Fietspaden en regelgeving

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

jaap47
stadsweg

Fietspaden en regelgeving

Bericht door jaap47 » ma 03 nov 2008, 23:19

Moderator CT: Dit onderwerp is afgesplitst van het onderwerp Amersfoort: Kersenbaan.
Kaaiman schreef:Tweerichtingsverkeer toestaan voor fietsers lijkt me hoe dan ook wenselijker dan fietsers die de regels aan hun spat-lappen. Wat dat betreft kun je beter gewoon een goed waarschuwings-/onderbord neerzetten voor de auto's.
Ben ik niet met je eens. Met dezelfde redenatie kan je ook het door roodrijden, tegen het verkeer in en het zonder licht rijden van fietsers gewoon toestaan. Je zet alleen een waarschuwingsbord bij de grens.

Veel verkeer wat nu op de Arnhemseweg zit is bestemmingsverkeer voor de wijken. 's Ochtends is het hier erg druk en dit is echt geen verkeer uit de binnenstad. Dit zal door de voorkeur-oplossing ook niet verdwijnen. Dit geven de cijfers ook aan.

Door het autoverkeer op de Arnhemseweg één richting te geven, krijgt het hier vrij baan (lees: geen tegenliggers) en zal het er beter kunnen doorrijden (lees: minder afremmen). Doordat de bewoners denken dat het er veiliger wordt zal de 'gevoels'onveiligheid toenemen.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 9:44

Een afwijkende, maar voorspelbare situatie construeren is altijd veiliger dan te verwachten dat het gros van de fietsers zich wel aan de regels zal houden. In dit geval kun je beter de regels wat meer toesnijden op de fietsers. Bij roondes is dit bij uitstek het geval.

Ik zelf als fietser heb een gruwelijke hekel aan eenrichtingsfietspaden. Bij VRI-kruisingen zorgen ze standaard voor een extra oversteek, en eenrichtingsfietspaden worden in de praktijk voor beide richtingen gebruikt, zeker bibeko voor korte afstanden. Ik vind het ook veel veiliger, want anders moet je minimaal 2x extra een weg oversteken. Iets dat me veel gevaarlijker lijkt.

Fiets je soms nooit meer? :roll:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Riva
autoweg

Bericht door Riva » wo 05 nov 2008, 14:37

Praktisch gezien ben ik het wel met je eens. Toch vind ik dat je wel degelijk van fietsers mag verwachten dat ze zich aan de regels houden. Dat verwachten we immers van automibilisten en andere verkeersdeelnemers ook. Dat fietsers zich vaak niet aan de regels houden, is een feit, maar nog geen reden dat altijd maar te gedogen. Als de situatie het toelaat kun je de weg wel zo construeren dat de verleiding om je als fietser niet aan de regels te houden zo klein mogelijk wordt. In veel gevallen betekent dat inderdaad tweerichtingsverkeer op rotondes.
Rainier

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 nov 2008, 14:48

Tweerichtingsfietspaden bij turborotondes vind ik eigenlijk al apart. Automobilisten moeten dubbel uit hun doppen kijken en dan ook nog op fietsers letten.
Als die rotonde aan de Kersenbaan fietsers IN de voorrang krijgt, gaan ze er ook prat op (iets wat fietsers hier in Waddinxveen al doen als ze GEEN voorrang krijgen omdat auto's bijna altijd stoppen). Nu staat hier ook een rotonde gepland met tweerichtingsfietspaden IN de voorrang, uniek in de gemeente :roll:
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 17:10

Fietsers behoren m.i. helemaal geen voorrang te hebben op rotondes als ze op een losliggend fietspad rijden.

