Duurzaam Onduidelijk

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » zo 18 sep 2005, 15:13

Inderdaad! :toppie: Eventueel gecombineerd met een variabele Vmax.

BlaZ
stadsweg
Berichten: 263
Lid geworden op: za 20 aug 2005, 3:47
Locatie: Lieshout

Bericht door BlaZ » di 27 sep 2005, 20:22

Hajo schreef:Inderdaad! :toppie: Eventueel gecombineerd met een variabele Vmax.
Variable Vmax :D

Hier in de gemeente ligt trouwens nog een rare weg.

km of 3 rechtuit met Vmax van 60
Daarna net voor een erg scherpe bocht een bord Vmax 80
en dan een erg bochtig gevaarlijk gedeelte waar je gewoon 80 mag ?

Wazige boel

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » di 27 sep 2005, 20:29

Grappig dat dit onderwerp net voorbij komt. Ik vroeg het maandag nog aan mijn lerares verkeerskunde, hoe een autoweg met een vmax=80 er uit moet zien, maar ze snapte het niet helemaal.

Na de les nog een keer gevraagd, en zij zei dat een autoweg er uit moet zien als autoweg, dus met groene as. Bij het oprijden kan je zien hoe hard je mag volgens haar, en er zijn geen plekken waar je erftoegangswegen hebt die rechtstreeks erop aansluiten. Stel dat je er wel ergens oprijdt, dan staat er toch wel een Vmax vermeldt, dus dat is volgens haar duidelijk genoeg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22844
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Bericht door harry » wo 28 sep 2005, 12:18

mavas schreef:zij zei dat een autoweg er uit moet zien als autoweg, dus met groene as.
Paar dagen geleden nog even gecheckt in Slochteren: de autoweg N387 heeft overal een groene streep, ook op dat deel in de bebouwde kom van Slochteren waar een vmax van 70 geldt (ook daar is het een autoweg).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Bericht door Peter » wo 28 sep 2005, 15:13

En een groot mottobord met de groene streep en de tekst : "hier mag 100" naast het Vmax 70 bordje zeker ?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 29 sep 2005, 19:12

Wat ik ook vaak zie door de gewijzigde markering is dat men gewoon niet meer weet waar men moet rijden. Bij fietssuggestiestroken rijden veel mensen midden op de weg, tussen de strepen in. Het lijkt wachten op de eerste grote klapper...

Ook in die kantmarkeringen van 60 km/h + fietspad geloof ik niet echt. Men beweert dat de weg optisch versmald, maar ik heb de ervaring dat door het ontbreken van een middenstreep het geheel alleen maar breder oogt. Men is wel geneigd meer naar het midden te gaan rijden, en verhoogt de snelheid daar ook naar. Nogmaals, het blijft afwachten... :roll:

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » do 29 sep 2005, 19:18

Dit is pas optisch smal:
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0975.jpg
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0976.JPG
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0977.JPG
http://users.skynet.be/IQ.online/Snelwe ... CF0978.JPG

Dikke zijlijnen, dikke middenlijn, en nog eens zo een randje beton langs de zijlijn, dat die zijlijn nog eens versterkt.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 29 sep 2005, 19:32

Mooie foto's van een typische weg in het prachtige, groene Limburg! Die optische versmalling is er inderdaad en lijkt me wel effectief. Op de eerste foto zie je ook mooi de bordjes van het fietsroutenetwerk.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » do 29 sep 2005, 19:36

Is dat niet een beetje optisch té smal? Lijkt me ook niet veilig.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » do 29 sep 2005, 19:41

Neen hoor, die wegen worden daarop getest. Het lijkt heel smal, maar het valt wel mee hoor. Als je erop rijdt dan merk je dat de weg breed genoeg is, maar niet meer dan dat. Je moet dus op je snelheid letten en 70km/u is daar realistisch.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Tims
woonerf
Berichten: 75
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 15:17
Locatie: Waalwijk

Bericht door Tims » do 29 sep 2005, 20:51

ViaHaaren schreef:Wat ik ook vaak zie door de gewijzigde markering is dat men gewoon niet meer weet waar men moet rijden. Bij fietssuggestiestroken rijden veel mensen midden op de weg, tussen de strepen in.
Is dat niet de bedoeling dan? Vanmiddag nog met iemand overheen gereden, en het lijkt juist de bedoeling dat je daar gaat rijden. Maar ik zal er dan wel naast zitten. :roll:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » do 29 sep 2005, 21:37

Tims schreef:
ViaHaaren schreef:Wat ik ook vaak zie door de gewijzigde markering is dat men gewoon niet meer weet waar men moet rijden. Bij fietssuggestiestroken rijden veel mensen midden op de weg, tussen de strepen in.
Is dat niet de bedoeling dan? Vanmiddag nog met iemand overheen gereden, en het lijkt juist de bedoeling dat je daar gaat rijden. Maar ik zal er dan wel naast zitten. :roll:
Dit bedoel ik nou met dat niemand het weet...:P

Nee, het is in mijn ogen niet de bedoeling, omdat de regel nu eenmaal is om zoveel mogelijk rechts te houden. Bij een middenstreep gebeurt dit ook netjes.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » do 29 sep 2005, 23:32

ViaHaaren schreef:
Tims schreef:
ViaHaaren schreef:Wat ik ook vaak zie door de gewijzigde markering is dat men gewoon niet meer weet waar men moet rijden. Bij fietssuggestiestroken rijden veel mensen midden op de weg, tussen de strepen in.
Is dat niet de bedoeling dan? Vanmiddag nog met iemand overheen gereden, en het lijkt juist de bedoeling dat je daar gaat rijden. Maar ik zal er dan wel naast zitten. :roll:
Dit bedoel ik nou met dat niemand het weet...:P

Nee, het is in mijn ogen niet de bedoeling, omdat de regel nu eenmaal is om zoveel mogelijk rechts te houden. Bij een middenstreep gebeurt dit ook netjes.
Ik ben het ook met Tims eens. Die fietssuggestiestrook (in rood uitgevoerd), is volgens mij voor fietsers bedoeld, en als automobilist kan je die gebruiken om tegenliggers de mogelijkheid te geven om te passeren.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 0:11

In België is het als volgt: een fietssuggestiestrook is een strook langs de kant van de weg waarop fietsers geacht worden te rijden als ze zich op de rijbaan bevinden. Ze zijn het echter niet verplicht, aangezien dergelijke stroken niet in het verkeersreglement opgenomen zijn en dus wettelijk gezien geen betekenis hebben. Met andere woorden: ze hebben dus zeker geen status van fietspad en aangezien je als automobilist verplicht bent om steeds zoveel mogelijk rechts te houden op de weg, mag en moet je dus over die stroken rijden, tenzij er uiteraard een fietser over rijdt, dan geldt de gewone bepaling dat je die mag voorbijsteken indien toegelaten, en waarbij je dan 1m zijdelings afstand houdt.

Dat wil ook het volgende zeggen: als je niet over die stroken zou rijden en m.a.w. in het midden van de baan zou gaan rijden en daardoor een ongeval met een tegenligger die rechts houdt zou veroorzaken, dan ben jij dus in de fout omdat je niet rechts hield op die baan.
Laatst gewijzigd door R4 op vr 30 sep 2005, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2005, 11:13

Fietsstrook
Afbeelding
Uitsluitend te gebruiken voor fietsers.

Fietssuggestiestrook
Afbeelding
Hier mogen dus wel auto's (gedeeltelijk) op rijden.

Algemene opmerking:
In Aalsmeer liggen nu heel veel wegen met fietssuggestiestroken. Ik ben daar heel erg blij mee; je merkt dat automobilisten veel meer afstand nemen bij het inhalen en bovendien hun snelheid eerder aanpassen. Wel moet gezegd worden dat de maximumsnelheid voor en na de maatregel gelijk gebleven is: 50 km/u.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 30 sep 2005, 11:14

Moet een fietssuggestiestrook dan per sé helemaal los liggen van de berm? Of maakt dat dan weer niet uit? Ik vind t maar vaag allemaal hoor.

imo:

óf vrijliggende stroken, óf een gewone fietsstrook :roll:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2005, 11:55

@ Chris: Nee, dat lijkt maar zo omdat ik effe geen beter plaatje kon vinden... ;)

Een fietssuggestiestrook is een goede oplossing op plaatsen waar je het autoverkeer moeilijk kan verbieden niet van de weg te gebruiken. In het voorbeeld van het plaatje: als er een 'echte' fietsstrook zou lopen zou je geen auto's meer kunnen parkeren op de parkeerstrook. Op veel andere wegen zou je tegen tegenliggers aanbotsten als je niet op de fietsstrook zou mogen komen ;)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 30 sep 2005, 12:12

Vinny schreef:Fietssuggestiestrook
Afbeelding
Hier mogen dus wel auto's (gedeeltelijk) op rijden.
Volgens mij is dit GEEN fietssuggestiestrook, maar een fietsstrook met onderbroken markering. Als ik het goed zie staat er een fietsvignet op de rode strook. Automobilisten mogen van dit soort stroken alleen gebruik maken in uitzonderlijke gevallen, zoals het rechts passeren van een linksafslaande auto. Uiteraard mogen zij fietsers daarbij niet hinderen.

Op een fietsstrook met onderbroken markering mag ook niet geparkeerd worden, terwijl dit op een fietssuggestiestrook wel zou mogen.

Of zit ik nu helemaal fout en is dit hele verhaal inmiddels achterhaald?

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 14:58

Een Belgisch voorbeeld: Afbeelding

Meer uitleg van de overheid over die stroken:
http://www.uitweg.be/nummer-32/uitweg32 ... apart.html
Om de twijfels wat weg te nemen. ;)
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » vr 30 sep 2005, 15:22

R4 schreef:Om de twijfels wat weg te nemen. ;)
Nou, meer "om de verwarring nog groter te maken" ;)
Verkeersregels in België en Nederland zijn niet gelijk. Een strook zoals beschreven in het Belgische artikel (zonder markering) kennen we in Nederland niet.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 30 sep 2005, 15:27

Seat Ibiza schreef:
R4 schreef:Om de twijfels wat weg te nemen. ;)
Nou, meer "om de verwarring nog groter te maken" ;)
Verkeersregels in België en Nederland zijn niet gelijk. Een strook zoals beschreven in het Belgische artikel (zonder markering) kennen we in Nederland niet.
Oeps... :)
Welja, als beide landen het principe van dergelijke stroken dan toch willen gebruiken, dan zou het op zijn minst raadzaam zijn om er toch eens over te overleggen zodat we in beide landen geen verschillende toestanden krijgen. Wat nog beter zou zijn, dat is dat dergelijke stroken een wettelijk statuut krijgen, en waarom dan niet meteen op Europees niveau, zodat voor eens en voor altijd duidelijk is waarvoor ze dienen.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » vr 30 sep 2005, 16:12

R4 schreef:In België is het als volgt: een fietssuggestiestrook is een strook langs de kant van de weg waarop fietsers geacht worden te rijden als ze zich op de rijbaan bevinden. Ze zijn het echter niet verplicht, aangezien dergelijke stroken niet in het verkeersreglement opgenomen zijn en dus wettelijk gezien geen betekenis hebben. Met andere woorden: ze hebben dus zeker geen status van fietspad en aangezien je als automobilist verplicht bent om steeds zoveel mogelijk rechts te houden op de weg, mag en moet je dus over die stroken rijden, tenzij er uiteraard een fietser over rijdt, dan geldt de gewone bepaling dat je die mag voorbijsteken indien toegelaten, en waarbij je dan 1m zijdelings afstand houdt.

Dat wil ook het volgende zeggen: als je niet over die stroken zou rijden en m.a.w. in het midden van de baan zou gaan rijden en daardoor een ongeval met een tegenligger die rechts houdt zou veroorzaken, dan ben jij dus in de fout omdat je niet rechts hield op die baan.
Precies, dit bedoelde ik ook. En ik vind dat auto's bij het inhalen juist meer afstand houden bij een asstreep. Want dan halen veel mensen een fietser in alsof het een auto betreft, dus over de middenstreep. Nu rijden ze dichter tegen me aan.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2005, 19:21

Brabanders kunnen niet autorijden... :P
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 30 sep 2005, 19:51

Vinny schreef:Fietssuggestiestrook
Afbeelding
Hier mogen dus wel auto's (gedeeltelijk) op rijden.
Dit is volgens mij inderdaad GEEN suggestiestrook! Op een suggestiestrook staat er geen fietsje aangeduid op de strook.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 01 okt 2005, 10:59

Nu ja dan maar de theorie:
Fietsstrook: Gedeelte van de rijbaan dat gemarkeerd wordt door een doorgetrokken of onderbroken streep waarop afbeeldingen van een witte fiets zijn aangebracht. Deze fietsstroken zijn meestal aan de rechterzijde van de rijbaan aangebracht. Fietsers en snorfietsers moeten hier gebruik van maken. Andere bestuurders mogen hier geen gebruik van maken. Ze mogen de fietsstrook met onderbroken streep alleen gebruiken om voor te sorteren. Zie ook verplicht fietspad en verplicht fiets/bromfietspad.
Meestal is het weggedeelte gerealiseerd als een verharde rijstrook naast de weggedeeltes bedoeld voor auto's of, als gemarkeerd gedeelte, onderdeel van de weggedeeltes bedoeld voor auto's. Dit laatste wordt officieel fietssuggestiestrook genoemd.

Het gaat er dus toch om of er witte fietsjes op staan...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 01 okt 2005, 12:47

Vinny schreef:Brabanders kunnen niet autorijden... :P
Randstedelingen mógen niet eens meer autorijden binnenkort, als het aan de EVO ligt. :PP:

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Bericht door Vinny » za 01 okt 2005, 13:34

Nou, ik mag nog steeds niet autorijden, hoor Via Haaren. Ik neem nog altijd de trein (of een lift van aardige medeforummers ;) )
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie