Fietspaden en regelgeving

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Fietspaden en regelgeving

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 nov 2008, 15:56

Rene schreef:
Attietattie schreef:Echt... Achterlijk! Zo willen ze dus eenrichtingsverkeer afdwingen. En aan de andere kant staat niets.
Vertel me maar eens hoe je het anders wilt afdwingen.
Aan het bord C2 (verboden in te rijden) hebben fietsers per definitie lak, daar denken ze niet eens meer bij na.
Een bordje "verboden voor fietsers" (C14/C15) wordt vaker opgevolgd.

Overigens wordt "eenrichtingverkeer" voor motorvoertuigen behoorlijk vaak op dezelfde manier afgedwongen: met bord C12 (gesloten voor motorvoertuigen) aan één zijde van de straat.
Zo hoort het niet. Dat is verkeerd gebruik van verkeersborden.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 24 nov 2008, 19:17

Eénrichtingsverkeer wordt dus ook wel eens gebruikt in Amsterdam, maar alleen als dat in combinatie is met het bord dat ik eerder in deze draad heb gepost (het blauwe bord met de pijl dus). Ik persoonlijk vind het bord éénrichtingverkeer duidelijker. Het geeft immers aan dat het een éénrichtingsfietspad geeft. Na een fietstocht door de stad waar ik er speciaal op gelet heb, valt op te merken dat deze borden vooral staan op de grootste gevaarpunten, en op plaatsen waar het overzicht ontbreekt.

Ik zou trouwens zelf meer denken aan het schilderen van kleine pijltjes op het wegdek. Dat heb ik in Diemen gezien; ook het aangeven van het fietssymbooltje in de juiste richting ben ik wel eens tegengekomen (ik weet niet meer in welke gemeente).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » ma 24 nov 2008, 19:22

Vinny schreef:Ik zou trouwens zelf meer denken aan het schilderen van kleine pijltjes op het wegdek. Dat heb ik in Diemen gezien; ook het aangeven van het fietssymbooltje in de juiste richting ben ik wel eens tegengekomen (ik weet niet meer in welke gemeente).
Veel beter als het overbodig gebruik van borden in elk geval!

Dick
stadsweg

Bericht door Dick » ma 08 dec 2008, 16:08

Rene schreef:Vertel me maar eens hoe je het anders wilt afdwingen.
Aan het bord C2 (verboden in te rijden) hebben fietsers per definitie lak, daar denken ze niet eens meer bij na.
Een bordje "verboden voor fietsers" (C14/C15) wordt vaker opgevolgd.
Je regelt het in ieder geval niet zo. Dit betekent simpelweg een geslotenverklaring voor fietsers. Die is geldig voor beide zijden; er moet er dus tegelijkertijd aan het andere eind (begin) van het fietspad ook eentje staan en je hoort netjes een bekeuring te krijgen wanneer je hier op fiets, snort, bromt of rijdt.

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » ma 08 dec 2008, 22:30

Het betreft een inrijverbod, geen algeheel verbod.
Het inrijden aan de zijde van het bord is voldoende voor handhaving, zoals dat ook het geval is bij een eenzijdig geplaatste C6 of C12.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

Attietattie
2x4 autosnelweg

Bericht door Attietattie » di 09 dec 2008, 0:35

Natuurlijk is het voldoende voor handhaving. Maar zoals ik al schetste zorgt het voor onduidelijkheid en dat is ongewenst. Je kan een A01-30 op de snelweg ook handhaven maar ook dat is geen goed idee.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje