Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Emil
verkeersader
Berichten: 930
Lid geworden op: di 25 okt 2011, 11:07

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Emil » do 26 mei 2016, 20:43

Inhabitat.com heeft een korte reportage gemaakt over het Diamond concept waarin de knooppuntvorm 'innovatief en gevaar reducerend' wordt genoemd: http://inhabitat.com/brilliant-diamond- ... and-turns/

In de reportage wordt gebruik gemaakt van de DDI die in Florida wordt aangelegd, mooie animatie!
Link

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » za 28 mei 2016, 17:53

^^ Dat is volgens mij de grootste DDI (met de meeste rijstroken) die er in de VS bestaat / gebouwd wordt.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » di 09 aug 2016, 18:32

Een nieuwe DDI op de aansluiting van I-35 en 95th Street in Lenexa, Kansas (een suburb van Kansas City).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » vr 12 aug 2016, 19:39

Begin dit jaar is een nieuwe DDI geopend in Springfield, Missouri. Deze stad met 160.000 inwoners is de hoofdstad van de DDI, er zijn inmiddels 4 van dergelijke aansluitingen op de drie freeways rond de stad.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » wo 14 sep 2016, 9:04

In 2013 is een DDI aangelegd in Zuid-Afrika. Het gaat om het KwaMashu Interchange tussen N2 en R103 bij Durban. Het was de eerste DDI in Zuid-Afrika en het zuidelijk halfrond, en de eerste in een linksrijdend land.

Meer info: http://www.civildesigner.com/press/kwamashu.pdf

Afbeelding

Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1836
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chrysa » vr 16 sep 2016, 7:32

Lopen de voetgangers door de middenberm onder de snelweg door? Ziet er krap uit.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Vinny » vr 16 sep 2016, 7:44

Het is iets breder dan het voetpad langs de snelweg. Ik vind dit geen fijne oplossing voor het langzaam verkeer eerlijk gezegd. Omslachtig, gevaarlijk en het loopt ongetwijfeld onprettig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » vr 16 sep 2016, 8:59

Voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn DDI's m.i. allesbehalve veilig.
En mocht in de rustige nachtelijke uren een keer de VRI uitvallen, dan is ook een flink aantal frontaaltjes te verwachten.
Nee, ik blijf zeer negatief over de DDI.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 sep 2016, 10:26

Rene schreef:Voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn DDI's m.i. allesbehalve veilig.
Op aansluitingen die zo druk zijn dat een DDI gerechtvaardigd is zou je grote stromen fietsers en voetgangers niet meer gelijkvloers moeten willen afwikkelen, maar bv. via een fietstunneltje.
En mocht in de rustige nachtelijke uren een keer de VRI uitvallen, dan is ook een flink aantal frontaaltjes te verwachten.
Ik denk dat dat ook vooral te maken heeft met de inrichting, bebording en markering. Daar zal bij een DDI meer aandacht aan moeten worden besteed. Ik kan me voorstellen dat het bij krap opgezette DDI's (zoals die in Frankrijk bij Lille en Parijs) wat verwarrend kan zijn. Ik snap je zorgen, maar ik ben benieuwd of er als eens onderzoek naar gedaan is of een DDI ook aantoonbaar onveiliger is.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2016, 12:15

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn DDI's m.i. allesbehalve veilig.
Op aansluitingen die zo druk zijn dat een DDI gerechtvaardigd is zou je grote stromen fietsers en voetgangers niet meer gelijkvloers moeten willen afwikkelen, maar bv. via een fietstunneltje.
Dan beweer ik: Als die aansluitingen zo druk zijn dat een normale kruising de vervoersvraag niet meer kan afwikkelen, dan moet er gekeken worden naar een (deels) ongelijkvloerse oplossing.
Dat betekent naar mijn mening niet altijd dat er meteen een enorm knooppunt aangelegd moet worden, maar als één of twee linksaf bewegingen dat conflictvrij kunnen gemaakt worden door middel van een fly-over, dive-under of een lusje of als een bepaalde doorgaande stroom via een tunneltje of brug onder of boven de ellende langs kan rijden, is dat misschien al voldoende als oplossing.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Coen Tunnel » vr 16 sep 2016, 12:21

^^ Een DDI maakt natuurlijk al een aantal rechtsafslaande bewegingen conflictvrij middels bypasses (dat kan overigens ook met een gewone haarlemmermeeraansluiting, en er zijn ook DDI's zonder bypasses), en reduceert het aantal conflicten bij linksafslaande bewegingen van 2 naar 1. Zonder dat er fly-overs, dive-unders, lusjes, etc. nodig zijn. Daardoor is de theoretische capaciteit van een DDI veel groter, terwijl het op een ruimtebeslag kan dat niet veel groter is dan een haarlemmermeeraansluiting.

Juist als er geen ruimte of geld is voor viaducten en tunneltjes kan een DDI soelaas bieden.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op vr 16 sep 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door keokiracer » vr 16 sep 2016, 12:22

duikgek89 schreef:of als een bepaalde doorgaande stroom via een tunneltje of brug onder of boven de ellende langs kan rijden, is dat misschien al voldoende als oplossing.
Je bedoelt zoals de fietsers/voetgangers in het voorbeeld van CT?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2016, 12:33

Coen Tunnel schreef:^^ Een DDI maakt natuurlijk al een aantal rechtsafslaande bewegingen conflictvrij middels bypasses (dat kan overigens ook met een gewone haarlemmermeeraansluiting, en er zijn ook DDI's zonder bypasses), en reduceert het aantal conflicten bij linksafslaande bewegingen van 2 naar 1. Zonder dat er fly-overs, dive-unders, lusjes, etc. nodig zijn. Daardoor is de theoretische capaciteit van een DDI veel groter, terwijl het op een ruimtebeslag kan dat niet veel groter is dan een haarlemmermeeraansluiting.

Juist als er geen ruimte of geld is voor viaducten en tunneltjes kan een DDI soelaas bieden.
Ik snap dat een DDI wat kosten en ruimtebeslag (waardoor nog meer kosten, zeker in stedelijk gebied met dure, vaak bebouwde, grond) betreft voordelen heeft, waardoor de aanleg van een DDI soms beter haalbaar is dan een ongelijkvloerse oplossing.

Toch vind ik dat men ervoor moet waken om DDI's neer te plempen en moet proberen om zoveel mogelijk toch de ongelijkvloerse oplossing te kiezen, omdat de DDI toch een niet standaard oplossing is. Van de andere kant, als je ze nooit gaat aanleggen zal het nooit een standaard oplossing worden, zelfs als de oplossing in principe soms goed is.

Wat de veiligheid betreft heb ik hetzelfde idee als Rene, wat als er in de nacht verkeerslichten uitvallen?
Maar ook, wat als er een stroomstoring is en de verkeerslichten niet werken? Op een normale kruising waar de voorrangsborden dingen overnemen zorgt dat vaak al voor puinhoop, maar hoe zit dat met een DDI? Misschien is het voor agenten of verkeersregelaars wel makkelijker om het verkeer op een DDI te regelen, al kunnen die het nooit alleen af (al is dat op een normale Haarlemmermeer ook lastig). Op een normale kruising zullen de automobilisten er waarschijnlijk beter (of minder slecht) mee om kunnen gaan.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2016, 12:34

keokiracer schreef:
duikgek89 schreef:of als een bepaalde doorgaande stroom via een tunneltje of brug onder of boven de ellende langs kan rijden, is dat misschien al voldoende als oplossing.
Je bedoelt zoals de fietsers/voetgangers in het voorbeeld van CT?
Heb ik iets gemist? Ik ben even niet zeker welk voorbeeld je bedoelt. Ik bedoelde in ieder geval tunneltjes of een brug voor snelverkeer.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 sep 2016, 13:20

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Voor langzaam verkeer (fietsers en voetgangers) zijn DDI's m.i. allesbehalve veilig.
Op aansluitingen die zo druk zijn dat een DDI gerechtvaardigd is zou je grote stromen fietsers en voetgangers niet meer gelijkvloers moeten willen afwikkelen, maar bv. via een fietstunneltje.
Op de foto is aan de rechterkant een serie bruggen over een riviertje te zien.
Het zou mij niets verbazen als hier ook een onderdoorgang voor fietsers en/of voetgangers naast ligt.

Het voetpad in de DDI zou in dat geval alleen bestemd zijn voor gebruikers van de bushalte bovenop het viaduct.
Dat is gelijk een nadeel van een DDI ten opzichte van een haarlemmermeer: je kunt voor doorgaande buslijnen geen haltes aan de afritten maken.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door keokiracer » vr 16 sep 2016, 14:03

duikgek89 schreef:
keokiracer schreef:
duikgek89 schreef:of als een bepaalde doorgaande stroom via een tunneltje of brug onder of boven de ellende langs kan rijden, is dat misschien al voldoende als oplossing.
Je bedoelt zoals de fietsers/voetgangers in het voorbeeld van CT?
Heb ik iets gemist? Ik ben even niet zeker welk voorbeeld je bedoelt. Ik bedoelde in ieder geval tunneltjes of een brug voor snelverkeer.
Coen Tunnel schreef:Op aansluitingen die zo druk zijn dat een DDI gerechtvaardigd is zou je grote stromen fietsers en voetgangers niet meer gelijkvloers moeten willen afwikkelen, maar bv. via een fietstunneltje.
Fietsers en voetgangers nemen natuurlijk ook een deel van de groentijd voor hun rekening, als je die dus eruit haalt d.m.v. een brug/tunnel dan zou dat voldoende kunnen zijn (zowel bij een DDi als een reguliere Haarlemmermeeraansluiting). Daarbij kun je met gebrek aan langzaam verkeer veel makkelijker werken met vrije rechtsaffers.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door duikgek89 » vr 16 sep 2016, 14:39

Dat is inderdaad waar. Ik wilde dat standpunt alleen wat verder drijven, zeg maar als advocaat van de duivel, om een discussie op gang te brengen.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » vr 16 sep 2016, 16:03

Tunneltjes of bruggen zijn voor fietsers en voetgangers funest. Sociaal vaak onveilig en ze zorgen voor een barrièrewerking waar je U tegen zegt.
En door de kosten die je daarvoor moet maken kun je je afvragen of die DDI met al zijn tekortkomingen nog wel zo financieel voordelig is ten opzichte van een variant waarbij ook het autoverkeer op een traditionele wijze meer ongelijkvloers wordt afgewikkeld.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5800
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 16 sep 2016, 17:03

^^
Wat je eigenlijk voorstelt is een ongelijkvloers knooppunt met verkeerslichten voor voetgangers en fietsers?
:hm:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Snelwegfreak » vr 16 sep 2016, 17:24

Een fietstunnel of -onderdoorgang hoeft helemaal niet sociaal onveilig te zijn. Sterk afhankelijk van het ontwerp en materiaal- en kleurgebruik.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door keokiracer » vr 16 sep 2016, 18:50

Zolang je de tunnel gewoon door kunt kijken voor het inrijden (d.w.z. een rechte tunnel zonder bogen aan de uiteinden) geloof ik er niets van dat die sociaal onveilig zijn. Van bruggen geloof ik het al helemaal niet. Volop te zien vanaf de hele onderliggende kruising.
Verder geloof ik er ook niks van dat een voetgangersoversteek ineens minder barrièrewerking vormt dan een tunneltje of bruggetje. Je kan juist sneller naar de overkant. En voor je begint over 'alles moet dan op één plaats de weg kruisen', in het geval dat een DDI een serieus alternatief is dan snap je net zo goed als ik dat voetgangers op zo'n drukke weg niet overal mochten oversteken (lees; alleen bij de kruising, waar de tunnel komt) en er dus geen extra barrièrewerking optreedt.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Rene » vr 16 sep 2016, 19:27

Een goedkope tunnel is er één van het type korte steile helling-goot-korte steile helling. En die is sociaal onveilig. Welke tegeltjes je ook gebruikt.
Je kunt er wat moois van maken (breder, met veel doorzicht), maar dan wordt het vaak meteen al een stuk duurder.

De barrièrewerking van een tunneltje of een viaductje komt doordat je hoogteverschillen voor de voetgangers en fietsers introduceert.
Alleen al de gedachte aan een stuk omhoog lopen/fietsen levert voor heel wat mensen al voldoende barrière op.
Niet iedereen is een fitte tiener/20-er meer...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Vinny » za 17 sep 2016, 11:41

Rene schreef:Tunneltjes of bruggen zijn voor fietsers en voetgangers funest. Sociaal vaak onveilig en ze zorgen voor een barrièrewerking waar je U tegen zegt.
En door de kosten die je daarvoor moet maken kun je je afvragen of die DDI met al zijn tekortkomingen nog wel zo financieel voordelig is ten opzichte van een variant waarbij ook het autoverkeer op een traditionele wijze meer ongelijkvloers wordt afgewikkeld.
Precies. Je kunt nauwelijks een goed ontworpen tunnel (of brug) voor langzaam verkeer ontwerpen waarbij er sprake is van voldoende doorzicht en een acceptabele hellingsgraad. Als je die ruimte er voor hebt, dan kun je ook de hele DDI wel verknooppunten. Een alternatief is ook om de fiets- en voetpaden langs de verkeerswegen gewoon op een andere plek te leggen: 500 meter verderop bijvoorbeeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » zo 18 sep 2016, 9:40

In Maleisië blijken ook DDI's te zijn. Ik heb er twee drie gevonden op de E11 in de regio Kuala Lumpur. Op satellietbeelden zijn ze niet echt zichtbaar vanwege viaducten boven de aansluiting. Deze zouden ook aanzienlijk ouder zijn dan die in Zuid-Afrika. Het Freescale Interchange zou van 1999 dateren.

Exit 1102 Penchala Interchange
Afbeelding

Exit 1111 Freescale Interchange
Afbeelding

Exit 1114 Puchong Jaya Interchange. Deze is eind 2015 omgebouwd.
Afbeelding

verfmeer95
expressweg
Berichten: 3549
Lid geworden op: wo 31 jul 2013, 19:37

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door verfmeer95 » zo 18 sep 2016, 9:44

Zeker bij die eerste is het risico op spookrijden groot. Er staan wat strepen op de weg en er hangen borden op het viaduct, maar met zware regen zou ik daar waarschijnlijk ook gewoon links houden. Waarom heeft met hier niet geïnvesteerd in iets meer guidance voor het verkeer.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » di 01 nov 2016, 19:50

Twee staten hebben afgelopen maand hun eerste DDI geopend.

Exit 177 van I-90 in Wisconsin in Janesville.

Exit 278 van I-25 in New Mexico in Santa Fe.
Afbeelding

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Piles » di 01 nov 2016, 20:42

^^
Daar had ook wel een klaverblad gepast, als je het zo ruim aanlegt :s

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Chris » di 01 nov 2016, 20:46

Het was één of ander raar brouwsel. Met zelfs een verbindingsweg/flyover vanaf I-25 naar Santa Fe.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Kaaiman » wo 02 nov 2016, 8:50

Een semi-directe verbindingsboog en een conflictvrijge klaverlus opofferen voor een DDI? Klinkt als achteruitgang... :geenlach:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10306
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Divergerende diamantaansluiting / Diverging Diamond Interchange (DDI)

Bericht door Alfa » wo 02 nov 2016, 14:26

^^Voor de weggebruikers lijkt er mij in dit geval weinig verschil te zijn. Die klaverbladlus kwam immers ook uit op een verkeerslicht.

In feite hebben ze enkel de wegen wat herschikt. Alleen de gebruikers van de flyover zijn iets slechter af omdat ze nu een verkeerslicht hebben.

Plaats reactie