Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door simon » ma 09 mar 2009, 12:41

De Gelderlander schreef:Wegen in Arnhem steeds veiliger

door Rob van der Velden. zaterdag 07 maart 2009 | 11:16 | Laatst bijgewerkt op: zondag 08 maart 2009 | 19:35

ARNHEM - Het aantal gevaarlijke verkeerslocaties in Arnhem is de laatste jaren drastisch gedaald. Dat kan worden afgelezen uit de berekeningen van het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Gelderland (ROVG) over de aantallen ongelukken in de gemeente.

Telde Arnhem in de jaren 2001 tot en met 2003 nog 45 gevaarlijke kruispunten, in de periode van 2005 tot en met 2007 vallen nog maar 21 kruispunten in die categorie.

Het aantal gevaarlijke wegvakken daalde in die periode van 33 naar 16. Het gevaarlijkste wegvak van Arnhem, en tevens van heel Gelderland, is de Pleijweg (N325). Niettemin deden zich daar in de jaren 2005, 2006 en 2007 geen dodelijke ongevallen voor. Wel waren er twee ongevallen met gewonden en 27 geregistreerde ongevallen met alleen materiële schade.

De Metamorfosenallee staat met negentien ongelukken op de tweede plaats van gevaarlijke wegvakken.

In de top 25 van gevaarlijke Gelderse kruispunten staat het Airborneplein in Arnhem op de vierde plaats met drie ongevallen met letsel en vijftig met alleen materiële schade.

Gelders koploper is het kruispunt Keizer Karelplein/Van Schaeck Mathonsingel in Nijmegen, dat van 2005 tot en met 2007 maar liefst 132 geregistreerde ongevallen kende. Ook de nummers twee (Takenhofplein) en drie (Keizer Karelplein/Oranjesingel) liggen op Nijmeegs grondgebied.

Ondanks het feit dat het aantal gevaarlijke locaties de afgelopen jaren in Gelderland is afgenomen vindt het ROVG het nog altijd de moeite waard om aandacht voor de aanpak te vragen.

Juist door vergelijken van de ongevalsstatistieken zijn gevaarlijke kruispunten en wegvakken als zodanig kenbaar gemaakt en hebben gemeentes daarop actie genomen.

Op alle gevaarlijke Gelderse kruispunten en wegvakken in het jongste overzicht van het ROVG hebben jaarlijks samen circa 350 ongevallen met letsel en 1.200 ongevallen met uitsluitend materiële schade plaats. Locaties op autosnelwegen zijn daarbij, vanwege het afwijkende ongevallenbeeld, buiten beschouwing gelaten. De berekeningen van het aantal ongelukken zijn aan de voorzichtige kant omdat niet elk ongeval, zeker die met alleen maar blikschade, door de politie wordt geregistreerd.
Het ROVG slaat zichzelf op de borst. Het aantal geregistreerde ongevallen is gedaald. Maar... het beleid van de politie is er al jaren op gericht om bij blikschade niet meer op te dragen. En als er politie ter plekke is, dan is het beleid om geen rapport op te maken, tenzij. Niet zo heel gek dus, dat het aantal ongevallen daalt. Zo kan ik ook beleid maken.

Een zeer opmerkelijk detail:
De Metamorfosenallee staat met negentien ongelukken op de tweede plaats van gevaarlijke wegvakken.
We hebben het over een stukje weg van nog geen kilometer lang, in onbebouwd gebied, met een lage intensiteit en twee kruisingen.

Ik heb er een paar plaatjes van:
Begin van de weg, kruising waar rood verkeerslicht heel vaak wordt genegeerd:
http://www.schuytgraaf-online.nl/Afbeel ... Bus(6).jpg

Een stukje verderop, overzichtelijke weg (de zijstraat naar rechts is pas in 2008 aangelegd)
http://www.schuytgraaf-online.nl/Afbeel ... Bus(5).jpg

En hier is alweer het einde van de weg, bij de op de borden aangekondigde kruising:
http://www.schuytgraaf-online.nl/Afbeel ... Bus(2).jpg

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door mavas » ma 09 mar 2009, 21:35

Ook opvallend dat het Keizer Karelplein nog steeds niet is aangepakt. Met dit lijstje in de hand wordt het toch wel eens tijd. Kunnen ze gelijk de doorstroming verbeteren.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » ma 09 mar 2009, 21:45

Het is geen makkelijk punt, en zo slecht is de doorstroming nou ook weer niet. Bovendien moet je het plein dan zeer grondig verbouwen, dat betekent wellicht complete afsluiting. Maar dat is onmogelijk omdat het dan een chaos word...

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door boe! » ma 09 mar 2009, 22:09

duikgek89 schreef:dat betekent wellicht complete afsluiting
Dat plein is zo ruim aangelegd dat je een deel kan afsluiten voor werkzaamheden terwijl het verkeer op het andee deel gewoon doorgang kan vinden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » di 10 mar 2009, 0:29

Ik ken het plein. :)

Dat ligt eraan hoe je het aan wilt pakken. Voor de veiligheid kun je een paar lijnen trekken, en de voorrangsregeling veranderen. Dan heb je inderdaad geen problemen met afsluitingen. Maar ik denk dat de doorstroming er met die veranderingen niet beter op wordt...

Maar op het moment dat je van het plein af wilt en een andere oplossing wilt uitvoeren dan wordt het wel degelijk lastiger... File op het KKP betekent Chaos in de stad. Grote afsluitingen zijn dus moeilijk.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door simon » di 10 mar 2009, 9:46

Problemen van het Keizer Karelplein:
- Vrijwel alle belangrijke wegen leiden naar het Keizer Karelplein
- Verkeer van rechts heeft voorrang wat men niet gewend is op rotondes
- Op de rotonde staan geen verkeerslichten, bij de toeleidende wegen wel.
- Er staan geen strepen waardoor iedereen 'maar wat doet' . Men is dat in Nederland niet gewend.

Persoonlijk heb ik weinig moeite met het Keizer Karelplein. Mijn ervaring is dat de meeste bestuurders heel goed opletten. Aan de lopende band worden kleine foutjes gemaakt, door de oplettendheid van de andere weggebruikers gaat het bijna altijd goed.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door Wouter N14 » di 10 mar 2009, 12:48

^^ Mag ik daar uit concluderen dat er op het Karelplein dus eigenlijk een soort sharedspace-principe geldt?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

JB81
autoweg
Berichten: 1542
Lid geworden op: vr 30 mar 2007, 11:25
Locatie: Breda / Utrecht

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door JB81 » di 10 mar 2009, 13:42

Shared-space zou ik het niet willen noemen. Er zijn vrijliggende fiets- en voetgangersvoorzieningen rondom.

Het bijzondere is vooral dat je redelijk vrij je eigen weg naar de overkant kunt kiezen. Als je 4/6 of 5/6e rond moet, kun je wanneer je het plein betreedt bijna naar het middeneiland rijden, achter alles en iedereen langs rijden en (ruim voor je er weer af moet, anders mag je nog een rondje) terug naar buiten en het plein weer verlaten (de snelle manier). Er zijn echter ook genoeg "angsthazen" die langs de buitenrand blijven plakken en zich bij iedere afslag klemrijden op het afslaande verkeer.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » di 10 mar 2009, 14:39

Wouter N14 schreef:^^ Mag ik daar uit concluderen dat er op het Karelplein dus eigenlijk een soort sharedspace-principe geldt?
Nee, eerder een chaos-principe ;). Maar de chaos ontstaat meestal door mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.

Het is niet anders als grote rotondes met lijnen. Het enige is dat je zonder lijnen wat meer mogelijkheden hebt. Als je er op let dat rechts voorrang heeft en dat je in een vloeiende logische lijn rijd dan is het een makkelijk plein. Maar je moet wel even in de gaten hebben hoe die lijn dan loopt omdat dat zonder strepen nou eenmaal lastiger schijnt te zijn. (Persoonlijk vind ik het makkelijker als met strepen, je kunt namelijk op het verkeer letten zonder op te letten dat je in een strook blijft).
JB81 schreef:Shared-space zou ik het niet willen noemen. Er zijn vrijliggende fiets- en voetgangersvoorzieningen rondom.

Het bijzondere is vooral dat je redelijk vrij je eigen weg naar de overkant kunt kiezen. Als je 4/6 of 5/6e rond moet, kun je wanneer je het plein betreedt bijna naar het middeneiland rijden, achter alles en iedereen langs rijden en (ruim voor je er weer af moet, anders mag je nog een rondje) terug naar buiten en het plein weer verlaten (de snelle manier). Er zijn echter ook genoeg "angsthazen" die langs de buitenrand blijven plakken en zich bij iedere afslag klemrijden op het afslaande verkeer.
Die angsthazen zijn juist gevaarlijk. Je moet ook altijd opletten als je auto's met Duitse nummerplaten ziet, die hebben het ook niet altijd door. :shutup:
Verder zijn er ook automobilisten die in het midden blijven en dan ineens naar rechts willen. Dat gaat ook niet..

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door Kaaiman » do 26 mar 2009, 17:18

Die andere grote rotondes in de N326 zijn toch qua regels net zo als het Karelplein?

Overigens vind ik het 't belangrijkst dat overal op rotondes of rotonde-achtige kruispunten de voorrang geregeld is als op een normale rotonde. Afwijkende vormen, zoals dus het Keizer Karelplein en de viertondes van Stadskanaal zou ik wettelijk willen verbieden.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door Jeroen » do 26 mar 2009, 17:33

duikgek89 schreef:
Wouter N14 schreef:^^ Mag ik daar uit concluderen dat er op het Karelplein dus eigenlijk een soort sharedspace-principe geldt?
Nee, eerder een chaos-principe ;). Maar de chaos ontstaat meestal door mensen die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan.
Het is denk ik vooral ook een stukje mentaliteit. Defensief rijden, en goed kijken wat de ander doet. Had dit plein in Rotterdam of zo gelegen, dan gold waarschijnlijk het recht van de sterkste, en was het ongetwijfeld een stuk erger geweest...

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » vr 27 mar 2009, 12:40

Denk dat dat wel meevalt. In Almaty rijden ze toch een stuk asocialer en lomper als in R'dam. Daar hebben ze ook rotondes zonder lijnen met per tak de voorrang verschillend (aangegeven met borden). Daar valt het heel erg mee met dat recht van de sterkste. Ik heb er op die punten geen last van, ondanks dat ik vergeleken met een Kazach toch wat minder dram en prop.
Kaaiman schreef:Die andere grote rotondes in de N326 zijn toch qua regels net zo als het Karelplein?

Overigens vind ik het 't belangrijkst dat overal op rotondes of rotonde-achtige kruispunten de voorrang geregeld is als op een normale rotonde. Afwijkende vormen, zoals dus het Keizer Karelplein en de viertondes van Stadskanaal zou ik wettelijk willen verbieden.
Op het Takenhofplein staan verkeerslichten, en het Trajanusplein bij de Waalbrug is geen rotonde.

Jeroentedee
stadsweg
Berichten: 382
Lid geworden op: di 25 sep 2007, 19:53
Locatie: Ergens in de buurt van Den Bosch

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkse Gelderse kruising

Bericht door Jeroentedee » za 11 apr 2009, 20:03

Kaaiman schreef:Die andere grote rotondes in de N326 zijn toch qua regels net zo als het Karelplein?

Overigens vind ik het 't belangrijkst dat overal op rotondes of rotonde-achtige kruispunten de voorrang geregeld is als op een normale rotonde. Afwijkende vormen, zoals dus het Keizer Karelplein en de viertondes van Stadskanaal zou ik wettelijk willen verbieden.
Er ligt er nog zo een inderdaad.
Echter dat is gewoon een 4armige rotonde en als je daar groen hebt bij oprijden kun je het plein bijna altijd geheel over en ook bij het afrijden heb je vrijwel nooit rood. Daar lijkt het dus meer een normale rotonde.
Als je het keizerkarel 4 of 5/6e over wil moet je altijd wachten voor opkomend verkeer en soms zelfs al bij 2/6e. Verder heb je niet zelden rood bij het afrijden of moet je dus langs verkeer dat rood heeft als je nog verder wilt.

Die mensen die altijd rechts blijven rijden zijn inderdaad gevaarlijk. Die rijden zich steeds vast maar wel mee terwijl ze dan een afslaande stroom moeten doorkruisen, daarna rijden ze zich dan weer klem op oprijdend verkeer wat groen heeft. Dan kun je veel beter naar het midden rijden en achter afslaand verkeer langs. Alleen vanuit het midden terug naar buiten is bij drukte wel eens lastig.

