Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Medianieuws

Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Bericht door Medianieuws » di 19 mei 2009, 8:47

Verkeersnet.nl schreef: Hilversum kiest voor voorrangspleintjes
14 mei 2009

Afbeelding
In Hilversum gaat de Diependaalselaan op de schop. De meeste kruisingen worden voorzien van rotondes of voorrangspleintjes. Die laatste oplossing is al eerder beproefd in Hilversum, met als resultaat dat er nu vijf voorrangspleintjes bij komen.
Bij een dergelijk voorrangspleintje worden de wegen van de buitenring uitgebogen en erbinnen komt een pleintje waarover de linksaf bewegingen en oversteekbewegingen van auto’s worden afgewikkeld. Voetgangers en fietser kunnen op deze voorrangspleintjes in twee etappes de oversteken.

Het voorrangspleintje heeft de voordelen van een rotonde, maar niet de nadelen, aldus de gemeente. Op een gewone rotonde zijn alle richtingen gelijkwaardig. Dat kan tot opstoppingen leiden op de toeleidende wegen Op een voorrangspleintje kan de hoofdstroom vrijwel altijd door, ook omdat de voorrangspleintjes zijn voorzien van een aparte rijstrook voor verkeer dat linksaf slaat en alleen het verkeer uit de zijrichting voorrang moet verlenen.
Het voorrangspleintje heeft nog een groot voordeel dat vooral op oudere kruispunten van groot belang is. Voor de aanleg van een rotonde zou je in sommige gevallen woningen moeten slopen omdat er anders niet genoeg ruimte is. Een voorrangspleintje heeft veel minder ruimte nodig. Het pleintje is ovaal en daardoor veel slanker.
Omdat het voorrangspleintje voor wat betreft het gebruik eigenlijk weinig nieuws herbergt, verlangt het ook van de automobilisten weinig aanpassingen. “Zij herkennen de meeste verkeerskundige principes. Het pleintje is in feite een platgeslagen rotonde”, aldus verkeerskundige John Fonk van de gemeente.
Meer informatie: http://www.hilversumbeterbereikbaar.nl/ ... -3-2&id=55

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Chris » di 19 mei 2009, 11:31

Ziet er niet gek uit. Lijkt me handig voor wegen met een sterke rechtdoorstroom zodat die niet iedere keer zo veel hoeven af te remmen.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » di 19 mei 2009, 12:02

ik vind ze op het eerste gezicht ook erg geslaagd.

rollen deze nu nog door uit het LRGS idee dat ze daar voor de diependaalselaan hadden?

edit: hmm. gezien de titel van het topic wel.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door mavas » di 19 mei 2009, 12:52

Dit soort pleintjes is steeds meer in opmars. Ik heb het ook al in Heemstede gezien vlakbij het station. Ik vraag me af of de opstelcapaciteit van die linksafstroken voldoende is dat de hoofdstroom niet geblokkeerd wordt.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

peejay
autoweg
Berichten: 1176
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 13:24
Locatie: Bergen op Zoom, nabij de A4/A58

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door peejay » di 19 mei 2009, 16:41

Dit ziet er maar krap uit voor een linksafslaande vrachtwagencombi of truck-met-oplegger!
Rij met je hart

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » di 19 mei 2009, 16:51

^^ Valt wel mee, gezien de grote overrijdbare vlakken rondom het middeneiland en langs de buitenhoeken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Jeroen » di 19 mei 2009, 17:48

Chris schreef:Ziet er niet gek uit. Lijkt me handig voor wegen met een sterke rechtdoorstroom zodat die niet iedere keer zo veel hoeven af te remmen.
Mja, met een normale kruising hoeft die helemaal niet af te remmen. Als verkeersremming echt je doel is kun je ook gewoon een flauwe drempel gebruiken, zal een stuk goedkoper zijn denk ik.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Paixao » di 19 mei 2009, 18:12

Die pleintjes schijnen een veel hogere capaciteit te hebben onder de juiste omstandigheden, waarvan de belangrijkste is dat er een bepaald aantal linksafslaande voertuigen is per uur (bron: Goudappel Coffeng simulaties). Is het minder dan X, dan heeft het geen nut, is het meer, loopt het alsnog vast.

Dus gegeven de intensiteiten die men daar telt, functioneert zo'n pleintje waarschijnlijk prima. Best mogelijk dat ie over een jaar of wat volledig vastloopt.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door mavas » di 19 mei 2009, 20:04

^^ En dan krijg je over een paar jaar dus doseerlichten voor de doorgaande stroom, zoals men ook in Arnhem van plan is met die 2x2-route die ge-LARGASd moet worden. En dan kijg je dat de bevolking gaat klagen dat de wachttijden te lang worden of dat het te onveilig wordt, en dan krijg je dat de kruising aan wordt gepast en er een volwaardige VRI komt, en een paar jaar later is er een uitbreiding nodig in de opstelstroken en dan is toch echt de maximale capaciteit bereikt. Houdt ons verkeerskundigen in ieder geval bezig ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15216
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Via » di 19 mei 2009, 20:41

Ik vind het idee in elk geval het proberen waard. Het kan geen kwaad om eens wat doorgaande wegen ook echt doorgaand te houden, en niet met een rotonde die je weer in z'n 2 moet nemen.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Kaaiman » di 26 mei 2009, 13:34

Ik kan me wel voorstlelen dat dergelijke kruisingen op doorgaande wegen in stedelijk gebied een uitkomst kunnen bieden.

Een rotonde is echter wel iets veiliger voor overstekend fietsverkeer in de dwarsrichting van de hoofdrichting.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Peter » di 26 mei 2009, 13:44

Paixao schreef: Dus gegeven de intensiteiten die men daar telt, functioneert zo'n pleintje waarschijnlijk prima. Best mogelijk dat ie over een jaar of wat volledig vastloopt.
In Hilversum zijn het woonwijken aan een doorgaande route. Het aantal afslaanders is beperkt tov de hoofdstroom. Dergelijke pleintjes zijn overigens niet uniek, hoewel ik de draai (slinger) voor kruisend verkeer niet ken.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » di 26 mei 2009, 17:57

dus wel uniek.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Peter » di 26 mei 2009, 18:11

Ja, Dick. Alle kruispunten in Nederland zijn uniek. Er zijn er geen 2 exact hetzelfde te vinden.

Het (hoofd)principe is niet uniek.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door mavas » di 26 mei 2009, 18:57

Wat zou er trouwens op tegen zijn om vanuit de doorgaande richting linksaf te slaan voor de bewegwijzeringspaal ipv om de paal heen? Zo te zien mag dat gewoon.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » di 26 mei 2009, 19:08

^^ Ha, scherp! Ze zijn de gele zuiltjes vergeten...
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » di 26 mei 2009, 19:12

Peter schreef:Ja, Dick. Alle kruispunten in Nederland zijn uniek. Er zijn er geen 2 exact hetzelfde te vinden.

Het (hoofd)principe is niet uniek.
Nee, peter, dat bedoel ik niet. Ik zeg, dus toch uniek omdat die hele verspringing voor de zijstroom het typische is aan dit type kruispunt. 'Largas-kruising type korte keerlus'. ik citeer: "het principe vna de keerlus is dat de linksafbeweing vanuit de zijrichting wordt 'geregeld' door eerst rechtsaf te slaan en verderop bij een keerlus te keren. Links afslaand verkeer uit de hofodrichting zal eerst op de keerlus moeten keren voordat het de zijweg in kan rijden. Een asverspringing is noodzakelijk om ook vrachtverkeer de links afslaande beweging te kunnen laten maken op de keerlus." (CROW publ.191)

Ergo: de keerlus is juist het typische. Anders was het gewoon een voorrangskruising met opstelruimte in de middenberm.
mavas schreef:Wat zou er trouwens op tegen zijn om vanuit de doorgaande richting linksaf te slaan voor de bewegwijzeringspaal ipv om de paal heen? Zo te zien mag dat gewoon.
staan wel haaietanden die je in de tegenrichting overrijdt. Geen bebording verder. Zou je een C02/C03 combi nodig hebben om er niet in te mogen rijden vanuit de tegenrichting? (ik hoop het niet; omgevingsvervuiling)

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18190
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door mavas » di 26 mei 2009, 19:26

Wouter N14 schreef:^^ Ha, scherp! Ze zijn de gele zuiltjes vergeten...
Dat niet alleen, ook vanuit de zijrichting zou zoiets kunnen gebeuren. Zeker de wat oudere deelnemer zal in het begin twijfelen waar hij nu moet rijden om linskaf te gaan. Dat kan men verduidelijken door op de rechtdoorgaande hoofdrichting een rechtdoorgaande pijl te plaatsen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » di 26 mei 2009, 19:29

Dat vanuit de zijstraat zie ik wat minder als een probleem. Trouwens ook wel opvallend dat de oversteekplaats op de hoofdweg niet als zebrapad is uitgevoerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » di 26 mei 2009, 19:45

Wouter N14 schreef:Dat vanuit de zijstraat zie ik wat minder als een probleem. Trouwens ook wel opvallend dat de oversteekplaats op de hoofdweg niet als zebrapad is uitgevoerd.
dat wordt toch afgeraden bij LARGAS omdat door de treintjesvorming er voldoende hiaten ontstaan om over te steken.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » di 26 mei 2009, 21:12

^^ Die ken ik niet en het klinkt eerlijk gezegd ook wat vreemd. Daarnaast heeft deze weg voor zover ik kan zien geen VRI's dus kunnen er ook geen treintjes ontstaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » wo 27 mei 2009, 9:42

Wouter N14 schreef:^^ Die ken ik niet en het klinkt eerlijk gezegd ook wat vreemd. Daarnaast heeft deze weg voor zover ik kan zien geen VRI's dus kunnen er ook geen treintjes ontstaan.
Nee, joh. Dat is de hele basis van het langzaam rijden gaat sneller principe: smalle gescheiden rijbanen waar automobilisten in een rustig tempo blijven hangen achter de langzaamste (rijsnelheid dus rond de 40 km/h) terwijl de doorstroming gegarandeerd wordt door afwezigheid vri's en aanwezigheid voorrangskruisingenen/rotondes/ditsoortLRGSkruisingen, terwijl langzaam verkeer oversteekt in etappes in de hiaten die ontstaan in deze verkeersstroom, zonder speciale voor de hoofdstroom verstorende elementen zoals vop's. zie crow publicaties 218f en 191.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Hajo » wo 27 mei 2009, 12:40

mavas schreef:Wat zou er trouwens op tegen zijn om vanuit de doorgaande richting linksaf te slaan voor de bewegwijzeringspaal ipv om de paal heen? Zo te zien mag dat gewoon.
Nee, dat mag niet: "haaientanden" mogen nooit in tegengestelde richting overschreden worden.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » wo 27 mei 2009, 12:52

^^ Interessant! In welk artikel staat dat?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Hajo » wo 27 mei 2009, 13:45

^^ Oei, dat weet ik niet zo uit mijn hoofd. Wat ik wel uit m'n hoofd weet is:

RVV 1990, Artikel 80:
Haaientanden hebben de volgende betekenis: de bestuurders moeten voorrang verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

Wegenverkeerswet 1994:
Kijk eens in Hoofdstuk 2 (verkeersgedrag), paragraaf 2 (Verkeerstekens en -maatregelen op de weg).

Haaientanden moeten zo zijn aangebracht dat de punt voor de naderende bestuurder naar hem toe wijst. Net als het bord B6: die moet zo worden aangebracht dat de punt naar beneden wijst.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Rene » wo 27 mei 2009, 13:48

Voor naderende bestuurders ja, Dat zegt dus niets over bestuurders die niet naderen.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Hajo » wo 27 mei 2009, 14:00

^^
ik schreef:Haaientanden moeten zo zijn aangebracht dat de punt voor de naderende bestuurder naar hem toe wijst. Net als het bord B6: die moet zo worden aangebracht dat de punt naar beneden wijst.
Geldt inderdaad voor naderende bestuurders.

Maar houdt dat niet automatisch in dat een bestuurder die van de andere kant nadert de haaientanden "andersom" ziet? Dus niet met de punt naar beneden en naar hem toe? Als de bestuurder haaientanden nadert en daarbij ziet dat die voor hem "verkeerd om" staan, dan moet de bestuurder toch kunnen concluderen dat hij de haaientanden uit de verkeerde richting nadert! En die mag hij in dat geval dus niet overschrijden omdat hij dan op een weghelft voor tegemoet komend verkeer terecht komt.

Ik denk dat een rechter ook zo zal redeneren.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Rene » wo 27 mei 2009, 14:11

Waarom zou het dan met 60 geen probleem zijn ? Op veel ETW's zie je namelijk in de tegenrichting "09".

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Hajo » wo 27 mei 2009, 15:09

Als je "09" ziet i.p.v. "60" zou je ook dan moeten kunnen concluderen dat je op de verkeerde weghelft, de weghelft voor tegemoet komend verkeer dus, rijdt. In dat geval zit je uiteraard fout.

Maar vaak is "60" ook aangebracht op het wegdek van een vrij smalle weg (soms ook met fietsstroken aan weerszijden) die in beide richtingen bereden mag worden. Ik denk dat je daarop doelt. Als je dan "09" ziet i.p.v. "60", kan dat een aanwijzing voor je zijn dat je rekening moet houden met... tegenliggers. ;)

In feite mogen ook aanduidingen als "60" echter niet in tegengestelde richting worden overschreden: je ziet dan immers "09" i.p.v. "60" en dat zou normaal gesproken een indicatie moeten zijn dat er iets klopt. Maar op een smalle weg waar verkeer in beide richtingen is toegestaan kan het wel vóórkomen dat je de aanduiding "60" "verkeerd om" voor je neus krijgt. Als je in zo'n geval "09" ziet i.p.v. "60" kun je m.i. concluderen dat je bedacht moet zijn op tegenliggers.

Het probleem speelt minder bij wegdek aanduidingen als "70" of "80". Als je die "verkeerd om" ziet, zit je écht fout.

Het verschil zit 'm denk ik in de "stop-verplichting" en "richting bepaling": bij haaientanden MOET je, indien nodig, stoppen om het kruisende verkeer voor te laten gaan. Verder mogen haaientanden tegenwoordig ook worden aangebracht zónder dat er een bord B6 is geplaatst. Voorwaarde is altijd dat de punten van de haaientanden naar het naderende verkeer toe wijzen: "richting bepaling". Alleen verkeer dat bij nadering ziet dat de punten van de haaientanden naar hen toewijzen, mag de haaientanden overschrijden.

Snelheids- en andere aanduidingen op het wegdek, behalve de stopstreep, hebben zo'n "stop-verplichting" en "richting bepaling" niet.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » wo 27 mei 2009, 16:27

Ik weet het niet met die haaientanden... op een bepaald kruispunt in Hoorn móet je namelijk wel tegengesteld door de haaientanden als je linksaf slaat. Die haaientanden liggen daar in het middenstuk om kruisend verkeer de attenderen op de tweede rijbaan.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie