnen gebruiken.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14344
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Attietattie » vr 07 apr 2017, 22:14

Pino schreef:Om vervolgens triomfantelijk te melden "met deze route wint u 14 minuten doordat u een file vermijdt op de A65". Dat voelde toch wel als het toppunt: je eerst rechtstreeks een grote vertraging in geleiden en als de gebruiker dan eigenwijs een sneller alternatief kiest, staat het systeem geprogrammeerd met een boodschap wat voor toegevoegde waarde het heeft.
Dat heb ik echt al zó vaak gehad. Overigens nooit in grootheden van 10+ minuten en al helemaal niet van 14 minuten. Maar ik win vrij regelmatig 3-5 minuten door slimmer te zijn dan iemand die rationeel denkt te kunnen denken.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18236
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door boe! » za 08 apr 2017, 9:05

Als TomTom aangeeft dat er op een bepaalde route een vertraging is van 20 minuten, dan is er daadwerkelijk een voertuig geweest die 20 minuten vertraging heeft opgelopen. Het duurt echter 20 minuten + de normale reistijd voordat zoiets berekend kan worden. Zeker bij incidenten, zoals ongelukken waarbij de rijbaan (vrijwel) dicht is, loopt de vertraging zo snel op dat de gemelde vertraging altijd achter de feiten aan loopt en dus ook de switch naar een alternatieve route altijd later komt dan je zou willen.
Pino schreef:Er zat vier kilometer tussen mijn beslissing om af te wijken van de instructies en de 'felicitatie'. In die periode is de wereld niet veranderd.
Eens komt het moment dat de gemelde vertraging op route 1 zo groot is, dat de langere route 2 het beste alternatief wordt. En dat kan prima tijdens jouw vier kilometer gebeuren. Op zo'n moment verandert de situatie constant.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Jeroen » za 08 apr 2017, 9:59

boe! schreef:Als TomTom aangeeft dat er op een bepaalde route een vertraging is van 20 minuten, dan is er daadwerkelijk een voertuig geweest die 20 minuten vertraging heeft opgelopen. Het duurt echter 20 minuten + de normale reistijd voordat zoiets berekend kan worden. Zeker bij incidenten, zoals ongelukken waarbij de rijbaan (vrijwel) dicht is, loopt de vertraging zo snel op dat de gemelde vertraging altijd achter de feiten aan loopt en dus ook de switch naar een alternatieve route altijd later komt dan je zou willen.
Verkeersinformatieapps zoals flitsnav geven dan ook aan of de vertraging toeneemt, afneemt of gelijkblijvend is. Dan kun je er voor jezelf ook een betere inschatting van maken.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21916
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Pino » za 08 apr 2017, 11:53

boe! schreef:Eens komt het moment dat de gemelde vertraging op route 1 zo groot is, dat de langere route 2 het beste alternatief wordt. En dat kan prima tijdens jouw vier kilometer gebeuren. Op zo'n moment verandert de situatie constant.
Dat kan. Maar het lijkt me voor dit geval sterk. De situatie bestond al enige tijd en mijn verwachte aankomsttijd was redelijk constant, duidelijk gebaseerd op vertraging veroorzaakt door dat incident. En als je op een andere route dan in één keer een klein kwartier pakt... Een theoretische mogelijkheid zou eerder zijn dat er op de B9 eerder ook een incident was en dat de situatie dáár ineens snel verbeterde. Maar dan blijft dat Google het ruim sneller door had dan het ding in mijn auto.

Daarbij realiseer ik me wel dat Google de route niet als reguliere route gaf, maar als XX minuten sneller. Daarmee wordt aan jou als gebruiker een keuzemogelijkheid gegeven die een satnav niet heeft. En ergens in het systeem zal dan ook wel zitten ingebouwd dat veel weggebruikers niet zitten te wachten op een bewerkelijke afsteek voor een geringe winst. Een Google kan dat als optie in beeld brengen, waarna je kunt negeren, een navigatiesysteem moet die keuze voor je maken.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 12:31

Een schoolklas uit Wiesbaden was op weg naar het waddeneiland Juist. Daarvoor moet je met de veerboot vanaf Norddeich in Niedersachsen. De buschauffeur had zijn GPS echter ingesteld op het gehucht Norddeich in Schleswig-Holstein, wat bijna 400 kilometer verderop ligt. Men kwam er te laat achter en toen ze bij de juiste Norddeich aankwamen was de laatste boot al vertrokken. :rofl2:

http://www.berliner-kurier.de/news/pano ... h-26995630

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door duikgek89 » wo 31 mei 2017, 12:44

Hmm, dat is niet helemaal de juiste manier om naar Juist te komen.
:hahaHAHA:


Wel dom dat een buschauffeur van tevoren zo'n route niet even bekijkt als hij het niet weet. De GPS gebruiken ter ondersteuning of voor het laatste stukje prima, maar globaal een idee hebben van hoe of wat lijkt me toch wel handig... Hij had zich op zijn minst moeten merken dat hij voor de juiste Norddeich via de Ruhrpott en Emden moest rijden, niet via Kassel - Hannover - Hamburg... Dan had hij bij Frankfurt, of ten laatst bij Gießen, al in de gaten kunnen hebben dat er iets niet klopte, kunnen stoppen en het eens na kunnen kijken...

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Vahalis » wo 31 mei 2017, 13:25

Chris schreef:De buschauffeur had zijn GPS echter ingesteld op het gehucht Norddeich in Schleswig-Holstein,
Juist een buschauffeur zou moeten weten dat er meer plaatsen met dezelfde naam zijn :facepalm:

Wat ik me vervolgens afvraag, waarom heeft de chauffeur niet simpel z'n eindbestemming op Juist opgegeven? De navigatie stuurt je dan netjes naar de juiste veerhaven. (uiteraard wel even controleren of dat goed gaat)

Lekkere Kwal
autoweg
Berichten: 2416
Lid geworden op: ma 04 apr 2005, 1:30

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Lekkere Kwal » wo 31 mei 2017, 13:30

Doet me ook denken aan de Studio Brussel (de Belgische 3FM) Snowcase bus die naar de verkeerde La Plagne reed: 24h vertraging in totaal. Zeker in Frankrijk kom je elke dorpsnaam wel 5 keer tegen, dus hoe je A. niet weet dat La Plagne in de Alpen ligt en je dus niet langs Parijs en Toulouse komt B. niet even 3x checkt of het ruwweg klopt is me een raadsel...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Chris » wo 31 mei 2017, 13:37

Een navigatiesysteem geeft toch ook wel een kaartje weer met de totale route. Zeker van een professionele chauffeur mag je toch verwachten dat hij wel iets aan routevoorbereiding doet en het opvalt dat de route wel erg afwijkt van wat je gedacht had. Soms lees je ook van die verhalen dat de chauffeur stug urenlang een verkeerde route rijdt en men er pas op de bestemming achter komt dat het niet de juiste plaats is.

Navigatiesystemen zijn toch wel 15 jaar gemeengoed. Het zorgt er voor dat mensen niet meer nadenken en er blindelings op vertrouwen, dat is al vaker gezegd. En op zich ook wel voor te stellen, want 9 van de 10 keer gaat het wel goed. Maar iemand die voor zijn beroep de hele dag onderweg is mag je toch verwachten dat er wel enige kennis is van plaatsen en wegnummers, alleen al doordat je de hele dag tegen bewegwijzering aan zit te kijken. Dat iemand de A352 niet kent kan ik me nog voorstellen, maar het verschil tussen de A3 naar Köln en de A7 naar Hannover lijkt me toch wel bekend...

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Schade door blindelings volgen navigatiesysteem

Bericht door Rein » wo 31 mei 2017, 13:48

Mijn ervaring is dat je met een navigatiesysteem meestal wel op de plaats van bestemming komt, maar dat dit vaak niet via de snelste weg gebeurt. Mijn navigatie heeft de neiging wegvakken waar gewerkt is 'dicht' te laten en te negeren bij het uitrekenen van de route. Vooral rond Amsterdam waar ik veel rij. Volg je dat ding dan rij je onnodig veel om.

Plaats reactie