Voorrangspleinen/voorrangspleintjes (largas)

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Peter » wo 27 mei 2009, 17:37

Daar wordt wel vaker tegen gezondigd, vermoedelijk uit slordigheid. Denk alleen al aan de éénrichtingsstraten met 2-richtingen fietsverkeer. De haaientanden lopen van stoep tot stoep ...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Vinny » wo 27 mei 2009, 20:02

Het zou best kunnen dat het formeel niet mag dat je haaietanden 'achterstevoren' berijdt, maar dat lijkt me eerder een gebrek aan het volgen van de richtlijn van de wegbeheerder, dan slecht weggedrag van de weggebruiker... :idea:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » wo 27 mei 2009, 21:58

Vinny schreef: ..lijkt me eerder een gebrek aan het volgen van de richtlijn van de wegbeheerder...
eeh. als het een gebrek is om een richtlijn te volgen, waarom is het dan een aanbeveling en geen verplichting?

-> tip: richtlijn is een aanvulling en hulp bij verkeersontwerp, geen vervanging van de zelfdenkzaamheid. <-

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Wouter N14 » wo 27 mei 2009, 22:48

^^ Het is juist de zelfdenkzaamheid van de heren wegbeheerders dat richtlijnen én voorschriften zo vaak genegeerd worden, bewust dan wel onbewust :idea:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Dick
stadsweg
Berichten: 289
Lid geworden op: do 13 nov 2008, 12:16

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Dick » do 28 mei 2009, 9:17

inderdaad. Alhoewel ik 'genegeerd' dan wel weer erg negatief bewoord vind.

niets mis mee toch, afwijken van de richtlijnen? Mits het uiteindelijk ontwerp wel goed functioneert natuurlijk.
Dus geen richtlijn naast je neerleggen en prut terugbrengen.

Deze hilversumse variant lijkt mij een prachtig voorbeeld van geen richtlijn maar geslaagd maatwerk

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Vinny » do 28 mei 2009, 19:15

Wouter N14 schreef:^^ Het is juist de zelfdenkzaamheid van de heren wegbeheerders dat richtlijnen én voorschriften zo vaak genegeerd worden, bewust dan wel onbewust :idea:
Mij maakt het niet uit hoor. Maar als een of andere systeemautist bonnen gaat uitschrijven wegens het overschrijden van haaietanden in de niet-voorgeschreven rijrichting dan houdt mijn respect voor het zelfdenkzaamheid van de heren wegbeheerders snel op... :wijsvinger:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Paixao » vr 29 mei 2009, 14:38

Hajo schreef:
mavas schreef:Wat zou er trouwens op tegen zijn om vanuit de doorgaande richting linksaf te slaan voor de bewegwijzeringspaal ipv om de paal heen? Zo te zien mag dat gewoon.
Nee, dat mag niet: "haaientanden" mogen nooit in tegengestelde richting overschreden worden.
Zolang het niet expliciet in de wet verboden is, is het dus toegestaan: het legaliteitsbeginsel. En het feit dat haaientanden met de punt naar de naderende bestuurder toewijzen, betekent dus dat het voorrangseffect ook alleen geldt voor de bestuurder die de haaientanden "op de punt" nadert. De bestuurder die van de andere kant komt heeft dus geen boodschap aan de haaientanden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

Gebruikersavatar
paolie
expressweg
Berichten: 4100
Lid geworden op: vr 14 nov 2008, 15:58

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door paolie » vr 29 mei 2009, 14:56

Medianieuws schreef: Het pleintje is in feite een platgeslagen rotonde”, aldus verkeerskundige John Fonk van de gemeente.
Een platgeslagen rotonde? Dit heeft niks met een rotonde te maken. Gewoon een uit elkaar getrokken voorrangskruising waarbij linksafslaand verkeer om elkaar heen gaat in plaats van voor elkaar langs.

Gebruikersavatar
Jeroen
2x2 autosnelweg
Berichten: 6389
Lid geworden op: do 23 jun 2005, 17:27
Locatie: Ergens op de rechterrijstrook

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Jeroen » za 30 mei 2009, 13:35

^^ In theorie zou dat dus zelfs de capaciteit kunnen beperken...

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door mavas » za 30 mei 2009, 13:41

^^ In vergelijking met een gewone kruising met opstelstroken, of een VRI-kruispunt wel ja. Maar in vergelijking met een normale rotonde weer niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Chris » zo 16 feb 2014, 14:27

Vandaag ben ik voor het eerst door Hilversum gekomen, over de zuidelijke rondweg (verlengde N201) en dus over die voorrangspleintjes. Ze leken mij erg handig, je hoeft relatief weinig te stoppen en het is comfortabeler dan gewone rotondes. Wel denk ik dat de weg toch inadequaat is voor de hoeveelheid verkeer, het was nu maar zondagmiddag om half één, maar het was een continue stroom verkeer en bij de verkeerslichten hoopte het enorm op zelfs met lange groentijden. Doordeweeks en in de spits zal het wel drama zijn.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [LARGAS] Hilversum kiest voor voorrangspleintjes

Bericht door Chris » do 20 feb 2014, 17:55

Een video van LARGAS in Hilversum. Ik vond het wel geslaagd, maar een rit op een zondag zal wel anders zijn dan op een werkdag.

[youtube]u_bZ_wf-NGE[/youtube]

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Snelwegfreak » zo 09 mar 2014, 14:47

Voorrangspleintje Westtangent, Heerhugowaard:
Afbeelding
042 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Afbeelding
039 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Afbeelding
038 by Benjamin van der Velden, on Flickr
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Alfa » ma 08 sep 2014, 23:26

Zijn er eigenlijk bestaande voorbeelden van voorrangspleinen buiten de bebouwde kom waar de doorgaande richting aan een normale snelheid kan doorrijden?

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 23:30

Voor zover ik weet zijn er geen voorrangspleinen buiten de kom toegepast.

Over het algemeen is buiten de bebouwde kom ook ruimte genoeg voor een volwaardige rotonde. Die pleintjes zijn voor het eerst in Hilversum toegepast vanwege de schaarse ruimte waar dus geen rotonde aangelegd kan worden.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Alfa » ma 08 sep 2014, 23:30

^^Het grootste voordeel lijkt me dat de hoofdrichting gewoon kan doorrijden en geen voorrang moet geven aan een onbeduidende zijstraat.

Gebruikersavatar
Jackbauer1350
2x3 autosnelweg
Berichten: 7874
Lid geworden op: ma 21 nov 2011, 22:03
Locatie: Wijdemeren
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Jackbauer1350 » ma 08 sep 2014, 23:33

^^ Ligt uiteraard aan het verkeersaanbod. Er is ruimte voor een paar auto's om op te stellen op het linksaf gedeelte. Als je de foto als voorbeeld neemt staat het verkeer al vrij snel te wachten op de doorgaande rijbaan, zeker als er een vrachtwagen linksaf moet gezien de lengte van het opstelvak. Dan is het niet fijn als er met hoge snelheid gereden wordt op de doorgaande baan. Ik neem aan dat je buiten de kom 80 km/u als normale snelheid ziet.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76287
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Chris » di 09 sep 2014, 8:03

Recent is er eentje in de N381 bij Wijnjewoude aangelegd in het kader van de ombouw van de N381 tot 2x2 autoweg.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Alfa » di 09 sep 2014, 14:48

Chris schreef:Recent is er eentje in de N381 bij Wijnjewoude aangelegd in het kader van de ombouw van de N381 tot 2x2 autoweg.
Al stel ik me hier de vraag wat het nut is temeer dit slechts een T-kruispunt is. Dan had je net zo goed een normaal kuispunt kunnen bouwen met afslaanstroken en middenberm voor de hoofdrichting. Dat heeft evenveel conflictpunten en lijkt even veilig.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Alfa » di 09 sep 2014, 14:52

^^Die voorrangspleinen zijn een stap in de goede evolutie. Er wordt terug iets meer naar doorstroming gekeken. Tenminste als ze op grotere schaal zouden toegepast worden. De voordelen van de veiligheid van een rotonde met de doorstroming voor de hoofdrichting. En: het is nieuw en heeft dus iets 'hip'. Wegbeheerders zijn daar gevoelig voor.

Wat ik me wel afvraag van de markering van het voorlopige voorrangsplein op Chris zijn foto: daar staan dubbele lijnen aan de zijkanten van de doorgaande richting met vol aan de binnenkant en stippellijn aan de buitenkant. Ongetwijfeld bedoeld om niet in te halen. Maar, mag het verkeer dat van rechts de foto afrijdt naar onderaan de foto daar nu nog wel legaal overrijden? Die rijdt dan immers een volle wittegele lijn over.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 09 sep 2014, 15:04, 5 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18191
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door mavas » di 09 sep 2014, 16:48

Alfa schreef:De voordelen van de veiligheid van een rotonde met de doorstroming voor de hoofdrichting.
Dat is niet geheel waar. Op de hoofdrichting van een voorrangsplein ligt de snelheid hoger ten opzichte van een rotonde. Bij een ongeval is de impact dus hoger, dus is ook de veiligheid niet gelijk aan die van een rotonde.