Een goede truc om te kijken of je door kan rijden op het plein vind ik altijd letten of de fietsers groen hebben. Zodra die rood hebben wordt het oppassen of er geen verkeer op gaat rijden, anders kun je in principe door rijden.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » zo 12 apr 2009, 12:40

Je moet gewoon een beetje een vloeiende lijn rijden. Als het druk is en je wilt van het midden ineens naar buiten dan is dat ook onmogelijk, rij je een goede lijn dan gaat dat praktisch vanzelf. Behalve als er veel mensen op de weg zijn die het KKP niet kennen en er een zooitje van maken.
Van die fiets verkeerslichten dat klopt, dat is inderdaad een handige truc. Op de fiets deed ik dat overigens al andersom, toen keek ik naar de auto verkeerslichten.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 jan 2018, 11:47

Het Keizer Karelplein in Nijmegen is volgens RTL Nieuws met zeker 83 ongelukken in drie jaar tijd de meest verkeersonveilige plek van het land:

https://www.rtlnieuws.nl/buurtfacts/ver ... -nederland

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » ma 15 jan 2018, 13:54

Bijna allemaal kusjes voor zover ik weet. Lijkt mij DE illustratie dat veel bestuurders problemen hebben met hun omgevingsbewust zijn en bovendien compleet in paniek raken zodra er even geen lijnen staan.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Jackbauer1350 » ma 15 jan 2018, 14:12

De automobilist is in Nederland gewoon erg verwend met voorrangsrotondes en turborotondes, eigenlijk bijna monkeyproof weginrichting.
En dan wordt menigeen verrast bij dit klassieke verkeersplein waar ineens zelf nagedacht moet worden.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door captain007 » ma 15 jan 2018, 14:21

Het linkste zijn de figuren die niet durven van binnen naar buiten te rijden en dus verkeer afsnijden wat wil afslaan (omdat ze onnodig aan de buitenzijde rijden). Een ander deel van de aanrijdingen zal voornamelijk veroorzaakt worden door het niet voorrang verlenen van oprijdend verkeer van rechts. Dit zijn wel zo'n beetje de klassiekers op dit plein. Ik kan mij voorstellen dat het als je als onbekende daar voor het eerst komt nogal vreemd staat te kijken. Ikzelf ben er tijdens de rijles bijna iedere keer overheen gereden en dan is het al snel kinderspel.

Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 3353
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo/Arnhem
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door sven_engelen » ma 15 jan 2018, 15:05

Ik heb m zelf 2 keer als leek gehad in 1 avond en ik wist niet wat ik meemaakte. Zigzaggende auto's verkeer wat uit het niets stopte en verkeerslichten die voor mijn gevoel totaal misplaatst waren. Het Keizer karelplein is een grote chaos voor iemand die er voor de 1e keer komt en dan is de kans op ongevallen gewoon groot.
Svenlo

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » ma 15 jan 2018, 15:38

Zigzaggende auto's? Daar moet je niet al te bang voor zijn, dat zijn de lokaal bekenden die nog even wat verkeer inhalen. Gewoon de logische lijn rijden, "wij" redden ons wel. :dyn_hyp: :p

Gewoon in een vloeiende lijn en verkeer van rechts voorrang geven. Verkeer op de rotonde krijgt daarvoor geen rood, dat hoeft ook niet. Die verkeerslichten zijn er meer om te zorgen dat fietsers heel blijven (nouja, als ze eens een keer naar de kleur van de VRI kijken...) en als een soort toeritdosering.

Eens je het plein kent kijk je naar de voetgangers/fietsers lichten, zijn die groen dan kan vanuit die tak geen verkeer oprijden.

Ik snap overigens best dat als je er niet bekend bent dat het even lastig is. Maar als je gewoon weet wat er om je heen gebeurt moet het best mogelijk zijn om dat zonder kleerscheuren te volbrengen. Misschien met wat gehannes hier en daar, maar zonder kleerscheuren.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Schelpenpaadje » ma 15 jan 2018, 17:30

Bestaan er trouwens plannen (of zijn die er geweest) om dit plein anders in te richten, volgens meer hedendaagse standaarden?

Denk aan markering, gescheiden rijstroken (turborotonde), het afkoppelen van bepaalde armen enz.

Het plein doet in verschillende opzichten denken aan het Europaplein in Leeuwarden. Er zijn zowel verkeerskundige als ruimtelijke overeenkomsten. Op het Europaplein waren tot voor kort acht wegen aangesloten. De rotonde was ingericht met markering, bestaande uit één doorlopende rijstrook aan de binnenzijde en één onderbroken rijstrook voor in- en uitvoegend verkeer van en naar de zijstraten. Het is onlangs opnieuw ingericht als turborotonde, waarbij vier woonstraten zijn afgekoppeld en het plein half is verhoogd om de fietsersoversteken te kunnen vervangen door tunneltjes. Deze metamorfose is niet door iedereen positief ontvangen, al is door het plein compacter te maken de groene ruimte verplaatst naar de buitenzijde. Tijdens de reconstructie was het plein afgesloten voor fietsers en voetgangers om het autoverkeer buiten de werkzaamheden om de leiden, wat zonder grote problemen is verlopen.

Ik ben wel nieuwsgierig of dergelijke of andere varianten voor het Keizer Karelplein wel eens zijn gepasseerd.

Dude
polderweggetje
Berichten: 21
Lid geworden op: di 03 okt 2017, 22:07

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Dude » ma 15 jan 2018, 18:24


boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door boe! » ma 15 jan 2018, 18:42

^^ Oeps ... Extra pijnlijk voor RTL is dat het niet een klein onbeduidend berichtje was, maar een van de headlines vandaag.
RTL schreef:Op de kaart zijn alleen de locaties getoond, waar de politie en Rijkswaterstaat minimaal tien ongelukken registreerden (exacte locatie of kruispunt) tussen 1 januari 2014 en 31 december 2016. Het gaat om de meest recente cijfers, die in december 2017 openbaar zijn gemaakt.

Het daadwerkelijk aantal ongelukken ligt op veel locaties hoger. Veel ongelukken worden echter niet geregistreerd of gemeld bij de politie. Vooral de aanrijdingen waarbij fietsers betrokken zijn, ontbreken vaak in de registratie. Daarnaast wordt bij de registratie niet altijd de exacte locatie van een ongeluk gemeld, maar bijvoorbeeld alleen een straat- of plaatsnaam. Hierdoor is niet na te gaan waar een ongeluk exact gebeurde.

Gebruikersavatar
duikgek89
2x3 autosnelweg
Berichten: 7670
Lid geworden op: ma 23 jul 2007, 15:31

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door duikgek89 » ma 15 jan 2018, 20:42

Schelpenpaadje schreef: ma 15 jan 2018, 17:30 Bestaan er trouwens plannen (of zijn die er geweest) om dit plein anders in te richten, volgens meer hedendaagse standaarden?
Ik hoop van niet. Dat is minder leuk, je kunt dan waarschijnlijk minder inhalen over de rotonde en ik betwijfel of het dan wel soepel blijft lopen.

Het KKP werkt eigenlijk vrij goed op de momenten dat er niet teveel lokaal onbekenden rondrijden.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Widejo » di 16 jan 2018, 13:28

Dit is toch geen kwalitatieve journalistiek. Met alle respect maar de berichtgeving heeft wel impact op de politiek gehad, zo zijn er dus nu wel degelijk Nijmeegse partijen die hierover in discussie willen gaan. De NOS nam de berichtgeving van RTL over en zette het Keizer Karelplein weg als rotonde omdat het niet gebruikelijk is dat verkeer van rechts voorrang heeft. Ook RTL noemde het voorrang geven van invoegend verkeer een zogenaamde 'afwijkende verkeerssituatie' een verschil. Het is ook geen rotonde. Er is dus geen afwijkende situatie, het is een op zichzelf staand concept waar in Nederland weinig voorbeelden van zijn.

Ik vind de aantallen van het Keizer Karelplein niet schokkend, zeker niet als je het vergelijkt met de verbindingsweg A58-A17 van de Stok, Roosendaal.

Het altijd maar denken dat wegen waar je 50 km/u en harder mag altijd voorrangswegen zijn is hetgeen waar het mis gaat.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Snelwegfreak » di 16 jan 2018, 13:39

Widejo schreef:Er is dus geen afwijkende situatie
Widejo schreef:het is een op zichzelf staand concept waar in Nederland weinig voorbeelden van zijn.
:?
Enne gojje mins blieft altied leave.

Widejo
verkeersader
Berichten: 727
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 17:18
Locatie: Freie und Hansestadt Hamburg

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Widejo » di 16 jan 2018, 13:41

^^
De situatie wijkt toch niet af van een rotonde. Het is een verkeersplein.
Als het nou wel verkeerstechnisch een rotonde was, waar invoegend verkeer voorrang op had dan zou je spreken over een afwijkende situatie.
Hamburg, meine Perle

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8646
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door keokiracer » di 16 jan 2018, 13:44

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14341
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Attietattie » di 16 jan 2018, 13:50

keokiracer schreef: di 16 jan 2018, 13:44 Het is een rotonde
https://www.google.nl/maps/@51.8418006, ... 312!8i6656
Nee hoor. ;)
Bord D1 Rotonde; verplichte rijrichting

Toepassing en plaatsing

1 Dit bord wordt geplaatst op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen. Het bord kan tevens worden geplaatst op de toeleidende wegen.

2 Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling.
Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.
Nou kijk Widejo. En dáár gaat het dus fout. ;)
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5803
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Keizer Karelplein gevaarlijkste Gelderse kruising

Bericht door Schelpenpaadje » di 16 jan 2018, 13:52

Widejo schreef: di 16 jan 2018, 13:28Het is ook geen rotonde.
Wat doen de borden :D1: er dan?

Zelfs als het juridisch geen rotonde is kan ik me voorstellen dat onbekenden niet meteen doorzien dat het geen rotonde is maar een 'op zichzelf staand concept'. Alleen het ontbreken van haaientanden wijst daar op. Hoewel dat niet automatisch tot onveiligheid hoeft te leiden, weet ik niet of ik dat wel zou hebben opgemerkt. Het tot in details kennen van alle regels is nog geen garantie dat ze overal en altijd door iedereen goed zullen worden toegepast, een zekere voorspelbaarheid van inrichting is toch wel op zijn plaats, zeker op plaatsen waar het druk is.

RTL Nieuws heeft zich verslikt in de interpretatie van cijfers. Dat er veel ongevallen gebeuren blijft wel een feit. De rectificatie betekent niet dat het 'op zichzelf staande concept' Keizer Karelplein wat veiligheid betreft een succes is.
duikgek89 schreef: ma 15 jan 2018, 20:42
Schelpenpaadje schreef: ma 15 jan 2018, 17:30 Bestaan er trouwens plannen (of zijn die er geweest) om dit plein anders in te richten, volgens meer hedendaagse standaarden?
Ik hoop van niet. Dat is minder leuk, je kunt dan waarschijnlijk minder inhalen over de rotonde en ik betwijfel of het dan wel soepel blijft lopen.

Het KKP werkt eigenlijk vrij goed op de momenten dat er niet teveel lokaal onbekenden rondrijden.
Als de oversteekplaatsen zouden verdwijnen komt dat de doorstroming voor autoverkeer flink ten goede. Tegelijk zouden de loop- en fietsverbindingen tussen het station en het centrum enorm verbeteren. Misschien heeft de huidige opzet stedenbouwkundig méér kwaliteit, maar met een compactere rotonde kan de beschikbare verblijfsruimte ook beter worden gebruikt.
En wat dat inhalen betreft: het hele idee van een turborotonde/turboplein is dat verkeersstromen uit elkaar worden gehaald. Weliswaar is verkeer inhalen dat in dezelfde richting rijdt als jij lastiger of zelfs fysiek onmogelijk, dit soort oplossingen zou niet worden aangelegd als de capaciteit gelijk was aan een enkelstrooks rotonde.

Goed, ik zal stoppen met dit betoog, want ik ken deze situatie ook niet goed genoeg. Ik blijf benieuwd welke plannen er (hebben) bestaan.
Laatst gewijzigd door Schelpenpaadje op di 16 jan 2018, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie