Fietspaden en regelgeving

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Fietspaden en regelgeving

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 nov 2008, 12:27

mavas schreef:Hangt er wel vanaf hoe de uitritconstructie er uitziet.
Bijvoorbeeld deze situatie. De straat van links naar rechts is een voorrangsweg. Verkeer vanuit de straat die van onder uit beeld aansluit, moet over een uitritconstructie rijden. Deze constructie is gemaakt van grijze stoeptegels, gelijk aan het trottoir langs beide wegen. Echter: er staat ook een B6-bord, dat men kennelijk heeft vergeten weg te halen toen men de uitritconstructie aanlegde. Erg slechte zaak! En om terug te komen op de fietspaden: net zo slecht als borden C2 en C3 plaatsen bij normale fietspaden dus.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 12:42

Vinny schreef:In Amsterdam zijn er een boel fietspaden die formeel éénrichting zijn, maar dit wordt niet met bebording afgedwongen.
Dat gebeurt zelfs met het gemotoriseerde verkeer. :roll:
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 nov 2008, 12:50

Het probleem voor gemotoriseerd verkeer is vaak dat eenrichtingswegen op zich wel goed worden aangegeven dat je er NIET in mag, maar er staat niet uitgeduid hoe je WEL moet rijden. Als je in de Jordaan rijdt of in de Plantagebuurt met de auto dan loop je dus vast (als je niet precies op de hoogte bent hoe het éénrichtingverkeer loopt). Dit heeft al een aantal keer ertoe geleid dat mijn ouders toch maar tegen het verkeer in zijn gaan rijden... (wel langzaam en met waarschuwingslichten aan)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 12:54

Klopt. Er staat aan het einde van de straat een C06 wat betekent dat je er met een gemotoriseerd voertuig op meer dan 2 wielen niet in mag. Als ik word aangehouden omdat ik daar tegen het verkeer inrijd heb ik mijn praatje al klaar: ik ben er aan de goede kant ingereden en heb niets van eenrichtingsverkeer gezien. Dus ben ik halverwege gekeerd en dat mag dan volgens mij. :hypocrite:

Overigens begrijp ik de wegbeheerder wel hoor. In Amsterdam heb je zo verschrikkelijk veel eenrichtingsstraten dat een kleine besparing op borden een verschil in honderden borden oplevert. Dat scheelt nogal wat belastinggeld...

Edit: het feit dat je er op 2 wielen wel in mag levert vaak ook nog gezeur op. Automobilisten weten dat vaak niet en dan krijg je gescheld als je een motorrijder tegekomt. Overigens is het meestal alleen de politie die daar op de tweewieler 'tegen het verkeer in' rijdt. Ik moet erbij zeggen dat er tegen agenten iets minder vaak een middelvinger wordt getoond. Wat daar de reden van is is mij geheel onduidelijk.
Laatst gewijzigd door Attietattie op vr 07 nov 2008, 12:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 nov 2008, 12:56

Attietattie schreef:Overigens begrijp ik de wegbeheerder wel hoor. In Amsterdam heb je zo verschrikkelijk veel eenrichtingsstraten dat een kleine besparing op borden een verschil in honderden borden oplevert. Dat scheelt nogal wat belastinggeld...
Dat is geen excuus om noodzakelijke verkeersborden niet toe te passen. :roll:

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 13:00

Coen Tunnel schreef:
Attietattie schreef:Overigens begrijp ik de wegbeheerder wel hoor. In Amsterdam heb je zo verschrikkelijk veel eenrichtingsstraten dat een kleine besparing op borden een verschil in honderden borden oplevert. Dat scheelt nogal wat belastinggeld...
Dat is geen excuus om noodzakelijke verkeersborden niet toe te passen. :roll:
Ben ik helemaal met je eens. Maargoed, theoretisch zou de wegbeheerder het ook niet noodzakelijk kunnen achten om er echt eenrichtingsverkeer van te maken. Dat enkele voertuig dat tegen het verkeer inrijdt vinden ze misschien prima. Zolang we de de daadwerkelijke reden niet weten (maar wel heel goed kunnen raden) kunnen we daar dus niet veel over zeggen.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » vr 07 nov 2008, 14:55

Die methode is wel typisch Amsterdams toch? Je komt dat zelfs al tegen op foto's uit de jaren '70 en '80 en volgens mij wordt ook bij vervanging standaard een C6 aan de ene kant en een C3 geplaatst.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » vr 07 nov 2008, 15:03

^^
Als Amsterdam zo nodig moet 'besparen' op borden, laat ze dan die onzinnige eenrichtingsborden bij fietspaden weghalen ;)
Maar even serieus: waarom wijkt Amsterdam zo vaak af van de landelijke regels en kan / mag dat zo maar?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 07 nov 2008, 15:25

Off topic: Ik zou graag willen dat Amsterdam eens 90% van de borden en verkeerslichten zou weghalen. Alleen bij grote doorgaande wegen lijken ze me nodig. Voor de rest kun je veel beter een anarchistische benadering toepassen (vrijwel alles mag); dat komt meer overeen met het weggedrag van de Amsterdammer. Ik hoop dat het tot gevolg heeft dat mensen op de wegen die nog wel voorzien zijn van verkeersborden en -lichten ze hier wel aan houden.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 16:24

Seat Ibiza schreef:Maar even serieus: waarom wijkt Amsterdam zo vaak af van de landelijke regels en kan / mag dat zo maar?
Zuid-Holland wijkt af ten aanzien van drempels op doorgaande wegen. Den Haag heeft afwijkende markering op de drempels. Sommige gemeenten gebruike aparte kleuren verharding. Etcetera. Op sommige vlakken mag je gewoon afwijken ook al druist dat tegen de algemene richtlijn uniformiteit in.

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 07 nov 2008, 20:19

En toch vind ik dat een slechte zaak. Zoiets moet mijn inziens uniform zijn, of je nu In Friesland of in Limburg bent, of in Amsterdam of wat dan ook.

Als het in hetzelfde land iedere keer anders is levert dat voor veel te veel weggebruikers onnodig veel verwarring op....

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 23:05

ViaHaaren schreef:Die methode is wel typisch Amsterdams toch? Je komt dat zelfs al tegen op foto's uit de jaren '70 en '80 en volgens mij wordt ook bij vervanging standaard een C6 aan de ene kant en een C3 geplaatst.
Was het maar zo'n feest. De borden C03 zijn zeldzaam in Amsterdam. Er wordt gewoon een C06 geplaatst en that's it. :roll:

Dus halverwege de straat mag je keren. Want als je de straat in bent gereden weet je niet dat het eenrichtingsverkeer is.

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » vr 07 nov 2008, 23:22

Deze vond ik wat dat betreft erg lachwekkend toen ik m tegenkwam:

Afbeelding

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 08 nov 2008, 0:00

Attietattie schreef:Den Haag heeft afwijkende markering op de drempels.
Dat niet alleen, ze passen bijna nergens achtergrondschilden toe bij VRI's, dat is zelfs verboden.
Op sommige vlakken mag je gewoon afwijken ook al druist dat tegen de algemene richtlijn uniformiteit in.
Ik heb wel begrepen dat dat goed gemotiveerd moeten worden in het besluit of waar dan ook in, omdat het tegen de richtlijnen ingaat.

en met Duikgek89 ben ik het eens. Eenduidigheid is erg belangrijk voor de veiligheid. Nu vind ik dat Nederland het erg goed doet als ik dat vergelijk met andere landen, maar het kan altijd beter.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 08 nov 2008, 0:07

mavas schreef:
Op sommige vlakken mag je gewoon afwijken ook al druist dat tegen de algemene richtlijn uniformiteit in.
Ik heb wel begrepen dat dat goed gemotiveerd moeten worden in het besluit of waar dan ook in, omdat het tegen de richtlijnen ingaat.
Je moet het volgens mij als erom gevraagd wordt kunnen verdedigen. En dat gaat al snel: "de veiligheid is ermee gediend". :roll:

Jeroen
2x2 autosnelweg

Re: Amersfoort: Kersenbaan

Bericht door Jeroen » za 08 nov 2008, 12:46

Vinny schreef:
Een fietspad is voor één richting,
:shock: Sinds wanneer is dat? Ik wist niet beter dan dat een fietspad altijd voor twee richtingen gold tenzij uit de bebording of uit het feit dat het onderdeel uitmaakt van de rijbaan anders zou zijn. En met mij denken 16.000.000 andere fietsers dat ook...
Om dezelfde reden als waarom het niet bij elke weg met een middenberm vergeven zou moeten zijn met éénrichtingsborden. Het is: "rechts houden, tenzij...".

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » za 08 nov 2008, 14:01

...je wilt inhalen? ;)

Een D02 lijkt me in zo'n situatie wel op z'n plaats.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 nov 2008, 12:52

mavas schreef:
Attietattie schreef:Den Haag heeft afwijkende markering op de drempels.
Dat niet alleen, ze passen bijna nergens achtergrondschilden toe bij VRI's, dat is zelfs verboden.
Sinds enige tijd plaatst Den Haag heel netjes achtergrondschilden als ze ergens een nieuwe VRI aanleggen of een vervangen! :yes:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » zo 09 nov 2008, 15:38

Als we het toch over fietspaden en regelgeving hebben:
ik heb een vraag over voorrang op een gelijkwaardige kruizing met een fietspad.

Hier vlakbij in Utrecht (bij winkelcentrum Overvecht) is een straat waar op fietspad uitkomt, zonder uitritconstructie, zonder haaientanden en voorrangsbeborden en mogelijk ook zonder fietspadbord. Enkel een paaltje verhinderd (en mogelijk de breedte) verhinderd dat je er met je auto in rijdt. De stoepranden suggereren ook gelijkwaardigheid, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn vraag is nu: als ik uit dit fietspad kom, heb ik dan voorrang op een auto van links? Ik zou logischerwijs zeggen van wel, maar niet alle automobilisten waarop ik voorrang neem lijken die mening te delen. :roll:

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » zo 09 nov 2008, 18:18

Ik weet niet precies wat je bedoelt met de stoepranden, maar als deze doorlopen over de uitgang van het fietspad, dan is er formeel sprake van een uitritconstructie. Bestuurders (i.c. fietsers) die het fietspad verlaten, moeten dan aan alle verkeersdeelnemers (dus ook de voetgangers) voorrang verlenen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

duikgek89
2x2 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » zo 09 nov 2008, 18:48

Als het geen uitritconstructie is, en er ook geen voorrangsborden staan, dan is het gewoon een gelijkwaardige kruising en dan heeft rechts dus voorrang.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » zo 09 nov 2008, 19:12

Matthijs schreef:Als we het toch over fietspaden en regelgeving hebben:
ik heb een vraag over voorrang op een gelijkwaardige kruizing met een fietspad.

Hier vlakbij in Utrecht (bij winkelcentrum Overvecht) is een straat waar op fietspad uitkomt, zonder uitritconstructie, zonder haaientanden en voorrangsbeborden en mogelijk ook zonder fietspadbord. Enkel een paaltje verhinderd (en mogelijk de breedte) verhinderd dat je er met je auto in rijdt. De stoepranden suggereren ook gelijkwaardigheid, als je begrijpt wat ik bedoel.

Mijn vraag is nu: als ik uit dit fietspad kom, heb ik dan voorrang op een auto van links? Ik zou logischerwijs zeggen van wel, maar niet alle automobilisten waarop ik voorrang neem lijken die mening te delen. :roll:
Ja, dan heb je voorrang, tenzij het een onverplicht fietspad is. In sommige gemeenten zijn deze kruisingen extra gemarkeerd toen de regels veranderden. In Assen bijvoorbeeld met iets wat nog het meeste lijkt op een ufo-landingsplaats. Echter zijn in Assen ook al sommige van deze krusingen aangepast met een drempel in de kleur van het fietspad.

Matthijs
expressweg

Bericht door Matthijs » ma 10 nov 2008, 0:13

Bedankt, lijkt duidelijk zo.
Wouter N14 schreef:Ik weet niet precies wat je bedoelt met de stoepranden, maar als deze doorlopen over de uitgang van het fietspad, dan is er formeel sprake van een uitritconstructie.
Ik bedoelde juist dat ze soepel het hoekje omlopen van de weg naar het fietspad. Geen uitritconstructie dus.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 nov 2008, 21:49

Om dezelfde reden als waarom het niet bij elke weg met een middenberm vergeven zou moeten zijn met éénrichtingsborden. Het is: "rechts houden, tenzij...".
Het is niet zo dat de fietspaden ermee zijn vergeven, maar op belangrijke kruispunten staat in Amsterdam dit:
Afbeelding

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » zo 23 nov 2008, 22:59

Echt... Achterlijk! Zo willen ze dus eenrichtingsverkeer afdwingen. En aan de andere kant staat niets. Lekker goedkoop. :roll:

Overigens suggereren ze hiermee dat daar waar het bord niet staat, je dus wèl tegen het verkeer in mag.

Op de Van Baerlestraat in Amsterdam staat bij de wegwerkzaamheden een C02 op het fietspad links. En tekstueel erbij: "wel doen, €35,- boete" of iets in die trant. Vervolgens hebben ze het bord na een kruising niet geplaatst. Dus het is 25m lopen en daarna mag je weer zou je denken. :roll:

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 23 nov 2008, 23:04

Attietattie schreef:Overigens suggereren ze hiermee dat daar waar het bord niet staat, je dus wèl tegen het verkeer in mag.
Dat vind ik ook het grootste bezwaar van dit soort onnodige borden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 23 nov 2008, 23:30

Vreemd, ik kan me als kind herinneren dat die borden vrij vaak voorkwamen, ook in andere gemeenten (Amstelveen, Beneluxbaan bijv.). Ik snapte nooit dat je niet mocht fietsen op een fietspad, totdat iemand me uitlegde dat het éénrichtingverkeer was.

Overigens, waar geen borden staan wordt ook regelmatig spook-gefietst (meestal bij winkels en supermarkten). Ik heb nog nooit meegemaakt dat er problemen van gemaakt werden, laat staan dat er boetes zijn uitgedeeld.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 24 nov 2008, 7:47

Attietattie schreef:Echt... Achterlijk! Zo willen ze dus eenrichtingsverkeer afdwingen. En aan de andere kant staat niets.
Vertel me maar eens hoe je het anders wilt afdwingen.
Aan het bord C2 (verboden in te rijden) hebben fietsers per definitie lak, daar denken ze niet eens meer bij na.
Een bordje "verboden voor fietsers" (C14/C15) wordt vaker opgevolgd.

Overigens wordt "eenrichtingverkeer" voor motorvoertuigen behoorlijk vaak op dezelfde manier afgedwongen: met bord C12 (gesloten voor motorvoertuigen) aan één zijde van de straat.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » ma 24 nov 2008, 8:05

Dat laatste vind ik net zo achterlijk. Als ik er aan de goede kant in ben gereden en me halverwege bedenk kan ik gerust keren en rijd ik dus tegen het verkeer in, zonder dat ik dat zelf weet. Als blikken dan konden doden zou ik het einde (het begin zo je wilt) van de straat niet halen.

Waar haal jij vandaan dat het bord C14 vaker wordt opgevolgd? Als ik een C14 zou zien en ik zie dat fietspad vol met (tegemoetkomende) fietsers snap ik er geen hol van en rij ik lekker dat fietspad op. Dat is serieus mijn reactie geweest toen ik voor het eerst in Amsterdam voor een C06 kwam te staan.

Peter
2x3 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 24 nov 2008, 8:43

Het bord verboden voor fietsers wordt vaak toegepast, daar waar verwarring zou kunnen bestaan over een één of tweerichtingenfietspad. Bijvoorbeeld als er een (tweezijdig) fietspad op een ander fietspad (naast een autorijbaan) eindigt zonder kruising. Je moet dan weten dat je als fietser bijvoorbeeld eerst rechtsaf moet en elders oversteken en keren als je eigenlijk linksaf wilt.

Een beetje hetzelfde voor ventwegen, waar voor de zekerheid ook nog een éénrichtingsverkeer wordt ingevoerd. Als je op zo'n ventweg uitkomt vanuit een zijstraat, is het niet altijd direct duidelijk dat het een ventweg betreft, waarbij je dus ook linksaf zou kunnen slaan.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...