Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door paolie » vr 18 jan 2019, 9:39

Volgens mij schrijft het CROW dit (ASVV 10.3.2):
Constructiecriterium
Het constructiecriterium stelt de vormgeving van de uitrit centraal. Van belang is of de weggebruiker aan de hand van de vormgeving de situatie direct herkent als uitrit. Dit is het geval als een uitrit de volgende aanbevolen uitritconstructie heeft waarmee geheel aan het constructiecriterium wordt voldaan:
Het trottoir en/of fietspad langs de doorgaande weg loopt op nagenoeg dezelfde hoogte in dezelfde kleur en structuur door over de aansluitende weg.
Het hoogteverschil wordt overwonnen met zogenoemde inritblokken
Ook in andere CROW-publicaties (publicatie Veilig Oversteken) kom ik dergelijke teksten tegen, waarbij het altijd om en/en gaat en niet om en/of:
Het ontwerp van een uitritconstructie moet op de eerste plaats duidelijkheid scheppen. Belangrijk is de herkenbaarheid van de constructie vanaf beide wegen. Uit de overgangsconstructie moet direct blijken dat er sprake is van een uitrit [20]:
het trottoir en/of het fietspad langs de doorgaande weg loopt op dezelfde hoogte door;
de verharding van de uitritconstructie komt wat kleur en textuur betreft overeen met het trottoir respectievelijk het fietspad;
de begrenzingen aan weerszijden geschiedt met de zogenaamde inritblokken.
Laatst gewijzigd door paolie op vr 18 jan 2019, 9:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robbert297 » vr 18 jan 2019, 9:51

^^ Dat is dus hetzelfde als wat ik heb gequote. Er staat in jouw quote namelijk dat het van belang is dat een weggebruiker het herkent als een uitrit (wat hier dus het geval is). Dit is het geval wanneer er aan de aanbevolen uitritconstructie geheel wordt voldaan. En er wordt geheel aan voldaan wanneer de door jouw gequote twee punten worden gehanteerd, maar het hoeft dus niet. Als de weggebruiker de uitrit herkent door alleen de inritblokken, dan wordt er dus voldaan aan het criterium en is er dus geen probleem.
Слава Україні

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door paolie » vr 18 jan 2019, 10:01

Wellicht "geen probleem" (waar ik het niet helemaal mee eens ben) maar ik begrijp simpelweg niet hoe je zoiets kunt ontwerpen, tegen alle aanbevelingen en richtlijnen in. Met name het afbuigen van de (binnenste) trottoirbanden de zijstraat in en het toepassen van asfalt op de uitritconstructie vind ik bijzonder storend. Ook de blokmarkering op het fietspad hoort niet thuis op een uitritconstructie, maar dient alleen bij reguliere zijwegen toegepast te worden.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2867
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robbert297 » vr 18 jan 2019, 10:17

^^ Daar ben ik het dan wel geheel mee eens. De betreffende uitritconstructie is herkenbaar, maar hij had nog herkenbaarder kunnen zijn.
Слава Україні

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » do 16 mei 2019, 11:51

VIO-Prijs voor studie naar voorrangspleinen bubeko
donderdag 25 april 2019

Martin Wiersum en Justin Reimink, afstudeerders aan Hogeschool Windesheim, hebben op 16 april de VIO-Prijs 2019 ontvangen voor hun afstudeerstudie bij Roelofs naar ‘Voorrangspleinen buiten de bebouwde kom’. Deze prijs werd uitgereikt tijdens de jaarlijkse VIO-dag van de Vereniging Infra Ontwerp.
http://verkeerskunde.nl/nieuws/2019/vio ... 7612.lynkx
Na enig zoeken is de publicatie hier te vinden: https://hbo-kennisbank.nl/details/share ... eafd366a0c
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Rein » do 16 mei 2019, 12:24

Erg interessant. Ik heb op informatieavonden ook wel eens de vraag gesteld waarom andere kruispuntvormen dan VRI's en rotondes niet werden overwogen en dan komt men al gauw uit op dat er geen richtlijnen voor zijn en de opdrachtgever het mede daarom niet wil (en zich er onprettig bij voelt).

Sommige doorgaande bubeko wegen liggen propvol rotondes en het is elke keer weer afremmen en langzaam optrekken en zeker als je achter vrachtverkeer zit is het allemaal behoorlijk irritant. Op veel plaatsen zouden in plaats van rotondes prima voorrangspleintjes aangelegd kunnen worden waardoor de doorstroming, reistijd en het rijplezier sterk verbetert en er minder uitstoot zal zijn én zonder dat wordt ingeboet op verkeersveiligheid. Hopelijk dragen dit soort scripties/rapporten bij aan een betere acceptatie van dit soort oplossingen.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Schelpenpaadje » do 16 mei 2019, 12:52

Disclaimer: Ik heb het onderzoek en de bijlagen zojuist niet volledig gelezen, maar wel de samenvatting en enkele onderdelen, gebruik makend van de inhoudsopgaven en zoekfunctie van mijn PDF-lezer.

Dit is opvallend:
Anders dan in bibeko situaties, waar al tientallen voorrangspleinen zijn gerealiseerd, zijn buiten de bebouwde kom (bubeko) slechts twee voorrangspleinen gerealiseerd. Voor zover bekend zijn dat de voorrangspleinen in Harderwijk (GD) en Wommels (FR).
Worden pleinen zoals in de N354 bij Sibrandabuorren en de N357 niet beschouwd als voorrangspleinen?
Zo niet, waarom niet?

Of waren deze bij de onderzoekers gewoon niet bekend?
Gezien het interview met de provincie Fryslân lijkt me dat niet waarschijnlijk.

Het onderzochte voorbeeld bij Wommels is een voorbeeld van een reguliere bajonetaansluiting (zie oude situatie op SV) die is omgebouwd. In de provincie liggen enkele plaatsen waar een voorrangsplein-achtige constructie is toegepast, waar anders waarschijnlijk een rotonde was neergelegd.

Ook als er verschillen zijn met de officiële definitie van een voorrangsplein kan het juist interessant zijn om de praktijkvoorbeelden naast elkaar te leggen. In het voorbeeld van Stiens loopt er zelfs een fietspad over het middeneiland. In het onderzoek wordt uitgebreid ingegaan op de veiligheid voor fietsers, maar lijkt geen onderscheid te worden gemaakt in de positie van de fietsoversteken binnen het voorrangsplein.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robonus » do 16 mei 2019, 13:02

Bij de herstructurering van een belangrijke ontsluitingsweg in Heemskerk zag ik ook zo'n LARGAS oplossing voorbij komen. Hier echter bij een T- splitsing. Dat is voor mij voor het eerst dat ik deze oplossing zie. Weet niet of ik zo toegepast de meerwaarde ervan kan zien.
Enig verkeer vanaf de zijtak zijn de bewoners van 14 woningen.

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » do 16 mei 2019, 13:03

Schelpenpaadje schreef: do 16 mei 2019, 12:52Worden pleinen zoals in de N354 bij Sibrandabuorren en de N357 niet beschouwd als voorrangspleinen?
Zo niet, waarom niet?
Bij een voorrangsplein volgens largas heeft de hoofdrichting voorrang op de zijwegen. De pleinen in de N354 en N357 zijn geen voorrangspleinen maar kun je beter zien als rotondes met een bijzondere vorm.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Kaaiman » vr 17 mei 2019, 5:56

Bij het naderen van een frisovonde (Friese ovale rotonde) moet elke richting voorrang verlenen. Bij een voorrangsplein alleen de zijwegen. Het afrijden van een frisovonde gaat wel als bij een voorrangsplein. Daarmee is een frisovonde in feite een hybride vorm.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 17 mei 2019, 7:38

Dank voor de reacties. De haaientanden liggen inderdaad net even anders, verder vrijwel gelijk. Belangrijkste afweging doorstroming hoofdrichting versus veiligheid/oversteekbaarheid fietsers en zijwegen. Een onderzoek specifiek naar de uitwerking van de verschillen kan interessant zijn.

Basjuh1981
autoweg
Berichten: 1388
Lid geworden op: vr 23 sep 2016, 16:26
Locatie: Den Haag

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Basjuh1981 » vr 17 mei 2019, 8:10

In Scheveningen is inmiddels ook zo'n voorrangsplein gerealiseerd: Kruising Statenlaan - Westduinweg.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » vr 17 mei 2019, 10:45

Schelpenpaadje schreef: vr 17 mei 2019, 7:38 Dank voor de reacties. De haaientanden liggen inderdaad net even anders, verder vrijwel gelijk. Belangrijkste afweging doorstroming hoofdrichting versus veiligheid/oversteekbaarheid fietsers en zijwegen. Een onderzoek specifiek naar de uitwerking van de verschillen kan interessant zijn.
Als je bedoelt de verschillen tussen al die rotondevarianten in veiligheid voor langzaam verkeer/snelverkeer en doorstroming, dan zou dat zeker een interessante zijn.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Chris » za 29 jun 2019, 22:51

Het gaat wat te ver om dit als voorrangsplein te betitelen denk ik? maar het is wel een keerlocatie.

Locatie: voormalige N303 in Putten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Kaaiman » ma 01 jul 2019, 8:10

Dit lijkt me een voorrangsplein met fietsoversteek middendoor.

Wel ontbrekwn de linksafvakken. Ze lijken wel als zodanig geasfalteerd te zijn, maar zijn niet zo gemarkeerd.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » ma 09 sep 2019, 13:03

In Noord-Scharwoude komt ook een voorrangsplein ala Largas: viewtopic.php?f=11&t=18153&p=1063630#p1063630
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Chris » wo 16 okt 2019, 20:57

Het voorrangsplein op t' Goylaan in Utrecht gaat aangepast worden:

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Rein » wo 16 okt 2019, 21:33

Als ik naar Streetview kijk dan zie ik al een voorrangsplein wat er in mijn ogen redelijk prima uitziet. Kan op zich wel beter, maar zo verkeerd ziet het er nou ook weer niet uit. Wel verbaas ik me over de tweerichtingsfietspaden aan beide zijden van 't Goylaan. Ik kan me voorstellen dat dat nog wel eens tot problemen kan leiden.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » wo 16 okt 2019, 21:44

Volgens mij heb ik precies de aanpassingen benoemd voor dat voorrangsplein in Utrecht die men nu uit wil voeren. Goede zaak dat dat doorgevoerd wordt. Dan wordt het echt een veilig plein.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Durashift
expressweg
Berichten: 2544
Lid geworden op: zo 04 feb 2018, 15:32

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Durashift » do 17 okt 2019, 2:01

Lijkt erop dat men nu de 'Kanaleneiland' variant wil gaan toepassen?
(Marco Polo laan).

Weet niet of dat een verbetering wordt.. dat ding is een crime, vind ik.

Probleem met die dubbele fietsrichting bij 't Goylaan is toch vooral het gedrag (of nalaten daarvan) van fietsers/scooters. Geen richting aangeven / hand uitsteken.. zodat verkeer onnodig staat te wachten bij het oversteken. Ik heb er de schurft aan.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Rein » ma 26 okt 2020, 14:55

Op de Zuiderzeeweg in Amsterdam Zeeburg is men aan het werk om twee voorrangspleintjes aan te leggen. AT5 heeft er een item aan gewijd.

Deze is hier te vinden.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robonus » vr 10 feb 2023, 7:30

Weet iemand of er ergens in Nederland een Largas pleintje is waarbij minimaal één rijrichting twee rijstroken heeft?
Ik vraag me af of een Largas zou kunnen op de Communicatieweg in Heemskerk voor de toegang naar de Shell.

Sinds de BP aan de andere kant weg is, is het daar gigantisch druk geworden, en doordat de rechtse van de 2 rijstroken Heemskerk in vaak stil staan, en de linker niet heb je relatief veel afdekongevallen. Of dat beter wordt met een 2-strooks Largas ben ik wel benieuwd naar.

Afbeelding

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door mavas » vr 10 feb 2023, 9:00

Ik ken in ieder geval geen locaties met 2 rijstroken in 1 richting van largas.

Ik vraag me wel af of het daardoor veiliger wordt, met op deze locatie een Largasplein. Vanaf het noorden gezien moet je 2 rijstroken oversteken, de vraag is of het zicht verbetert met een largasplein waardoor afdekongevallen voorkomen worden.
Ik denk dat hier een turborotonde of VRI de enige oplossingen zijn. Enkelstrooksrotonde zal niet werken, geeft te weinig doorstroming.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robonus » vr 10 feb 2023, 9:04

Ik zat eerst ook te denken aan een VRI of turborotonde maar het lastig is hier dat het heel dicht op de VRI ligt met de Tolweg, en daardoor iedere middag dit hele wegvak vol staat met stilstaand verkeer. Vooral bij een turborotonde krijg je dan vrij snel mini-gridlock waarbij alle richtingen niet meer kunnen doorrijden. Een gekoppelde VRI zou misschien kunnen maar die afstand is wel erg ongelukkig.

Misschien het het creëren van een veel breder middeneiland in combinatie met een zichtspiegel wel de simpelste oplossing.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Kaaiman » vr 10 feb 2023, 9:39

Die Shell verplaatsen naar een andere locatie?
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robonus » vr 10 feb 2023, 10:20

Op langetermijn willen ze in die hoek ook woningbouw gaan realiseren dus dan zal de kruising sowieso op de schop moeten omdat het verkeersaanbod dan gigantisch veranderd. Ik vermoed niet dat daar überhaupt al over nagedacht is. Maar ik was een beetje aan het denken wat op kortetermijn met een relatief laag budget zou kunnen.

Edit, ter info plaatje toegevoegd

Afbeelding

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 feb 2023, 13:50

Verkeer vanuit het westen richting de Shell kan doorrijden en keren bij de rotonde.

Uitvoeger opheffen, file opgelost.
Kost alleen een beetje verf.

Als dat tankstation in de toekomst toch weggaat zou ik er niet meer geld in steken dan dat.
Of het moet al een oplossing zijn die bij toekomstige ontwikkeling van dat gebied ook nuttig blijft.

Gebruikersavatar
Robonus
autoweg
Berichten: 1102
Lid geworden op: di 12 apr 2016, 10:30

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Robonus » vr 10 feb 2023, 14:29

Je zal toch altijd een doorsteekje moeten hebben om verkeer vanuit het oosten naar het zuiden (sportvelden en restaurant) af te laten slaan. Tevens voor verkeer die van het tankstation richting rotonde wil. Zolang er een doorsteek zit zullen mensen echt niet door doorrijden naar de rotonde om daar pas te keren. Ik vermoed dat het daardoor alleen maar onveiliger zal worden.

Het tankstation blijft trouwens bestaan, naast de geplande woningbouw. Als die woningbouw in uitvoering is zal er toch echt iets beters met deze kruising verzonnen moeten worden.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg
Berichten: 5804
Lid geworden op: wo 10 feb 2016, 9:54

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Schelpenpaadje » vr 10 feb 2023, 15:02

Het zou niet de eerste kruispunt zijn waar afslaand verkeer niet in alle richtingen is toegestaan.
Met de juiste inrichting is dat best zodanig te regelen dat afslaan bijna niet mogelijk is.

Tegelijk, als de gemeente vast wil voorsorteren ( ;) ) op een toekomstige wijkontsluiting; ook prima.

Piles
autoweg
Berichten: 1307
Lid geworden op: vr 04 sep 2015, 16:02

Re: Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Piles » vr 10 feb 2023, 15:07

Ik ben niet ter plaatse bekend, maar ziet er uit alsof de Communicatieweg een hele belangrijke verkeersader is (voor de ontsluiting van Heemskerk <> A9). Daar is de rotonde ook op gebouwd, en het verkeer verdeelt zich op de kruising met de Tolweg. Zie je ook aan de 2+1 op het stuk tussen rotonde en Tolweg.
Dan moet je misschien concluderen dat een aansluiting voor een woonwijkje/tankstation voor beide richtingen niet past bij de functie van de weg. En dus die aansluiting verplaatsen naar bijv. de Tolweg (ten noorden van het gebied).
Zelfde geldt overigens voor de aansluiting naar de sportclubs, maar daar zal het en rustiger zijn, en je hoeft maar 1 rijstrook over te steken. Maar ideaal is het allemaal niet op zo'n weg.

Plaats reactie