Vreemdsoortige snelheidsremmers

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Vreemdsoortige snelheidsremmers

Bericht door Via » vr 19 aug 2005, 19:09

Ja, een nieuw topic over vreemde snelheidsremmers. Die hebben we in vele soorten en maten, bij sommige vraag je je ronduit af wie zo dom is geweest om ze aan te leggen.

Ik zal zelf de spits afbijten als het om iets raars gaat: de keienremmer. :P

Het zit als volgt: De meeste wegen in de bebouwde kom van Haaren bestaan uit klinkers, beton danwel gebakken. Er zijn echter ook een paar wegen die van asfalt zijn. De Kantstraat is er zo een. Er ligt een 4 meter breed DAB-wegdek met goten van straatstenen. Dit ''gewone'' asfalt geeft echter niet zoveel geluid als klinkers, dus dat is voor de bewoners wel prettig zou je denken. Maar niets is minder waar want ergens in de jaren 90 vond iemand van de gemeente het nodig om op deze (toentertijd 50 km/h-weg) 30 km/h-weg twee snelheidsremmers aan te leggen.

Er is toen gekozen om een kleine versmalling van de weg te maken (alleen de goot houdt op) met daartussen kinderkoppen! Omdat deze op dezelfde hoogte als de weg liggen heeft het geen enkel nut. Snelheidsremmende werking: nul, Geluids- en trillingshinder: vele malen groter dan het beoogde effect. Je zult er maar tegenover wonen: TRRR, TRRR, iedereen die (nu nog) met 50 km/h over die keien rijdt. Ik hoor het geluid zelf regelmatig als ik langs die weg loop, maar ik moet zeggen, langs het spoor wonen is nog prettiger. Wanneer deze belachelijke situatie eens wordt verwijderd c.q. aangepast wil ik wel eens weten... ;)

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 19 aug 2005, 19:23

Tja, in Spijkenisse heb je de welbekende drempels. Erg irritant zijn sommige in de Maaswijk. Dat zijn kleine zwarte plateautjes. Breedere wagens kunnen er met gemak over, maar onze kleine wagen kan er met maximaal 10 km over :? :evil:

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » vr 19 aug 2005, 20:04

Het komt erop aan om die keiremmers zo aan te leggen dat ze een marteling zijn voor je als je er tegen een te grote snelheid over vlamt. In het andere geval zorgen ze inderdaad enkel voor geluidsoverlast. In België vind je die niet zoveel, maar wij hebben natuurlijk de grote middelen op dat vlak: de enige echte Belgische kasseistraten, vaak in zodanig slechte staat dat je er gewoon niet sneller overkan dan aan 40-50km/u :mrgreen:. (Liefhebbers van Parijs-Roubaix, zoiets dus) Levensgevaarlijke wegen trouwens bij wintertoestanden of regen. De laatste jaren worden ze wel ofwel vervangen door asfaltwegen ofwel goed heraangelegd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Bericht door Rene » vr 19 aug 2005, 20:14

Voor wie eens een "natuurlijke" snelheidsremmer wil meemaken: rij de door veenverzakkingen geplaagde Zuiderweg eens in Assendelft (tussen Communicatieweg-west en Genieweg). Als je daar harder dan 60 rijdt, dan kun je er zeker van zijn dat de onderkant van je auto wordt afgeschuurd, of dat je aan het einde van de weg een paar schokbrekers mist... :roll:

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » vr 19 aug 2005, 20:25

Haha, daar zijn er vast wel meer van in Nederland te vinden, bijv daar in de buurt tussen Krommeniedijk en Uitgeest ligt de Lagendijk, ook zo'n leuk dijkje.


De snelheidsremmers die ik het irritantst vindt zijn de bollen. Die liggen dan meestal over de hele breedte van de weg, dus niet te ontwijken. Gelukkig kom je ze niet tegen buiten 30km/h zones, anders was het helemaal een ramp.
Het zijn die bollen waar je stapvoets overheen moet, anders schudt je auto van links naar rechts.

Nog een voorbeeld. Als je Bakkum inrijdt vanaf Egmond gezien, dan rij je de bebouwde kom in en zonder waarschuwing rij je opeens door een wegversmalling. Het is niet erg smal, maar net smal genoeg dat er geen auto en bus elkaar kunnen passeren. Toen ik daar voor het eerst kwam schrok ik toch behoorlijk dat de touringcar in tegenovergestelde richting opeens gedeeltelijk op mijn weghelft kwam en vol in de remmen moest!

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9079
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Bericht door Ds79m » vr 19 aug 2005, 20:38

Mark schreef:Tja, in Spijkenisse heb je de welbekende drempels. Erg irritant zijn sommige in de Maaswijk. Dat zijn kleine zwarte plateautjes. Bredere wagens kunnen er met gemak over, maar onze kleine wagen kan er met maximaal 10 km over :? :evil:
Ja, daar ligt Dordrecht sinds kort ook vol mee. Meestal in de kleur van de weg uitgevoerd, waardoor auto's er regelmatig bovenop knallen. :?
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » vr 19 aug 2005, 20:40

Bij ons zijn ze ook zwart, maar het wegdek is al weer wat ouder en lichter van kleur geworden, dus je ziet ze wel. Ne ze hebben markeringstrepen en refelctoren, maar ze blijven irritant.

Frits
2x2 autosnelweg
Berichten: 6048
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:32

Bericht door Frits » vr 19 aug 2005, 20:50

Hoe zit dat eigenlijk in de landen om ons heen? Snelheidsremmers kom je b.v. in Duitsland toch veel minder tegen dan in Nederland.

IQ[]
expressweg
Berichten: 4331
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:35
Locatie: Maaseik (België)
Contacteer:

Bericht door IQ[] » vr 19 aug 2005, 20:51

Drie vrij opvallende snelheidsremmers die ik ken:
-Ingang bebouwde kom Luyksgestel aan de kant van Bergeijk: een versmalling van de rijbaan en voorrang voor het verkeer dat het dorp uit wil. Deze versmalling is zo gemaakt dat er een slinger in zit en is al een aantal jaartjes oud. Versmalling: er blijft de breedte van 1 rijstrook over. Als t niet duidelijk is, zeg het dan even, dan maak ik een tekening.

-De weg van Bergeijk naar N69: deze weg heeft een Vmax van 60 (geen zone 60!). Hier zijn versmallingen gemaakt aan de zijkanten van de weg en daar tussen zit een plateautje. Tevens geldt er om en om een voorrangsregeling (er liggen er meer dan 10 op die weg). Het haalt bij druk verkeer de snelheid er goed uit, bij geen verkeer en een wat bredere auto doet het helemaal niks.

-De drempels bij de abdij in Postel (België): voor de echte liefhebber :shock: in het begin stond het bord drempel naast de drempel en was de drempel mooi zwart geschuurd. Nu staat hij wel iets eerder aangegeven (30m ofzo) op een 70 (?) weg. Die dingen zijn zo hoog en kort dat je er echt alleen stapvoets overheen kan. En dan hoor je soms nog gekraak :roll:
Trouwens: in België geldt een Vmax van 30km/h als er het volgende bord staat! Deze:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Bericht door Chris » vr 19 aug 2005, 20:52

In oost Duitsland zijn met name de lokale wegen vaak zó slecht (kasseien, achterstallig onderhoud) dat snelheidsremmers niet nodig zijn. In Frankrijk heb ik idd zeer weinig verkeersremmende maatregelen gezien. In Spanje hadden ze een soort metalen drempels, erg kort (30cm) maar erg hoog (10cm), leuk als je ze niet opmerkt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » vr 19 aug 2005, 21:50

Afbeelding

Dat bord, of de rode driehoekige variant ervan, mag wmb in Nederland wel wat vaker worden gebruikt. M.i. geeft dit duidelijk aan dat er een drempel komt (en geen slecht wegdek oid).

Nu zie je volgens mij bijna nooit een echt bord, maar altijd lapmiddelen als '! drempels', 'let op! drempel' of zo'n lelijk tekeningetje.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 0:35

In Denemarken hebben ze daar een leuk woord voor: als je een dorp binnenrijdt en op de weg door het dorp liggen bijvoorbeeld 10 drempels, dan staat er aan het begin van het dorp een bordje dat je waarschuwt voor "10 bumps".

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Bericht door Via » za 20 aug 2005, 14:01

Wicher schreef:Afbeelding

Dat bord, of de rode driehoekige variant ervan, mag wmb in Nederland wel wat vaker worden gebruikt. M.i. geeft dit duidelijk aan dat er een drempel komt (en geen slecht wegdek oid).

Nu zie je volgens mij bijna nooit een echt bord, maar altijd lapmiddelen als '! drempels', 'let op! drempel' of zo'n lelijk tekeningetje.
Nee, dat bord is sinds kort ook tot het RVV gaan behoren als zijnde J38. In Haaren zijn er al exemplaren van te vinden, maar dan vind ik het vreemd dat ze alleen staan bij drempelplateaus en bij kruisingen staat ''Gevaar'' + onderbord plateau. Misschien om aan te geven dat het om een kruising gaat? :roll:

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 14:38

ViaHaaren schreef:maar dan vind ik het vreemd dat ze alleen staan bij drempelplateaus en bij kruisingen staat ''Gevaar'' + onderbord plateau. Misschien om aan te geven dat het om een kruising gaat? :roll:
Zou kunnen.
Ik zou het dan netter vinden om het genoemde drempelbord (J38) te combineren met het bord 'gevaarlijke kruising' (rode driehoek met X erin).

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 14:56

De rode driehoek met een X erin duidt niet speciaal een gevaarlijk kruispunt aan, maar gewoon een kruispunt waar de voorrang van rechts geldt.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 15:02

In Belgie wellicht, maar in Nederland betekent het wél 'gevaarlijk kruispunt', en zegt het verder niks over de voorrang.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 15:07

Een gevaarlijk verschil dan, zowel voor een Belg in Nederland als voor een Nederlander in België. Maar er blijken nog van die subtiele verschillen te zijn, ook op vlak van voorrang op kruispunten enzo, wie eerst mag vertrekken bij groen licht enzo.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 15:11

R4 schreef:Een gevaarlijk verschil dan, zowel voor een Belg in Nederland als voor een Nederlander in België. Maar er blijken nog van die subtiele verschillen te zijn, ook op vlak van voorrang op kruispunten enzo, wie eerst mag vertrekken bij groen licht enzo.
Wat bedoel je precies?
In Nederland heb je doorgaans volledig vrij baan als je groen hebt (er kan niet tegelijkertijd een kruisende richting ook groen hebben, behalve wellicht fietsers), dus is er geen vraag wie eerder mag vertrekken.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 20 aug 2005, 15:11

Er komen inderdaad steeds meer borden J38 in Nederland, een goede zaak. Dan kunnen die borden 'let op drempels!' ook eens verdwijnen.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 15:13

Toch lijkt het bord 'gevaarlijk kruispunt' bij een plateau niet helemaal op z'n plaats. De gedachte van het plateau is namelijk dat deze het kruispunt juist minder gevaarlijk maakt.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 15:17

Wicher schreef:
R4 schreef:Een gevaarlijk verschil dan, zowel voor een Belg in Nederland als voor een Nederlander in België. Maar er blijken nog van die subtiele verschillen te zijn, ook op vlak van voorrang op kruispunten enzo, wie eerst mag vertrekken bij groen licht enzo.
Wat bedoel je precies?
In Nederland heb je doorgaans volledig vrij baan als je groen hebt (er kan niet tegelijkertijd een kruisende richting ook groen hebben, behalve wellicht fietsers), dus is er geen vraag wie eerder mag vertrekken.
Ik heb het over mensen die op een kruispunt staan te wachten om linksaf te slaan. Op het ogenblik dat het dan groen wordt voor de andere richting, is er dacht ik een verschil tussen Nederland en België betreffende wie eerst mag vertrekken: de mensen die nog op het kruispunt staan, of de mensen die dan groen licht krijgen (maar het kan zijn dat ik me vergis en dat het nog iets anders is, daar is vorig jaar eens een reportage over geweest over de radio)

Edit: ik heb zonet een link gevonden van minister Landuyt: http://www.ministerlanduyt.be/nl/media. ... 004/10/5/0

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 15:22

Oké, duidelijk.
Wel: het antwoord zit al in wat ik in de vorige post vertelde. In Nederland is zo'n situatie vaak niet mogelijk. Linksaf heeft een eigen groenmoment, niet tegelijkertijd met rechtdoor. Als je dus als linksaffer groen hebt kun je sowieso doorrijden en hoef je niet te wachten.

R4
expressweg
Berichten: 2975
Lid geworden op: vr 17 jun 2005, 0:21
Locatie: Lochristi

Bericht door R4 » za 20 aug 2005, 15:24

Gelukkig maar, dan is het voor de Belgen zeker geen probleem ;) . Het is toch wel eens handig om de verschillen zo eens opgesomd te zien, meestal zijn het futiliteiten, maar die kunnen wel eens voor verwarring en gevaarlijke situaties zorgen.

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18186
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Bericht door mavas » za 20 aug 2005, 15:32

Natuurlijk heb je dat in Nederland ook geregeld, Wicher. Amsterdam staat er uiteraard vol mee, en wel meer grote plaatsen in het land. Overigens ook in Heemstede (wat niet een grote plaats is te noemen) is er een te bespeuren.
Als je een verkeerslicht tegenkomt waar er geen aparte links of rechtsaf pijl is op de vri, dan gaat het verkeer voor rechts, rechtdoor en linksaf tegelijk. De tegenovergestelde kant KAN dan ook gelijk gaan. Als je dan linksaf moet, moet je dus wachten tot de tegenovergestelde richting vrij is. Als dat niet lukt voordat het rood wordt dan krijg je meestal een korte wachtrij. Zodra de kruisende richtingen dan groen krijgen gaat het gas erop bij de wachtrij, zodat je net voordat de kruisende richting op je rijdt je weg bent.

Of hier een regel voor is weet ik niet, ik weet iig niks van zo'n regel.

Matthijs
expressweg
Berichten: 2702
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:01
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Matthijs » za 20 aug 2005, 15:49

Je hebt gelijk, in Nederland komt het evengoed voor.
Ik neem aan dat er toch wel een regeltje voor zal zijn. Het lijkt me logisch dat het verkeer óp het kruispunt eerst weg mag.

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Bericht door Hajo » za 20 aug 2005, 16:16

* Driehoekig bord, rode rand en zwarte X:
Let op! Gevaarlijke splitsing of kruising. Verkeer van rechts gaat voor.

* Bij linksaf:
- Je kunt aan het verkeerslicht voor de riching linksaf zien of het tegemoetkomende verkeer wel of niet groen heeft. Heeft het verkeerslicht voor linksaf een pijl, dan heeft het tegemoetkomende verkeer bij een groene pijl voor linksaf, rood licht. Als je linksaf slaat is er dus geen rechtdoorgaand verkeer: dat heeft rood en moet stoppen.
- Heeft het verkeerslicht voor linksaf géén pijl, dan heeft het rechtdoorgaande verkeer tegelijk groen met het verkeerslicht voor linksaf. Dus: bij groen voor linksaf en géén pijl heeft rechtdoorgaand verkeer óók groen en moet je dat voor laten gaan.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Bericht door Seat Ibiza » za 20 aug 2005, 16:51

Hajo schreef:Heeft het verkeerslicht voor linksaf géén pijl, dan heeft het rechtdoorgaande verkeer tegelijk groen met het verkeerslicht voor linksaf. Dus: bij groen voor linksaf en géén pijl heeft rechtdoorgaand verkeer óók groen en moet je dat voor laten gaan.
Ik zou er van maken:
Heeft het verkeerslicht voor linksaf géén pijl, dan heeft het rechtdoorgaande verkeer mogelijk tegelijk groen met het verkeerslicht voor linksaf. Dus: bij groen voor linksaf en géén pijl heeft rechtdoorgaand verkeer mogelijk óók groen en moet je dat voor laten gaan.

Waarom? Als er sprake is van gecombineerde opstelvakken klopt de stelling zoals jij 'm schreef niet altijd.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10234
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Bericht door Mark » za 20 aug 2005, 17:37

Wicher schreef:In Nederland heb je doorgaans volledig vrij baan als je groen hebt (er kan niet tegelijkertijd een kruisende richting ook groen hebben, behalve wellicht fietsers), dus is er geen vraag wie eerder mag vertrekken.
Zo'n situatie heb je op de N219 bij Zevenhuizen. Als het daar groen is, hebben andere kanten ook groen (behalve fietsers). Ikzelf vindt dit levensgevaarlijk.

kopro
woonerf
Berichten: 55
Lid geworden op: do 07 apr 2005, 19:24
Locatie: aan de A16, nabij het prachtige knooppunt princeville

Bericht door kopro » do 20 okt 2005, 20:21

Wat betreft snelheidsremmende wegenaanleg: ik heb een aantal jaar geleden een documentaire op tv gezien over een bewust hobbelig aangelegde weg, ik meen ergens in Zeeuws-Vlaanderen. Hier werd echter het tegenovergestelde doel bereikt: de weg trok "toeristen" die ook wel eens over deze weg wilden rijden, en wel zo hard mogelijk!

Weet iemand nog waar dit was en of deze weg nog bestaat?
Ik ben meer een lezer dan een schrijver....

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Bericht door Palance » vr 21 okt 2005, 7:08

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Plaats reactie