Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Palance » di 20 apr 2010, 6:50

En waarom moet de hectometerwaarde nou weer op een blauwe achtergrond? :nuts:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Rene » di 20 apr 2010, 8:05

De nieuwe kleuren van de provincie zijn geel en blauw (zie nieuwe logo linksboven).
Tja, ik vind dat dus ook geen goede zaak. De provincies willen zichzelf zichtbaarder maken. Dus rijden alle bussen in NH al rond met een achterkant "deze bus rijdt in opdracht van", en blijkbaar moeten de hectometerpaaltjes nu ook al geloven aan dat beleid. Dat de kleur groen wellicht vanuit het verleden voor hectometerpaaltjes in Nederland een bepaalde functionele achtergrond zou hebben, who cares... ?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door mavas » di 20 apr 2010, 10:08

De kleur op de hectometerpaaltjes is niet vastgesteld in een eis maar in een richtlijn, iedere wegbeheerder mag dus zelf bepalen hoe het bordje er uit ziet. Bovendien is wit-op-blauw beter leesbaar dan wit-op-groen :)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Vinny » di 20 apr 2010, 10:12

Ik ga spontaan verlangen naar de kilometersteentjes, met op kop het wegnummer in de normale kleurstelling en de kilometerwaarde in klassiek lettertype zwart-op-wit geschilderd.

Afbeelding
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Pino » di 20 apr 2010, 10:42

De kleur op de hectometerpaaltjes is niet vastgesteld in een eis maar in een richtlijn, iedere wegbeheerder mag dus zelf bepalen hoe het bordje er uit ziet. Bovendien is wit-op-blauw beter leesbaar dan wit-op-groen.
Moet je vooral gaan werken met een lay-out waarin de kilometerwaarde kleiner op de bordjes staan dan voorheen.

Als je het over kilometerstenen hebt, ik begin hoe langer hoe meer de systemen te waarderen waarin elke hectometer een zeer klein hectometerbordje staat dat maar nauwelijks opvalt en vervolgens op de hele kilometer een beter zichtbaar bord met routebevestiging. Het hoeft wat mij betreft niet op een steen. Een bord op een paal naar Italiaans voorbeeld zou ik graag ook in Nederland zien. Daarbij doel ik trouwens niet op de kilometerborden op Italiaanse snelwegen, met moeilijk leesbare informatie over de afstand naar de eerstvolgende verzorgingsplaats, maar over de doodsimpele borden van het OWN. Daar staat niet meer op dan de kilometer en het wegnummer. Nederlandse wegbeheerders die geil zijn op hun eigen logo mogen op die hele kilometer wat mij betreft dan zelfs nog hun eigen tingeltangel toevoegen. Maar houd de andere bordjes gewoon lekker simpel en het liefst zo onzichtbaar mogelijk. Als op dat punt geen richtlijn bestaat, dan wordt het hoog tijd hem te maken, want met al die wegbeheerders met ongepaste eigen initiatiefjes in Nederland schiet niemand iets op.

Voorbeeld Italië: simpele hectometerpaal die niet opvalt in je wegbeeld en kilometerpaal.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Rene » di 20 apr 2010, 18:32

mavas schreef:De kleur op de hectometerpaaltjes is niet vastgesteld in een eis maar in een richtlijn, iedere wegbeheerder mag dus zelf bepalen hoe het bordje er uit ziet. Bovendien is wit-op-blauw beter leesbaar dan wit-op-groen :)
Dus de hectometerpaaltjes langs de snelwegen moeten nu maar in Rijkswaterstaat-geel en Rijks-donkerblauw ? (Contrasteert prima... :roll: ) En in de provincie Utrecht moet de hectometerwaarde in wit op een rood vlak ?

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door mavas » di 20 apr 2010, 21:52

Ik geef alleen maar de reden aan waarom is gekozen voor een andere kleur, ik heb zelf niks te maken gehad met het ontwerp, dus waarom iedereen nu mij afvalt... :kwaad:
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Vinny » wo 21 apr 2010, 10:17

Nee, ik bedoel het niet persoonlijk hoor. Maar de nieuwe hectometerpaal past prima in het rijtje: Hoe maak ik zoveel mogelijk toeters en bellen omtrent iets dat ook no-nonsense kan. Zeker nu ik zelf autorij stoor ik me echt heel erg aan de zinloze brij aan informatie die op je wordt afgevuurd als weggebruiker. Kan dat nou echt niet minder?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 10:32

Vinny schreef:Zeker nu ik zelf autorij stoor ik me echt heel erg aan de zinloze brij aan informatie die op je wordt afgevuurd als weggebruiker. Kan dat nou echt niet minder?
Kom een keer rondrijden in Italië. Het land van als we een kilometer lang geen groot bord in de rechter berm hebben kunnen plaatsen, kondigen we toch een hotel over 57 kilometer aan? En dan wind jij je op over een logo op een hectometerpaal?

Overigens zie je juist op het gebied van de hectometerpaal/kilometerpaal dat ze in Italië terug aan het gaan zijn naar no-nonsense. Vroeger stonden die kilometerborden vol met allerhande informatie: wegnummer, wegnaam, afstand tot eerstvolgende dorp en dan ook nog ergens de kilometerwaarde. Op snelwegen hielden ze het dan wat beperkter met de informatie. Die volle kilometerborden op het OWN zijn grotendeels verdwenen. Ze beperken de informatie tot kilometerwaarde en wegnummer, en dat is de leesbaarheid van deze borden behoorlijk ten goede gekomen. Nu de kilometerborden op de snelweg nog.

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Via » wo 21 apr 2010, 10:52

Het zou al schelen als de bestaande hectometerborden een kwartslag gedraaid zouden worden ten opzichte van nu. Alleen de hele kilometers (en eventueel de halve) zou je dan haaks op de wegas kunnen laten staan.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door waldo79 » wo 21 apr 2010, 11:02

Hetzelfde als in België?

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 11:52

Het zou een mooi begin zijn, die Belgische oplossing. Eenvoudig te bewerkstelligen, geen grootschalige nieuwe productie nodig. Maar vroeg of laat zal wel iemand zich moeten afvragen waarom we überhaupt hectometerpaaltjes hebben van een dusdanige omvang en met een dusdanige informatiedichtheid. Die ook nog eens veelkleurig zijn en daardoor duurder om te produceren. Om maar even een willekeurig voorbeeld te noemen, waarom volstaat zo'n klein Italiaans bordje niet? Het is nog kleiner dan de Belgische bordjes op de hectometer, dus goedkoper om te produceren. We kunnen toch wel iets beters doen met onze belastingcenten dan gebbige hectometerbordjes blijven produceren. Het weghalen uit het directe wegbeeld van de weggebruiker lost één probleem op, maar niet het andere.

Hoe zijn de Nederlandse hectometerbordjes ook geworden zoals ze zijn? Waarom staan ze op iedere hectometer in plaats van de Duitse 500 meter? Waarom moesten ze groen en waarom moesten ze opeens nog groter door de toevoeging van het wegnummer en "Li" en "Re"? Ik vermoed dat het allemaal wordt gedaan om het pechklanten extreem makkelijk te maken. Zelfs voor mensen die niet alleen het wegnummer A4 niet kennen, maar zelfs niet kunnen zeggen dat ze tussen Leiden en Amsterdam zitten, moesten we iets verzinnen. Elke honderd meter; zo Idiotensicher zijn we in Nederland. Ik zeg: het kan met veel en veel minder aan. Eens in de kilometer plaats je een wat groter kilometerbord met wegnummer, op de tussenliggende hectometers is zo'n klein Italiaans vierkantje (ongetwijfeld in vergelijkbare vormen voorkomend in andere landen) meer dan genoeg.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door harry » wo 21 apr 2010, 12:02

Pino schreef:Ik zeg: laat de idioten in kwestie het lekker zelf uitzoeken.
Dat kost levens. En zelfs idioten hebben recht op een overlevingskans bij een ongeluk.

De hm-bordjes hebben trouwens tegenwoordig minimaal 4 functies:
- plaatsaanduiding voor hulpdiensten (en voor de wegbeheerder zelf);
- wegkantaanduiding d.m.v. reflectie (vroeger waren er aparte reflectiepaaltjes);
- de weggebruiker herhaaldelijk wijzen op de veel te lage maximumsnelheid;
- reclame voor de wegbeheerder (met name provincies hebben er belang bij duidelijk te maken dat ze niet overbodig zijn).

Wat mij betreft is het een goed idee geweest om deze 4 functies te combineren, in plaats van een woud aan verschillende paaltjes op dezelfde weg te creëren.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 12:27

Is er enig zicht op hoeveel levens de hectometerpaaltjes oude stijl en de benadering van de ons omringende landen nou daadwerkelijk kosten? Ik vermoed namelijk verrekt weinig, want anders waren landen als Duitsland toch allang Nederland achterna gegaan? Het is weer de typische preventie-gedachte. Iemand bedenkt dat er mogelijk wel eens een ongelukken zouden kunnen gebeuren in een uitzonderlijke situatie. Natuurlijk loopt iedereen mee in de gedachte dat je dat maar beter kunt voorkomen, dus het plan wordt snel goedgekeurd. De extra kosten voor de belastingbetaler worden even vergeten, evenals andere vormen van overlast. Ik gun niemand ongelukken, maar je kunt te ver gaan in je preventie. Duurzaam Veilig is het ultieme voorbeeld, maar ook op kleine punten zoals deze gaat men wat mij betreft gewoon te ver. Een wat cynischer overheid, eentje die geen kosten maakt of beperkingen oplegt om dat ene leven per jaar te redden, is echt niet zo verkeerd.

Om je vier functies af te lopen:
- plaatsaanduiding: kan met een veel eenvoudiger hectometerpaaltje (genoemd Italiaans model)
- herhaling maximumsnelheid: is een slecht leesbaar gegeven op de huidige bordjes en daarom nutteloos. De frequentie om te herhalen is veel te hoog.
- reclame wegbeheerder: nog los van het nut, het gaat nergens over om dat iedere honderd meter te doen
- resteert de wegkantaanduiding: dat is natuurlijk nooit een hoofdfunctie, maar een bijkomstigheid

Kortom, ik zie geen enkele reden om vast te houden aan het huidige model van uitgebreide paaltjes op iedere hectometer. Plaats simpele, onopvallende hectometerpaaltjes (op de reflectiepaaltjes die je dan terug zult moeten brengen) en zet dan een groter bord neer op de hele kilometer. Op dat laatste zet je, behalve de plaatsaanduiding, functies als verlaagde maximumsnelheid, desnoods zelfs reclame voor de wegbeheerder. Is dat een woud van borden? Nou nee. Je zult in de tussentijd wel de reflectorpaaltjes moeten terugbrengen. Maar goed, dat kan ik maar moeilijk een woud noemen. Iedere honderd meter zo'n groen-geel-wit hectometerpaaltje, dat noem ik daarentegen wel een woud van borden. Schijnbaar een perceptiekwestie.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door harry » wo 21 apr 2010, 15:28

Het waren vooral de gele kaasplankjes op de 100-km-snelwegen die een woud veroorzaakten. Die stonden ook veel frequenter dan om de 100 meter. Ik ben blij dat ze weg zijn.
Verder zijn er een paar reflectorpaaltjes minder nodig.
Dat ik de reclame ook niet nodig vind mag duidelijk zijn.

Ik geloof dat de hulpdiensten zeer tevreden zijn over de hm-bordjes. In Nederland zijn die wellicht meer nodig dan in andere landen, omdat Nederland veel dichter bebouwd (en bewegd) is.
Op de provinciale wegen van Flevoland zie je ook bijvoorbeeld maar om de 200m een bordje. Dat kan daar ook, want die wegen zijn lang en rustig.

Ik bedenk me net nog een vijfde nut van de hm-bordjes: het mogelijk maken van een zo afwisselend mogelijke website (http://wegnummers.autosnelwegen.nl).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 15:38

harry schreef:Het waren vooral de gele kaasplankjes op de 100-km-snelwegen die een woud veroorzaakten. Die stonden ook veel frequenter dan om de 100 meter. Ik ben blij dat ze weg zijn.
Iedere 20 meen ik, en ook ik ben blij dat ze weg zijn. Je hebt nog één aspect van de huidige paaltjes niet genoemd en dat is routebevestiging. Vroeger stond direct na opritten als een los paaltje met daarop het A-nummer van de snelweg, met eventueel E-nummer daarbij. Die borden worden niet meer geplaatst sinds het A-nummer op de hectometerpaaltjes terugkomt.

Natuurlijk zijn de hulpdiensten blij met de hectometerpaaltjes zoals ze zijn. Die zijn als het ware toebedeeld met een super-de-luxe limousine terwijl een eenvoudig tweedehands boodschappenwagentje ook wel voldoende was. Als ik op die manier een limo krijg, hoor je mij ook niet klagen. Als ik op die manier voor een limo moet betalen, dan klaag ik wel. En aangezien ik belastingbetaler ben, val ik toch in de tweede categorie.

Resteert dus de vraag naar de noodzaak. Misschien is het inderdaad een hogere bevolkingsdichtheid die Nederland wat "luxere" hectometerpalen rechtvaardigt. Dan denk ik aan responstijd: hetzij door een grotere interval tussen paaltjes, hetzij door beperktere informatie op de paaltjes gaat tijd verloren. Ik vermoed alleen dat dat verlies een maar heel beperkt gedeelte is van de totale tijd tussen incident en het opheffen daarvan. Ik heb zelf ooit eens met pech langs de A4 gestaan, nota bene op een plek waarvan de Wegenwacht zei dat ze me daar met prioriteit zouden weghalen. Het zal veertig minuten hebben geduurd voordat ik werd weggesleept. Wat is dan twee minuten verlies om je lokatie precies uit te vogelen?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door Vinny » wo 21 apr 2010, 16:10

Volgens mij kost een gepimpt hectometerpaaltje niet veel meer geld dan een standaard. Aangezien de meeste kosten toch zitten in het plaatsen ervan. Daarnaast heeft de huidige generatie paaltjes ook een reflecterende functie zodat het wegverloop duidelijker wordt. Ik denk dus dat je wel een beetje overdrijft met je 'limo'. Neemt niet weg dat ik niet zo blij wordt van de voortdurende opsmuk van de wegen, en niet alleen bij hectometerpaaltjes.
- Witte/bruine schimmel: Een toenemende irritante verschijning van witte en bruine doelen op bewegwijzering, vooral op plaatsen waar je je hoofd bij het rijden moet houden.
- DRIPS en overige electronische informatie met in een zo raadselachtig mogelijk MSN/RWS taaltje waar de knelpunten zich bevinden. Of erger nog een motto of spreekwoord.
- Doorgeslagen wegmarkering waar de EHK wordt toegepast
- Boogie-woogie pijlen op NBA borden met het liefst talloze verspringen en afbrekingen op vorkborden die sowieso al volgepropt worden
- Door het vervangen van lijnverlichting door gewone lichtmasten neemt de 'bermdrukte' ook alleen maar toe.
- Het toelaten van allerlei reclame uitingen op en langs de snelweg.
- Het verfancy'en van hectometerpaaltjes.

Is dat nou echt allemaal wel zo nodig? Kan er nou niet eens iemand opstaan en roepen dat de automobilist behoefte heeft aan rust en sereniteit? Sence en simplicity? Echt, een no-nonsense weg als de A 73 in Limburg rijdt zoveel prettiger... :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20523
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door waldo79 » wo 21 apr 2010, 16:12

^^Met complexe tunnels :shutup:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Via » wo 21 apr 2010, 17:43

We gaan hier verder met deze discussie, die vrij interessant aan het worden is. :)

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 17:43

@Vinny, je hebt ongetwijfeld gelijk met je opmerkingen dat gepimpte hectometerpaaltjes de grote kostenpost niet zijn. Maar zoals je zelf al aangeeft, met al die kleine vormen van opsmuk gaat het toch aardig oplopen. En dan ook nog eens je wegbeeld onnodig druk maakt. Want het is heel leuk hoor, dat de huidige plaatjes de oude reflectoren kunnen vervangen, die oude reflectoren gaven toch wel een behoorlijk veel rustiger wegbeeld, juist 's in het donker.

Hoe dan ook, ik ben het volkomen met je eens op het punt van sense and simplicity. Of zoals ik dat zelf meestal noem (meestal in de context van door mij ontworpen bewegwijzering): less is more. Natuurlijk is het van de zotten om nu alle hectometerpaaltjes van Nederland te vervangen. Maar het is een punt waaraan wel wat meer aandacht mag worden gegeven in Nederland.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 18:27

Waarom niet gewoon zoals vroegâh...?

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 21 apr 2010, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Wouter N14 » wo 21 apr 2010, 18:29

^^ Omdat we tegenwoordig ook willen weten op welke weg en rijbaan we zitten. Op snelwegen geen overbodige informatie m.i.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Via » wo 21 apr 2010, 18:33

En voor N-wegen dan de gemoffelde uitvoering, zodat in het donker ook alleen de reflector weerkaatst.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Kaaiman » wo 21 apr 2010, 18:47

Wouter N14 schreef:^^ Omdat we tegenwoordig ook willen weten op welke weg en rijbaan we zitten. Op snelwegen geen overbodige informatie m.i.
Kan prima op een hm-bordje dat maar ietsje groter is dan het oude standaardmodel. Gewoon wegnummer bovenop toevoegen met Li of Re renaast.

Oftewel: de huidige bordjes, maar dan een flink stuk kleiner.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 18:47

WouterN14 schreef:Omdat we tegenwoordig ook willen weten op welke weg en rijbaan we zitten.
We? Wij de weggebruikers? Missen wij dan ook iets wanneer we door België of Duitsland rijden en daar niet iedere honderd meter het wegnummer en de weghelft op een bordje kunnen vinden? Misten wij die eigenlijk altijd al toen in de jaren '90 de eerste hectometerpaaltjes met wegnummer verschenen? Nou nee. "We" laten onszelf een permanente informatiebehoefte aanpraten door de mensen die onze bewegwijzering ontwerpen. Die levert af en toe best iets handigs op als afritnummering, maar het staat op nogal gespannen voet met het idee dat het wegbeeld en de borden daardoor onrustiger worden. En de weggebruiker heeft wel wat beters te doen, namelijk zich bezig houden met het verkeer in plaats van met al die tingel-tangel naast de weg.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » wo 21 apr 2010, 18:57

Ik ben sterk voorstander van terugkeer naar het oude model, in niet-retroreflecterend groen.
Wel is op wegen meet meerdere rijbanen of in verbindingswegen het aanduiden van de rijbaan erg handig.
Vooral voor de hulpdiensten, maar in mindere mate ook voor wegbeheerder en pechgevallen.

Aanduiding van de wegbeheerder en de maximumsnelheid alsmede retroreflectie vind ik voor een hectometerpaaltje teveel van het goede.
Als je dat al zou moeten doen, dan hooguit op de hele kilometer.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22838
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: A208: in 2009 downgrading

Bericht door harry » wo 21 apr 2010, 19:03

Pino schreef:de Wegenwacht ... Het zal veertig minuten hebben geduurd voordat ik werd weggesleept. Wat is dan twee minuten verlies om je lokatie precies uit te vogelen?
Je blijft de wegenwacht noemen maar die is niet zo belangrijk. Veel belangrijker zijn brandweer en ambulance. En met de responstijden die zij moeten halen is 2 minuten relatief erg veel. (Of nog erger: de ambulance rijdt naar de verkeerde plek met alle vertragende ellende van dien.)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Wouter N14 » wo 21 apr 2010, 19:04

Pino schreef:
WouterN14 schreef:Omdat we tegenwoordig ook willen weten op welke weg en rijbaan we zitten.
We? Wij de weggebruikers? Missen wij dan ook iets wanneer we door België of Duitsland rijden en daar niet iedere honderd meter het wegnummer en de weghelft op een bordje kunnen vinden?
Ik denk inderdaad dat ik die informatie in Duitsland of België zal missen als ik in een noodsituatie met de hulpdiensten bel.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21910
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 19:22

@WouterN14 en Harry,
Of het nou om de Wegenwacht gaat of om hulpdiensten, blijkbaar zijn de responstijden in het buitenland niet onacceptabel veel langer doordat Belgische en Duitse paaltjes niet meer dan een kilometerwaarde bevatten. Als ze in Duitsland al langer zijn, zal dat komen door het feit dat daar slechts om de 500 meter een paaltje staat, zodat een beller vaak niet eens een bordje in het zicht heeft. Ook in steden wordt niet iedere honderd meter de straatnaam herhaald. Op de Maasboulevard of de Bosdreef in Rotterdam zou je een ongeluk kunnen zien gebeuren, zonder dat je een straatnaambord in de nabije omgeving hebt. Dat is dezelfde moeilijkheid die je schetst voor Duitsland en België. Maar ook daar geen speciale paaltjes om je input naar de hulpdiensten te vergemakkelijken. En waarom? Omdat het met die input in de praktijk wel los blijkt te lopen: zowel met de omschrijving van de weg als met de rijrichting.

Resteren de al sinds mensenheugenis gebruikte letters voor parallelstroken, verbindingswegen etc. Daar heb ik ook geen enkel bezwaar tegen. Kunnen we dan voor de rest -99% van de van de hectometerpalen- terug naar de jaren '80?
Laatst gewijzigd door Pino op wo 21 apr 2010, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » wo 21 apr 2010, 19:39

Nou, ik kan je vertellen dat het wel degelijk scheelt. Alleen al op de A10. Voor de invoering van de Re en Li rijbaancodes had elk deel van de ring zijn eigen nummer voor de hulpdiensten en signalering. Zo had je in Noord-Holland dus wel degelijk een A13, A16 en A19. Waarbij de A10 en A16 noord en zuidbanen kenden, en de A13 en A19 oost- en westbanen. De A9 was ook zo'n leuke. Welke was nu de oost- en westbaan ? of noord- en zuidbaan ? En in welke richting ging de westbaan ? Utrecht ? Schiphol ? Haarlem ? Alkmaar ? Zeg het maar. Oh ja, de oostbaan ging ook naar Utrecht...

Nee, voor hulpdiensten is de aanduiding met rijbaancode een enorme verbetering geweest.
(Dé grote stap voorwaarts na de invoering van de DVK-letters in 1982.)

Plaats reactie