Daarnaast moeten fietsers die de hoofdrichting oversteken voorrang verlenen, bij een rotonde binnen de bebouwde kom hebben fietsers over het algemeen voorrang. In hoeverre dit de veiligheid bevordert of benadeelt is nog onduidelijk. Ik denk persoonlijk dat dit veiliger is, omdat fietsers dan zelf op moeten letten of ze door kunnen of niet.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10307
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Centrale rotonde-draad

Bericht door Alfa » di 09 sep 2014, 17:23

mavas schreef:
Alfa schreef:De voordelen van de veiligheid van een rotonde met de doorstroming voor de hoofdrichting.
Dat is niet geheel waar. Op de hoofdrichting van een voorrangsplein ligt de snelheid hoger ten opzichte van een rotonde. Bij een ongeval is de impact dus hoger, dus is ook de veiligheid niet gelijk aan die van een rotonde.
Maar op de bestaande voorbeelden zie je wel dat de hoofdrichting iets 'gebogen' wordt aangelegd zodat het verkeer niet zomaar aan volle snelheid kan doorrijden. Het zal wellicht iets sneller rijden dan op een normale rotonde (hoewel, als er sprake is van een duidelijke hoofdrichting zie je ook vaak dat het verkeer niet meer stopt maar gewoon de rotonde oprijdt) maar het lijkt me nog altijd veiliger te zijn dan een normaal kruispunt of een VRI, vooral omdat er minder conflictpunten zijn. Dat kleine snelheidsverschil tov van een normale rotonde is een afweging die moet gemaakt worden.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » ma 11 jan 2016, 16:01

Robbert297 schreef:^^ Dus kort gezegd zijn er gewoon teveel rotondes geplaatst? En de rotondes die ze hebben geplaatst zijn verkeerd uitgevoerd? Dat is jammer, vooral voor zo'n druk gedeelte. Daar hadden ze dan wat beter naar moeten kijken.
En die oplossing die jij noemt, wordt ook wel een voorrangsplein genoemd. Dat wist ik ook pas sinds een aantal dagen. :)

Dit is een voorbeeld van zo'n voorrangsplein:
Afbeelding
Nabij Wommels hebben ze zoiets aangelegd in de N359. Stroomweg van Bolsward naar Leeuwarden.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » ma 11 jan 2016, 23:43

Ten zuiden van Sneek op de N354 heb je ook zo'n situatie, alleen is het hier een voorrangsplein en geen rotonde.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Mandelsoft
expressweg
Berichten: 3228
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 16:16
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Mandelsoft » di 12 jan 2016, 0:29

Zoveel dode hoeken en obsakels...
Ik zie geen enkele logica hoe dit überhaupt veiliger zou zijn voor fietsers. Zelfs Duurzaam Veilig zou dit afkeuren...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Egbert
expressweg
Berichten: 2732
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 8:10

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Egbert » wo 13 jan 2016, 7:00

Robbert297 schreef:^^ Dus kort gezegd zijn er gewoon teveel rotondes geplaatst? En de rotondes die ze hebben geplaatst zijn verkeerd uitgevoerd? Dat is jammer, vooral voor zo'n druk gedeelte. Daar hadden ze dan wat beter naar moeten kijken.
En die oplossing die jij noemt, wordt ook wel een voorrangsplein genoemd. Dat wist ik ook pas sinds een aantal dagen. :)

Dit is een voorbeeld van zo'n voorrangsplein:
Afbeelding
Dat is toch gewoon een kruising met voorsorteervakken? Goed, het is vervelend voor kruisend verkeer van links naar rechts. Vooral als dat een vrachtwagen is. Sowieso zal een vrachtwagen (trekker met oplegger) dat niet echt lekker vinden om linksaf te gaan.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18031
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door Snelwegfreak » wo 13 jan 2016, 7:19

Dat hele grijzige gedeelte in het midden is overrijdbaar. Volgens mij heeft de chauffeur dan alle ruimte om de bocht te maken. Dat hij niet in twee keer kan oversteken (onvoldoende wachtruimte in het midden) gebeurt wel vaker, ook voor personenauto's. Zo vreemd is dat niet ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 13 jan 2016, 9:08

Daarnaast is de kans dat een voorrangsplein wordt toegepast vooralsnog het grootst bij woonwijken, omdat ze nog enkel binnen de bebouwde kom voorkomen. En in de regel is de hoeveelheid vrachtverkeer tussen twee woonstraten beperkt.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door GuteFahrt » wo 13 jan 2016, 12:05

^^ Volgens mij is de N359 geen bebouwde kom...
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: Algemeen rotondetopic

Bericht door RSK » wo 13 jan 2016, 12:35

Het voorbeeld waar je denkelijk op doelt, is dan ook geen voorrangsplein. Alle toeleidende wegen moeten voorrang verlenen aan verkeer wat op de (merkwaardig gevormde) rotonde rijdt. Kenmerk van een voorrangsplein is juist dat de doorgaande route voorrang heeft.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Plaats reactie