"Wielrenners moeten van fietspad af"

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

"Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Wouter N14 » do 29 apr 2010, 9:15

Daar is op zich wat voor te zeggen. Vaak kiezen wielergroepen al voor de rijbaan in plaats van het fietspad. Maar op drukke doorgaande wegen moet je dit natuurlijk niet willen. Niks zo irritant als een peleton inhalen....
[url=http://www.westonline.nl/nieuwsitem/41165]www.rtvwest.nl[/url] (29-4-2010) schreef: Wielrenners moeten van fietspad af

REGIO - Wielrenners die in grote groepen over het fietspad rijden, moeten de weg op, vindt de Fietsersbond. Recreatieve fietsers klagen al jaren over voorbij-racende wielrennners die gevaarlijke situaties zouden veroorzaken. De Fietsersbond wil dat er een regeling komt waardoor groepen van minstens vijftien renners op de weg mogen. Daarvoor is een wetswijziging nodig. De Fietsersbond heeft het plan voorgelegd aan het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Die hebben nog niet gereageerd.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

kees
expressweg
Berichten: 3409
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 23:21
Locatie: Het Bosch van de Hertog

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door kees » do 29 apr 2010, 9:33

Het eerste wat mij te binnen schiet, is: 'wat doe je met wielrenners in de duinen of andere recreatiegebieden'? Daar is geen keuze tussen rijbaan en fietspad, maar juist daar kunnen grote groepen wielrenners voor dezelfde situaties zorgen. En juist daar rijden die groepen omdat daar weinig obstakels in de vorm van verkeerslichten of drempels zijn.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 10:15

Als je de media moet geloven is het een constante ruzie tussen wielrenners en 'gewone' fietsers. Ik maak in de zomer nogal wat fietstochtjes en heb eigenlijk nooit incidenten meegemaakt. De enigen die wel gevaarlijk zijn, zijn voetgangers die op de fietspaden lopen en bij voorkeur niet uitkijken als ze willen oversteken.

Maar goed, wielrenners zou je de mogelijkheid kunnen geven om op de gewone rijbaan te gaan fietsen waar dat kan. Geen verplichting maar wel toestemming.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Peter » do 29 apr 2010, 10:23

Vaak worden (groepen) wielracers al gedoogd op wegen waar ook bromfietsers mogen (of moeten rijden) en op rustige bubeko-wegen met een krap of bochtig (dus ongeschikt) fietspad.

Je kan Vmax 50-80 wegen (bijv N470 of N44) of waar je echt geen fietsen wil nog eens expliciet van een verbodsbord voorzien en het generiek toestaan voor wegen zonder geslotenverklaring. Autoweg en snelweg blijven taboe uiteraard.

Hoe je wettelijk onderscheid kan maken tussen wielrenners en groepen zwalkende scholieren is mij niet duidelijk. Wellicht eisen stellen aan het type fiets, zoals maximum gewicht van de fiets of bandprofiel.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20584
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door waldo79 » do 29 apr 2010, 10:30

Hoe je wettelijk onderscheid kan maken tussen wielrenners en groepen zwalkende scholieren is mij niet duidelijk. Wellicht eisen stellen aan het type fiets, zoals maximum gewicht van de fiets of bandprofiel.
Ik heb mijn twijfels bij de handhaafbaarheid :?:

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door N342 » do 29 apr 2010, 12:14

Peter schreef:Hoe je wettelijk onderscheid kan maken tussen wielrenners en groepen zwalkende scholieren is mij niet duidelijk. Wellicht eisen stellen aan het type fiets, zoals maximum gewicht van de fiets of bandprofiel.
In Oostenrijk en Duitsland worden racefietsen van gewone fietsen onderscheiden door het gewicht. Een racefiets mag in Oostenrijk maximaal een eigengewicht van 12 kg hebben, in Duitsland is dat 11 kg. Bovendien stelt men in Oostenrijk nog wat extra eisen (racestuur, velgbreedte) om een racefiets van een gewone fiets te onderscheiden.
*11-08-2017 L.M.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Willem » do 29 apr 2010, 12:30

Er zijn wegbeheerders die op een andere manier de overlast door wielrenners beperken. Zo heeft het fietspad door de duinen van Scheveningen naar Katwijk al drempels gekregen om de snelheid van sommigen omlaag te krijgen.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door simon » do 29 apr 2010, 14:13

Palance schreef:Als je de media moet geloven is het een constante ruzie tussen wielrenners en 'gewone' fietsers. Ik maak in de zomer nogal wat fietstochtjes en heb eigenlijk nooit incidenten meegemaakt. De enigen die wel gevaarlijk zijn, zijn voetgangers die op de fietspaden lopen en bij voorkeur niet uitkijken als ze willen oversteken.

Maar goed, wielrenners zou je de mogelijkheid kunnen geven om op de gewone rijbaan te gaan fietsen waar dat kan. Geen verplichting maar wel toestemming.
Ach, de media en reacties op De Telegraaf :roll: Hoewel bij mij in de regio een aantal tour- en wielerverenigingen zitten, kom ik maar hoogst zelden een club tegen. En als ik ze al tegenkom, dan gedragen ze zich netjes. Maar, net zoals bij elke groep weggebruikers, heb je ook minder nette wielrenners. Dat geldt net zo goed voor motorrijders, ruiters en wandelaars, om maar eens een aantal andere recreatieve weggebruikers te noemen.

Wielrenners van het fietspad af... inderdaad, zoals Palance al zegt: laat het aan het gezond verstand van de wielrenners over. Geen groep zal over een drukke N-weg gaan fietsen. Maar op deze stille wegzal (vrijwel) niemand bezwaar hebben tegen een groep fietsers op de rijbaan.

Bij mij in de regio is de laatste tijd nogal wat ophef over wielrenners, geïnitieerd door De Gelderlander. Net over de Duitse grens woont een Nederlander die zijn buik vol heeft van de wielrenners die steeds langs zijn huis fietsen. Regelmatig blokkeert hij daarom met de auto de rijbaan. Zo ook een paar weken geleden. Hij had zijn auto schuin op de weg gezet, zodat niemand er langs kon. Alles was opgenomen met zijn bewakingscamera. Een groep wielrenners fietst daarom rustig over de stoep om de auto heen. De beste man komt aanlopen, trekt de eerste de beste wielrenner van zijn fiets af, die ten val komt. Vervolgens wordt er over en weer wat geschreeuwd en geduwd, waarna de wielrenners weer verder gaan. De man leverde het filmpje krokodillentranen huilend in bij de redactie van De Gelderlander, die er een sensationeel artikel aan wijdde. zie hier het fimpje en artikel over de actie die omwonenden vervolgens startten. Het is weer de echte bewoners-mentaliteit. Ik vraag me af hoeveel bewoners van Kranenburg zelf stapvoets rijden binnen de bebouwde kom.

Attietattie
2x4 autosnelweg
Berichten: 14379
Lid geworden op: ma 04 aug 2008, 15:19
Locatie: Almere

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Attietattie » do 29 apr 2010, 15:04

Ik begrijp wel waar het vandaan komt dat wielrenners zich aso zouden gedragen. Die gasten komen natuurlijk met een gangetje van 40 aanrijden (hardrijders worden sowieso al als aso gezien) zonder dat ze geluid maken. En als er dan iemand oversteekt omdat hij/zij dat niet verwacht vinden die heren het (begrijpelijkerwijs) geen goed idee om hun hand naar de waarschijnlijk ontbrekende bel te bewegen en schreeuwen dan de oerkreet "Hey!!!". En dat met een ietwat agressief ogend gezicht omdat ze vol zitten met adrenaline. Tja, dan krijg je te horen dat ze asociaal zijn terwijl ze lijf en leden van anderen en zichzelf proberen te redden.

