LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Egbert
expressweg
Berichten: 2737
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Egbert » do 25 sep 2014, 6:59

Ik was laatst nog in voormalig oost-Duitsland. Vooral in de kleine dorpjes zijn veel wegen bibeko nog uitgevoerd in kasseien. Daar ga je ook automatisch langzamer van rijden. Tot wel stapvoets toe.
Ik zie alleen even niet hoe dat laatste stukje (GAat Sneller) daar in past.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Kaaiman » do 25 sep 2014, 7:36

waldo79 schreef:40 is ook een mooie snelheid voor de vlees noch vissituaties in de bebouwde kom. Te belangrijk voor een ETW en toch nood om het verkeer te remmen ;)
Inderdaad. Ik kan zo wat wegen aanwijzen waar 30 voor mij te langzaam voelt, maar 50 iets te rap. Met name op niet al te brede wegen bibeko met langsparkeren vind ik 40 een mooie snelheid.

Overigens voel ik zelf wel wat voor 20 km/u in woonerven, 40 km/u als standaard bibeko-snelheid (ETW), met 60 km/u op de doorgaande assen bibeko (GOW). En de wegen die nu bibeko 70 zijn, kunnen in de meeste gevallen vrij makkelijk naar 80.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14378
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Attietattie » do 25 sep 2014, 7:38

^^ Ik vind 20 vrij hard op een erf.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door duikgek89 » do 25 sep 2014, 10:35

Egbert schreef:Ik was laatst nog in voormalig oost-Duitsland. Vooral in de kleine dorpjes zijn veel wegen bibeko nog uitgevoerd in kasseien. Daar ga je ook automatisch langzamer van rijden. Tot wel stapvoets toe.
Ik zie alleen even niet hoe dat laatste stukje (GAat Sneller) daar in past.
Ik weet een stuk in het bos waar ik stapvoets overheen moest om niet de complete auto aan barrels te rijden. Echt zoeken waar je nog door kon zonder de bodem te raken...
Kaaiman schreef:
waldo79 schreef:40 is ook een mooie snelheid voor de vlees noch vissituaties in de bebouwde kom. Te belangrijk voor een ETW en toch nood om het verkeer te remmen ;)
Inderdaad. Ik kan zo wat wegen aanwijzen waar 30 voor mij te langzaam voelt, maar 50 iets te rap. Met name op niet al te brede wegen bibeko met langsparkeren vind ik 40 een mooie snelheid.

Overigens voel ik zelf wel wat voor 20 km/u in woonerven, 40 km/u als standaard bibeko-snelheid (ETW), met 60 km/u op de doorgaande assen bibeko (GOW). En de wegen die nu bibeko 70 zijn, kunnen in de meeste gevallen vrij makkelijk naar 80.
Bijna mee eens. Ik ben dan voor 60km/h als standaard snelheid, maar dat is een kwestie van wat noem je standaard en waar heb je borden nodig.
20 is op sommige erven misschien wat veel, die kun je 15 houden. Maar ik ken ook wijken waar 20 prima zou zijn.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17414
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Kaaiman » do 25 sep 2014, 10:55

Om borden te besparen zou je eigenlijk het bord :B1: tevens de betekenis +20 km/u mee moeten geven (tenzij andere snelheid aangegeven). Als dan de standaardsnelheid bibeko 40 km/u is, wordt deze 60 km/u op voorrangswegen. Hiervoor moet je dan wel de plaatsing van het bord veranderen, zodat deze aan het begin van elk wegvak staat (i.p.v. voor de kruising bibeko nu).

Bubeko heb je dan 60 km/u als standaardsnelheid, waarbij :B1: de snelheid verhoogt naar 80 km/u. In de praktijk is dat in veel gevallen natuurlijk al zo.

Het bord :B1: wordt dan feitelijk een soort :G1: of :G3:, die beide (bubeko) ook bepaalde maximumsnelheden impliceren.
Voor incidentele voorrangssituaties op 40-bibeko of 60-bubeko moet dan gewoon :B3: :B4: of :B5: toegepast worden.

Een dergelijk systeem scheelt uiteindelijk een hoop (zone-)borden en onduidelijkheid (rij ik nu wel of niet in een zone?). Ook kun je niet meer ongemerkt te snel rijden (de standaardsnelheid is immers lager), alleen nog te langzaam. Niet prettig voor de medeweggebruiker, maar op zichzelf wel minder gevaarlijk dan te snel (impact botsing is minder).

Vertaald naar de huidige maximumsnelheden in Nederland krijg je dan dit:

bibeko = 30
bibeko :B1: = 50

bubeko = 60
bubeko :B1: = 80

:G3: = 100
:G1: = 130
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Rene » do 25 sep 2014, 11:08

^^
Nee, dank je. Het feit dat een geslotenverklaring en een maximumsnelheid samengaan, heeft er al toe geleid dat zelfs al voldoen autowegen aan de verkeersveiligheidsnormen, men met een C-9 bord volstaat. En hetzelfde gaat straks gebeuren met voorrangsborden als er direct een hogere Vmax aan gekoppeld is: ze worden waarschijnlijk flink minder geplaatst.

Tezelfdertijd is het uit oogpunt van verkeersveiligheid ook niet handig. Kruispunten zijn de gevaarlijkste plekken in het wegennet. Als je aan het bord voorrangsweg een +20 koppelt, dan zal dat ertoe leiden dat de weggebruiker die +20 ook gaat claimen. Ook op kruispunten, alwaar et recht op voorrang met +20 dan waarschijnlijk gaat prevaleren op de noodzaak om goed uit te kijken.

Bovendien is er uit oogpunt van verkeersveiligheid helemaal geen noodzaak om overal op alle wegvakken standaard de maximumsnelheid te verlagen.
In plaats van het voorstel om alle zoneborden te vervangen door "inverse-zoneborden" in de vorm van een extra betekenis voor voorrangsborden, kun je beter voorstellen om de zone 60 bubeko volledig af te schaffen. 80 is op wegvakken langzaam en veilig zat. Dan kun je ook in je bordenwoud snoeien. Bovendien eindig je dan ook met voor de weggebruiker geloofwaardige snelheden. Limieten van 30 voor verkeersaders bibeko, 60 bubeko en 80 op snelwegen missen elke vorm van draagvlak bij de overgrote meerderheid van de weggebruikers. Omdat ze ook niet wezenlijk bijdragen aan de feitelijke verkeersveiligheid, is dat waar de discussie over moet gaan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Coen Tunnel » do 25 sep 2014, 11:26

Rene schreef:^^
Nee, dank je. Het feit dat een geslotenverklaring en een maximumsnelheid samengaan, heeft er al toe geleid dat zelfs al voldoen autowegen aan de verkeersveiligheidsnormen, men met een C-9 bord volstaat.
Waarvoor hadden we nou ook alweer die verkeersbordsmilies? C9 zegt mij niets, maar als er in jouw post :C9: had gestaan was het voor iedereen duidelijk geweest. ;)

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door RSK » do 25 sep 2014, 13:34

^^ Alsof het bord :G3: überhaupt nog iets inhoudt... Voor de zekerheid plaatst men daar langs de N11 rustig een C9 of een A1-100 bij.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 sep 2014, 10:05

Een :G3: in combinatie met een :C9: gebruiken.... :facepalm:

Die tweede combinatie kan ik mij zelfs nog voorstellen omdat de betekenis van de :G3: al voor het grootste deel is verkracht doordat deze tegenwoordig veelal in combinatie met 80, 70 en zelfs 50 wordt gebruikt.
Zag pas nog in Wegmisbruikers of Stop Politie iemand die dacht dat je 120 mocht op de Drie Merenweg (N205), een autoweg. En ja je leert bij je theorie dat een autowegbord samengaat met een Vmax 100 tenzij anders aangegeven.
Helaas is het "tenzij anders aangegeven" inmiddels meer regel dan uitzondering geworden in dit land. En dan is het eigenlijk ook niet gek dat de gemiddelde weggebruiker de echte betekenis van een bord op een gegeven moment ook niet meer weet. Dan krijg je dus die situaties dat ze het autowegbord ook maar gaan combineren met een 100 km/u aanduiding.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10215
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Rein » vr 26 sep 2014, 11:13

Jackbauer1350 schreef: Zag pas nog in Wegmisbruikers of Stop Politie iemand die dacht dat je 120 mocht op de Drie Merenweg (N205), een autoweg.
Mag dat niet dan? :dyn_hyp:
Laatst gewijzigd door Rein op vr 26 sep 2014, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Jackbauer1350 » vr 26 sep 2014, 11:50

^^ Kijk om dat soort verkeershufterig gedrag aan te pakken past Opstelten de wet aan. :twisted: :p

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Coen Tunnel » vr 26 sep 2014, 13:04

Jackbauer1350 schreef:Dan krijg je dus die situaties dat ze het autowegbord ook maar gaan combineren met een 100 km/u aanduiding.
Ik weet niet of dat de laatste tijd meer is geplaatst, maar behalve dat voorbeeld van de N11 ken ik het alleen van de N35 bij Glanerbrug. Of komt het op nog meer plaatsen voor?

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21942
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Wouter N14 » vr 26 sep 2014, 18:07

^^ Op de N57 komt het ook voor en volgens mij ook wel op andere autowegen. N15 wellicht ook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10242
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Mark » vr 26 sep 2014, 18:13

Bij Rozenburg is het gecombineerd met een 80km/u beperking (voor paar honderd meter), aan de andere zijde op de Maasvlakte is het alleen een autowegbord als ik mij goed herinner.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Vinny » vr 26 sep 2014, 21:05

Wouter N14 schreef:^^ Op de N57 komt het ook voor en volgens mij ook wel op andere autowegen. N15 wellicht ook.
Op de N 59 ook. Daar zie je een aantal maal :A1-100: :J29: . Het ironische is dat ik het hele bord autoweg niet gezien heb... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door RSK » vr 26 sep 2014, 23:02

^^ Is een :A1-100: wel rechtsgeldig als de weg geen auto(snel)wegstatus heeft?
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Vinny » vr 26 sep 2014, 23:11

De weg heeft die status wel. Als het bord echt ontbroken heeft dan is dat een foutje van de wegbeheerder. Ik denk eerder dat ik het gewoon niet gezien heb omdat ik bezig was met invoegen. De bordencombinatie die ik postte werd om de zoveel kilometer herhaald, en dan valt het op ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Coen Tunnel » za 27 sep 2014, 0:41

RSK schreef:^^ Is een :A1-100: wel rechtsgeldig als de weg geen auto(snel)wegstatus heeft?
Ik zou niet weten waarom niet. De borden :A1-130: waren ook geldig toen de algemene maximumsnelheid op autosnelwegen nog 120 km/u was. En een :A1-70: kan en mag ook bibeko, alhoewel de algemene maximumsnelheid bibeko toch echt 50 km/u is.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7883
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Jackbauer1350 » za 27 sep 2014, 0:53

De algemene snelheden gelden tenzij anders aangegeven. Meestal is "het anders aangegeven" een lagere snelheid dan de algemene Vmax. Een hogere snelheid aangeven dan de algemene Vmax is erg zeldzaam en voelt eigenlijk ook wel tegenstrijdig aan.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Coen Tunnel » za 27 sep 2014, 1:05

Jackbauer1350 schreef:Een hogere snelheid aangeven dan de algemene Vmax is erg zeldzaam en voelt eigenlijk ook wel tegenstrijdig aan.
Bibeko :A1-70: kun je toch moeilijk als erg zeldzaam kwalificeren. In de meeste grotere steden komt dat wel voor, en ook op doorgaande wegen in sommige dorpen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Bericht door Vinny » za 27 sep 2014, 10:08

Die uitzondering staat ook ergens expliciet genoemd in de wet :) Bij de experimentele 130 km/h snelheid was dat bij ministerieel besluit geregeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie