Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » za 31 jan 2009, 16:32

Het gaat om een uniek type aansluiting.

Voordelen; minder verkeerslichten nodig. Wat vinden we ervan?
Afbeelding

Seclin, Parijs:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Rene » za 31 jan 2009, 16:38

Minder conflictpunten, maar het is totaal onduidelijk van welke kant je verkeer moet verwachten.
En als de rechtdoorgaande stromen op de doorgaande OWN-verbinding groot zijn, dan is het niet bepaald handig dat deze stromen elkaar 2x kruisen...

Een officiële naam ken ik niet.
Zelf zou ik "cracked diamond" wel aardig vinden.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Palance » za 31 jan 2009, 16:39

Zéér verwarrend door dat stukje linksrijden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Chris » za 31 jan 2009, 16:41

De ongebruikelijke indeling zal inderdaad het grootste probleem wel blijken. Ik vind het op zich wel inventief bedacht.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Palance » za 31 jan 2009, 17:12

British diamondgrade :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door mavas » za 31 jan 2009, 17:13

Op de aansluiting van de A4 met de A3 meen ik, bij Parijs heb je ook zo'n ding. Die heb ik nog toegevoegd op wikipedia. Toen wij daar langsreden vond ik het een zeer raar kruispunt, omdat er van alle kanten verkeer aan kan komen. Ik zat toen niet achter het stuur, maar anders had ik vast wel een fout gemaakt.
Deze dingen moet je niet willen hebben, en al helemaal niet met fietsers ertussen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Vinny » zo 01 feb 2009, 12:36

Aha, hier is een nerd aan het tekenen geweest :dyn_hyp:

Ik denk dat de constructie staat of valt met het goed bewegwijzeren en voorzien van verkeerslichten. Geen ander (langzaam) verkeer lijkt me ook een voorwaarde. Is het technisch mogelijk om de kruisingen op de rode bolletjes ongelijkvloers te maken? Het lijkt me heel lastig omdat je niveauverschillen hebt, maar als dat kan dan kun je wel een mooi ruimtebesparend knooppunt maken denk ik.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Ties » zo 01 feb 2009, 14:53

Het doet me denken aan dit type knooppunt. Het heet een divergerend windmolenknooppunt. In het artikel staat ook weer een link naar de divergerende diamantaansluiting.
Afbeelding

Mexxodus
dorpsstraat
Berichten: 191
Lid geworden op: za 07 mei 2005, 0:11
Locatie: Mechelen

Re: Divergerende diamantaansluiting

Bericht door Mexxodus » di 07 jul 2009, 16:37

Geef mij dan maar een SPUI - http://en.wikipedia.org/wiki/SPUI.
Ben recent nog in vakantie geweest in Nürnberg, en aantal malen via de Südtangent in Nürnberg gereden waar verschillende aansluitingen intussen van dit type zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 22:24

stofstof... Ik maak hiervan maar een centraal topic over de diverging diamond interchange (DDI). Dit type aansluiting is nu hard in opkomst in de Verenigde Staten. Ongeveer maandelijks wordt er nu wel eentje opengesteld.

Langs de I-75 in Pontiac, Michigan (suburb van Detroit) is deze week een DDI opengesteld die een parclo met 6 verbindingswegen vervangt.
Afbeelding

Op deze website wordt bijgehouden waar DDI's liggen in de USA: http://www.divergingdiamond.com/

Zoals te zien zijn er in heel wat staten nu DDIs, en in bijna alle andere staten zijn ze in aanbouw, ontwerp of studie. Op dit moment zijn er alleen geen plannen voor DDIs in North Dakota, New Jersey, Connecticut en New Hampshire. Er zouden nu 58 DDI's zijn, maar het zou me niet verbazen als het er al meer zijn. In Google News kom ik nieuws over DDIs bijna dagelijks tegen.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Snelwegfreak » za 14 nov 2015, 22:28

Ik blijf het een fascinerend ontwerp vinden en wacht nog steeds met smart tot er ooit één in Nederland komt te liggen...
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 22:41

Nog een paar foto's van DDI's.

De oer-DDI van de USA, opengesteld in 2009 in Springfield, Missouri. Het was een totaal onbekend project toen het in uitvoering was, maar kreeg daarna nationale aandacht en de verkeersafwikkeling was nog beter dan de modellen lieten zien.
Afbeelding
DDI-D5004_CM_0028 by MoDOT Photos, on Flickr

Een DDI langs I-64 in plattelandsgebied ten oosten van Charlottesville, Virginia.
Afbeelding
Diverging Diamond Interchange, Route 15 in Louisa County Virginia by Virginia Department of Transportation, on Flickr

Een DDI langs I-270 in suburban St. Louis.
Afbeelding
DDI_Under_6559799419_54aaf867e9_o by MoDOT Photos, on Flickr

In de suburbs van Kansas City, Kansas.
Afbeelding

De eerste DDI in Florida is meteen de grootste van het land met 10 rijstroken. I-75 en University Parkway in Sarasota.
Afbeelding

Lehi, Utah. Naar verluidt de tweede DDI in de Verenigde Staten.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Wouter N14 » za 14 nov 2015, 22:51

Die afbeelding van Florida is gespiegeld :lol:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » za 14 nov 2015, 22:52

:lol:

Hier een andere afbeelding van die DDI. Deze is momenteel in aanleg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » zo 15 nov 2015, 0:04

^^
Als het zo omvangrijk wordt, plak dan gewoon 2 halfklaverbladen tegen elkaar aan.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » zo 15 nov 2015, 9:18

In de VS zie je overigens dat men steeds meer nadelen ziet bij klaverbladen als aansluiting tussen een autosnelweg en het onderliggend wegennet. Steeds vaker worden ze omgebouwd tot SPUI of DDI.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2015, 9:21

Misschien vanwege de weefproblematiek? Krappe klaverbladen zijn noch confortabel noch superveilig te noemen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » zo 15 nov 2015, 11:30

Alsof 2x5 die elkaar 2x kruist wel veilig zal zijn :nuts:

Het probleem met die Amerikanen is dat weven erg lastig is als je op je 16e een rijbewijs bij een half zakje donuts cadeau krijgt.
Maar in een Nederlandse situatie, denk ik dat 2 gespiegelde halfklaverbladen echt wel beter is.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Vinny » zo 15 nov 2015, 12:06

Ik neem aan dat er gewoon verkeerslichten staan. Ongeregld moet je zo'n kruising natuurlijk niet willen laten zijn.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door DjIdee » zo 15 nov 2015, 13:54

Rene schreef:^^
Als het zo omvangrijk wordt, plak dan gewoon 2 halfklaverbladen tegen elkaar aan.
Maar het ruimtegebruik van deze oplossing lijkt mij een stuk beter. Kan me zo voorstellen dat voor enkele problematische haarlemmermeer aansluitingen met beperkte ruimte in/rond de randstad dit best wel een 'goedkope' oplossing kan zijn.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door RSK » zo 15 nov 2015, 14:21

Misschien is dit ook wel een mooie oplossing voor Knooppunt Hooipolder. :duck:
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » zo 15 nov 2015, 14:22

Dat ruimtegebruik lijkt me wel mee te vallen; er moet immers toch geweven worden onder het viaduct, om te voorkomen dat de linksafbeweging vanaf de snelweg toch een VRI-geregelde tak wordt. Bovendien lijkt ruimtegebruik mij in Amerika in heel veel gevallen nou niet echt een belangrijk argument. Het is daar allemaal niet zo hutje-mutje als hier in Europa.

Voor Europa denk ik dat je dit vooral moet vergelijken oplossingen zoals het knooppunt Europaplein in Maastricht was voor de ombouw. Een compact dubbel-halfklaverblad.

DjIdee
autoweg
Berichten: 2396
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 22:19
Locatie: Marum

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door DjIdee » zo 15 nov 2015, 15:09

^^
Zie in veel van de VS oplossingen ook een VRI op die takken staan. Als je de ruimte hebt liever niet natuurlijk, maar als het moet is het nog altijd winst.

De winst is, dat je het aantal kruisende bewegingen sterk reduceert, en dus veel meer groentijd krijgt. Is uiteraard het meest effectief op plaatsen waar relatief veel uitwisseling is tussen de kruisende wegen, anders is de toegevoegde waarde een stuk beperkter.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » ma 23 nov 2015, 17:30

In Round Rock, een suburb van Austin, Texas, is dit weekend een nieuwe DDI geopend. De resultaten zijn niet direct positief, een groot nadeel is dat de frontage roads niet meer te volgen zijn omdat verkeer links of rechts af moet slaan. Aangezien in Texas bijna overal frontage roads liggen en daar veel bedrijven aan gelegen zijn, is dit een significant nadeel voor de lokale bereikbaarheid. Ik denk dat er daarom niet veel DDIs in Texas gebouwd gaan worden.

In dit geval is ook een korte parallelweg van de frontage road aangelegd die naast de hoofdrijbanen van I-35 liggen en dus de aansluiting ongelijkvloers bypasst om continuïteit van de frontage road te waarborgen. Het nadeel is dat dit in verreweg de meeste gevallen niet in te passen is in bestaande situaties omdat er onder het viaduct niet voldoende ruimte is voor nog een parallelweg. Het voordeel van een DDI is juist dat het bestaande kunstwerk gebruikt kan worden en de kosten dus niet veel meer zijn dan een herinrichting van de weg en kruispunten. Met een bypass lopen de kosten juist flink op.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » do 26 nov 2015, 17:29

Ik begrijp trouwens helemaal niet waarom die DDI nou zo geweldig zou zijn.
Een parclo met twee afritten heeft namelijk minder conflictpunten, en geen linksverkeer bovenop

Afbeelding Afbeelding
(links: Parclo, rechts: DDI)

Voorbeeld:

A-B:
parclo: geen conflict
DDI: geen conflict

A-C:
parclo: geen conflict
DDI: 1 conflict :!:

B-A:
parclo: 1 conflict
DDI: 1 conflict

B-C:
parclo: 1 conflict
DDI: 2 conflicten :!:

B-D:
parclo: geen conflict
DDI: geen conflict

C-A:
parclo: geen conflict
DDI: geen conflict

C-B:
parclo: 1 conflict
DDI: 2 conflicten :!:

C-D:
parclo: 1 conflict
DDI: 1 conflict

D-B:
parclo: geen conflict
DDI: 1 conflict :!:

D-C:
parclo: geen conflict
DDI: geen conflict

Ik tel dus 4 relaties waarin een parclo minder conflictpunten heeft dan een DDI.
En dat terwijl de parclo geen rare moves zoals linksrijden en linksweven heeft.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76276
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » do 26 nov 2015, 17:44

Het voornaamste voordeel van een DDI ten opzichte van een parclo is dat het ruimtebeslag beduidend minder is. Veel DDIs zijn omgebouwde bestaande aansluitingen, waarbij een groot voordeel is dat het bestaande viaduct gehandhaafd kan worden. De investeringskosten liggen dan heel laag.

Parclo's zijn extreem populair in Canada. Rond Toronto zijn bijna alle aansluitingen een parclo met 6 verbindingswegen. Zijn er eigenlijk wel eens zulke parclo's in Nederland toegepast? Een parclo zoals deze is uitdrukkelijk geen halfklaverblad zoals je in Nederland veel vindt, maar het ontwerp dat René aanhaalt.

Overigens zijn in Canada bijna alle parclo's niet zo free-flow als op het kaartje van René lijkt. A > B en D > C is in Canada vaak toch via een verkeerslicht.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » do 26 nov 2015, 17:49

Chris schreef:Het voornaamste voordeel van een DDI ten opzichte van een parclo is dat het ruimtebeslag beduidend minder is.
Dat valt wel mee. Datgene wat nu aan de zuidkant van de A9 afrit 5 Amstelveen ligt, is qua breedte ten opzichte van de wegas van de A9 beschouwd vergelijkbaar met een halve Parclo. Een volledige parclo hoeft dus helemaal niet veel ruimte in beslag te nemen.

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Mandelsoft » do 26 nov 2015, 19:27

Chris schreef:Parclo's zijn extreem populair in Canada. Rond Toronto zijn bijna alle aansluitingen een parclo met 6 verbindingswegen. Zijn er eigenlijk wel eens zulke parclo's in Nederland toegepast? Een parclo zoals deze is uitdrukkelijk geen halfklaverblad zoals je in Nederland veel vindt, maar het ontwerp dat René aanhaalt.
We hebben er in Nederland wel eentje: https://www.google.nl/maps/@52.2834742, ... .25z?hl=nl
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » do 26 nov 2015, 21:56

Chris schreef:Overigens zijn in Canada bijna alle parclo's niet zo free-flow als op het kaartje van René lijkt. A > B en D > C is in Canada vaak toch via een verkeerslicht.
Meestal zit het extra conflict in B>C en C>B. Dat is vooral bij Parclo's met één afrit en twee toeritten per snelwegrijbaan, en dan moet het van de snelweg afkomende verkeer altijd beide rijbanen van de kruisende weg conflicteren. Dat is ten opzichte van de door mij bedoelde parclo ook een dom ontwerp, want het veroorzaakt meer turbulentie op de snelweg en het noodzaakt een extra conflictpunt voor doorgaand verkeer op de kruisende verbinding.

Je ziet meestal dat die twee typen parclo's op één hoop worden gegooid, maar dat is onterecht.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18188
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door mavas » vr 04 dec 2015, 7:01

Elke kruispuntvorm heeft zijn eigen voor- en nadelen. Het hangt er ook maar net van af wat het aandeel afslaand verkeer is op alle verbindingen om te beslissen of een partial cleaf of een DDI het handigste is.
Als ik kijk waar die conflictpunten liggen dan heb je bij het linker plaatje een conflict tussen rechtdoorgaand verkeer en linksafslaand verkeer en bij het rechter plaatje een conflict tussen rechtdoorgaand verkeer en rechtdoorgaand verkeer. Het hangt maar net van het aantal rijstroken af dat beschikbaar is in deze conflicten, of een DDI of pcleaf beter functioneert.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Plaats reactie