LARGAS ("LAngzaam Rijden GAat Sneller")

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door mavas » vr 21 nov 2008, 17:47

Verkeersnet.nl schreef:Langzaam rijden betekent schonere lucht
20 november 2008

Door de vele verkeerslichten kenmerkt het huidige stedelijke verkeerssysteem zich door ‘hollen en stilstaan’: accelereren en weer afremmen tussen kruispunten. Dit is niet alleen onveilig, het kost ook veel tijd en leidt tot onnodig veel uitstoot van schadelijke stoffen. Door het scheiden van rijstroken, het bieden van rustpunten in de oversteekbeweging en door speciale kruispuntvormen kan de afwikkeling van het verkeer op de voorrangswegen ongehinderd plaatsvinden. Dit zorgt voor een hoge afwikkelingscapaciteit en is goed voor het milieu.
Bron: http://www.verkeersnet.nl/verkeersveili ... ere-lucht/
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Wally » vr 21 nov 2008, 20:22

Nieuwe CROW-publicatie 218f Schonere lucht bij een betere doorstroming:
In deze publicatie staat ‘Langzaam rijden gaat sneller’ centraal. Dit is een van de mogelijke maatregelen die een gemeente kan treffen om de luchtkwaliteit te verbeteren en is onderdeel van de Solve Maatregelenmix.
CROW heeft in 2004 publicatie 191 ‘Langzaam rijden gaat sneller - een handreiking voor verkeerskundigen’ uitgebracht. Onderdeel van deze publicatie is een simulatieprogramma waarmee voor de eigen lokale situatie een inschatting gemaakt kan worden van de toepassingsmogelijkheden van deze oplossing. De huidige publicatie gaat in op Langzaam-sneller in relatie tot de luchtkwaliteit. Het genoemde simulatieprogramma is in dat kader uitgebreid met informatie over PM10 en NO2, zodat ook de effecten op de luchtkwaliteit meegenomen kunnen worden in de afweging om Langzaam-sneller toe te passen.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Chris » vr 21 nov 2008, 20:28

LARGAS is toch "Langzaam rijden gaat sneller"? Ik heb daar wel eens wat over gelezen. Ik heb soms wel het idee dat het verkeerskundige wereldje van sommige kanten bij gedragsbeïnvloeding teveel uitgaat van de theorie en wat minder naar de praktijk gekeken wordt. En dan bedoel ik niet specifiek de filevrije dag, maar van die dingen als wegen volgooien met zebra's of fietsstraten waarbij je andere ruimte/weggebruikers als snelheidsremmers gebruikt. Of dat roodlicht in Deventer als je te snel rijdt. In theorie wellicht heule leuke plannen maar wat wellicht maar bij een paar procent van de weggebruikers aanslaat wat weer de irritatie van de overige weggebruikers opwekt.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Wouter N14 » vr 21 nov 2008, 21:37

^^ Het hele EHK-debacle is ook zo iets dat theoretisch wellicht klopt, maar in de praktijk... :roll: :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Ties » di 20 jan 2009, 17:48

Joehoe, Wageningen krijgt er ook een LARGAS weg bij. Tenminste, dat vernam ik.

Het slachtoffer is de N225 ter hoogte van het WICC. Zie Google Maps. De N225, die hier lekker breed is en voorzien is van ventwegen aan beide zijden van de weg wordt grondig aangepakt. De weg wordt versmald, er komt een brede middenberm met bomen en de parallelweg aan een kant verdwijnt om hiervoor ruimte te maken. Dit alles dus, onder meer, onder het mom van Largas (langzamer rijden gaat sneller). De fijnstof- en CO2-uitstoot dalen naar schatting met 10-40 %. Volgens mij zijn dat iets te optimistische cijfers. Verder wordt er gestreefd naar een Vmax van 40 km/h. De officiële Vmax zal 50 km/h blijven, maar door de weginrichting zal dat worden ontmoedigd.

Op internet kon ik niet zoveel informatie vinden over deze reconstructie, maar ik vond wel dit verslag van een informatieavond en onderstaand plaatje (Klik voor vergroting) waarin de oude weg en het nieuwe ontwerp worden vergeleken.

Afbeelding
2 MB! Sorry voor het grote formaat

Volgens mij was dit plan nog niet bekend, mocht dat wel zo zijn, sorry.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Dick » di 20 jan 2009, 18:04

ik kende het in ieder geval niet. Ruimtelijk ziet er erg goed uit. Zo wordt het een prachtige avenue door de stad!

minpuntje: Als men kiest voor de LRGS dan moet men ook goed kiezen. Smalle rijbanen is smalle rijbanen. Alhoewel bussen al gauw roepen dat ze minimaal 3,50 nodig hebben kunnen ze met 2,75 goed uit de voeten. Bij deze rijbanen van 3,5 meter gaan auto's racen. Immers, ongehinderd en altijd in de voorrang. Geen enkele remming, want ook geen vri's en etc. Oversteken wordt een crime. Dit betekent dat ze binnen no time volgegooid worden met drempels, om toch de 40 km/uur te krigjen die bij largas verlangt wordt. Gevolg: rotkwaliteit EN niet meer lekker doorrijden.

Advies: Rijbaanbreedte 2,80 te hanteren, en 35 cm aan weerszijde te gebruiken als vergevingsgezinde berm; rammelstrook of schuine trottoirbanden oid.

maar zeker een zeer sterk initiatief van Wageningen. Iemand een update van de huidige stand van zaken?
Laatst gewijzigd door Rene op di 20 jan 2009, 20:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Als je reageert op een bovenstaand bericht, svp de ANTWOORD-knop gebruiken, niet de QUOTE-knop

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Ties » di 20 jan 2009, 18:24

^^ Er is nog helemaal niet begonnen met de bouw hoor ;)
Dat kan, Wageningen kennende, nog wel een jaar duren :P

Overigens, op dat plaatje van mij staat dat de rijbaan nu 24 meter breed is, maar ik kan me dat niet voorstellen. 8 meter lijkt me realistischer.

EDIT: Nu ik het plaatje nader bekijk zie dat die 24 meter voor de gehele breedte van het wegprofiel geldt :oops:
Daarmee kan ik natuurlijk wel even rekenen: 24 m - 16,6 m (al die getalletjes opgeteld) = 7,4 m = breedte rijbaan. De breedte van een rijstrook is dus iets minder dan 3,7 meter. De breedte van de rijstroken zijn het nieuwe plan is 3,5 meter en nemen dus niet heel dramatisch af. Gelukkig maar.

En over die bussen: ik heb liever dat ze voor die bussen een busstrook of iets dergelijks maken, in plaats van de bussen in stilstaand verkeer te laten staan. Howel dat hier nog wel meevalt hoor. Vraag 3 in dat gelinkte verslagje gaat trouwens over het (zgn. Hoogwaardig-)OV.

En Dick: Zou je als je op bovenstaand bericht reageert niet het hele bericht willen citeren, maar twee 'dakjes' gebruiken, dan krijg je dit: ^^

Hensepens
autoweg
Berichten: 1072
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 21:17
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Hensepens » di 20 jan 2009, 22:32

Wouter N14 schreef:
ViaHaaren schreef:....
Afbeelding
(N207, foto van Boe!). Dit vind ik echt levensgevaarlijk, omdat zo'n betonnen rand slecht opvalt bij duisternis en slecht weer. En uiteraard kunnen hulpverleningsvoertuigen nergens heen. Ook kan je bij wegwerkzaamheden niet meer naar de andere rijstrook.
Deze barrière is er juist gekomen na de vele ongelukken op deze weg. Maar weest gerust. Wanneer ik de locale media goed heb gelezen zijn er plannen om dit wegvak te verbreden naar 2x2. Zijn we ook van die beton rand af. Zoals je links kunt zien is hier in het verre verleden al rekening mee gehouden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door mavas » di 20 jan 2009, 23:22

^^ Zie ook deze reactie in dit topic: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... 30#p332899 Bron: Provincie Noord-Holland.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Wally » vr 23 jan 2009, 19:09

Dick schreef:Advies: Rijbaanbreedte 2,80 te hanteren, en 35 cm aan weerszijde te gebruiken als vergevingsgezinde berm; rammelstrook of schuine trottoirbanden oid.
Of het fietspad wat breder, is nu aan de minimale kant.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door simon » wo 18 feb 2009, 17:03

In Arnhem krijgen we ook een LARGAS-project
De Gelderlander schreef: Johan de Wittlaan na zomer 2010 versmald

dinsdag 10 februari 2009

Afbeelding

ARNHEM - De Boulevard Heuvelink en de Johan de Wittlaan in Arnhem worden in de tweede helft van volgend jaar versmald. De kruispunten worden dan ingericht als voorrangspleintjes.

Verkeer op de drukke ontsluitingsroute wordt tussen Airborneplein en Hugo de Grootstraat ingericht volgens het principe 'Langzaam Sneller'. Ondanks de versmalling van twee keer twee naar twee keer één rijstrook moet het verkeer dan beter kunnen doorstromen.

De herinrichting duurt ongeveer anderhalf jaar. De totale kosten van het project zijn 4,9 miljoen euro, waarvan de Stadsregio Arnhem-Nijmegen de helft betaalt.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15231
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Via » wo 18 feb 2009, 18:05

Valt het concept 'Natuurlijk sturen' hier ook onder? Want anders krijgt Haaren er ook zo'n project bij. En zo nee, wie weet er meer van 'Natuurlijk sturen'?

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Paixao » wo 18 feb 2009, 18:44

Ik heb de tekening van de Johan de Wittlaan gezien. Op papier ziet het er mooi uit en ik heb me laten vertellen dat de simulatiestudies uitwezen dat het echt ging werken. Overigens komen er naast de 2x1 rijbanen ook parallelbanen voor het bestemmingsverkeer. Desondanks ben ik sceptisch over of het echt gaat werken.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Ties » wo 18 feb 2009, 20:58

Ik zag in vandaag in Wageningen dat het projectbord is geplaatst. Verder is er een omleiding ingesteld en het asfalt was volgens mij ook al deels weggefreesd. Ik wil er binnenkort wel wat foto's gaan maken ;) Dan maak ik ook gelijk wat foto's van onze andere Largasweg, de Rooseveltweg :shutup:

Het gaat trouwens om dit project.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Dick » do 19 feb 2009, 16:09

Paixao schreef:Ik heb de tekening van de Johan de Wittlaan gezien. Op papier ziet het er mooi uit en ik heb me laten vertellen dat de simulatiestudies uitwezen dat het echt ging werken. Overigens komen er naast de 2x1 rijbanen ook parallelbanen voor het bestemmingsverkeer. Desondanks ben ik sceptisch over of het echt gaat werken.
ha. vet. de 'multiway boulevard'. Ben ik altijd fan van. Alhoewel geen enkele nederlandse verkeerskundige de parijse kruisingen aandurft.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door harry » do 19 feb 2009, 18:13

Chris schreef:LARGAS is toch "Langzaam rijden gaat sneller"?
Beter zou zijn: "Laat Auto's Rijden: GAS!"
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door mavas » do 19 feb 2009, 20:08

Dick schreef:ha. vet. de 'multiway boulevard'. Ben ik altijd fan van. Alhoewel geen enkele nederlandse verkeerskundige de parijse kruisingen aandurft.
Ik kan alleen maar Amerikaanse voorbeelden vinden. Wat houden de Parijse kruisingen in?

Topictitel gewijzigd in algemene naam.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door Dick » vr 20 feb 2009, 13:48

mavas schreef: Wat houden de Parijse kruisingen in?
ik ga proberen een googlemapsplaatje erin te stoppen:
http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 25dd7282c2
Laatst gewijzigd door Dick op wo 19 jan 2011, 13:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: 1e LARGAS-project mislukt

Bericht door mavas » di 24 feb 2009, 21:05

Paixao schreef:Ik heb de tekening van de Johan de Wittlaan gezien. Op papier ziet het er mooi uit en ik heb me laten vertellen dat de simulatiestudies uitwezen dat het echt ging werken. Overigens komen er naast de 2x1 rijbanen ook parallelbanen voor het bestemmingsverkeer. Desondanks ben ik sceptisch over of het echt gaat werken.
Ik heb de tekeningen nu ook gezien, en het ziet er inderdaad goed uit. Het artikel klopt trouwens niet, daar staat in dat er voorrangspleintjes komen maar dat is dus niet het geval. De johan de Wittlaan wordt gewoon een doorgaande weg waarbij ter hoogte van de kruisingen voorsorteerstroken zijn gemaakt, die het zijverkeer ook kan gebruiken (zoals bij de ovonde bij stiens).
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Chris » di 24 feb 2009, 21:10

Wat is de intensiteit op die weg? Ik neem aan dat je een stedelijke 2x2 weg met 25.000 voertuigen niet zomaar de capaciteit 50% kan doen afnemen zonder gevolgen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door mavas » di 24 feb 2009, 21:11

^^ De LARGAS-variant scoorde net zo goed, en op sommige punten zelfs beter als de VRI-variant.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76492
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Chris » di 24 feb 2009, 21:15

Ik ken het hele LARGAS idee ook niet echt zo goed, dus het is lastig er inhoudelijk wat over te zeggen. Vanuit de context blijkt vaak dat wegen versmald worden en de Vmax omlaag gaat, in een tijd dat bijna alle stedelijke wegen uit hun voegen barsten lijkt dat nogal tegenstrijdig. Maargoed, als het daadwerkelijk werkt...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Rene » di 24 feb 2009, 21:43

LARGAS gaat mank als een andere stedelijke corridor door een incident een tijd niet beschikbaar is.
Op een 2x2 VRI-weg kun je dan tijdelijk verkeer van de andere corridor opvangen door meer groen te geven, en zo de capaciteit te vergroten.
Met LARGAS gaat dat niet. Dat gaat uit van een standaard-situatie.
Bij een flink incident op één hoofdader van het stedelijke wegennet heb je met LARGAS op de alternatieve route de gridlock verzekerd.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Wally » di 24 feb 2009, 22:34

^^ Is inderdaad een probleem wanneer de Largas-weg in de standaardsituatie al tegen z'n max zit.
Aanpassingen aan de VRI zullen dan wellicht goedkoper zijn, zeker als er al een stedelijke verkeerscentrale is.

E.e.a. zal uiteindelijk per situatie afgewogen moeten worden: hoe vaak heb je een incident, wat is de verwachte drukte en overlast bij incidenten op andere corridors. En vooral hoe zit het netwerk in elkaar, wellicht kun je wel meer groen geven maar is er stroomafwaarts geen ruimte om het verkeer op te vangen. Is allemaal erg situatieafhankelijk waardoor je in het algemeen slechts kunt concluderen dat zowel largas als 2x2 voor- en nadelen hebben.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door mavas » di 24 feb 2009, 22:40

^^ Het is maar goed dat de hele weg dan is doorberekend voor een maatgevende spitsperiode. ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Rene » di 24 feb 2009, 22:55

Dat is nu juist het probleem: een maatgevende spitsperiode is een gemiddelde en houdt dus geen rekening met verstoringen en piekbelastingen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Vinny » di 24 feb 2009, 23:05

2x2 heeft als nadeel dat het verkeer aantrekt dat extra omwegen moet rijden om hier op te komen. Een gridlock kan juist voorkomen worden door het verkeer over veel meer 1+1 verbindingen af te wikkelen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door Paixao » wo 25 feb 2009, 8:47

Even simpelweg los van het feit op welke maatgevende intensiteit de weg is ontworpen (dat maakt voor het punt van René namelijk niet zo heel gek veel uit): het LARGAS principe heeft dermate ingrijpende veranderingen in het wegbeeld dat je geen ad hoc verkeersmanagement-maatregelen kunt nemen om de doorstroming in incidentele gevallen te bevorderen.

Een paar voorbeeldjes:
De rijbaanscheiding tussen beide rijbanen betekent per definitie dat je in geval van een ongeval/incident op één van beide rijbanen, direct een volledige stremming hebt in één richting. Doorstroming in deze richting kan niet via de tegenrichting worden afgewikkeld in een om-en-om situatie noch is er een tweede rijstrook met voldoende capaciteit beschikbaar in dezelfde richting (het parallelweggetje is leuk voor een paar auto's maar niet geschikt om de verkeersfunctie over te nemen).

De kruisingen worden inderdaad vervangen door een soort van opstelstrook met bocht, zonder verkeerslichten. Het opstelstrookje is voldoende voor de normale situatie, maar bij evenementen, incidenten, omleidingen, etc. (algemeen: verstoringen elders in het netwerk) waardoor de linksafslaande intensiteit sterk toeneemt, kan het opstelstrookje in combinatie met de geldende voorrangsregeling de intensiteit niet meer aan, met filevorming op de doorgaande rijbaan dus als gevolg.
De opbouw van de volledige kruising bestaat inderdaad uit een soort van ovonde (de opstelstrookjes zijn de 'bochten') met twee forse doorgaande richtingen. Wil je hier iets aan verkeersmanagement doen om deze conflictpunten op te lossen, moet je dus de vier takken van de "ovonde" gaan bemannen met verkeersregelaars of daar alsnog een VRI planten. Een VRI was nu juist achterwege gelaten, dus blijft de verkeersregelaar over. Dat betekent een kostbare inzet van vier personen, waar op een normale kruising met een volledig kruisingsvlak één persoon zou kunnen volstaan. Bovendien gaat het om een calamiteiteninzet: de poppetjes staan niet in een hutje te wachten tot het zover is.

De capaciteit van de enkele rijbaan is onvoldoende om plotselinge hoge intensiteiten te verwerken (nog afgezien van linksafslaande bewegingen). Het is niet moeilijk voor te stellen dat een te hoge intensiteit leidt tot een lagere snelheid en een schokgolf die zich met name in stedelijk gebied snel zal verspreiden over aansluitende takken en straten (olievlek). Het is als het ware een grote trechter op een tuinslang plaatsen, en vervolgens een emmer water in de trechter mikken...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18215
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door mavas » wo 25 feb 2009, 9:37

Aan de andere kant, stel dat er twee keer 2 rijstroken zouden zijn, en er is een incident op 1 van de rijstroken. Dan zie je vaak ook dat de verkeersregelingen hier geen rekening mee houden omdat ze stug hun starre of halfstarre regeling blijven draaien. Als er geen vernieuwende netwerkregeling of geen verkeerscentrale aanwezig is dan bouwt de file zich ook steeds meer uit over het netwerk.

Los daarvan ben ik ook nog redelijk sceptisch over largas, eerst zien en dan geloven. Het is wel een mooie oplossing om complexe verkeerssituaties redelijk overzichtelijk te maken, zoals ik in Heemstede heb gezien.

Overigens, ik weet niet of het doorgaat, maar er zijn plannen cq het wordt uitgevoerd, om doseerlichten te plaatsen op de doorgaande rijbaan naar het airborneplein, bij de kruising met de rietgrachtstraat. Zodat verkeer vanuit het Airborneplein goed door kan stromen, en ook het zijverkeer.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7676
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: LARGAS - LAngzaam Rijden GAat Sneller

Bericht door duikgek89 » wo 25 feb 2009, 13:29

We kunnen ook een karrespoor aanleggen, dat zal geen verkeer aantrekken, dan gaan mensen weer hun moestuin in.

Plaats reactie