Fietsers en oversteekongevallen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Groningen » di 01 mar 2011, 22:30

Ik denk dat het gedeelde verantwoordelijkheid is. Als je als automobilist de rotonde verlaat, kom je hoe dan ook fietsers tegen. Maar, zie het SV-beeld van de rotonde die ik een paar posts hierboven aanhaalde. Geen enkele fietser stopt, of remt zelfs maar. En een auto is al bezig de rotonde af te rijden, maar toch als fietser er voorlangs piepen. Resultaat: kop-staartbotsingen en bijna fietsers over de motorkap. Die rotonde ligt praktisch bij mij voor de deur, en ik zie en hoor het elke dat bijna misgaan. Je zou voor de aardigheid eens een tijdje moeten kijken.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Peter » wo 02 mar 2011, 9:04

Die fietspad-voorrangswegen zijn ook gevaarlijk, omdat ze zo zeldzaam zijn. Een voorrangsweg is nu eenmaal gevoelsmatig met een grote kruising samenhangend. Zebra's (VOPs) zijn eigenlijk hetzelfde, behalve dan dat voetgangers langzamer zijn en dus beter in te schatten. Daarnaast zien we VOPs veel vaker buiten kruisingen om, ook op voorrangswegen.

Je kunt (net als bij sommige VOPS) een stevige drempel, veel licht en flashers aanleggen, maar het blijft link op een doorgaande (Vmax 50) weg.
De Zeewolde oversteken vond ik bloedlink.

Mbt rotondes ben ik een heel andere mening toegedaan. Mijn grootste bezwaar is de inconsequente voorrang voor fietsers Bibeko met een vrijliggend fietspad. Als je lokaal gewend bent altijd voorrang te hebben op fietsers en dan pakt een andere provincie het anders aan, dan vraagt dat om verwarring.

De Groningse rotonde (fietspad op rotonde) is heel normaal, behalve dat men het fietspad met een quasi-stoeprand ipv witte lijnen heeft afgescheiden. Ik zie het probleem niet. Een rijbaan, een regel voor alle deelnemers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Groningen » wo 02 mar 2011, 9:07

^^ Het probleem is: geen enkele fietser weet wat haaientanden betekenen. Die denken: haaientanden? Gas! Ik heb voorrang.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Palance » wo 02 mar 2011, 9:34

Ik ben fietser en ik weet het wel.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18029
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Snelwegfreak » wo 02 mar 2011, 11:48

Groningen schreef:Het probleem is: geen enkele fietser weet wat haaientanden betekenen.
Over één kam scheren gesproken...

De meeste fietsers weten het wel, alleen er zijn sommige (vooral jongeren) die zoiets hebben van 'schijt aan'.
Een week of drie geleden ook. Zag ik onderweg 3 fietsers (allemaal leeftijd 13-16) drie verschillende wegen oversteken terwijl er verkeer aan kwam. Zonder te kijken, zonder te stoppen. Op zulke momenten hoop je gewoon dat ze aangereden worden... :wall:
Enne gojje mins blieft altied leave.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mar 2011, 12:38

Groningen schreef:Fietsers als levende snelheidsremmer en voorrangsafdwinger bestemmen, dat is pas dom.
Is het teveel gevraagd om als automobilist goed uit je doppen te kijken? Je hebt niet voor niets ogen in je hoofd, een nek om je hoofd mee te draaien en spiegels in en aan je auto.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10938
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Willem » wo 02 mar 2011, 12:44

Dat natuurlijk ook, maar als een fietser vlak voor je opeens zonder de hand uit te steken de weg gaat oversteken kun je nog zo goed uitkijken, maar heb je wel een aanrijding.
Fietsers zijn veel wendbaarder dan auto's en doen veel meer onverwachtse dingen, dat heb je als automobilist niet altijd in je eigen hand.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Rene » wo 02 mar 2011, 12:56

Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:Fietsers als levende snelheidsremmer en voorrangsafdwinger bestemmen, dat is pas dom.
Is het teveel gevraagd om als automobilist goed uit je doppen te kijken? Je hebt niet voor niets ogen in je hoofd, een nek om je hoofd mee te draaien en spiegels in en aan je auto.
OK, dus jij bent er ook voor om de voorrangssituatie op overwegen om te draaien en dan de machinist maar te verwijten dat hij beter uit zijn doppen moet kijken ??
Dat is namelijk exact hetzelfde.

Beter voorkomen dan genezen, en daarbij is het echt niet slim om met maatregelen te komen waarbij fietsers als levende snelheidsremmer dienen. Dat is simpelweg vragen om moeilijkheden. Als fietser heb je er bijzonder weinig aan om gewond in het ziekenhuis te zeggen "ja, maar het was een fietsoversteek met voorrang" of "ja maar ik reed op de fietsloper", etc.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8709
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door captain007 » wo 02 mar 2011, 13:07

De ellende met fietspaden die voorrang hebben op al het overige verkeer komen mij bekend voor. In Almere ligt het er ook vol van. Op het industrieterrein Gooisekant gaat het dus ook wel eens fout en vliegt er weer een fietser door de lucht. Daar heeft men bovendien nog besloten het hele industrieterrein 30 zone te maken terwijl de wegen erbij liggen als een racebaan (logisch ivm vrachtverkeer wat de bochten gemakkelijk moet nemen). Dus als er dan fietsers worden geraakt is dat toch al gauw met een vaartje van 50 km per uur. Ik heb het dus over dit soort ellende.

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7931
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Wesso » wo 02 mar 2011, 15:04

captain007 schreef: Op het industrieterrein Gooisekant (...) heeft men bovendien nog besloten het hele industrieterrein 30 zone te maken terwijl de wegen erbij liggen als een racebaan (logisch ivm vrachtverkeer wat de bochten gemakkelijk moet nemen).
Het is toch algemeen bekend dat sommige soorten verkeer bij contact met elkaar wel eens problemen opleveren? Wat doet de gemeente: borden en markering aanbrengen.
Zoek het zone-30-bord :facepalm:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Coen Tunnel » wo 02 mar 2011, 15:11

Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:Fietsers als levende snelheidsremmer en voorrangsafdwinger bestemmen, dat is pas dom.
Is het teveel gevraagd om als automobilist goed uit je doppen te kijken? Je hebt niet voor niets ogen in je hoofd, een nek om je hoofd mee te draaien en spiegels in en aan je auto.
OK, dus jij bent er ook voor om de voorrangssituatie op overwegen om te draaien en dan de machinist maar te verwijten dat hij beter uit zijn doppen moet kijken ??
Nee. Je legt mij woorden in de mond en stelt iets dat ik nooit heb gezegd.
Dat is namelijk exact hetzelfde.
Een trein die 140 km/u rijdt, niet kan uitwijken en een véél langere remweg is wel wat anders dan het verkeer op de weg in een stad. Als jij dat exact hetzelfde noemt neem ik je niet serieus.
Beter voorkomen dan genezen, en daarbij is het echt niet slim om met maatregelen te komen waarbij fietsers als levende snelheidsremmer dienen.
Maar ik zie het probleem niet dat fietsers soms voorrang hebben. Zeker niet bij overzichtelijke kruisingen of bij rotondes - daar ligt de snelheid toch al laag en voetgangers hebben daar wel voorrang. En al helemaal als de fietsers de rijbaan van de rotonde delen met automobilisten is het in mijn ogen gezien de beperkte ruimte wenselijk dat ook fietsers voorrang hebben
Dat is simpelweg vragen om moeilijkheden. Als fietser heb je er bijzonder weinig aan om gewond in het ziekenhuis te zeggen "ja, maar het was een fietsoversteek met voorrang" of "ja maar ik reed op de fietsloper", etc.
Tja, als fietser loop je sowieso al meer risico omdat je een zwakkere verkeersdeelnemer bent. Maar is dat een reden om fietsers nergens voorrang te geven? Wat mij betreft niet.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36660
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Rene » wo 02 mar 2011, 16:09

Je wilt het blijkbaar niet snappen.
Als je met het recht van voorrang ooit een keer als fietser in het zeieknhuis belandt, hoor ik je graag nog een keer.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10225
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Peter » wo 02 mar 2011, 17:05

Overdrijven is ook een vak.