Ik onderschrijf dat niet, maar ik snap het wel.
'De beste verkeersdrempel is vriendelijkheid' - Loesje

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Davy » do 29 apr 2010, 15:39

laat ons op dat vlak aub niet naar Belgische toestanden gaan... :?
als er 1 iets is waar ik me aan erger dan is het wel een bepaalde groep van de wielertoeristen die de weg inpalmen, de ene na de andere verkeersregel met de voeten treden en zich soms uitermate agressief gaan gedragen zelfs.
dus ik zeg op dat idee resoluut neen, toch zeker niet voor enkelingen... het zal alleen maar voor ergernissen zorgen. voor een grote groep (>20 ofzo) kan ik het nog opbrengen, mits er een volgwagen bij is.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rene » do 29 apr 2010, 16:01

Wielrenners horen niet op de rijbaan. Dat hindert het verkeer nodeloos en lokt heel veel irritatie en onveilige situaties uit.
Wielrenners horen gewoon op het fietspad, en ze passen zich maar aan als er andere mede-fietspadgebruikers zijn.
En als ze zich niet willen aanpassen, dan gaan ze maar naar een wielerbaan.

Net zo goed als dat elke andere (gemotoriseerde) weggebruiker zich maar moet aanpassen, of anders maar op een afgesloten circuit moet gaan racen.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Vinny » do 29 apr 2010, 17:52

^^ Dan raad ik je aan om de D wegen aan de Bretonse kust eens te rijden. Daar héb je niet eens fietspaden. En inderdaad, rijdt het in het drukke zomervakantieseizoen niet bepaald comfortabel, ook al omdat de rijstrook te smal is om een wielrenner in te halen zonder op de strook van het tegenoverliggend rijdende verkeer te komen.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rene » do 29 apr 2010, 19:32

^^
De openbare weg is niet om wedstrijden op te rijden, noch om daarvoor te trainen.
Dat geldt net zo goed voor autocoureurs als voor wielercoureurs.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 19:45

Ik stem voor kentekenplaten voor wielrenners en flitspalen op de fietspaden :mrgreen:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Willem » do 29 apr 2010, 19:58

^^ Ooit hebben fietsen inderdaad kentenplaten gehad.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door boe! » do 29 apr 2010, 21:04

Recreatieve fietsers klagen al jaren over voorbij-racende wielrennners die gevaarlijke situaties zouden veroorzaken.
En recreatieve fietsers doen nooit iets verkeerd? :roll:

Wielrenners: ze rijden inderdaad harder dan de recreatieve fietser, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Een bel zit er vaak niet op zo'n fiets, maar in plaats daarvan roepen ze vaak. En dat moet dus niet als a-sociaal gezien worden, maar helaas wordt dat door recreatieve fietsers anders geïnterpreteerd. Helaas zitten er tussen de toerrijders veel rotte appels: rode verkeerslichten zijn vooral bedoeld om doorheen te rijden en fietspaden zijn uiteraard niet voor hun bestemd. Je hoeft meestal niet lang te wachten op zo'n overtreding.

Recreatieve fietsers: het valt mij op dat zij zeer slecht letten op het verkeer om hen heen, wielrenners incluis. Zij hebben het vaak veel te druk met mede-fietsers, fietsbewegwijzering en de omgeving en vergeten dat ze niet de enige verkeersdeelnemers zijn. Wielrenners merken ze dan ook pas op op het moment dat ze ongeveer op de bagagedrager zitten. Daar zit ook de kern van de wrevel: ze veroorzaken de gevaarlijke situaties zelf en dat hebben ze zelf niet eens door.

Wielrenners dan maar op de weg? Aub niet. Moet je de automobilisten opzadelen met dit probleem? :?
Laatst gewijzigd door boe! op do 29 apr 2010, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Palance » do 29 apr 2010, 21:06

Een spiegel voor recreatieve fietsers verplicht stellen :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rene » do 29 apr 2010, 21:19

boe! schreef:Wielrenners: ze rijden inderdaad harder dan de recreatieve fietser, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Een bel zit er vaak niet op zo'n fiets, maar in plaats daarvan roepen ze vaak. En dat moet dus niet als a-sociaal gezien worden, maar helaas wordt dat door recreatieve fietsers anders geïnterpreteerd.
Spiegel je uitspraak eens:

"Supersportieve autorijders: ze rijden inderdaad vaak harder dan de gewone autorijder, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Zwaailicht en sirenes zit vaak niet op hun auto, maar in plaats daarvan seinen ze vaak met hun groot licht. En dat moet niet als a-sociaal worden gezien..."

Komt feitelijk op hetzelfde neer. Zul je het dan zeker wel mee eens zijn, niet ?

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Euregio » do 29 apr 2010, 21:22

Ik had nooit gedacht dat jullie liefhebbers van de weg wielrenners leuk zouden vinden met hun gedrag.

Het is niet te geloven en dat is hier ook.. Ik loop bij een meertje (zandwinning), in Itterbeck Duitsland. Heerlijk van de zon genieten, hond lekker los. Ik ben immers midden in het bos, en geen weg in de buurt.
Komen er op eens een stel mauntenbikers de bosjes uitscheuren. Je mocht er niet eens fietsen!
Met scheeuwen HEE !!! kijk uit!! Hun komen op een plek waar ze niet mogen komen. En dan moet ik uitkijken? Moet dat niet andersom zijn. Dus ik heb wat ervan tegen gezegt en werd boos. Zegt er een: Zal ik even afstappen.
En zo gedragen ze zich ook in Duitsland. Ze zijn hier wel mooi de gast..
Ze denken ALTIJD dat de weg van hun is. Als ze agressief reageren dan blijf ik met mijn fiets midden op het fietspad fietsen. Anderen wandelaars zeggen wel is tegen mij: goed zo. Dus elke niet wielrenner vind ze vervelend.
Mijn zoon heeft wel is een duw gehad!! Hij zat op skeelers, en zo'n wielrenner heeft hem een harde duw gegeven! Omdat hij zogenaamd midden op de weg fietste!! Maar zelf doen ze het nog 10 keer erger.
Deze man uit Kranenburg was gewoon gefrustreerd. Dat ze zo hard langs zijn huis reden! Je zou maar kinderen hebben die daar spelen! Dus ik kan het 100 procent begrijpen. :booooos:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door boe! » do 29 apr 2010, 21:32

Rene schreef:
boe! schreef:Wielrenners: ze rijden inderdaad harder dan de recreatieve fietser, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Een bel zit er vaak niet op zo'n fiets, maar in plaats daarvan roepen ze vaak. En dat moet dus niet als a-sociaal gezien worden, maar helaas wordt dat door recreatieve fietsers anders geïnterpreteerd.
Spiegel je uitspraak eens:

"Supersportieve autorijders: ze rijden inderdaad vaak harder dan de gewone autorijder, maar daardoor zijn ze ook oplettender. Zwaailicht en sirenes zit vaak niet op hun auto, maar in plaats daarvan seinen ze vaak met hun groot licht. En dat moet niet als a-sociaal worden gezien..."

Komt feitelijk op hetzelfde neer. Zul je het dan zeker wel mee eens zijn, niet ?
Ik ben het niet met je eens. Hoe vaak gebruik jij de claxon bij het inhalen? Waarschijnlijk nooit. Hoe vaak gebruik je een fietsbel tijdens het inhalen. Regelmatig. Je gaat nu een normale situatie vergelijken met een abnormale situatie en daar gaat wat mij betreft de vergelijking mank.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rene » do 29 apr 2010, 21:49

^^
Nee, jij praat van een wielrenner goed wat je bij een automobilist asociaal vindt.
Namelijk dat je door signalen af te geven de andere weggebruikers duidelijk maakt dat ze voor jouw neus op moeten duvelen omdat je zelf sneller wilt.
De schreeuw van de achteropkomende wielrenner is voor een gewone fietser hetzelfde als het 200 km/h rijdende Golfje dat met grootlicht seinend jou als met normale snelheid rijdende automobilist van je rijstrook af wil duwen.

Meten met twee maten heet dat. :roll:

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18265
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door boe! » do 29 apr 2010, 22:01

Rene schreef:Namelijk dat je door signalen af te geven de andere weggebruikers duidelijk maakt dat ze voor jouw neus op moeten duvelen omdat je zelf sneller wilt.
Dus in jouw optiek is bellen met een fietsbel om je voorganger te waarschuwen zodat je beiden niet in de berm beland ook asociaal?

Paixao
autoweg
Berichten: 1040
Lid geworden op: di 28 feb 2006, 15:07
Locatie: Denekamp
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Paixao » do 29 apr 2010, 22:03

@Rene:
Je vergeet even dat er voor fietsers geen bijzondere maximumsnelheid geldt anders dan de aangegeven maximum snelheid die voor iedereen geldt (dus 80 km/u buiten de kom, 50 km/u binnen de kom en 30 km/u in de betreffende zones). Een wielrenner die buiten de kom dus 40 km/u (~ 2x zo hard als een gewone fietser) wil fietsen pleegt geen overtreding, een supersportieve automobilist die 160 km/u (~ 2x zo hard als een gewone automobilist) wil rijden pleegt wel degelijk een strafbaar feit. Dat een fietser een langzamere fietser wil passeren is dan ook niet zo gek, in tegenstelling tot een automobilist die voor het passeren een overtreding moet begaan (namelijk overschrijding maximumsnelheid). Niettemin ben ik wel met je eens dat beide groepen verkeersdeelnemers er soms wel asociale 'pas-op-ik-kom-eraan'-praktijken op na houden.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door simon » do 29 apr 2010, 22:39

Ach, ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat een gemotoriseerde weggebruiker woest claxonneerde toen ik niet snel genoeg voor of achter mijn mede-fietser ging rijden (of andersom). Het is niet bepaald voorbehouden aan fietsers om geluidssignalen te geven als je wilt dat een ander ruimte maakt. Ik heb zelfs wel eens mot gehad met een bromfietser, die vond dat ik niet het recht had een groepje scholieren in te halen (met 30 km/u op een fietspad bibeko) aangezien hij naderde (ik had hem inderdaad in de verte gezien). Aan het feit dat hij met te hoge snelheid op fietspad (niet: bromfietspad) reed ging hij helemaal voorbij.
Palance schreef:Een spiegel voor recreatieve fietsers verplicht stellen :)
Het zou helemaal geen slecht idee zijn om het gebruik van spiegels te promoten. Het is een zeer geringe investering waar naar mijn mening heel veel fietsers profijt van kunnen hebben. Hetzelfde geldt overigens voor fietshelmen. We geven in Nederland altijd zo hoog op over verkeersveiligheid, maar als het over het voorlichten van het publiek over zulke dingen gaat zie je de belangenorganisaties en de overheid niet.

In het algemeen heeft elke groep weggebruikers wel wat aan te merken op andere groepen. Zolang een kleine groep het verpest voor de rest blijf je zulke discussies houden. Of denk je dat motorrijders en vrachtwagenchauffeurs niets aan te merken hebben op automobilisten? Vaak even terecht als de manier waarop in deze discussie door sommigen wordt afgegeven op fietsers.
Deze man uit Kranenburg was gewoon gefrustreerd. Dat ze zo hard langs zijn huis reden! Je zou maar kinderen hebben die daar spelen! Dus ik kan het 100 procent begrijpen
Dus als ik een deuk trap in de eerste de beste auto die zich met onaangepaste snelheid door mijn straat begeeft (waar met dit mooie weer vaak kinderen spelen) kun je dat ook voor 100% begrijpen? Overigens is het filmpje versneld.

Euregio
geband
Berichten: 962
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 10:12
Locatie: Overijssel/ Den Haag

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Euregio » do 29 apr 2010, 22:57

^^
Dat zeg ik niet! In een woonwijk hoor je gewoon te rijden, en je hoeft er geen racebaan van te maken!
Als er elke dag kollones hard rijdende en scheeuwende mensen voor je deur komen, dat word je spuug zat! Zo'n man zet niet zijn auto voor niks midden op de weg. Als je dat doet moet je al behoorlijk kwaad zijn.
En terrecht naar mijn mening in zijn situatie!
Hoe durven ze ook deze man met zijn alle aan te vallen! makkelijk he als je in een groepje bent. Ze hebben scheit aan alles die wielrenners aan de plaatselijke bevolking, fietsers alles. Ze denken alleen maar aan hun zelf. Ik wil snel rijden en iedereen die op mijn pad komt scheeuwen we van de baan!
Plaats in zijn straat hele rot drempels, dan remmen ze in iedergeval wat af.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Rene » vr 30 apr 2010, 0:52

Paixao schreef: Dat een fietser een langzamere fietser wil passeren is dan ook niet zo gek, in tegenstelling tot een automobilist die voor het passeren een overtreding moet begaan (namelijk overschrijding maximumsnelheid).
Dat is helemaal niet van belang. Net zo min als dat je iemand die harder rijdt dan toegestaan niet zomaar mag hinderen door pal voor zijn neus naar links te gaan onder het motto "hij mag toch niet harder dan mij".

Waar het in mijn vergelijking om draaide is dat onaangepast gedrag van wielrenners wordt goedgepraat, daar waar er over onaangepast gedrag van automobilisten zelfs hele TV-programma's worden gemaakt... :shutup:

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door jaap47 » vr 30 apr 2010, 1:04

Iemand zich wel eens afgevraagd WAAROM een wielrenner schreeuwt?
1. signalen doorgeven aan diegene achter/voor hem. Korte kreten om gevaar/aanwijzingen door te geven. PAALTJE, TEGEN (ligger), VOOR (inhalen), ACHTER (auto die inhaalt). Dit is niet agressief, maar gewoon simpele communicatie. Het gaat snel en je verstaat mekaar slecht
2. omstanders. Tenslotte zitten je handen aan het stuur en bij de remmen en de bel (ongeveer de helft heeft WEL een bel) zit ver weg. Meestal in een situatie waarbij er zeer snel gehandeld moet worden. Een wielrenner ziet vaak de situatie lang vantevoren aankomen en wil er gewoon langs (waarom zou hij moeilijk doen?), alleen soms als hij vlakbij is maakt iemand een onverwachte beweging. Terwijl je dan met handen aan het stuur zit, met de vingers op de rem, roep je dan vaak een kreet van HE of KIJK UIT.
3. door de wind heb je vaak nieteens het idee dat je schreeuwt. De eerste keer wanneer je iets zegt wordt er vaak niet eens gereageerd. Een tweede keer (en ja je bent dan stukke dichterbij) zeg je het harder en dichterbij.
4. En eerlijk is eerlijk, er zijn er ook genoeg die belasting hebben betaald en denken dat dan de weg van hun is (en dit valt NOOIT goed te praten)

Het lijkt wel de laatste tijd of het de gewoonte is mekaar zoveel mogelijk dwars te zitten. Van de week op een forum al gelezen over mensen die er TROTS op waren dat ze wielrenners ten val hadden gebracht. Tja. We kunnen allemaal voorbeelden geven over weggebruikers die iets fout doen!! Zonder uitzondering maakt iedere soort weggebruiker fouten en heeft rotte peren in zijn gelederen. Welk vervoermiddel ik ook gebruik, ik probeer altijd zo defensief mogelijk te zijn. Niet dat ik zo'n heilig boontje ben maar gewoon, voor de rust. Stelling 1: Liever 10 seconden later aankomen dan 10 jaar eerder in de hel. Stelling 2: Eerst de balk uit de eigen oog voor het verwijderen van de splinter uit een ander oog. We hebben allemaal een tom tom (o.i.d.) en we weten allemaal hoeveel moeite je moet doen om een minuut eerder ergens aan te komen. Probeer het dan ook niet!! En om bij het onderwerp terug te komen. Af en toe een beetje extra ruimte en een beetje meedenken (en ook voor vrachtwagens, opgefokte Golfjes, kinderen op de fiets enz.) levert een volgens mij toch een veel betere en effectievere samenleving op. :biertjes:

En voor de primaat van het filmpje: eerst de weg versperren, dan een fietser van de fiets trekken en vervolgens nog naar de krant rennen. Volgens mij toch even een opfris cursus Samenleving en gewoon gaan praten met een ambtenaar of zij nog mogelijkheden zien voor zijn probleem. Want volgens mij is het gewoon de openbare weg. Bedenk dat een groep wielrenners moeilijk ineens kan stoppen en waarschijnlijk juist daarom het trottoir opschoot. Kijk maar eens naar beelden van een wielerwedstrijd. Daar zie je soms ook wielrenners door gras en/of trottoir rijden (Lance heeft wel eens een hele bocht afgesneden door het gras om maar niet ten val te komen)

jaap47
stadsweg
Berichten: 271
Lid geworden op: do 03 jul 2008, 23:02
Locatie: Amersfoort

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door jaap47 » vr 30 apr 2010, 1:17

Rene,

je wilt niet weten hoe vaak je VOL in de remmen moet omdat een weggebruiker (skaters / fietsers) juist wel vlak voor je neus naar links gaan. Nu ben ik echt niet een van de kleinste maar ik maak het ook regelmatig mee dat echtpaar zo breed fietst dat je er zelfs niet voorbij kan op de normale manier, maar wel met heel veel gemak ertussendoor. Niet netjes maar wat moet je dan? Vol in de remmen? Wachten (dit kan rustig wel even duren) tot zijne heiligheden genegen zijn om een deel van hun (?) asfalt af te staan aan de wielrenner achter hun? Dan met veel energie weer proberen op gang te komen? Ik doe het heel graag anders, maar heel soms is dit toch de veiligste manier.

En onaangepast gedrag mag ZONDER UITZONDERING van geen enkele groep worden goedgepraat. Helaas zijn de fietsers hier bij wet op uitgezonderd.

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door N342 » vr 30 apr 2010, 11:14

^^
Ik kan dit alleen maar volledig beamen. Heb gisteren nog getwijfeld of ik een betoog met dezelfde strekking zou posten, maar heb dat niet gedaan. Het maakt inderdaad niet uit of een fietspad van 1,50 meter is (eenrichtingverkeer) of 3 meter (tweerichtingverkeer) breed is. Kijk, ik snap dat naar 20 jaar huwelijk het beste er wel vanaf is, maar om dat nu op de openbare weg te tonen door een fietspadbreedte uit elkaar te gaan fietsen gaat wel weer heel erg ver. Fietsers die alleen fietsen schijnen de linkerzijde van het fietspad machtig interessant te vinden of hebben Engelse voorouders. Ook slingeren ze er op los alsof ze voor het fietsen een fles wodka achterover geslagen hebben, in een rechte lijn fietsen is er niet bepaald bij. Zelfs op parallelwegen van 4 meter breed kun je soms (vooral in het hoofdseizoen, wanneer er fietsers op de weg verschijnen die normaal nooit de fiets gebruiken) er niet gewoon aan voorbij en krijg je ook nog een bult gezeur naar je hoofd geslingerd als je er uiteindelijk langs gaat.

Veelal probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen. Als ik tussen mij en twee fietsers nog een erfaansluiting zie en voorbij hen nog één (zodat ik een totaal verharde doorgaande weg om deze fietsers heen heb) dan kijk ik over m'n schouder. Wanneer er dan geen auto komt maak ik gebruik van de rijbaan om de fietsers in te halen. Zo kan ik m'n weg op snelheid vervolgen en hoeven de fietsers niet in te schikken.
*11-08-2017 L.M.

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: "Wielrenners moeten van fietspad af"

Bericht door Davy » vr 30 apr 2010, 16:19

mij draait het er vooral om dat ook wielrenners zich op de openbare weg aan de verkeersregels dienen te houden, een bepaalde groep eist gewoon als het ware de weg op en alles moet wijken voor hun... als ik enkelingen op de weg zie koersen terwijl er een mooi fietspad is, dan krijgen die van mij zonder pardon een toeter van mij te horen en een gebaar dat ze op het fietspad moeten... dat heeft mij al aardig wat vloeken en middelvingers opgebracht. ik heb er zelfs al diagonaal (!) erg drukke kruispunten zien overkoersen, waarbij auto's in de rem moesten.
hier in de grensstreek zal dit fenomeen ook wel in de lokale ergernissen top tien staan denk ik, zeker van mij! en het zijn bijna altijd Belgen, Nederlanders houden zich veel beter aan de regels op dat vlak...

Plaats reactie