Foutje van Hajo...

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 11 aug 2005, 10:30

Telegraaf (11-8-2005) schreef:Parkeerbon: Even Stockholm bellen

STOCKHOLM - Zweedse automobilisten kunnen zichzelf verzekeren tegen boetes voor te hard rijden en fout parkeren. Het bedrijf Bisso, dat de verzekeringen aanbiedt, komt met deze wereldprimeur.

Voor iets meer dan 90 euro per jaar kunnen Zweden zich indekken tegen boetes voor te hard rijden, met een maximum van drie boetes per jaar. Ook mag de snelheidslimiet met niet meer dan dertig kilometer per uur overschreden zijn. Fout parkeren kan voor een meerprijs ook in het verzekeringspakket worden opgenomen.

Zweden geldt als een van de veiligste landen ter wereld op het gebied van verkeer. Boetes voor te hard rijden variëren er van 86 tot 214 euro. Fout parkeren komt een automobilist op een bekeuring van 45 tot 75 euro te staan.
Wanneer volgen de Nederlandse verzekeraars ? ;)

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » do 11 aug 2005, 10:36

Misschien niet de juiste plek, maar:

Proef met nieuwe middelen voor snelheidscontrole

Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) start op dinsdag 9 augustus een proef met nieuwe mobiele handhavingsmiddelen voor snelheidscontrole. Tijdens de testperiode wordt er wél gemeten, maar niet bekeurd. De proef wordt gehouden in vijf verschillende politieregio’s en zal enkele weken duren.

De nieuwe controlemiddelen worden geleverd door verschillende leveranciers, die zijn geselecteerd via een Europese aanbestedingsprocedure. De apparatuur controleert specifiek op snelheid. Dit wordt op diverse manieren gedaan: bijvoorbeeld vanuit de auto of met een statief langs de weg. Op de locatie wordt een bord geplaatst met de tekst "proefopstelling snelheidscontrole".

De nieuwe middelen worden getest op diverse locaties in vijf verschillende politieregio’s: in Brabant-Zuid-Oost, IJsselland, Zuid-Holland-Zuid, Hollands Midden en in Gooi en Vechtstreek.

Intensieve controles:
In Nederland wordt intensief op snelheid gecontroleerd.
Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Bron: http://www.verkeershandhaving.nl

Verder commentaar lijkt mij overbodig.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36667
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » do 11 aug 2005, 10:44

Hajo schreef:Snelheidscontroles vinden om drie redenen plaats. Allereerst omwille van de verkeersveiligheid, want snelheid speelt een rol bij élk verkeersongeval. Het milieu is een tweede goede reden: hoe harder een voertuig rijdt, hoe hoger het brandstofverbruik, hoe meer CO2-uitstoot en hoe meer geluidsoverlast. De derde reden is mobiliteit. Files ontstaan minder snel als weggebruikers met ongeveer dezelfde snelheid rijden. Bovendien is de kans op ongelukken kleiner, en ook dat scheelt files: bijna 13% van de files is direct te wijten aan een ongeval.

Bron: http://www.verkeershandhaving.nl

Verder commentaar lijkt mij overbodig.
Mij niet.

1. Qua verkeersveiligheid: waarom staat 90% van de controles dan voornamelijk op plekken waar dat uit oogpunt van de VOR niet nodig is, maar waar wel lekker veel verkeer passeert ? (VROSsen zijn wat mij betreft veel beter - maar ja - dat is arbeidsintensief dus levert minder op per uur :roll: )
2. De uitstoot wordt slechts in zeer beperkte mate door personenverkeer veroorzaakt. De uitstoot die wèl door het personenverkeer wordt veroorzaakt, zit veel meer in accelereren dan in constante snelheden. Gezien het veel-verkeerslichten-met-rode-golf-beleid enerzijds en het niet aanpakken van files anderzijds is de milieureden er dus met de haren bijgehaald.
3. Files ontstaan voornamelijk door capaciteitstekort. Het aandeel snelheidsoverschrijders ind e spits is minimaal, stomweg omdat de maximumsnelheid op het moment van de filevorming door de drukte al lang niet meer gehaald kan worden.

Aan allen die die BVOM-praatjes geloven: slaap rustig verder. :zzz:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31588
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » do 11 aug 2005, 11:07

René schreef:Nee, daar heb ik wel al eerder aan gerefereerd, Erwin. Naar mijn mening draagt stringente handhaving van de maximumsnelheid niet bij aan normen en waarden. Maar daar verschillen wij dus van mening over.
Dat blijkt. Maar zoals ik vandaag al eerder tegen Vincent zij: Anders wordt het maar een saaie boel hier ;)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie