[FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » zo 23 jan 2011, 21:10

In Pijnacker is ook zon onstraat. Met als dieptepunt deze voorrangsregeling
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » zo 23 jan 2011, 22:36

^^ Grappig. Ik ben in die buurt opgegroeid en ben er sinds 2007 niet meer geweest.

Op de Acacialaan is ook wat geleverd. Toch een aardig opvallend bord.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Coen Tunnel » ma 24 jan 2011, 9:11

^^ :neenee:

Waar is dat nou allemaal voor nodig?

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Willem » ma 24 jan 2011, 21:30

En dan heb je nog de Emmastraat waar al vele jaren de helft van de wegbreedte een verhoogd fietspad is.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » do 27 jan 2011, 9:22

De Spoolderbergweg / Ruiterlaan in Zwolle is nog niet langsgeweest. Het bord wat er hier omgedraaid bij staat, is het fietsstraat-bord.

Chris noemde eerder de parallelweg van de N331 als fietsstraat bubeko. Dat is hier. Ik heb echter geen fietsstraat-bord kunnen vinden (misschien dat-ie een stukje terug staat).

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Coen Tunnel » vr 28 jan 2011, 16:43


Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76499
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Chris » vr 28 jan 2011, 17:42

Groningen schreef:Chris noemde eerder de parallelweg van de N331 als fietsstraat bubeko. Dat is hier. Ik heb echter geen fietsstraat-bord kunnen vinden (misschien dat-ie een stukje terug staat).
hier staat het bord Het is wel vreemd, want de zijwegen hebben geen einde fietsstraat-bord.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Groningen » vr 11 feb 2011, 10:09

^^
Ik heb daar toch wel mijn vraagtekens bij. Want: moet zo'n bord niet langs de weg zelf staan, in plaats van op een afslag?

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » vr 11 feb 2011, 14:38

Chris schreef:
Groningen schreef:Chris noemde eerder de parallelweg van de N331 als fietsstraat bubeko. Dat is hier. Ik heb echter geen fietsstraat-bord kunnen vinden (misschien dat-ie een stukje terug staat).
hier staat het bord Het is wel vreemd, want de zijwegen hebben geen einde fietsstraat-bord.
Vreemd dat er niet aan begin- en eindpunt een fietsstraatbord staat. Misschien is het er later bijgekomen?
Een einde fietsstraat-bord heb ik alleen in Gouda gezien.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wouter N14 » ma 28 mar 2011, 13:39

Zou het verstandig zijn als de fietsstraat wettelijk vastgelegd zou worden, bijvoorbeeld door het meest gebruikte verkeersbord in het RVV op te nemen?

Afbeelding
www.deventer.nl
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mar 2011, 15:25

Als er dan ook een uniforme definitie van het begrip 'fietsstraat' komt en alle fietsstraten dezelfde inrichting krijgen zou dan een goed idee zijn.

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Rene » ma 28 mar 2011, 15:34

Wouter N14 schreef:Zou het verstandig zijn als de fietsstraat wettelijk vastgelegd zou worden, bijvoorbeeld door het meest gebruikte verkeersbord in het RVV op te nemen?
Nee.

Wat verstandig zou zijn, is het hele concept te ontmoedigen door wettelijk te bepalen dat ingeval van een ongeval op een fietsstraat de schuld en aansprakelijkheid voor 100% bij de wegbeheerder komt te liggen.

Een wegbeheerder die fietsers als levende snelheidsremmers gebruikt, is m.i. schuldig aan vooropgezette opzet tot doodslag. :idea:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Coen Tunnel » ma 28 mar 2011, 15:42

Euhm, ik zie het niet als het gebruiken van fietsers als levende snelheidsremmers. Er zijn nou eenmaal wegen die een hele sterke functie voor fietsverkeer hebben, doordat ze bijvoorbeeld onderdeel zijn van een langere doorgaande fietsroute, maar véél minder voor autoverkeer. Met het bord 'fietsstraat' geef je aan dat automobilisten extra moeten opletten voor fietsers. Daar is niks mis mee. Het gaat hier in de regel om wegen die geen sterke functie voor het autoverkeer hebben. Regelgeving kan er juist ook voor zorgen dat gemeenten niet lukraak fietsstraten instellen, maar dat alleen doen op wegen die een hele sterke functie voor fietsverkeer hebben. Er zijn ook fietsstraten die wel duidelijk zijn ingericht. Dan kun je mijns inziens ook niet de wegbeheerder aansprakelijk stellen voor een ongeval, dat is kolder. Als ik op een fietsstraat rijd met de auto, en dat zijn meestal toch al wat smallere wegen en geen doorgaande routes, dus je kunt er toch niet hard rijden en in bijna alle gevallen liggen ze al in een zone-30, en ik zit achter een groepje fietsers, dan blijf ik er gewoon achter rijden als ik er niet fatsoenlijk voorbij kan. Een kwestie van gewoon je plaats weten en sociaal zijn naar je fietsende medeweggebruikers: fietsstraten hebben een primaire functie voor fietsverkeer.

Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 21943
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wouter N14 » ma 28 mar 2011, 15:46

Een fietsstraat an sich lijkt mij inderdaad geen verkeerde maatregel, het gaat mis als een weg een te sterke verkeersfunctie heeft of als de bedoeling onvoldoende helder is.

Edit - helaas, in het vernieuwde RVV wordt de fietsstraat niet meegenomen, te laat :(
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door feitelijk » wo 16 nov 2011, 8:30

Wouter N14 schreef: Edit - helaas, in het vernieuwde RVV wordt de fietsstraat niet meegenomen, te laat :(
Ja, hoe verhouden die "niet inhalen" en "blijf midden op de weg" borden zich tot het RVV?
De gemeente kan dat toch niet zo doen?

Afbeelding
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

jeroent
autoweg
Berichten: 2301
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 14:15
Locatie: 500 meter voorbij Midden-Limburg

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door jeroent » wo 16 nov 2011, 9:49

Fietsers mogen niet midden op de weg rijden!

Artikel 3
1.Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.


Juridisch lijkt me dit problematisch, maar volgens mij gaan hier geen bekeuringen voor worden uitgedeeld..

Rein
2x4 autosnelweg
Berichten: 10216
Lid geworden op: zo 10 jun 2007, 10:18
Locatie: Haarlemmermeer

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Rein » wo 16 nov 2011, 10:01

En vooral niet te hard doorfietsen hè! Fiets vooral truttig, want de Vmax is 15 km/h. :facepalm:

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Peter » wo 16 nov 2011, 10:12

Als een weg te smal is om fietsers in te halen (tijdelijk door werkzaamheden of gewoon te weinig ruimte in nauwe straten) is het wel verstandig om als fietser een beetje in het midden te rijden, om niet alsnog gegrepen te worden door een auto of gemangeld met geparkeerde auto's of straatmeubilair. RVV of niet en waarschijnlijk goed verdedigbaar in geval je een boete krijgt. Als de gemeente daarmee met mottoborden helpt, dan sta je helemaal sterk als fietser, terwijl de gemeente kan doen en laten wat ze willen, zolang de kans op aansprakelijkheidstelling laag is. We hebben geen RVV-politie immers.

Bij een echte fietsstraat (lap rood asfalt met fietsstmbool en met klinkerstroken ernaast) kun je inderdaad afvragen wat de wetstechnische plaats op de weg is voor fietsers. Op het asfalt (met fietssymbool) of toch op de klinkers....
Je kunt de fietsstrook als een soort voorsorteerstrook zien natuurlijk, aangewezen als rijstrook voor fietsers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » wo 16 nov 2011, 13:31

Ik zou als fietser een blokje omrijden als ik dit zou tegenkomen. Of spookrijden op de andere rijbaan, zoals die fietser op de foto doet.

Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 8665
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door keokiracer » wo 16 nov 2011, 17:28

Rein schreef:En vooral niet te hard doorfietsen hè! Fiets vooral truttig, want de Vmax is 15 km/h. :facepalm:
Echt niet, daar ga ik gewoon met 30 overheen hoor (met de hand boven de rem mocht er iemand oversteken)
Moet dat bord trouwens 3x binnen 200 meter herhaald worden?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » wo 16 nov 2011, 17:31

Wat een af-grij-se-lijke situatie :ziek: waar is dit gedrocht te vinden? Het lijkt Pijnacker.
Rein schreef:En vooral niet te hard doorfietsen hè! Fiets vooral truttig, want de Vmax is 15 km/h. :facepalm:
Er staat een bord dat je kan parkeren. Schijfje in de auto leggen en weglopen. Fietsers kunnen er veilig omheen, en voila :twisted:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36666
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Rene » wo 16 nov 2011, 17:33

En jij denkt dan bij terugkomst nog een onbeschadigde auto aan te treffen ? :roll:

Gebruikersavatar
Palance
4x5 autosnelweg
Berichten: 31587
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17
Locatie: Паланцедрецхт
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Palance » wo 16 nov 2011, 17:36

Ik vrees van niet, nee.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 7942
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Wesso » wo 16 nov 2011, 17:53

Palance schreef:waar is dit gedrocht te vinden? Het lijkt Pijnacker.
Klopt.

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41382
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Vinny » wo 16 nov 2011, 21:04

De gemeente kan dat toch niet zo doen?
Ik tel op de foto meer dan 30 verkeersborden (waarbij ik een onderbordje even al los verkeersbord meetel). Als ik dat zo zie dan wordt ik echt spontaan liefhebber van "Shared Space". Geen borden (alleen het allernoodzakelijkst) en de verkeersgeleiding overlaten aan het gezond verstand. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10947
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Willem » wo 16 nov 2011, 22:58

En dan te bedenken dat het er nog best breed is, zelfs met de versmalling erbij.

Gebruikersavatar
harry
Wegnummerfotograaf
Berichten: 22893
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 12:09
Locatie: Leipendam
Contacteer:

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door harry » do 17 nov 2011, 1:01

Maar wel af en toe compleet afgesloten...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door feitelijk » do 17 nov 2011, 6:49

Palance schreef: Er staat een bord dat je kan parkeren. Schijfje in de auto leggen en weglopen. Fietsers kunnen er veilig omheen, en voila :twisted:
Ken je het eerste lid van artikel 25 RVV?
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Peter
2x4 autosnelweg
Berichten: 10231
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 8:42
Locatie: Gieten

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door Peter » do 17 nov 2011, 8:11

Niet zo serieus, Geelhoed. Dit was ongetwijfeld als gebbetje bedoeld. Het P-zonebord hier is wat raar (niet fout) als er nergens parkeerplekken zijn, maar dit is ook een tijdelijke situatie vanwege bouwwerkzaamheden.

Ook als de rijbaan tijdelijk via de parkeerstrook was geleid, en men niet de moeite had genomen de vakken of blauwe lijn te "zwarten" had je niet mogen parkeren, omdat je de rijbaan blokkeert.....
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

feitelijk
expressweg
Berichten: 4303
Lid geworden op: di 29 mar 2011, 10:17

Re: [FOTO] Fietsstraat en einde fietsstraat

Bericht door feitelijk » do 17 nov 2011, 8:34

Jaja ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Plaats reactie