Het is veiliger dat je als fietser weet dat je geen voorrang krijgt, waardoor je waakzamer wordt en er minder snel ongelukken gebeuren. Dat je soms een Duitser treft die je wel voorrang verleent is een bonus, en zou niet standaard mogen zijn.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 05 nov 2008, 19:37

Probleem is dat er in Nederland bibeko twee voorrangsregimes voor fietsers bestaan: in de drie norodelijke provincies zitten fietsers niet in de voorrang (sinds enkele jaren in sommige Friese gemeenten wel), daarbuiten wel. Dat zou allemaal op één lijn moeten worden getrokken.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » wo 05 nov 2008, 20:05

Kaaiman schreef:en eenrichtingsfietspaden worden in de praktijk voor beide richtingen gebruikt, zeker bibeko voor korte afstanden. Ik vind het ook veel veiliger, want anders moet je minimaal 2x extra een weg oversteken. Iets dat me veel gevaarlijker lijkt.
Heb je wel eens een fietser en een spookfietser (naar analogie van een spookrijder) frontaal op elkaar zien klappen? Dat is geen leuk gezicht. Een van de fietsers was in dit geval zo zwaar gewond dat het streekziekenhuis werd overgeslagen en het slachtoffer met grote spoed naar het academisch ziekenhuis werd gereden. Juist spookfietsers veroorzaken een gevaarlijke situatie omdat je hen niet verwacht.
Kaaiman schreef:Fietsers behoren m.i. helemaal geen voorrang te hebben op rotondes als ze op een losliggend fietspad rijden. Het is veiliger dat je als fietser weet dat je geen voorrang krijgt, waardoor je waakzamer wordt en er minder snel ongelukken gebeuren.
Hiermee praat je het onjuiste rijgedrag van de automobilist goed. Omdat zij vergeten voorrang te verlenen op rotondes, moet de voorrang van fietsers maar worden afgeschaft. Dat is de omgekeerde wereld.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 05 nov 2008, 20:27

Coen Tunnel schreef:Probleem is dat er in Nederland bibeko twee voorrangsregimes voor fietsers bestaan: in de drie norodelijke provincies zitten fietsers niet in de voorrang (sinds enkele jaren in sommige Friese gemeenten wel), daarbuiten wel. Dat zou allemaal op één lijn moeten worden getrokken.
Bij onze school (Tilburg) zitten de fietsers ook niet in de voorrang op de rotonde. Tijd om dat inderdaad allemaal gelijk te trekken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 nov 2008, 20:51

Onmogelijk. Op rotondes zonder vrijliggende fietspaden kunnen fietsers niet buiten de voorrang worden afgewikkeld. Fietsers in de voorrang op turborotondes en verkeerspleinen zijn onwenselijk.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Remco
stadsweg

Bericht door Remco » wo 05 nov 2008, 21:09

ViaHaaren schreef:
Coen Tunnel schreef:Probleem is dat er in Nederland bibeko twee voorrangsregimes voor fietsers bestaan: in de drie norodelijke provincies zitten fietsers niet in de voorrang (sinds enkele jaren in sommige Friese gemeenten wel), daarbuiten wel. Dat zou allemaal op één lijn moeten worden getrokken.
Bij onze school (Tilburg) zitten de fietsers ook niet in de voorrang op de rotonde. Tijd om dat inderdaad allemaal gelijk te trekken.
Rotonde Cobbenhagenlaan/Academielaan?

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » wo 05 nov 2008, 21:17

Ja, die is het inderdaad. Die rotonde loopt de laatste weken in de spits telkens helemaal vast omdat de Cobbenhagenlaan één grote file is vanwege werkzaamheden aan de spoortunnel in de Conservatoriumlaan.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » wo 05 nov 2008, 21:22

boe! schreef:
Kaaiman schreef:Fietsers behoren m.i. helemaal geen voorrang te hebben op rotondes als ze op een losliggend fietspad rijden. Het is veiliger dat je als fietser weet dat je geen voorrang krijgt, waardoor je waakzamer wordt en er minder snel ongelukken gebeuren.
Hiermee praat je het onjuiste rijgedrag van de automobilist goed. Omdat zij vergeten voorrang te verlenen op rotondes, moet de voorrang van fietsers maar worden afgeschaft. Dat is de omgekeerde wereld.
Auto's blokkeren tevens de rotonde als een hele stroom scholieren de rotonde komt opdraven. Zeker bij kleine rotondes een groot probleem.

Het gaat hier niet op goedpraten, maar om ongevalsreductie. Fietsers rijden nou eenmaal vaker als kip zonder kop dan automobilisten. Dat moet je niet negeren, want het gaat wel om een kwetsbare groep verkeersdeelnemers die dat zelf helaas niet al te vaak doorhebben.

Wat tweerichtingsverkeer betreft: de praktijk wijst uit dat hoe wendbaarder en langzamer het voertuig, des te meer wordt gekozen voor de kortste route. Daarom zijn eenrichtingsfietspaden ook funest, want fietsers gaan echt niet voor een paar hectometer oversteken naar de overkant om vervolgens nog weer eens over te steken. Dat scheelt twee keer wachten voor auto's en bovendien vermindert het de kans op letsel, omdat auto's sneller rijden en dus ernstigere schade kunnen toebrengen aan de fietser.

Eenrichtingsfietspaden afschaffen en er tweerichtingspaden van maken kan door middel van verbreding. Sowieso ben ik wel voor bredere fietspaden op sommige zeer drukke stukken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 05 nov 2008, 21:31

In Amsterdam zijn er een boel fietspaden die formeel éénrichting zijn, maar dit wordt niet met bebording afgedwongen. Er zijn maar een paar locaties waar het fietsers expliciet verboden wordt om het fietspad in een bepaalde richting te gebruiken.

jaap47
stadsweg

Bericht door jaap47 » wo 05 nov 2008, 21:59

Zoals zoveel mensen moet ik helaas constateren dat de meeste fietsers zich gedragen als muggen. Ze gaan alle kanten op en zijn net zo kwetsbaar.

De ENFB heeft alleen geadviseerd om fietsers bibo in de voorrang te zetten bij een rotonde. De wegbeheerder kan echter zelf besluiten wat te doen met dit advies. Vandaar de verscheidenheid aan regelgeving op dit punt.

Een drukke (turbo)rotonde levert veel beslismomenten op voor een automobilist. Hij staat, kijkend naar links, te wachten tot hij de rotonde op kan rijden. Een fietser die dan dus van links komt wordt goed en duidelijk gezien. Een fietsers die dan dus van rechts komt wordt slecht (of niet) gezien.

Voor de mensen die het zich afvragen: Ik fiets zelf ook regelmatig (ca. 6000km/jaar) en het is echt niet moeilijk om je aan de regels te houden. :dyn_hyp: Alleen als fietser moet ik ook regelmatig vol in de remmen door het gedrag van medefietsers. De irronie van de kreet "fiets-ster" ontgaat tot op heden een ieder.

Wesso
2x2 autosnelweg

Bericht door Wesso » wo 05 nov 2008, 22:04

Als je fietsers in één richting over de rotonde wil hebben, kan je fysieke puntstukken aanleggen. Dat zou fietsers moeten ontmoedigen om te gaan spookrijden.
Bij drukke rotondes en verkeerspleinen moet je vrij snel voor tunnels kiezen m.i..
De cursus 'Omgaan met onzekerheid' gaat waarschijnlijk niet door.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » do 06 nov 2008, 11:55

Vinny schreef:Onmogelijk. Op rotondes zonder vrijliggende fietspaden kunnen fietsers niet buiten de voorrang worden afgewikkeld.

Bibeko horen fietsers in mijn ogen dan ook overal in de voorrang.
Fietsers in de voorrang op turborotondes en verkeerspleinen zijn onwenselijk.
Turborotondes en verkeerspleinen zijn dikwijls dermate druk dat een gelijkvloerse fietsersoversteek op zich al onwenselijk is. Daar moeten dus fietstunnels (of VRI's) komen om het fietsverkeer af te wikkelen.

Vinny, niks is onmogelijk, alleen moet de wil er wel zijn om de regelgeving gelijk te trekken. Nu is het voor fietsers én automobilisten niet altijd duidelijk.

Maria in Campislaan, Assen. Hier hebben fietsers geen voorrang, maar voetgangers wel (zebrapad).

Nobellaan, Assen (zelfde rotonde als hierboven). Op deze tak hebben fietsers geen vooraang en voetgangers alleen op afrijdend verkeer, niet op oprijdend verkeer.

Rijksstraatweg, Haren (Gn.). Wellicht één van de ergste rotondes in Nederland. Doorgaande fietsroute Groningen-Haren-Assen. Fietsstrook vanuit het noorden houdt vlak voor de rotonde op, fietsers gemengd met autoverkeer op de rotonde en in de voorrang. Veel fietsers gebruiken echter ook de mogelijkheid om rechtdoor over de rotonde te gaan! Voetgangers ook voorrang op afrijdend verkeer, op de zijwegen ook op oprijdend verkeer (zebrapaden).

Rotonde Rhee, Assen (bubeko). Typische bubeko-rotonde: alle fietsers buiten de voorrang. Hoe zit het hier eigenlijk met voetgangers die willen oversteken?

Mastenbroekerallee, Zwolle. Alle fietsers in de voorrang, voetgangers alleen voorrang op afrijdend verkeer.

Burgemeester Wuiteweg, Drachten. Alle fietsers en voetgangers (d.m.v. zebrapaden) altijd in de voorrang.

Zeg nou zelf, eenheid in deze regelgeving kan geen kwaad...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 06 nov 2008, 13:24

Vinny schreef:In Amsterdam zijn er een boel fietspaden die formeel éénrichting zijn, maar dit wordt niet met bebording afgedwongen.
Dat is ook niet nodig. Een fietspad is voor één richting, tenzij door borden en/of markering wordt aangegeven dat het voor tweerichtingsverkeer is bedoeld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 nov 2008, 19:07

Een fietspad is voor één richting,
:shock: Sinds wanneer is dat? Ik wist niet beter dan dat een fietspad altijd voor twee richtingen gold tenzij uit de bebording of uit het feit dat het onderdeel uitmaakt van de rijbaan anders zou zijn. En met mij denken 16.000.000 andere fietsers dat ook...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 06 nov 2008, 19:37

^^
Sinds wanneer is dat NIET zo? Je ziet toch ook wel het verschil tussen een éénrichtingsfietspad en een tweerichtingsfietspad? De eerstgenoemde heeft enkel het bord G11 en geen markering (middenstreep). Een tweerichingsfietspad heeft ook een bord G11, maar dan met een onderbord met de twee pijlen, zoals hier te zien is. Dat een éénrichtingsfietspad extra bebording heeft om aan te geven dat het niet in beide richtingen gebruikt mag worden, is een uitzondering en zeker geen regel. Zoals voor alle bestuurders geldt ook voor fietsers het gebod om zoveel als mogelijk rechts te rijden. Dat je dus op een weg waar aan beide zijden een fietspad ligt, niet het fietspad aan de linkerzijde mag gebruiken, hoeft niet door middel van borden inrijverbod (zoals C2, C14 of C15) aangegeven te worden. Dit soort borden zie je wel eens als een tweerichtingsfietspad eindigt en je als fietser moet oversteken.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 nov 2008, 20:17

Dat je dus op een weg waar aan beide zijden een fietspad ligt,
Kortom je moet eerst de weg oversteken om je ervan te vergewissen dat daar geen fietspad loopt als je linksaf wilt slaan? :shock:

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 06 nov 2008, 20:27

Als er bij het fietspad aan jouw zijde van de weg geen bord G11 staat, dan moet je oversteken. Als er wel een bord G11 staat dan hoef je niet over te steken.

Kaaiman
2x5 autosnelweg

Bericht door Kaaiman » do 06 nov 2008, 20:42

Bij vrijliggende fietspaden met fysieke scheiding van de rijbaan je reinste flauwekul dus, die eenrichtingsfietspaden. :shoot:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 nov 2008, 20:50

Ik moet ook eerlijk zeggen; ik ben opgegroeid zonder die ondingen ;) In de regio Amstelland-Meerlanden heb je alleen maar éénzijdige fietspaden...

