Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 19:45

En al die tijd bedacht niemand zich dat termen als A10 binnenring en A10 buitenring wellicht praktischer waren? Ook op het ringgedeelte van de A9 kun je prima van die termen gebruik maken: tussen Diemen en Badhoevedorp spreek je over binnen- en buitenring. Voorbij Badhoevedorp zet je oost- en westbaan in.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » wo 21 apr 2010, 20:05

Jouw oplossing is uiteraard altijd praktischer dan waar de professionals mee aankomen, is het niet ? :roll:

(Men wilde meteen landelijk iets uniforms, en heeft daarbij aangesloten bij de reeds unieke wijze waarop rivieroevers al eeuwenlang worden aangeduid.)

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 20:23

- Mag ik eventjes tussendoor? - :dyn_hyp:

Nieuw ontwerp; hierbij worden alleen de halve en de hele kilometers geplaatst:

Afbeelding*

*Kan ook groen natuurlijk.

Suggesties?

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » wo 21 apr 2010, 20:29

Het moet Re en Li zijn.
De rijbaanletters r en l zijn namelijk al in gebruik bij verbindingswegen, en verwarring is beter te voorkomen.
Maar verder zou ik zoiets wel OK vinden, zij het dat ik de rijbaancode liefst op elke paal zie terugkomen.
Maar wellicht dat die paaltjes best maar om de 500m geplaatst kunnen worden, en dan kan dat m.i. best met dat ene, grotere bordje.

Wel een vraag: waarom heb je gekozen voor blauw ?

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 20:32

Omdat ik vind dat groen niet in het ontwerp van bewegwijzering past. Bovendien is het in Duitsland ook blauw, en dat past beter in het plaatje van verkeersborden/bewegwijzering.
Laatst gewijzigd door Snelwegfreak op wo 21 apr 2010, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » wo 21 apr 2010, 20:33

Dergelijke bordjes zijn dan ook helemaal geen bewegwijzering.

Het is (net als de reflectorpaaltjes) onderdeel van de bebakening.

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 20:36

^^
Weet ik, maar ik vond het beter bij elkaar passen.
Hier nieuwe versies:

*moet je wel de goede plaatjes uploaden*
Ziezo:
Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21914
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Pino » wo 21 apr 2010, 20:48

René schreef:Jouw oplossing is uiteraard altijd praktischer dan waar de professionals mee aankomen, is het niet ?
Vooropgesteld: de termen binnenring en buitenring zijn niet van mij afkomstig, dus dat is ook niet mijn oplossing. Komt bij dat ik het voordeel heb van wijsheid achteraf. Ook anderszins is niet sprake van "mijn oplossing" die beter zou zijn dan die van de professionals. Ik doe weinig anders dan signaleren dat buitenlandse wegbeheerders dingen anders doen. Ik zeg niet meer dan dat de oplossing van buitenlandse professionals niet slechter lijkt te werken dan die van de Nederlandse professionals. Waarbij je het over buitenlandse professionals hebt die hetzelfde doel hebben als de Nederlandse: namelijk op basis van een behapbaar systeem ook op ringwegen tot snelle responstijden te komen. Het feit dat ze niet en masse achter Nederland aan zijn gelopen, is voor mij een teken dat je er ook komt zonder rijrichting op de hectometerpaaltjes.

Jouw benadering tegenover mij is steevast "jij bent geen professional, dus". Het geval wil dat ik in die discussies vooral gedachten van professionals overneem, namelijk door te kijken hoe ze dingen in het buitenland aanpakken en die oplossingen, afkomstig van professionals uit het buitenland, vervolgens te omschrijven. Dus als jij mijn gedachten weer eens als inadequaat afdoet omdat ik er niet voor heb geleerd, zit je feitelijk professionals af te zeiken. Wat maakt jou als professional dan zoveel beter dan al jouw buitenlandse collega's?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Kaaiman » wo 21 apr 2010, 20:58

@Snelwegfreak: Wegnummer nog even iets kleiner, in een rood kadertje en links uitlijnen, rijbaan rechts uitlijnen en ik ben tevreden. :)

Wegnummer hoeft mijns inziens niet groter te zijn dan de rijbaanaanduiding. Als hulpdienst weet je namelijk wel op welke weg je rijdt, en als je pech hebt en stilstaat (of de benenwagen neemt) hoef je het wegnummer niet al rijdend te lezen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 21:13

^^

Afbeelding

Eventueel kan bij het autoweg-model ook nog 'Li' of 'Re' worden toegevoegd :!:

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Kaaiman » wo 21 apr 2010, 21:54

Wegnummers nog een slagje kleiner (letters/cijfers gelijke lettergrootte met rijbaanaanduiding) en ze kunnen wat mij betreft zo langs de weg. :yes:

Deze bordjes zijn veel rustiger dan de huidige lompe rommel van het Rijk en een aantal provincies. Kilometerbordjes die wat uitbindiger zijn uitgevoerd met een provincielogo vind ik overigens geen probleem, maar het liefst dan wel in hetzelfde formaat. Bijvoorbeeld zoals Groningen, Drenthe of Zuid-Holland het doen (niet dat die van laatstgenoemde provincie zo mooi is, maar dat is een kwestie van smaak).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » wo 21 apr 2010, 22:03

^^

Afbeelding

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Davy » do 22 apr 2010, 0:53

nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe elders in Europa de hm/km bordjes eruit zien...
heeft iemand daar plaatjes van?

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17386
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Kaaiman » do 22 apr 2010, 1:00

In Duitsland verschilt het per deelstaat (of zelfs per Kreis?), op losse bordjes of op reflectorpaaltjes.

In Denemarken zit alles op minieme plastic plaatjes aan reflectorpaaltjes vast.

In Noorwegen gebruikt men enkel halvekilometerpaaltjes (meer info hier).
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Davy » do 22 apr 2010, 1:35

die Belgische kubussen vind ikzelf ook wel best goed en mooi... hoewel ze langzaam lijken te gaan verdwijnen, je ziet meer en meer ook langs niet-hoofdwegen dat bordjesmodel opduiken zoals je ze op bv de snelwegen vind... beetje overgedimensioneerd lijkt me.

je kan hier en daar ook nog wel oude modellen vinden, deze zijn in beton gegoten. op de huidige N376 bijvoorbeeld (Brugge - Sluis) kan je er nog enkele aantreffen.

Ties
autoweg
Berichten: 1287
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 17:38

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Ties » do 22 apr 2010, 11:44

Kaaiman schreef:Kilometerbordjes die wat uitbindiger zijn uitgevoerd met een provincielogo vind ik overigens geen probleem, maar het liefst dan wel in hetzelfde formaat.
Wat mij betreft worden provincielogo's niet toegestaan. Logo's zijn kleurrijk en onregelmatig van vorm, en dat leidt allemaal af. Snelwegfreak's ontwerp zie ik het liefst direct geplaatst! (maar dan wel elke 100 meter)
Kaaiman schreef:In Denemarken zit alles op minieme plastic plaatjes aan reflectorpaaltjes vast.
Zie hier voor uitgebreide informatie.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door harry » do 22 apr 2010, 13:42

daviedoff schreef:je ziet meer en meer ook langs niet-hoofdwegen dat bordjesmodel opduiken zoals je ze op bv de snelwegen vind... beetje overgedimensioneerd lijkt me.
Je hebt ze ook in klein formaat, met name in Wallonië toegepast:
Afbeelding
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Gebruikersavatar
nielske1990
autoweg
Berichten: 1999
Lid geworden op: di 05 jul 2005, 19:54
Locatie: Helmond

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door nielske1990 » do 22 apr 2010, 23:03

Ties schreef:
Kaaiman schreef:Kilometerbordjes die wat uitbindiger zijn uitgevoerd met een provincielogo vind ik overigens geen probleem, maar het liefst dan wel in hetzelfde formaat.
Wat mij betreft worden provincielogo's niet toegestaan. Logo's zijn kleurrijk en onregelmatig van vorm, en dat leidt allemaal af. Snelwegfreak's ontwerp zie ik het liefst direct geplaatst! (maar dan wel elke 100 meter)
Afleiding? Wie kijkt er tijdens het rijden naar ieder hectometerpaaltje dan? Lijkt me toch echt geen groot issue voor een hectometerbordje...

Sowieso, zolang iedereen maar een goede standaard gebruikt dan kan het in prima. Daarom is onderstaand wat mij betreft wel een goed voorbeeld, dat al door meerdere wegbeheerders wordt toegepast;
Afbeelding
Lekker overzichtelijk, provincielogo is niet nadrukkelijk aanwezig en de cijfers zijn prima te lezen. Alleen die losstaande N ziet er niet uit, maar het gaat even om het ontwerp an sich... :)
La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Snelwegfreak » vr 23 apr 2010, 15:41

nielske1990 schreef:Afleiding? Wie kijkt er tijdens het rijden naar ieder hectometerpaaltje dan? Lijkt me toch echt geen groot issue voor een hectometerbordje...
Doordat die bordjes te druk en vol zijn, leiden ze af en kijk je er dus wél op.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Juerd » vr 23 apr 2010, 15:54

Retroreflecterende hm-bordjes zouden rechts van de weg rood moeten zijn en links van de weg wit ;)

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Palance » zo 25 sep 2011, 9:56

Schopje:

Foto van een 'blauw' hectometerplaatje langs de N208, met hééél klein de toevoeging "Li".

Afbeelding

Afbeelding
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rene » zo 25 sep 2011, 11:45

Op de N203 is dat Li en Re beter in het ontwerp verwerkt.

Gaiajohan
autoweg
Berichten: 1030
Lid geworden op: zo 10 jul 2011, 23:25

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Gaiajohan » ma 26 sep 2011, 2:56

De provincie groningen heeft laatst de N980 aangepakt, maar is gewoon mooi bij de groene kilometerpaaltjes (nee geen hectometerpaaltjes in dit geval) gebleven.. Standaard ontwerp, met bovenaan "provincie Groningen"
http://g.co/maps/u6s3j

En zover ik weet doet de provincie Friesland er helemaal niks mee. Die plaatsen gewoon stickertjes op reflectorplaatjes of aparte paaltjes met daarin alleen het hm nummer.
De N369, N358 en N355 staan vol met bestickerde witte reflectorpaaltjes.
De N910 heeft een ander model reflectorpaaltje, waarop de hm-afstand beter uitkomt
http://g.co/maps/b6gvs

maar verder niks geboost over dit is Fryslân of wat dan ook.. Je mist alleen wel, op welke weg je rijdt. het nieuwe gedeelte van de N355 (ten zuiden van Buitenpost langs) heeft volgens mij ook 'gewoon' groene hm-uiterlijk op de witte paaltjes.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22840
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door harry » ma 26 sep 2011, 11:53

Gaiajohan schreef:Je mist alleen wel, op welke weg je rijdt.
Voorzover het niet op de wegwijzers staat, plaatste Fryslân vroeger gele herinneringsbordjes na de kruispunten.
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10197
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Rein » vr 04 mei 2012, 10:41

*** schopje ***


Een aantal hectometerpaaltjes bij de knoop van de N205 t.h.v. het Rottepolderplein, is sinds kort bestickerd met een adviessnelheid van 30 km/h. Dit bijvoorbeeld vanwege deze scherpe bocht. Het is alleen jammer dat ook een aantal paaltjes na die bocht nog zo'n sticker hebben, terwijl het gevaar dan al is geweken en je eigenlijk juist snelheid moet maken voor de ASW (A205) die daar vlak na begint.

Afbeelding

Chris079
verkeersader
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 22 aug 2011, 12:49

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Chris079 » wo 23 mei 2012, 22:00

Snelwegfreak schreef:^^

Afbeelding

Eventueel kan bij het autoweg-model ook nog 'Li' of 'Re' worden toegevoegd :!:
Dan mis ik bij de autosnelweg nog een versie met een letter voor bijv. af en toeritten en één met een snelheidsaanduiding.

Juerd
expressweg
Berichten: 3362
Lid geworden op: di 25 apr 2006, 11:38
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Juerd » do 24 mei 2012, 0:00

En met al die dingen weer toegevoegd, wat is dan het essentiële verschil met de huidige rws-hm-bordjes nog? Volgens mij zo'n beetje alleen dat je een deel buiten de bies hebt staan...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Chris » di 04 sep 2012, 14:00

Nieuw model hectometerpaaltjes in Flevoland.

Afbeelding
hectometer pole Flevoland by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door Via » di 04 sep 2012, 17:30

Beetje dom om geen rekening te houden met een wit scheidingsrandje tussen rood en zwart. Nu zijn deze bordjes over een paar maanden alweer een beetje gedateerd. ;)

hoevenpe
expressweg
Berichten: 3704
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 9:29

Re: Hectometerbordjes en opsmuk van wegen

Bericht door hoevenpe » di 04 sep 2012, 17:32

Weet iemand trouwens hoe exact deze bordjes neergezet zijn qua afstand?

Ik bedoel: als ik deze bordjes gebruik voor een afstandsmeting om mijn snelheidsmeter/GPS te controleren in hoeverre is dan bijv. 10km op de paaltjes ook echt 10.000m? Of kan het ook zomaar 10.350m of 9.850m zijn?

Plaats reactie