Een treinbaan is te vergelijken met een snelweg, niet met een Bibekoweg. Als je al een vergelijk wilt, neem dan de tram (of lijnbus) en de auto, waar de tram en auto wisselend voorrang hebben (en dat gaat ook geregeld mis).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door N342 » wo 02 mar 2011, 18:00

Peter schreef:Die fietspad-voorrangswegen zijn ook gevaarlijk, omdat ze zo zeldzaam zijn. Een voorrangsweg is nu eenmaal gevoelsmatig met een grote kruising samenhangend. Zebra's (VOPs) zijn eigenlijk hetzelfde, behalve dan dat voetgangers langzamer zijn en dus beter in te schatten. Daarnaast zien we VOPs veel vaker buiten kruisingen om, ook op voorrangswegen.
Op VOP's die voorzien zijn van bord L2 krijg je anders ook verdomd weinig voorrang als voetganger. In feite zou 'k daar met m'n ogen dicht op af moeten kunnen stappen en oversteken, maar aangezien ik geen behoefte heb aan "Hier ligt ......., hij had voorrang" kijk ik toch wel effe voordat ik bij een zebrapad oversteek.
Groningen schreef:Het probleem is: geen enkele fietser weet wat haaientanden betekenen. Die denken: haaientanden? Gas! Ik heb voorrang.
Sommige fietsers rijden ook auto's (net zoals er een jouw wellicht vreemd in de oren klinkend deel automobilisten zijn die zich nog wel eens op zo'n koddige tweewieler willen verplaatsen) en heeft dus ook buiten de verkeersles van de lagere school om, voor zijn of haar rijbewijs moeten leren wat die driehoekige markeringen op het wegdek betekenen.

Overigens zou je met bovenstaande zin juist vóór fietsers in de voorrang moeten zijn. In feite betoog je dat fietsers ongeleide projectielen zijn die zich niet aan verkeersregels houden. Volgens mij kun je ze in die lezing beter voorrang geven, want haaientanden hebben dan geen zin. :shutup:

Automobilisten weten drommels goed dat zij de sterkere partij in het verkeer zijn en weten dat ook drommels goed uit te buiten is mijn ervaring.
*11-08-2017 L.M.

boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 18233
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door boe! » wo 02 mar 2011, 20:06

Rene schreef:Je wilt het blijkbaar niet snappen.
Als je met het recht van voorrang ooit een keer als fietser in het zeieknhuis belandt, hoor ik je graag nog een keer.
Welk verhaal wil je van mij horen René? Ik heb al zo vaak op de grond gelegen, aan gesprekstof geen gebrek.

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door simon » wo 02 mar 2011, 20:15

In een zone-30 horen wat mij betreft geen voorrangskruisingen. Verder is het inderdaad een kwestie van goed uitkijken. Fietsers komen op heel wat meer plekken vreemde voorrangssituaties tegen dan automobilisten.
Rene schreef:
Coen Tunnel schreef:
Groningen schreef:Fietsers als levende snelheidsremmer en voorrangsafdwinger bestemmen, dat is pas dom.
Is het teveel gevraagd om als automobilist goed uit je doppen te kijken? Je hebt niet voor niets ogen in je hoofd, een nek om je hoofd mee te draaien en spiegels in en aan je auto.
OK, dus jij bent er ook voor om de voorrangssituatie op overwegen om te draaien en dan de machinist maar te verwijten dat hij beter uit zijn doppen moet kijken ??
Dat is namelijk exact hetzelfde.

Beter voorkomen dan genezen, en daarbij is het echt niet slim om met maatregelen te komen waarbij fietsers als levende snelheidsremmer dienen. Dat is simpelweg vragen om moeilijkheden. Als fietser heb je er bijzonder weinig aan om gewond in het ziekenhuis te zeggen "ja, maar het was een fietsoversteek met voorrang" of "ja maar ik reed op de fietsloper", etc.
Met dezelfde argumentatie kun je ook pleiten voor voorrang voor vrachtwagens op al het overige verkeer. Er ontstaan immers ook genoeg ongevallen door automobilisten die niet goed anticiperen op vrachtwagens die van rijstrook willen wisselen of andere bijzondere manoeuvres verrichten, met de nodige aanrijdingen tot gevolg.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Groningen » wo 02 mar 2011, 21:48

N342 schreef:
Groningen schreef:Het probleem is: geen enkele fietser weet wat haaientanden betekenen. Die denken: haaientanden? Gas! Ik heb voorrang.
Sommige fietsers rijden ook auto's (net zoals er een jouw wellicht vreemd in de oren klinkend deel automobilisten zijn die zich nog wel eens op zo'n koddige tweewieler willen verplaatsen) en heeft dus ook buiten de verkeersles van de lagere school om, voor zijn of haar rijbewijs moeten leren wat die driehoekige markeringen op het wegdek betekenen.

Overigens zou je met bovenstaande zin juist vóór fietsers in de voorrang moeten zijn. In feite betoog je dat fietsers ongeleide projectielen zijn die zich niet aan verkeersregels houden. Volgens mij kun je ze in die lezing beter voorrang geven, want haaientanden hebben dan geen zin. :shutup:

Automobilisten weten drommels goed dat zij de sterkere partij in het verkeer zijn en weten dat ook drommels goed uit te buiten is mijn ervaring.
1e dikgedrukte stuk: klopt, ik ben namelijk nog te dom om te snappen wat links en rechts is dus dat snap ik al helemaal niet.
2e dikgedrukte stuk: dat zijn ze ook, ik zie het hier dagelijks. Maarja, om dat te snappen ben ik ook te dom.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Wouter N14 » wo 02 mar 2011, 22:16

Je hebt twee groepen fietsers: zij die maar raak fietsen en er vanuit gaan dat de ander het wel oplost en zij die nog een beetje hun best doen er wat van te maken. Deze groepen zijn ongeveer even groot. Je hebt ook twee groepen automobilisten: zij die alleen oog hebben voor medeautomobilisten omdat kennelijk alleen zij gelijkwaardig worden geacht en zij die nog een beetje hun best doen rekening te houden dat soms een fietser toch echt voorrang heeft. Deze groepen zijn níet ongeveer even groot :geenlach:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Palance » do 03 mar 2011, 8:25

Groningen schreef:
N342 schreef: In feite betoog je dat fietsers ongeleide projectielen zijn die zich niet aan verkeersregels houden.
2e dikgedrukte stuk: dat zijn ze ook, ik zie het hier dagelijks. Maarja, om dat te snappen ben ik ook te dom.
Inderdaad.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Coen Tunnel » do 03 mar 2011, 12:36

Rene schreef:Je wilt het blijkbaar niet snappen.
Als je met het recht van voorrang ooit een keer als fietser in het zeieknhuis belandt, hoor ik je graag nog een keer.
Makkelijk om verder niet meer inhoudelijk op mij in te gaan, omdat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk. Natuurlijk gebeuren er verkeersongevallen, dat kun je niet vermijden. Dat is geen reden om fietsers dan maar altijd uit de voorrang te halen en ruim baan te geven aan Koning Auto.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Palance » zo 06 mar 2011, 12:48

Ik werd gisteren bijna aangereeden op een plek waar fietsers voorrang hebben en de automobilist blijjkbaar niet weet wat haaientanden betekenen - inclusief bijbehornde borden die de voorrang regelen. Hij kwam behoorlijk hard aanrijden, moest wel afremmen voor de drempel waar het fietspad op ligt waar ik op reed, en had pas op het laatste moment door dat hij geen voorrang had. Ik ging al in de ankers omdat ik hem hard aan zag komen rijden, en het scheelde uiteindelijk net 2 centimeter. Best schrikken, maar de bestuurder gaf meteen aan dat hij door had dat hij fout zat. Gelukkig niks aan de hand, en we zijn beiden doorgereden.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

N342
autoweg
Berichten: 1483
Lid geworden op: za 16 apr 2005, 14:19
Locatie: Twente

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door N342 » zo 06 mar 2011, 19:37

^^
Dat heb ik ook wel eens op de fiets gehad (met het verschil dat het wel raak was), op deze kruising. Zelf kwam ik van links aangereden en de auto die mij vol in de flank aanreed kwam uit dezelfde richting als de Streetview-wagen. De klap was best hard, maar wonder boven wonder heb ik er weinig aan overgehouden. Bestuurder gaf ook aan dat ze me totaal niet gezien had... :facepalm:
*11-08-2017 L.M.

Davy
expressweg
Berichten: 4617
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Davy » zo 06 mar 2011, 19:53

Coen Tunnel schreef:
Rene schreef:Je wilt het blijkbaar niet snappen.
Als je met het recht van voorrang ooit een keer als fietser in het zeieknhuis belandt, hoor ik je graag nog een keer.
Makkelijk om verder niet meer inhoudelijk op mij in te gaan, omdat je zo overtuigd bent van je eigen gelijk. Natuurlijk gebeuren er verkeersongevallen, dat kun je niet vermijden. Dat is geen reden om fietsers dan maar altijd uit de voorrang te halen en ruim baan te geven aan Koning Auto.

Dit heeft niet met ruim baan voor Koning Auto te maken, maar gewoon met veiligheid. Een rotonde met voorrang voor fietsers op vrijliggende fietspaden vind ik gewoon een ramp, zeker in de spitstijden. Het is gewoon vragen om ongelukken (dodehoek). Ik rij zelf trouwens ook wel eens met de fiets en heb er geen probleem mee om geen vorrang te hebben op een rotonde.

Ik weet trouwens niet of er in Belgie rotondes bestaan met vrijliggende fietspaden waar de fietsers voorrang hebben? Ik denk het niet, maar zeker ben ik het niet...

simon
autoweg
Berichten: 1935
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 15:46
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door simon » zo 06 mar 2011, 20:38

^^ Wel eens bedacht dat fietsers ook een dode hoek hebben? Een rotonde met een fietspad niet in de voorrang, dat is pas een ramp. Fietsers willen de automobilist voorrang geven, maar die wil de fietser juist voor laten gaan want verkeer op de rotonde heeft tenslotte voorrang. En om het makkelijker te maken, leggen sommige wegbeheerders scherpe bochten aan op het fietspad. Dat is pas makkelijk, goed opletten met sturen (denk ook aan kinderen) en dan nog eens voorrang verlenen aan een niet-richting aangevende auto in de dode hoek. Zoals hier Nee, dan is het met de auto maar gemakkelijk. Als ik bij een rotonde aan kom rijden, kijk ik direct links en rechts om te zien of er ander verkeer (waaronder fietsers en voetgangers) op de rotonde is. Bij het verlaten van de rotonde kijk ik nog eens goed of er geen fietsers of voetgangers zijn die de rotonde vervolgen. Ik merk aan mezelf dat ik exact hetzelfde doe bij een rotonde waar fietsers geen voorrang hebben als bij een rotonde waar fietsers wel voorrang hebben. Maar misschien behoor ik tot een minderheid, die goed kijken bij een rotonde tot automatisme heeft gemaakt.

sirdanilot
2x2 autosnelweg
Berichten: 5457
Lid geworden op: zo 13 sep 2009, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door sirdanilot » ma 07 mar 2011, 0:51

Ik ben van huis uit gewend om, als fietser zijnde, te wachten op de auto's. In Leiden heb je echter heel veel rotondes en ook andere kruispunten waar fietsers voorrang hebben. Ik heb daar altijd nogal een onveilig gevoel bij, en durf echt niet gewoon keihard door te fietsen; stel zo een auto ziet me niet? Eigenlijk is voorrang verlenen aan auto's alleen een probleem als het een heel drukke weg betreft met een continue stroom aan auto's. In dat geval is een fietstunneltje waarschijnlijk op zijn plaats. Anders gewoon voorrang aan de auto geven.

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Palance » ma 07 mar 2011, 5:56

Het probleem is dat je in Nederland langzamerhand er niet meer van op aan kunt dat je voorrang hebt of niet, het lijkt er bijna op dat elk kruispunt weer anders is geregeld qua voorrang.

De plek waar ik bijna van mijn sokken werd gereden was overigens geen rotonde, maar een kruispunt met genoeg zicht. Het is zo'n fietspad door een woonwijk (30-zone) met voorrang op de andere kruisende straten.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
mavas
2x5 autosnelweg
Berichten: 18185
Lid geworden op: do 31 mar 2005, 17:27
Locatie: Zuid-Kennemerland
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door mavas » ma 07 mar 2011, 12:12

^^ En ik meen dat juist dat soort locaties voorkwam in Zeewolde die onveilig waren. Zie je nu waarom dat zo gevaarlijk is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31547
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Palance » ma 07 mar 2011, 15:56

Ik ken het in Kampen, maar daar heb je het over een doorgaande weg, dit is ergens in een woonwijk naast een school. Ik kan wel een streetviewlinkje posten, alleen de situatie ten tijde van die foto's was provisorisch en totaal anders dan dat-ie nu is.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41327
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Vinny » ma 07 mar 2011, 21:27

Rene schreef:Je wilt het blijkbaar niet snappen.
Als je met het recht van voorrang ooit een keer als fietser in het zeieknhuis belandt, hoor ik je graag nog een keer.
Dat pleit ervoor om het recht van voorrang sowieso te ontnemen aan automobilisten, omdat als ze een fietser aanrijden altijd de klos zijn verzekeringstechnisch (zeker als het minderjarige fietsers zijn) :nothanks:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21917
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: Fietsers en oversteekongevallen

Bericht door Wouter N14 » ma 07 mar 2011, 22:03

Ook als ik volle voorrang heb (dus geregeld), of groen licht, het maakt niet uit. Automobilisten rijden mij toch wel van de sokken.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Plaats reactie