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 06 nov 2008, 21:04

Vinny schreef:Kortom je moet eerst de weg oversteken om je ervan te vergewissen dat daar geen fietspad loopt als je linksaf wilt slaan?
Kortom: jij doet dat niet en slaat altijd direct linksaf het fietspad op, dat aan 'jouw' zijde van de weg ligt om dus spookrijdend tegen het verkeer in te gaan? Als er een tweerichtingsfietspad ligt, dan kun je dat zoals gezegd zien aan de onderborden met de dubbele pijlen. Staan die er niet, dan moet jij gewoon oversteken en je weg daar vervolgen. Of er daar een fietspad ligt of niet doet verder niet eens ter zake!

Dat je dat spookrijden doet als je maar een stukje die weg op moet, kan ik me best voorstellen, maar dat je ook nog denkt (of dacht) dat dit toegestaan was ook vind ik echt ongelooflijk!
Kaaiman schreef:Bij vrijliggende fietspaden met fysieke scheiding van de rijbaan je reinste flauwekul dus, die eenrichtingsfietspaden.
Waarom dan? Ten eerste is de breedte van een eenrichtingsfietspad berekent op dat eenrichtingsverkeer. En veel belangrijker: wil jij dus op bijvoorbeeld deze weg het zuidelijke fietspad gebruiken om naar het westen te fietsen? Snap je dan niet dat andere weggebruikers daar geen rekening mee houden als zij uit een oprit voor een huis of zijweg komen en niet denken aan een fietser die van rechts komt? Of als men een zijweg of oprit wil inrijden en extra goed in de spiegel kijkt en over de schouder en er plotseling een (brom)fietser hen tegemoet komt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 nov 2008, 22:24

Dat je dat spookrijden doet als je maar een stukje die weg op moet, kan ik me best voorstellen, maar dat je ook nog denkt (of dacht) dat dit toegestaan was ook vind ik echt ongelooflijk!
Nogmaals ik heb jaren lang gefietst zonder er echt over na te denken. In de spaarzame keren dat spookrijden gevaarlijk/ongewenst zou zijn heb ik er altijd een bord éénrichtingverkeer of een geslotenverklaring voor fietsers aangetroffen.
Afbeelding
Dit dus, maar dan natuurlijk omgekeerd voor de richting die niet toegestaan is :)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » do 06 nov 2008, 22:49

Vinny schreef:Dit dus
Even uit nieuwsgierigheid: is dit een fietspad langs een 'normale' weg? En ligt aan de andere kant dan ook zo'n fietspad? Heel apart.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 06 nov 2008, 23:02

Ja dit is het fietspad langs de Schellingwouderbrug. Ik kan nog veel meer vergelijkbare situaties op de foto zetten als er belangstelling voor is.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2008, 11:10

Kaaiman schreef:Bij vrijliggende fietspaden met fysieke scheiding van de rijbaan je reinste flauwekul dus, die eenrichtingsfietspaden. :shoot:
Tuurlijk niet. In de meeste steden heb je genoeg wegen met aan beide kanten een vrijliggend eenrichtingsfietspad. Die paden zijn ook te smal voor twee richtingen. Dan heb je toch echt een breder pad nodig.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 nov 2008, 11:13

Vinny schreef:Ja dit is het fietspad langs de Schellingwouderbrug. Ik kan nog veel meer vergelijkbare situaties op de foto zetten als er belangstelling voor is.
Foto's zijn uiteraard altijd welkom, maar ik geloof je ook zo wel hoor ;)

Vind het heel apart dat wegbeheerders overbodige borden opstellen om foutieve aannames van weggebruikers (in dit geval dus fietsers) tegen te gaan. Persoonlijk vind ik dat een zeer slechte zaak, omdat het extra verwarring veroorzaakt ("he, hier staat geen eenrichtingsbord, dus mag ik hier wel spookfietsen"). Zelfde verhaal een beetje als extra onderbordjes "alleen rechtdoor" onder een bord D4 of het plaatsen van een bord B6 bij een uitritconstructie.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » vr 07 nov 2008, 11:59

^^ Hangt er wel vanaf hoe de uitritconstructie er uitziet. Als deze niet aan de richtlijnen voldoet is zo'n bord B6 wel nodig.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer