verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Plaats reactie
Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Davy » zo 25 apr 2010, 13:40

een vraag vooral uit nieuwsgierigheid:
wie kent er bepaalde erg verwarrende verkeerssituaties waardoor uiteindelijk mensen in de fout gaan, er misverstanden gebeuren... wat dan misschien ook leidt tot gevaarlijke situaties.
of ook totaal onlogische zaken, die dan ook verwarrend en/of gevaarlijk kunnen zijn.

ik weet bijvoorbeeld:
* die vreemde constructie die je aan het einde van de Sloeweg aantreft (N62) om linksaf richting Westerscheldetunnel te gaan, daar gaan veel mensen de mist in.
* een chicane in de N251 net voor Aardenburg als je richting Eede-Maldegem rijdt.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door simon » zo 25 apr 2010, 21:53

Ik ken er genoeg. Gelijkwaardige kruisingen die er niet zo uitzien, bijvoorbeeld.

Grote Molenstraat, tussen Elst en Driel. De doorgaande weg buigt af naar links. De zijstraat naar rechts is doodlopend (uitgezonderd fietsers) en leidt naar een gehucht.
Niemand geeft richting aan en vrijwel niemand verleent voorrang aan van rechts komend verkeer uit de zijstraat, terwijl het gewoon een gelijkwaardige kruising is.

Arnhem, woonboulevard
Wie ziet de zijstraat? Het zicht is belabberd, en gezien de snelheid waarmee ik menig bestuurder hier zie rijden, houdt vrijwel niemand rekening met de zijstraat.

deze heb ik ook al in een ander draadje geplaatst. Op zich is het duidelijk: een gelijkwaardige kruising. Maar iemand heeft bedacht om het net te doen lijken alsof het een voorrangsweg is die afbuigt. Gevolg: niemand geeft richting aan en er wordt slecht voorrang verleend.

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 49.36,,0,5]
Wie heeft voorrang, een fietser op het fietspad of een automobilist die deze parkeerplaats verlaat?

Gepruts met een hoofdletter G.. Geen bord dat aanduidt dat de bestuurder op de asfaltweg voorrang heeft. Links zijn haaietanden zichtbaar, maar rechts niet. De niet ter plekke bekende oplettende bestuurder zal verkeer van rechts wellicht voorrang verlenen. Onterecht: er staat een bord B6 bij de zijstraat (zie hier). Het bedrijventerrein heeft nog meer van soortgelijke kruisingen.

hier is iemand wat te enthousiast geweest.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76265
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Chris » wo 28 apr 2010, 15:37

Vreemde asverspringing in Wezep.

N.B. deze weg ligt binnen de bebouwde kom. :shutup:
Afbeelding

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Euregio » wo 28 apr 2010, 15:42

Nieuwe versie van DV? :shutup:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 apr 2010, 15:43

Duidelijk gevalletje verveling: ''Wat zullen we nu eens op de weg tekenen?''. Volgende keer zie je een tekening van Spee met allemaal €-tekens ernaast...

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Rene » wo 28 apr 2010, 15:55

Misschien heeft er ooit zo'n (de)montabel verkeerseilandje gestaan. :?:

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Snelwegfreak » wo 28 apr 2010, 16:24

Dat moet dan wel een héél kleintje zijn geweest. Neemt niet weg dat het waarschijnlijk daarom is.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Seat Ibiza » wo 28 apr 2010, 16:44

LOL. Moest meteen aan dit oude spotje van Centraal Beheer denken...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 9:57

Altijd weer goed voor een dosis foutrijders en een hoop verwarring (en gevaarlijke situaties) is als je in Antwerpen van de Italiëlei linksaf de Franklin Rooseveltplaats op wilt richting Carnotstraat. Vrijwel alle onbekenden gaan rechts van de barrier de straat in, maar dat is een tram- en busbaan. En hoewel er duidelijk een bord staat dat je links moet passeren, gaat het toch fout. Ik ken de situatie, maar ook ik ging gisteren de mist in, omdat er een geslotenverklaring leek te staan op die rijbaan (maar die had betrekking op de verderop afgesloten Carnotstraat).

Locatie: http://maps.google.nl/?ie=UTF8&ll=51.21 ... 8&t=h&z=20
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Jump
autoweg
Berichten: 1181
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 17:36
Locatie: Evergem
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Jump » do 29 apr 2010, 21:15

Ook een gevaarlijk punt is dit kruispunt: http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 8&t=k&z=19

De voorrangsweg loopt van rechts naar onder toe. Er zijn een hoop mensen die van over de spoorweg komen en gewoon volle vaart rechtsdoorrijden, maar dus geen voorrang geven aan de mensen van rechts. Ik heb er al verschillende keren goed op de rem mogen gaan, ook voor de politie (!!). Deze hebben mij daarna nog even aan de kant gezet voor papieren en zo, maar ze waren wel stilletjes toen ik ze hen op hun fout wees :D

Seat
autoweg
Berichten: 1192
Lid geworden op: do 09 apr 2009, 16:26
Locatie: Utrecht

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Seat » do 29 apr 2010, 23:53

Wat dachten jullie van deze? Onlangs nog helemaal vernieuwd en de configuratie is nog steeds hetzelfde.

http://maps.google.nl/maps?q=utrecht&oe ... 4,,0,11.88

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Rene » vr 30 apr 2010, 0:47

^^
Inderdaad een waanzin-constructie


Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door mavas » za 01 mei 2010, 19:19

Ik heb op het forum wel eens een bizarre kruispuntvormgeving geplaatst, op de kruising van de Bloelemdaalseweg en de Zijlweg in Overveen. Foto's zijn vast nog wel te vinden op het forum.

In lijn met de vorige post een bushalte direct voor en direct na een rotonde opde N200 in Overveen, waardoor het verkeer op een halterende bus moet wachten en geen uitwijkmogelijkhewid heeft:
http://maps.google.com/maps?f=q&source= ... 5,,0,18.58
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Palance » zo 02 mei 2010, 8:46

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20522
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door waldo79 » zo 02 mei 2010, 12:11

^^Dat valt wel mee. Er gaan daar bijna uitsluitend voertuigen het P & R terrein op en af. Het is wel een winderige plek om op je bus te wachten, maar je kunt ook in het kantoortje van de P & R wachten. Het terrein staat overigens vaak erg vol :) (althans dat was vlak na de opening in 2007).

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Via » ma 03 mei 2010, 14:37

Een aantal hier uit de buurt:

Oude Baan/Kantstraat Haaren, gelijkwaardige kruising die op een uitritconstructie lijkt. Nu hebben ze hem laatst herstraat met nieuwe stenen, maar een normaal plateau ervan maken ho maar. Rijdt ook erg oncomfortabel als je rechtdoor over de kruising wilt.
Spoorlaan/Blokshekken Oisterwijk, kruispunt lijkt heel erg op een voorrangskruispunt maar is gelijkwaardig. Auto's die rechts van de overweg komen worden slecht gezien en ik heb hier al heel wat abrupte remacties gezien.

En dit soort kruisingen met slecht zicht gelijkwaardig maken in het kader van Duurzaam Veilig vind ik ook tamelijk onlogisch en verwarrend:
Heesakker/Blazeveldweg Haaren
Belversestraat/Heesakker Haaren
Molenstraat/Gestelstraat Helvoirt

PW100
verkeersader
Berichten: 824
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 16:00
Locatie: Oisterwijk

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door PW100 » wo 19 mei 2010, 23:14

Hoewel redelijk overzichtelijk, blijft dit toch een aparte constructie:
van links naar rechts gezien: || linksafffer - rechtdoor || linksaffer - rechtdoor ||
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&lay ... 06845&z=18

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door sirdanilot » wo 23 jun 2010, 15:05

Deze kwam ik tegen bij Rotterdam. Een fietspad op een knooppunt...? Is dat niet een béétje gevaarlijk? Ook al gaat het hier om de OWN takken van het knooppunt, dit is nog altijd doorgaand verkeer dat de snelweg op wil.
Afbeelding

Ik vraag me af hoe hoog de boete is als je als fiets hier rechtsaf gaat... :lol:

Afbeelding

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Seat Ibiza » wo 23 jun 2010, 20:14

^^
Ik zou niet weten wat hier vreemd, verwarrend of onlogisch aan is. Bij vrijwel elke aansluiting op een snelweg ligt er toch een kruisend fietspad op het OWN? :dontknow:

Gebruikersavatar
Via
2x5 autosnelweg
Berichten: 15215
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 17:09

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Via » wo 23 jun 2010, 20:46

PW100 schreef:Hoewel redelijk overzichtelijk, blijft dit toch een aparte constructie:
van links naar rechts gezien: || linksafffer - rechtdoor || linksaffer - rechtdoor ||
http://maps.google.com/?ie=UTF8&t=h&lay ... 06845&z=18
Die vind ik eigenlijk wel meevallen. Gewoon duidelijk aangegeven waar je moet voorsorteren, en hij werkt in feite hetzelfde als een dubbele linksaffer.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Palance » wo 23 jun 2010, 21:03

Die foto's bij het Kleinpolderplein zijn inderdaad niets bijzonders: Een normale afrit die eindigt op een rotonde (vroeger met, maar al langere tijd zónder VRI), met een kruisend fietspad. Dat is schering en inslag. De rotonde maakt overigens geen deel uit van het knooppunt Kleinpolderplein (maar heeft die naam wel als straatnaam) maar van de afritten 13 op de A13 en de A20.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Coen Tunnel » do 24 jun 2010, 0:38

sirdanilot schreef:Deze kwam ik tegen bij Rotterdam. Een fietspad op een knooppunt...? Is dat niet een béétje gevaarlijk? Ook al gaat het hier om de OWN takken van het knooppunt, dit is nog altijd doorgaand verkeer dat de snelweg op wil.
Dat is toch niks nieuws. Op het klaverblad Europaplein in Maastricht heeft de N278 ook fietspaden aan weerszijden van de weg, die de verbindingswegen naar de A2 en N2 kruisen. Zie hier.

Bij het Kleinpolderplein gaat het dan formeel nog om afritten van de snelweg, hier gaat het om een als zodanig bewegwijzerd knooppunt.

Wally
verkeersader
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 01 aug 2005, 21:56

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Wally » vr 25 jun 2010, 11:57

De fietspaden bij het Kleinpolderplein liggen volgens mij allemaal bibeko. Niets bijzonders dus.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Willem » vr 25 jun 2010, 23:33

Het Kleinpolderplein is op de plek waar het fietspad ligt een soort rotonde. De snelheid van het verkeer ligt daardoor laag. Naast die fietspaden zijn er voor het autoverkeer nog een aantal inprikkers uit Overschie (zowel het westelijke als het oostelijke deel). De snelheden daar liggen vrij laag, zodat een oversteek voor fietsers geen bijzondere onveiligheid met zich meebrengt.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Coen Tunnel » wo 30 jun 2010, 0:52

Dan zijn dit soort fietsoversteekjes zoals hier bij een toerit van de N784 bij Arnhem gevaarlijker (temeer daar je hier als fietser omdat het afdaalt naar Arnhem er vaak behoorlijk de vaart in hebt zitten):

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 42,,0,4.18

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Coen Tunnel » za 31 jul 2010, 16:50

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 24,,0,1.25

Een stopbord op een weg met autowegstatus (met Vmax 50), mag dat eigenlijk wel?

mennomulder
verkeersader
Berichten: 957
Lid geworden op: do 10 jan 2008, 19:54
Locatie: Groningen

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door mennomulder » zo 01 aug 2010, 13:52

Coen Tunnel schreef:http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 24,,0,1.25

Een stopbord op een weg met autowegstatus (met Vmax 50), mag dat eigenlijk wel?
Tja, ik heb mijn voormalige werkgever al voorgesteld dat verbindindingsweggetje maar geheel aan het openbaar verkeer te onttrekken. E.e.a. is nog een erfenis van de grote reconstructie eind jaren 80 waarbij de toenmalige brandstofpomphouder (toen Shell/Century) als schadevergoeding nog een grote zak geld kreeg van RWS omdat de toe- en afritten vanaf de N7 van en naar de Paterswoldseweg werden opgeheven waardoor er minder benzine en diesel verkocht zou worden.
Waarom zou een stopbord niet mogen, voorrangverlenen op een autowegstatus komt toch ook voor ? Dit punt wordt vaak gebruikt in de rijtest ivan het populaire radioprogramma Toeters en Bellen van RTV Noord.
Laatst gewijzigd door mennomulder op zo 01 aug 2010, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Een dutje achter het stuur
Is soms van eeuwige duur !
www.facebook.com/menno.mulder.524

Grouten oet Grunnen (Stad)

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6379
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Seat Ibiza » zo 01 aug 2010, 14:36

mennomulder schreef:Waarom zou een stopbord niet mogen, voorrangverlenen op een autowegstatus komt toch ook voor?
Is dat zo? Bijvoorbeeld hier in Hoofddorp wordt een gesloten verklaring gebruikt op de Drie Merenweg vanaf de Paviljoenlaan en is pas op de N201 het eerste autowegbord te zien. Als het zo is als jij beschrijft dat een situatie met voorrang verlenen mag, dan had men toch ook direct een autowegbord kunnen plaatsen bij de toeleidende Drie Merenweg?

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: verwarrende en/of onlogische verkeerssituaties

Bericht door Vinny » zo 01 aug 2010, 20:29

Volgens mij is er niets wat per definitie niet mag op een autoweg in wegbeheerderstermen gesproken. In principe kun je een gewone klinkerweg ook tot autoweg benoemen. Maar goed, moet je eens kijken wat ze in Zwitserland autostrasse durven te noemen. En dan gewoon een rood autobahnschildje hoor... :?
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Plaats reactie